KONSEP
EKONOMI ISLAM
2.1
Pendahuluan
Ekonomi
Islam mempunyai misi dan juga aktiviti tertentu yang mesti diketahui secara
sempurna dan tepat. Penilitian terhadap aspek konseptual ini amat penting bagi
melihat perbezaan di antara ekonomi Islam dan ekonomi konvensional. Sekaligus
menjawab dakwaan bahawa ekonomi Islam adalah sama dengan ekonomi konvensional
ataupun ekonomi Islam merupakan tiruan kepada ekonomi konvensional. Keunikan
ini akan diulas secara teliti seperti berikut.
2.2
Falsafah
Ekonomi Islam
2.2.1
Tauhid
(Keesaan)
Allah
menjadikan manusia sebagai khalifah di dunia ini dengan amanah dan
tanggungjawab memakmurkan bumi ini dengan kegiatan hidup yang diredhai oleh
Allah. Semua kegiatan ekonomi yang dilaksanakan hendaklah tidak bercanggah
dengan kehendak Allah dan tidak memusnahkan kedamaian hidup manusia. Tauhid
mengawal perlakuan manusia dan menjadi petunjuk serta mendorong manusia
bertindak di atas sifat manusia sebagai hamba Allah.
2.2.2
Rububiyah
(Ketuhanan)
Allah
merupakan pencipta kepada sumber dan harta di alam ini. Dia juga adalah pemilik
mutlaknya dan Dia berhak menetapkan peraturan bagi penggunaan harta dan sumber
tersebut bagi diikuti oleh manusia. Firman Allah;
“Segala yang ada di langit dan yang
ada di bumi adalah kepunyaan Allah.”
(al-Baqarah:
284)
Dalam
konteks ekonomi, Rububiyah boleh difahami sebagai peraturan Ilahi dalam segala
aktiviti ekonomi, yang seharusnya menyedarkan manusia supaya bersyukur di dalam
segala perkara dan menerimanya sebagai ketentuan Allah.
2.2.3
Khalifah
(Pengganti)
Manusia
dilantik Allah sebagai khalifah di bumi bagi menguruskan segala sumber manusia
dan harta dengan sebaik mungkin dalam usaha peribadatan kepada Allah dan
memenuhi kesempurnaan kebaikan hidupnya. Firman Allah bermaksud:
“Dan
katakanlah (wahai Muhammad!): “Beramallah kamu (akan segala yang
diperintahkan), maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan
melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada Allah.”
(al-Taubah: 105)
Manusia
sebagai khalifah Allah di bumi berhak memanipulasikan sumber alam selama
ia tidak bercanggah dengan arahan dan juga peraturan pemilik sebenarnya iaitu
Allah.
2.2.4
Tazkiyah
(Penyucian)
Tazkiyah
ialah memberi penekanan kepada aspek kesucian jiwa dan kemurnian akhlak.
Penyucian pemikiran (roh) dan fizikal (tindakan) manusia dari kecenderungan
kepada kemungkaran, kezaliman dan penganiayaan. Ia menyucikan manusia dari
kegiatan ekonomi perdagangan, perindustrian, pertanian dan sebagainya daripada
simptom yang boleh memudaratkan kehidupan seperti amalan riba, arak, dadah dan
sorok barang. Allah mahu manusia bergembira dengan manfaat-manfaat keduniaan
dan mahu manusia menggelakkan kebinasaan sehingga membawa kepada ketenteraman
jiwa.
“Wahai manusia! Makanlah yang halal
lagi baik segala apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikut
langkah-langkah syaitan. Kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang
nyata bagi kamu”.
(al-Baqarah: 168)
2.2.5
Ukhuwwah
(Persaudaraan)
Amalan
saling bantu-membantu dan bekerjasama melahirkan persaudaraan. Dari persaudaraan
lahir perasaan hormat menghormati dan bertanggungjawab kepada sesama manusia.
Amalan penipuan, penindasan, pemerasan, bakhil dan seumpamanya tidak boleh
wujud dalam sistem ekonomi Islam kerana ia lahir dalam dasar pemikiran yang
berbeza. Ukhuwwah melahirkan keadilan sosial sehingga menjadikan
kehidupan manusia penuh dengan kebaikan dan keharmonian. Ini kerana dalam satu
masa yang sama setiap individu harus gigih berusaha untuk menyara kehidupan
diri, keluarga dan juga memberi bantuan kepada orang lain. Firman Allah;
“Janganlah kamu berlebih-lebihan.
Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan”.
(al-An’am: 141)
2.3
Pinsip-Prinsip
Ekonomi Islam
Ekonomi Islam mempunyai prinsip-prinsip yang
berpunca dari semangat ajaran al-Quran dan al-Sunnah yang dijadikan sebagai
garis panduan dalam pelaksanaan aktiviti ekonomi. Di antaranya ialah;
2.3.1
Kebebasan
ekonomi terikat dengan nilai akhlak
Islam
menggalakkan manusia terlibat dalam pelbagai kegiatan ekonomi yang boleh
memberi manfaat kepada kehidupan mereka seperti pengeluaran, pengunaan dan
pengagihan. Kegiatan ekonomi diletakkan sebagai kategori ibadah. Oleh itu
manusia bebas memilih jenis kerja dan mengumpul seberapa banyak harta kekayaan
mengikut keupayaan masing-masing. Walau bagaimanapun kebebasan ekonomi terikat
dengan peraturan syariat seperti haram, halal, harus, syubhah dan
sebagainya. Manakala nilai akhlak ialah penyayang, bekerjasama, persaudaraan,
amanah dan seumpamanya. Semua ini supaya kehidupan manusia didorong oleh
perasaan persaudaraan kepada orang lain, bekerja keras, ihsan, amanah dan
membuat pelaburan harta. Dalam masa yang sama penipuan, riba, pembaziran,
monopoli, pembekuan modal, rasuah dan sebagainya tiada tempat dalam amalan
ekonomi Islam. Firman Allah;
“…Supaya
harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu”.
(al-Hasyr: 7)
2.3.2
Harta
milik Allah
Allah
adalah pemilik segala sesuatu dan pencipta semua makhluk. Manusia adalah
pemegang amanah atau pengguna semua harta di dunia ini. Mereka dibenarkan
mengeluar, memproses dan mengagihkannya untuk tujuan kebaikan dalam
kehidupannya mengikut peraturan yang ditetapkan oleh Allah. Pemilikan individu
(Private ownership) dibenarkan selama mana ia halal, bagaimana cara
mendapatkannya, melaksanakan tanggungjawab berzakat dan membayar cukai serta
mengikut batasan yang dibenarkan. Firman Allah yang bermaksud;
“Dan
pada harta-harta mereka, (ada pula bahagian yang mereka tentukan menjadi) hak
untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada
meminta)”.
(al-Dzariyaat: 19)
Pemilikan
umum (Public ownership) ialah harta yang kegunaannya dinikmati secara
bersama oleh masyarakat dan disimpan oleh masyarakat seperti air, rumput, api,
garam, bahan galian (seperti timah, besi, minyak dan gas) dan tanah. Ia dikawal selia oleh kerajaan bagi
pelaksanaan sesuatu projek yang dapat menjamin kebajikan masyarakat dan
kemajuan umum. Jika ia diserahkan kepada pemilikan individu maka ia terdedah
kepada suatu keadaan yang boleh membahayakan masyarakat jika individu itu
berniat jahat ataupun bakhil, boros, tidak cekap dan sebagainya. Sabda
Rasulullah S.A.W. yang bermaksud;
“Semua
orang Islam berkongsi dalam tiga perkara, iaitu air, rumput dan api”.
(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)
2.3.3
Keadilan
sosial
Keadilan
perlu ditegakkan supaya supaya seluruh kehidupan sosial manusia penuh dengan
keharmonian dan kebaikan. Keadilan mesti dilakukan melalui proses pengeluaran,
penggunaan dan pengagihan kerana ia mampu melindungi manusia daripada kejahatan
kegiatan ekonomi yang melampaui batas syariat dan norma-norma kemanusiaan
abadi. Ketidakadilan ekonomi boleh berlaku apabila orang kaya menggunakan cara
yang tidak adil dalam memperolehi kekayaan atau mereka membelanjakan harta
secara boros yang boleh membawa keruntuhan kepada kestabilan ekonomi. Begitu
juga kegiatan pengeluaran barangan haram dan yang boleh meruntuhkan akhlak
boleh memporak perandakan sosial. Keadilan sosial diasaskan kepada kepercayaan
bahawa manusia adalah khalifah yang diberi tanggungjawab menguruskan harta
Allah dengan amanah, manusia berasal dari rumpun yang satu dan saling
memerlukan antara satu sama lain, dan untuk memaksimumkan kesejahteraan hidup
manusia melalui polisi kerja, kawalan harga dan pembangunan yang seimbang.
