KONSEP
PENGGUNAAN
8.1 Pengenalan
Penggunaan merupakan aktiviti ekonomi selepas
pengeluaran. Pengeluaran tidak bermakna sekiranya tiada penggunaan. Penggunaan
melibatkan hubungan erat di antara pengguna dengan pengeluar iaitu permintaan
dan utiliti (kegunaan). Dengan pengertian pendorong utama kepada penggunaan
ialah kehendak manusia. Penggunaan menggalakkan manusia menggunakan
pendapatannya untuk berbelanja dan juga untuk meningkatkan pendapatannya.
Konsep penggunaan dalam ekonomi Islam adalah berbeza dengan ekonomi
konvensional terutamanya dari segi kehendak, jenis barangan, kuantiti barangan
dan matlamat penggunaannya.
8.2 Definasi
Penggunaan
Ekonomi konvensional mendefinasikan penggunaan sebagai
tindakan menggunakan barangan dan perkhidmatan untuk memenuhi kehendak-kehendak
semasa (Pearce: 1983:81). Penggunaan dalam bahasa Arab disebut al-Istihlaq
iaitu melenyapkan zat (benda) dan menghilangkan faedahnya. Dengan pengertian,
menggunapakai sesuatu barangan yang boleh memberi faedah bagi menghasilkan
sesuatu manfaat atau menggunakan barangan dan perkhidmatan bagi memenuhi
keperluan manusia.
Penggunaan ialah menggunakan sesuatu yang baik dan
menyenangkan. Sikap tidak menggunakan sesuatu daripada nikmat hidup dunia
dianggap sebagai tidak bersyukur dengan nikmat Allah. Manusia bebas menggunakan
sesuatu selama mana barangan atau perkhidmatan itu tidak membawa keburukan dan
menjamin kebajikan masyarakat. Islam melarang penggunaan yang berlebih-lebihan
mengikut hawa nafsu sebaliknya menyeru kepada penggunaan yang baik, sederhana
dan seimbang.
8.3 Falsafah Penggunaan
Islam menetapkan panduan bagi penggunaan iaitu tidak
semata-mata bersifat kebendaan sahaja tetapi juga bersifat kerohanian. Di
antara falsafah penggunaan dalam Islam ialah;
1.
Kemanfaatan
(Kemaslahatan)
Manusia perlu kepada barangan dan perkhidmatan kerana
keperluan sebenar (maslahah) untuk kehidupan. Imam al-Syatibi meletakkan
lima perkara asas bagi setiap individu untuk menjalani kehidupan dunianya
dengan sempurna iaitu; nyawa, agama, akal, harta dan keturunan. Oleh itu setiap
barangan dan perkhidmatan yang melindungi lima asas itu dianggap sebagai
barangan keperluan sebenar yang bermanfaat (maslahah) kepada manusia
kerana ia boleh membawa manusia kepada ketaatan kepada Allah dan menjadikan
kehidupannya sejahtera dan bahagia.
2.
Pemilikan
Penggunaan hanya boleh berlaku setelah sesuatu barangan
atau perkhidmatan dimiliki oleh seseorang. Penggunaan hanya boleh berlaku
sekiranya seseorang telah terlibat dalam usaha-usaha ekonomi seperti bekerja
dan berniaga ruang lingkup yang diakui oleh agama sehingga ia memperolehi harta
dapat menggunakannya untuk semua urusan hidup. Konsep pemilikan dalam Islam
memberi hak sepenuhnya kepada seseorang untuk mengguna pakai atau
mengeksploitasi barangan dan perkhidmatannya dengan sepenuhnya dan hak
pemilikan ini dilindungi oleh undang-undang.
3. Pengabdian
Penggunaan tidak terlepas dari tujuan hidup manusia iaitu
pengabdian diri kepada Allah. Ini kerana di akhirat kelak manusia akan ditanya
mengenai bagaimana cara ia mendapatkan harta dan bagaimana pula harta itu
digunakannya seperti menggunakan harta dari upah kerja yang dilakukan ataupun
menggunakan hartanya untuk bersedekah dan membayar zakat. Penggunaan
barangan-perkhidmatan bagi seorang pengguna muslim adalah untuk memenuhi
tuntutan pengabdiannya kepada Allah dengan berbelanja untuk kehidupan dunianya
seperti nafkah dan juga untuk kehidupannya di akhirat kelak melalui sedekah,
wakaf, zakat dan lain-lain lagi.