2.3.4
Campurtangan
kerajaan
Kerajaan
bertanggungjawab dalam sistem ekonomi dalam bentuk pengurusan, seliaan,
kawalan, penyusunan, perancangan dan pengagihan, penerangan dan peraturan untuk
mewujudkan kelancaran, keadilan dan keseimbangan dalam masyarakat. Kerajaan
harus campurtangan dalam urusan ekonomi bagi melindungi keadilan sosial dan
menjamin kestabilan ekonomi. Kerajaan mesti memastikan keperluan dan kemudahan
awam diberi perhatian dan disediakan. Tugas kerajaan menjaga hak awam seperti
orang miskin, lemah dan melarat, mencegah orang ramai mengamalkan riba, mencuri
dan menindas orang lemah. Kerajaan berusaha melaksanakan ajaran Islam,
melaksanakan polisi ekonomi yang baik dan menjadikan rakyat bertakwa.
Kerajaan
bertanggungjawab memberi jaminan sosial dengan menyediakan dana bantuan kepada
golongan yang tercicir dalam arus pembangunan ekonomi. Kerajaan menjamin
peluang yang sama kepada semua individu, mengawalselia pasaran supaya berfungsi
dengan baik, melaksanakan polisi kerja dan sebagainya. Fokus campurtangan
kerajaan ialah jaminan keperluan hidup yang minimum kepada semua ahli
masyarakat, agihan pendapatan, jaminan persamaan peluang, pengawasan pasaran,
memerangi riba, rasuah dan monopoli serta menetapkan polisi kerja dan kadar
upah.
2.4
Matlamat
Ekonomi Islam
2.4.1
Mencapai
kesejahteraan ekonomi dan memenuhi keperluan hidup
Islam
mahu umatnya sentiasa berusaha untuk memenuhi keperluan hidup yang asasi
seperti makan, pakaian, tempat tinggal, pendidikan dan kesihatan. Manusia mesti
berusaha gigih dan berhak untuk mendapatkan keperluan tersebut. Islam juga
melarang umatnya meminta-minta daripada orang lain bagi memenuhi keperluan
kehidupannya. Islam berusaha menjauhi kemiskinan dan kelaparan dalam
masyarakat.
2.4.2
Pengagihan
pendapatan yang adil dan saksama
Agihan
pendapatan dan harta hendaklah dilakukan dengan adil dan saksama supaya harta
tertentu tidak hanya dimiliki oleh golongan tertentu sahaja dan membiarkan
golongan yang lain hidup menderita. Firman Allah yang bermaksud;
“…Supaya
harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu.”
(al-Hasyr:
7)
Islam
melihat harta sebagai milik masyarakat yang harus digunakan untuk faedah
masyarakat. Ini boleh dilakukan melalui menyediakan peluang pekerjaan,
pemberian nafkah, pembayaran zakat, faraid, sedekah, wakaf dan
sebagainya.
2.4.3
Persaudaraan
sejagat
Hubungan
sesama manusia berpunca dari Adam dan Hawa. Oleh itu mereka mesti hidup
bekerjasama, tolong-menolong dalam memenuhi keperluan hidup dan bukannya
menindas, khianat dan sebagainya. Dalam kegiatan ekonomi sifat muafakat membawa
berkat. Persaingan ekonomi harus membawa kepada kesejahteraan ekonomi dan
sosial.
2.4.4
Perkhidmatan
dan kebajikan sosial
Setiap
individu muslim yang melakukan sesuatu aktiviti ekonomi adalah menyumbang
kepada kebajikan sosial kerana ia dapat memenuhi kehendak manusia lain dalam
kehidupannya. Dalam masa yang sama seseorang itu bukan setakat beroleh pahala
kebaikan tetapi juga punca pendapatan dan kekayaan. Ini secara langsung dapat
meningkatkan taraf hidup umum dan menyediakan keperluan sesama mereka.