4. Amanah
Penggunaan adalah amanah Allah. Gelagat pengguna terarah
kepada kebaikan kerana mengikut peraturan syarak dan hidup penuh kesopanan. Ia
perlu bersyukur dengan nikmat penggunaan barangan-perkhidmatan yang baik
sehingga dapat memenuhi kehidupan berakhlak murni. Dalam masa yang sama
menyekat dan menghindari diri dari menggunakan barangan-perkhidmatan yang
menjejaskan kehidupan beragama. Oleh itu peraturan syarak diperlukan bagi
mengawal sifat dan kehendak manusia yang tidak terbatas. Penyalahgunaan harta
kekayaan ke jalan yang boleh menjejaskan keharmonian hidup manusia adalah dikecam
oleh Islam. Jauhi sifat bakhil dan boros dengan mengamalkan kesederhanaan
dengan membandingkan antara pendapatan dan perbelanjaan.
5. Kesederhanaan
Penggunaan
hendaklah setakat mana yang perlu memenuhi keperluan minima dalam lingkungan dharuriyat
dan hajiyat sahaja secara sederhana dan seimbang seperti memenuhi
keperluan anak, isteri dan ibu bapa hingga lebih jauh sehingga kepada membantu
keperluan asas jiran, anak yatim, orang tua dan sebagainya berdasarkan
kemampuan. Penggunaan secara berlebih-lebihan, boros, tidak efisien dan
membazir dikecam Islam. Lebihan dalam pendapatan hendaklah digunakan untuk
tabungan simpanan di masa hadapan yang tidak menentu dan amal kebaikan untuk
membantu sesama manusia selaras dengan perintah Allah.
8.4 Matlamat
Penggunaan
Monzer
Kahf (1982: 18) berpendapat, matlamat penggunaan dalam Islam mengarah kepada
dua perkara iaitu; kepuasan penggunaan barangan dan perkhidmatan, serta
kejayaan di akhirat. Manakala Anas Zarqa (Siddiqi 1981: 56) berpendapat
matlamat penggunaan dalam Islam adalah untuk memaksimumkan pahala dengan
berpandukan syariah dengan tertakluk kepada tiga syarat; iaitu penggunaan
mestilah disertai dengan niat kerana Allah, mestilah menurut susunan
kepentingan dan keperluan barangan (iaitu dharuriyat, hajiyat dan kamaliyat),
dan penggunaan mestilah seimbang dan sederhana. Ini juga bagi mengurangkan
sikap keterlaluan mengikut kehendak psikologi, sebalinya mengarah kepada
kehendak kerohanian.
8.5 Kepentingan Penggunaan
Gelagat pengguna menentukan keadaan pasaran. Kegiatan
kepenggunaan meningkatkan pertumbuhan ekonomi. Ini berlaku kerana pengguna
(manusia) merupakan elemen terpenting yang menggerakkan pasaran melalui
permintaan terhadap barangan dan perkhidmatan. Ia berlaku kerana kehendak
manusia yang pelbagai akan menggerakkan proses pengeluaran. Ini
seterusnya akan menggalakkan pertumbuhan ekonomi. Kepentingan penggunaan dalam
Islam antara lain ialah;
1.
Bersesuaian
dengan kehendak Allah
Allah menyediakan potensi yang sempurna kepada manusia
bagi menjayakan kehidupan mereka. Potensi ini mengarahkan manusia berusaha
mengekspolitasi sumber-sumber alam dalam bentuk pengeluaran. Manusia akan
memperolehi sesuatu hanya apabila mereka berusaha dan berikhtiar untuk
pertumbuhan ekonomi dengan penggunaan barangan-perkhidmatan yang halal, baik,
bersih, tidak memudaratkan serta menjauhi penggunaan yang haram.
2. Kesederhanaan
Penggunaan perlu kepada kesederhanaan sebagai langkah
kawalan dan bagi merangsang pengeluaran barangan-perkhidmatan serta memastikan
tabungan yang boleh membantu pada masa kesukaran. Penggunaan
juga memenuhi permintaan orang kaya dan orang miskin dengan keperluan yang
munasabah. Ini kerana kekurangan akan membawa kepada keperitan hidup sedangkan
berlebih-lebihan boleh membawa kepada pembaziran.
3. Beretika
Etika penggunaan yang baik amat perlu bagi memastikan
aktiviti kepenggunaan memberikan kesejahteraan hidup kepada masyarakat. Justeru
itu Islam menetapkan agar aktiviti penggunaan tidak melibatkan aktiviti yang
haram, menunjuk-nunjuk, bangga diri dan sombong malah merugikan kerana membazir
sumber yang sepatutnya disimpan untuk keperluan generasi akan datang.