2.4.5
Kebebasan
Umat
Islam harus membina kekuatan supaya tidak bergantung kepada pihak lain dalam
memenuhi keperluan hidupnya atau berusaha gigih bagi memecahkan monopoli
sesuatu pihak dalam kegiatan ekonomi bagi membina kekuatan seperti makanan,
minuman, ubat-ubatan, keselamatan, pendidikan, kewangan dan sebagainya. Bahkan
Islam melarang umatnya bekerjasama dengan pihak yang memusuhi Islam dalam
setiap bidang yang boleh melemahkan kekuatan ekonomi umat Islam. Ia juga boleh
membebaskan individu dari sikap meminta bantuan kepada orang lain.
2.5
Etika
Ekonomi Islam
Gelagat
pengguna Islam ditentukan oleh kepatuhan mereka kepada syariat Allah iaitu
mengamalkan etika dalam aktiviti ekonomi. Etika dalam ekonomi Islam diulas oleh
Syed Nawab Haider Naqvi sebagai;
2.5.1
Tauhid
Kepercayaan
seseorang akan membentuk sikap dan tindakannya. Bagi pengguna Islam
kepercayaannya bahawa Cara hidup Islam ciptaan Allah Yang Maha Agung adalah
yang terbaik buat hidupnya akan membentuk sikap dan tingkah lakunya. Percaya
bahawa Allah adalah pemilik semua harta di dunia ini dan manusia perlu
melaksanakan tanggungjawab harta dengan amanah dan tanpa berlaku penyelewengan.
Tauhid memastikan manusia melakukan amalan baik dalam proses
pengeluaran, penggunaan dan pengagihan.
2.5.2
Adil
Adil
ialah meletakkan sesuatu betul pada tempatnya yang sesuai. Setiap kegiatan
ekonomi seperti pengeluaran penggunaan dan pengagihan hendaklah selari dengan
syariat Allah yang memastikan kebaikan kepada kehidupan manusia. Justeru itu
riba, penipuan, rasuah merupakan tindakan ekonomi yang tidak adil atau zalim
kepada manusia lain. Lantaran itu ia perlu dijauhi dan dielakkan.
2.5.3
Kebebasan
kehendak
Manusia
bebas memenuhi kehendak dirinya tetapi dalam batasan syarak kerana Allah yang
menciptanya dan dunianya lebih tahu mengenai kelebihan dan kekurangannya.
Dengan itu manusia bebas untuk bekerja dan bebas membelanjakan hartanya menurut
kemampuan masing-masing.
2.5.4
Bertanggungjawab
Setiap
muslim mesti bertanggungjawab dalam setiap aktiviti ekonomi yang diceburinya
supaya tidak mendatangkan kesan buruk kepada orang lain seperti penindasan
harga, kerendahan kualiti dan pencemaran alam sekitar. Mereka mestilah
melakukan sesuatu yang memberi manfaat kepada diri, keluarga, masyarakat dan
negara.
2.6
Pandangan Islam terhadap Sistem
Ekonomi Konvensional
Islam sebagai al-Din merangkumi sistem kehidupan
yang lengkap dan menyeluruh dalam setiap aspek kehidupan sama ada politik,
ekonomi, sosial, budaya, sains dan teknologi dan lain-lain. Sistem ekonomi
Islam yang bersumberkan wahyu mampu memberi impak positif kepada
masyarakat dan berjaya menyelesaikan
masalah ekonomi sejagat. Pengasingan antara agama dengan sistem kehidupan yang
ditaja oleh Barat telah mempengaruhi pemikiran umat Islam termasuk dalam aspek
perekonomian. Sistem ini yang
berpaksikan kepada akal fikiran semata-mata seperti ekonomi kapitalis,
sosialis, komunis dan sebagainya telah mewujudkan pelbagai krisis dalam
masyarakat khususnya terhadap umat Islam dan umumnya kepada kemanusiaan
sejagat.
2.6.1 Sistem Ekonomi Kapitalisme
a. Sorotan sejarah ringkas
Kelahiran fahaman ekonomi Kapitalisme akibat krisis yang
berlaku dalam masyarakat Eropah di zaman pertengahan. Pertembungan di antara
aliran agama (gereja) dan aliran intelek (sains) akhirnya membawa kepada
pemisahan di antara agama dengan kehidupan. Teori-teori ekonomi yang
dikemukakan tidak lagi merujuk kepada agama. Contohnya amalan riba yang
diharamkan oleh agama samawi (langit) awal telah diamalkan dalam sistem
ekonomi. Falsafah Kapitalis telah mula tumbuh dalam pemikiran ahli-ahli
falsafah Yunani. Pendedahan semula idea tersebut dari segi praktikal hanya dilakukan di zaman pertengahan oleh John
Locke (1632-1704 M). Idea pemikirannya didasarkan kepada menghormati
nilai-nilai kemanusiaan yang menyanjungi kebebasan individu sama ada dalam soal
agama, pemikiran dan politik.
Kesan dari Revolusi Industri Perancis telah mewujudkan
monopoli, penindasan dan kezaliman apabila terkumpulnya punca-punca kekayaan di
tangan sebilangan kecil pengusaha-pengusaha ladang dan firma. Bertambahnya pengeluaran tanpa sebarang
sekatan dan berkembangnya pasaran wang dan barangan dan serentak dengan itu
berkembang aliran kapitalisme dan akhirnya fahaman ini telah mendominasi
masyarakat Barat dan juga seluruh dunia.
b. Falsafah
ekonomi Kapitalisme
Falsafah ekonomi Kapitalisme berlandaskan kepada
pemikiran manusia dan agama bukan menjadi persoalan penting dalam kehidupan.
Menurut pandangan Kapitalisme perhatian hendaklah diberikan kepada individu dan
individu bebas memiliki faktor-faktor pengeluaran yang bermotifkan keuntungan
peribadi. Motto Kapitalisme ialah ”segala-galanya
adalah untuk anda sendiri”. Ia menonjolkan konsep ekonomi bebas kepada
setiap individu dan konsep ”open door”
bagi sektor ekonomi luar. Individu bebas memiliki faktor-faktor pengeluaran
yang bermotifkan keuntungan peribadi.
c. Objektif
ekonomi Kapitalisme
Objektif kegiatan ekonomi Kapitalisme ialah pemilikan
dalam bentuk wang. Sistem pemilikan ini
adalah bebas dari kawalan peraturan dan ianya bergantung kepada keupayaan
semulajadi individu. Objektif aktiviti ekonomi Kapitalisme adalah bebas
berusaha untuk mencapai kejayaan ekonomi
dengan apa cara sekalipun selagi tidak melanggar undang-undang.
d. Ciri-Ciri
utama ekonomi Kapitalisme
i. Ketiadaan
perancangan
Ketiadaan suatu perancangan ekonomi pusat adalah salah
satu ciri penting Kapitalisme. Ekonomi negara-negara kapitalis sebahagian
besarnya bergantung kepada tindakan bebas (tetapi saling bergantungan)
berjuta-juta ekonomi swasta. Aktiviti yang mereka lakukan tidak diselaras oleh
kerajaan pusat. Harga di pasaran yang akan menentukan keputusan, pengiraan dan
pengeluaran. Pada prinsipnya ia tidak ditentukan oleh kerajaan tetapi
dihasilkan oleh kuasa pasaran.
ii. Kedaulatan
pengguna
Ketiadaan suatu perancangan pusat memberi implikasi
wujudnya kedaulatan pengguna. Golongan sosialis beranggapan bahawa kedaulatan
pengguna tidak begitu bermakna kerana akan wujudnya agihan pendapatan yang
tidak seimbang.
iii. Kebebasan
memilih pekerjaan
Ciri ini dianggap sebagi salah satu ciri yang paling
penting dalam Kapitalisme. Kebebsan memilih pekerjaan memberi implikasi kepada
kegiatan untuk menarik masuk penawaran buruh mahir yang mencukupi ke dalam
sesuatu industri. Seseorang yang diperlukan dari tempat lain, maka gaji yang
ditawarkan mestilah cukup tinggi. Ini bermakna kebebasan memilih pekerjaan
adalah bertentangan dengan keseimbangan dalam pengagihan pendapatan.
iv, Kebebasan
perusahaan
Kebebasan perusahan persendirian memerlukan faktor-faktor
pengeluaran dimiliki oleh orang perseorangan. Kebebasan individu dalam memiliki
harta merupakan salah satu ciri sistem ekonomi kapitalis. Kebebasan yang
dimaksudkan di sini merangkumi kebebasan memiliki harta melalui pengeluaran,
pekerjaan ataupun tukaran dan kebebasan menggunakan harta menurut sesuka hati
dengan syarat harta tersebut tidak diambil dari seseorang dengan cara paksa.