Penggunaan dalam ekonomi Islam membawa pelakunya kepada rasa kesyukuran dan
kepuasan kerana berupaya memenuhi kehendak fizikal dan spiritual manusia.
4. Bermatlamat
Pengguna Islam mempunyai matlamat dalam kepenggunaan
iaitu memenuhi keutamaan kepentingan (dharuriyat, hajiyat dan kamaliyat)
dan penggunaan barangan dan perkhidmatan yang sesuai dengan syarak yang boleh
menjamin kehidupan di akhirat dan kesempurnaan hidup di dunia melalui
usaha-usaha memenuhi keperluan hidup. Pengguna Islam harus menahan diri dari
berbelanja secara boros barangan-perkhidmatan yang tidak perlu dan juga
barangan mewah kerana dikhuatiri banyak sumber ekonomi difokuskan pada aspek
tersebut dan mengkesampingkan barangan-perkhidmatan perlu.
5. Sistematik
Penggunaan dapat memastikan agihan sumber dan kekayaan
negara secara sistematik iaitu barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan kepada
pasaran sesuai dengan kehidupan masyarakat dan tidak mendatangkan mudharat
kepada masyarakat. Penggunaan juga beredar secara sempurna di kalangan semua
lapisan masyarakat. Ia juga dilakukan mengikut susunan keutamaan dan kekayaan
tidak tertumpu kepada orang kaya sahaja.
8.6 Pembentukan Kehendak Manusia
Dalam ekonomi konvensional, kehendak manusia merupakan
punca utama kemajuan ekonomi, ”…kehendak
manusia merupakan satu daripada perkara pokok dalam kehidupan ekonomi serta
punca utama kepada semua kemajuan ekonomi”. (Bhende, Subhash dan Fernando;
1975: 22). Kehendak manusia lahir secara semulajadi (nature), tanggungjawab sosial, pembangunan ekonomi dan kesan
demonstrasi; Secara semulajadinya, manusia akan memerlukan makanan, pakaian,
tempat tinggal dan beberapa keperluan asas untuk hidup. Manusia hidup bersosial
yang mudah mempengaruhi orang lain ataupun terpengaruh oleh orang lain melalui
pemerhatian, pendengaran dan sebagainya.
Pembangunan ekonomi menyebabkan manusia hendak bukan
setakat kepada kuantiti yang besar tetapi juga kepada pilihan barangan yang
lebih baik. Keadaan sekeliling mempengaruhi kehendak manusia. Ia hendak
memiliki sebagaimana yang orang lain ada tanpa mengira adakah itu satu
keperluan sebenar atau sekadar hendak menggunakan barangan dan perkhidmatan tertentu.
Pada kebiasaannya tahap kemajuan seseorang atau satu bangsa akan mempengaruhi
kehendak penggunaannya.
Di antara ciri-ciri utama kehendak manusia dalam ekonomi
konvensional ialah;
1. Tidak
terbatas.
Apabila sesuatu kehendak telah dipenuhi maka akan timbul pula kehendak yang
lain sebagai suatu proses kitaran. Ia berlaku selagi manusia hidup. Contohnya,
seseorang yang makan makanan segera KFC dalam masa yang sama hendak juga makan
makanan segera jenama McDota dan A&W.
2.
Boleh dipenuhi. Ia boleh dipenuhi sekiranya ada sumber alam atau wang
yang boleh memenuhi kehendak tersebut. Contohnya, seseorang yang berkehendakkan
kereta jenis BMW boleh memilikinya jika dia mempunyai kemampuan kewangan.
3.
Berulang-ulang. Manusia tidak akan merasa puas dengan
apa yang telah diperolehinya. Kehendaknya hanya dipuaskan secara sementara
kerana tidak lama kemudian ia berkehendakkan perkara yang sama tidak cukup
dengan satu kali.
4.
Saling melengkapi. Sesuatu barangan dan perkhidmatan tidak dapat memenuhi
kehendak manusia secara sempurna kerana sesuatu barangan dan perkhidmatan
adalah bersifat saling melengkapi bagi memenuhi keperluan manusia yang
berbagai.
5.
Bersaing.
Manusia dapat membuat banyak pilihan terhadap barangan dan perkhidmatan. Ini
menyebabkan berlaku persaingan antara kehendak-kehendak itu untuk memenuhi
pilihan utama kehendak seseorang manusia.