v. Kebebasan
menabung dan melabur
Di bawah Kapitalisme hak menabung disokong oleh hak
mewariskan harta kekayaan. Dalam sistem
kapitalis para usahawan yang ingin mendapat faedah daripada peluang-peluang
pelaburan yang terbuka sebenarnya bertaruh untuk menggunakan secara sementara,
dana yang telah dikumpulkan oleh para penabung secara individu dengan
menawarkan kadar bunga daripada hasil pelaburan mereka
vi. Persaingan
Monopoli
Model kapitalis adalah satu modal persaingan. Ini perlu,
kerana persaingan tidak boleh dielakkan. Persaingan perlu wujud dalam ekonomi
kapitalis supaya inisiatif sentiasa terangsang untuk melindungi pengguna dari
penindasan dan untuk memelihara sistem
harta fleksible. Persaingan akan membawa satu proses pemilihan yang semulajadi
di mana tiap-tiap individu dapat mencapai satu kedudukan yang sesuai dengan
diri masing-masing. Mereka yang berkeupayaan dalam kepimpinann ataupun
pengurusan organisasi akan menjadi usahawan yang berjaya dan para peniaga yang
kurang cekap akan ketinggalan atau tersingkir dari pasaran akibat kegagalan
mereka sendiri. Sistem ekonomi Kapitalis menggalakkan keuntungan atau kepuasan
yang maksimum, membenarkan pemilikan harta tanpa had, mengamalkan sistem riba
dan mementingkan diri sendiri tanpa mengambil kira hak asasi orang lain.
2.6.2 Sistem Ekonomi Sosialisme (Komunisme)
a. Sorotan sejarah ringkas
Pemikiran Sosialisme telah lama wujud sejak zaman Yunani
terutama dalam penulisan buku ”Republica”
oleh Plato yang diusahakan dalam suasana huru-hara di Athen. Revolusi industri berlaku di Eropah pada abad
pertengahan telah menimbulkan satu keadaan yang tidak stabil bila menopoli dan
penindasan kaum feudal berleluasa. Ahli
falsafah German iaitu Hegel dan Kant begitu terpengaruh dengan pemikiran ini.
Mereka telah berusaha memperkukuhkan semula pemerintahan dengan kuasa. Apabila
membicarakan berkaitan dengan ekonomi Sosialisme, maka ia tidak boleh
dipisahkan dengan pemahaman terhadap pembentukan sistem ekonomi Komunisme
kerana prinsip kepada kedua-dua sistem ini adalah hampir sama.
Kelahiran dan pengenalan kepada sistem ekonomi Sosialisme
adalah melalui pengalaman para pendokong sistem ekonomi Komunisme yang
berasaskan kepada pemikiran Karl Marx dalam bukunya yang terkenal ”Das Kapital”. Kelahiran sistem ekonomi
Komunisme adalah disebabkan oleh krisis yang berlaku dalam masyarakat akibat
pelaksanaan sistem ekonomi Kapitalis. Suasana ekonomi yang tidak seimbang dan
tidak menentu telah menyebabkan berlakunya ketegangan di kalangan
masyarakat. Masalah kelaparan dan
pengangguran telah menyebabkan munculnya kritikan hebat kepada sistem Kapitalis
di kalangan masyarakat terutama sekali dari kalangan para intelek. Di antara
alasan utama yang diketengahkan ialah;
i.
Berlaku longgokan harta kekayaan pada golongan minoriti
dalam masyarakat sahaja.
ii.
Berlaku eksplotasi di kalangan pengusaha hasil dari amalan
persaingan bebas yang akhirnya menjurus kepada masalah monopoli.
iii.
Berlaku ketidakseimbangan dalam ekonomi disebabkan
prinsip kebebasan individu yang mutlak menyebabkan ekonomi tidak terkawal.