6.
Bertukar menjadi tabiat. Kehendak yang selalu dipenuhi akan bertukar menjadi
tabiat dan berubah mengikut masa, tempat dan individu. Kehendak manusia sering
berubah mengikut keperluan jasadnya (biologi) dan juga keadaan persekitarannya.
Pada hakikatnya ekonomi konvensional meletakkan
sepenuhnya kepada kehendak manusia dan utiliti barangan-perkhidmatan untuk
menentukan kepenggunaan sedangkan ekonomi Islam menyandarkannya kepada panduan
peraturan syariat. Oleh itu konsep “kehendak” dan “keperluan” dari perspektif
ekonomi Islam adalah amat berbeza dengan ekonomi konvensional kerana Islam
membezakan antara kehendak manusia dengan keperluan manusia. Ini membawa erti
tidak semua kehendak manusia perlu dipenuhi kerana Islam menetapkan keutamaan
dalam memenuhi sesuatu keperluan.
8.7 Matlamat Perlakuan Pengguna
Matlamat perlakuan pengguna ekonomi konvensional adalah
bermotifkan kepuasan, keuntungan peribadi, persaingan dan kebebasan. Walau
bagaimanapun pakar-pakar ekonomi Islam menyatakan bahawa matlamat pengguna
Islam tidak sahaja dilihat dari sudut kebendaan tetapi juga dari sudut
kerohanian iaitu untuk mencapai kesejahteraan dan kejayaan di dunia dan di
akhirat melalui pelaksanaan panduan syariat.
Justeru itu pengguna Islam tidak menggunakan; barangan
dan perkhidmatan yang dilarang oleh agama, barangan mewah yang mengikut selera
nafsu kesombongan, barangan yang bertentangan dengan ajaran akhlak dan
sosio-budaya Islam iaitu kemungkaran serta skala penggunaan yang sederhana
sesuai dengan definasi ekonomi Islam iaitu al-Iqtisad. Dengan pengertian
penggunaan dalam ekonomi Islam ingin membawa gelagat pengguna muslim kepada
penggunaan yang sederhana tanpa pembaziran dan penggunaan yang perlu untuk
kebaikan hidup mereka.
8.8 Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi
Gelagat Pengguna Islam
Ekonomi konvensional menetapkan perkara berikut sebagai
mempengaruhi gelagat pengguna iaitu; pilihan pengguna, pendapatan, harga
barangan lain yang berkaitan, perubahan agihan pendapatan, saiz dan struktur penduduk, polisi kerajaan,
faktor musim dan kadar interest. Ini berbeza dengan ekonomi Islam yang
memberi tumpuan kepada memenuhi keperluan dan bukannya memenuhi kehendak serta
menjauhi barangan tertentu kerana larangan agama. Menurut Monzer Kahf
(1982:18-32), gelagat pengguna Islam dipengaruhi oleh faktor-faktor berikut;
1.
Kepercayaan
kepada Hari Akhirat
Kepercayaan
kepada hidup selepas mati memberi kesan betapa pengguna Islam perlu merancang
dengan sebaik-baiknya utiliti penggunaan mereka bagi kehidupan dunia meliputi
perbelanjaan nafkah dan penggunaan untuk kehidupan akhirat seperti derma, zakat
dan wakaf kepada golongan yang serba kekurangan kerana kesan penggunaan di
dunia adalah serta merta manakala kesan penggunaan untuk akhirat adalah
tertangguh tetapi saling berkaitan. Perbelanjaan atau penggunaan sebegini
menggambarkan ketaatan seorang manusia kepada Tuhannya dan menunjukkan
perasaaan kasih sayangnya kepada manusia lain kerana sanggup membahagikan keutamaan
penggunannya.
2.
Konsep
al-Falah
Kejayaan
dalam sebarang aktiviti ekonomi adalah untuk mendapat keredaan Allah iaitu
penyucian niat dan tindakan dari sebarang tingkah laku yang bercanggah dengan
syariat dan nilai akhlak. Aktiviti penggunaan yang dilakukan dianggap sebagai
amanah dan tanggungjawab individu kepada Tuhannya dan sebagai memenuhi
keperluan masyarakatnya. Masa, sumber dan peranan yang dilakukan oleh pengguna
Islam adalah untuk memastikan kejayaan kepada kehidupan menurut budaya Islam
iaitu suasana ekonomi dan sosio-politik yang sejahtera dan harmonis. Penggunaan
barangan-perkhidmatan yang baik akan menggerakkan pertumbuhan ekonomi dengan
jaminan peluang pekerjaan yang mampu memberi pendapatan yang mencukupi untuk
perbelanjaan umum. Ini sekaligus memudahkan kerajaan menyediakan kemudahan
prasarana dan iklim sosio-ekonomi yang kondusif.
3. Konsep harta
Harta
sebagai rezeki milik Allah dan manusia diberi amanah menggunakannya bagi faedah
kebaikan kehidupan. Harta ialah pendapatan dan kekayaan. Ia merupakan alat
kehidupan dan bukan matlamat hidup. Ia kurniaan Allah dan sebagai
tanggungjawab. Kesilapan dalam menggunakan harta bakal dilaknat oleh Allah. Ia
mesti dibelanjakan untuk mendatangkan kepuasan dalam penggunaan dan
sebahagiannya untuk tabungan. Harta boleh digunakan untuk manfaat dunia dan
juga untuk manfaat di akhirat. Harta ada tanggungjawab yang mesti ditunaikan
untuk kebaikan diri, keluarga, masyarakat dan juga negara melalui instrumen
seperti nafkah, zakat, cukai dan sebagainya.
4. Konsep barangan dan perkhidmatan
Pengguna Islam hanya akan memilih dan menggunakan
barangan- perkhidmatan yang halal, baik, berguna, berakhlak dan menggelakkan
barangan-perkhidmatan yang haram, merbahaya kepada kesihatan, bertentangan
dengan agama dan merendahkan sosio-moral. Ia juga semestinya tidak
memberi mudharat kepada kesihatan dan kehidupan masyarakat. Penggunaannya akan
meningkatkan rasa kesyukuran, ketenteraman, pengabdian dan kerjasama sesama
manusia.
5. Beretika dalam penggunaan
Segala
yang ada di alam ini adalah kurniaan Allah, manusia seharusnya menggunakannya
dengan baik dan suci kerana manusia menggunakan (meminjam guna) hak milik
Allah. Oleh itu seorang pengguna Islam mesti mencorakkan penggunaan untuk
perbelanjaan yang sesuai dengan budaya Islam iaitu bagi memenuhi keperluan
dirinya, keluarganya dan masyarakatnya kerana kehandak Allah. Ia juga perlu
perbelanjaan untuk mendekatkan diri kepada Allah. Pengguna muslim juga rasional
dalam penggunaan, dermawan, tidak boros, tidak bakhil dan sebagainya. Dengan
kata lain saiz penggunaan Islam adalah sederhana tetapi dinamik kerana
penggunaannya mengikut kepentingan.
8.9 Penentuan
Jumlah Permintaan
Pada
kebiasaannya kehendak manusia dalam penggunaan adalah melebihi keperluan
sebenar yang diperlukan. Ini menyebabkan sumber ekonomi yang ada digunakan
dengan terlalu banyak bagi mengeluarkan barangan yang tidak begitu penting yang
disifatkan membazir oleh Islam. Pengguna
Islam menetapkan jumlah permintaan selaras dengan kehendak Islam iaitu membeli
barangan yang perlu dengan harga yang mampu dibayar. Ia
membawa kepada keadaan permintaan akan berubah bila harga berubah. Pengguna
Islam berupaya mencorakkan pasaran kerana Islam mementingkan kesederhanaan,
merancang keutamaan, membuat perimbangan antara pendapatan dan perbelanjaan
supaya dapat menggelakkan budaya berhutang. Jumlah permintaan dalam ekonomi
bergantung kepada keupayaan sebenar pengguna dan langkah yang diambil oleh
kerajaan selaras dengan panduan syariah iaitu pengguna mendapat pendapatan yang
membolehkannya menampung keperluan hidup yang sederhana.
8.10 Kesimpulan
Penggunaan
Islam mampu mewujudkan keseimbangan dan kesempurnaan dalam aktiviti ekonomi
melalui pengetahuan mengenai kehendak-kehendak manusia yang tidak terbatas.
Islam menyusun kehidupan yang realistik dalam ekonomi melalui penggunaan
barangan dan perkhidmatan yang asas, sebelum memenuhi penggunaan yang lebih
baik dan lebih sempurna. Amalan penggunaan dalam Islam dilakukan secara
sederhana sehingga dapat membentuk gelagat pengguna yang bertanggungjawab yang
dapat menggerakkan aktiviti ekonomi yang memberi kesejahteraan kepada semua
peringkat masyarakat.
No comments:
Post a Comment