Karl Marx secara tegas telah menentang doktrin ”laissez Faire”. Beliau menyeru golongan
pekerja bangkit menentang golongan kapitalis yang menguasai ekonomi pada masa
itu dengan slogan ”daripada setiap
individu berdasarkan kemampuan dan kepada setiap individu berdasarkan apa yang
diusahakan”. Encyclopedia Britannica mendefinasikan ekonomi Sosialis sebagai satu dasar atau
teori yang bertujuan mencapai agihan kekayaan yang lebih baik menerusi tindakan
penguasaan demokratik terpusat dan seterusnya mencapai corak pengeluaran
kekayaan yang lebih baik daripada yang wujud masa kini.
b. Ciri-Ciri Sosialisme
i. Hak milik negara
(wujudnya perancangan)
Semua cara pengeluaran dan sumber-sumber hasil adalah
dimiliknegarakan atau menjadi hak komuniti. Hak individu untuk memiliki harta atau
sumber pengeluaran tidak diiktiraf dan dinafikan. Penguasa perancangan pusat
mempunyai pengetahuan tentang permintaan dan penawaran yang lebih mendalam dari
pengusaha-pengusaha persendirian.
ii. Kesaksamaan dalam agihan pendapatan
Pihak Sosialis menyatakan bahawa individu dalam hal
ekonomi adalah dikawal oleh prinsip kesamaan dan setiap individu akan diberi
keperluan hidupnya berasaskan keperluan.
iii. Penguasaan
Bagi mencapai objektif sosialis, kesatuan negara akan
diperintah oleh golongan ”proletariat”
yang mengambilalih semua faktor
atau kaedah pengeluaran, pengagihan dan kebebasan berekonomi dan hak kepada pemilikan harta dihapuskan
sama sekali
iv. Falsafah
Sosialisme berlandaskan kepada pemikiran manusia dan
tidak berlandaskan kepada ajaran agama. Pemikiran Sosialis ialah untuk
menghapuskan hak milik individu terhadap faktor-faktor pengeluaran. Konsep
keuntungan persendirian dalam sistem kapitalisme akan diganti dengan
perkhidmatan sosial. Motonya ialah”dari
setiap orang mengikut nilai masing-masing”.
c. Objektif
Ekonomi Sosialis
Menghapuskan pemilikan persendirian faktor-faktor
pengeluaran. Sifat dan saiz industri dan pengeluaran harus tertakluk kepada
keperluan sosial dan bukan dorongan yang bersifat keuntungan. Motif keuntungan
persendirian dalam Kapitalisme akan digantikan dengan motif perkhidmatan
sosial.
2.7 Sikap Islam Terhadap Ekonomi Konvensional
Kelahiran sistem ekonomi Islam bukan disebabkan oleh
krisis yang berlaku dalam masyarakat, tetapi ia lahir bersama ajaran Islam yang
diwahyukan oleh Allah. Aktiviti
perekonomian adalah dikira sebagai ibadah. Ini terkandung dalam ajaran Islam
itu sendiri.
Dalam soal pemilikan Islam memberi kebebasan kepada individu
untuk memiliki harta perseorangan dengan syarat ia tidak mengabaikan keperluan
awam supaya tidak timbul permusuhan antara dua golongan ini. Konsep pemilikan
bukan merupakan pemilikan mutlak individu atau masyarakat, tetapi merupakan hak
mutlak Allah S.W.T. Manusia dberi hak mengurustadbirkannya sahaja mengikut
lunas-lunas yang ditetapkan oleh-Nya. Islam menentang keras terhadap penindasan
kaum pemodal ke atas masyarakat dengan mengharamkan transisi yang mengandungi
unsur-unsur riba. Islam juga tidak menyetujui dasar merampas hartabenda
individu untuk dimiliknegarakan selama mana pemilikkan tersebut dibuat melalui
salururan-saluran yang sah di sisi syarak dan pemeliliknya telah melangsaikan
kesemua tuntutan yang dikenakan ke atasnya.
Berhubung dengan soal perlumbaan (competition)
pula Islam tidak menyekatnya malah memberangsangkannya. Perlumbaan yang diharuskan ialah yang
berfungsi membawa kebaikan sahaja. Perlumbaan bebas dalam bidang ekonomi kapitalisme akan menimbulkan
berbagai permasalahan terutamanya (abundance) yang menyebabkab
kemerosotan ekonomi dan krisis sosial ke atas negara yang kalah.
2.8
Kesimpulan
Ekonomi Islam mempunyai misi yang jelas iaitu untuk
membawa kebajikan kepada manusia dan berusaha untuk menjauhkan manusia dari
sebarang keburukan melalui langkah-langkah pencegahan dan pembaikan. Ia
mengajar manusia mengenai pengertian kepatuhan, keikhlasan dan ibadah supaya
manusia mendapat kebaikan dalam setiap aktiviti ekonomi yang dilakukan.
No comments:
Post a Comment