ISLAM DAN HUBUNGAN ETNIK
1.
Pendahuluan
Dalam usaha mencapai keharmonian etnik,
Malaysia telah melaksanakan berbagai polisi dan dasar yang boleh membawa
pelbagai etnik yang berbeza bertemu, berbincang, membina persefahaman,
bertoleransi dan seterusnya bekerjasama dalam kehidupan individu, masyarakat
dan negara. Ini penting bagi memastikan rancangan-rancangan pembangunan negara
dapat berjalan dengan baik dan dinikmati secara bersama. Di antara dasar-dasar Islam
yang dilancarkan oleh kerajaan untuk pembangunan dan hubungan etnik ialah Dasar
Penerapan Nilai-Nilai Islam dan Islam Hadhari. Dasar Islam ini diperkenalkan
dengan mengambil kira kemampuan ajaran Islam bagi memastikan kehidupan yang
aman, sejahtera dan harmonis di kalangan rakyat Malaysia yang tidak sahaja
terdiri dari pelbagai etnik tetapi juga pelbagai agama.
2. Realiti Kehidupan Masyarakat
dan Hubungan Etnik
Dalam surah al-Hujurat ayat 13, Allah
berfirman yang bermaksud;
“Wahai
manusia! Kami jadikan kamu dari lelaki dan wanita, dan Kami jadikan kamu
berpuak-puak supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya yang mulia dari
kalangan kamu di sisi Allah ialah mereka yang bertakwa”.
Ayat ini menjelaskan kebijaksanaan dan
kebesaran Allah menjadikan manusia terdiri dari pelbagai bangsa, suku, lelaki
dan wanita supaya mereka saling kenal mengenali, memahami dan mengetahui di antara
satu sama lain. Interaksi etnik dapat membantu kesedaran, pemahaman dan
pemindahan nilai-nilai murni serta ilmu pengetahuan berguna yang dapat membantu
kemajuan hidup manusia. Sukar untuk dibayangkan mengenai tamadun manusia jika
tidak berlaku pemindahan nilai-nilai
murni dan ilmu pengetahuan di kalangan pelbagai etnik. Tiada idea-idea baru dan
sistem hidup manusia menjadi statik serta mundur.
Kegiatan yangmembolehkan berinteraksi dengan etnik lain dengan penuh
penghargaan dan saling hormat menghormati menyebabkan pelbagai idea dan
pendekatan baru bakal muncul di bidang sains, teknologi, ekonomi, politik dan
sosial dapat diterokai sehingga menjadikan kehidupan manusia lebih sempurna.
Malangnya sekiranya perbezaan etnik ini dibawa ke arah kebencian, ketamakan dan
egoism ia akan menjerumuskan kehidupan manusia kepada peperangan, sabotaj dan
kekolotan yang membinasakan.
3. Asas Hubungan Sosial Dalam Islam
3.1 Berkenal-kenalan (al-Taaruf)
Merupakan asas perhubungan sosial masyarakat untuk hidup dengan penuh
perasaan kasih sayang dan sikap ambil berat. Berkenalan penting bagi memulakan kerjasama
yang membawa kebaikan kepada manusia. Permusuhan merugikan semua pihak. Berkenalan
merupakan suatu tindakan meliputi usaha untuk mengetahui latar belakang kehidupan
individu lain dan budaya masyarakatnya melalui nama, tempat tinggal, keluarga,
pendidikan dan isu-isu sosial yang lain. Kesedaran mengenai individu lain boleh
membina persamaan dan mengenepikan perbezaan bagi mewujudkan perkenalan yang
membina.
3.2 Persefahaman (al-Tafahum)
Persefahaman ialah saling sentiasa bersetuju untuk bekerjasama antara satu
sama lain. Ini boleh dilakukan dengan mengadakan berbagai program kemasyarakatan
yang boleh mempertemukan masyarakat pelbagai etnik seperti dalam kegiatan sukan,
politik, ekonomi, sosial melalui mesyuarat dan gotong-royong. Pertemuan sebegini
mampu membina interaksi yang positif ke arah persefahaman. Suara azan waktu subuh
umpamanya kadangkala boleh menjejaskan ketenangan tidur orang lain yang bukan
beragama Islam, perayaan Thaipusam dengan perarakan Kavadi boleh menyebabkan kesesakan jalanraya yang menyusahkan
pengguna yang lain, pembakaran mercun dan bunga api Tahun Baru Cina boleh
menyebabkan bunyi bising yang menggangu ketenangan pihak lain. Semua ini tidak menimbulkan
masalah jika semua etnik mengetahui, saling bersefahaman dan meraikan perayaan
agama dan perbezaan budaya antara pelbagai etnik.
3.3 Bantu membantu (al-Taawun)
Dalam kehidupan bermasyarakat, sifat bantu membantu hendaklah di arah kepada
mencari kebaikan dan bukan untuk tujuan ke arah perkara kejahatan. Sifat bantu membantu
dapat mengelakkan timbul pelbagai masalah dalam masyarakat dan memudahkan
segala urusan. Ia boleh dilakukan melalui bantuan kewangan, tenaga, barangan,
peralatan, masa dan khidmat nasihat kepada ahli masyarakat yang menghadapi kesusahan
dan ditimpa malapetaka. Dalam usaha untuk pembangunan negara, sifat ini
berupaya melahirkan masyarakat yang cakna dan mengambil berat keadaan mereka
yang kurang bernasib baik dan menanggung masalah hidup supaya sama-sama
menikmati kemakmuran negara.
3.4 Persaudaraan (al-Ukhuwah)
Persaudaraan ialah ikatan kerohanian (psikologi) yang mendalam dalam jiwa
sehingga menghasilkan kasih sayang, belas kasihan dan tanggungjawab. Ia merasa
diri orang lain seperti dirinya sendiri. Susah senang gembira dan derita
dirasai bersama. Oleh itu ia cuba untuk menghindari sebarang masalah dari
menimpa diri orang lain kerana ia sendiri tidak mahu dirinya ditimpa masalah
sedemikian. Perasaan ikatan yang mendalam ini bukan diasaskan kepada hubungan
darah dan keturunan tetapi lebih tinggi dari itu mereka diikat oleh kebersamaan
etnik, lokaliti, negara, rantau dan sebagai warga dunia yang sama.
3.5 Kasih sayang (al-Mahabbah)
Ia merupakan sifat kemanusiaan supaya mengasihi orang lain selain dari diri
sendiri supaya masyarakat berada dalam ikatan perasaan kasih sayang yang kukuh.
Ini sekaligus dapat menghilangkan sifat-sifat buruk yang melingkar dalam masyarakat
seperti kedengkian, permusuhan, kebencian dan sebagainya agar dapat menjamin kehidupan
masyarakat yang lebih aman damai.
3.6 Saling menjamin (al-Tadhamun)
Suatu usaha ke arah melahirkan masyarakat yang saling bertanggungjawab
terutamanya bagi membantu ahli masyarakat lain yang menghadapi masalah hidup.
Ia merupakan suatu jaminan sosial kepada setiap ahli masyarakat tanpa mengira etnik.
Dengan lain perkataan ia merupakan hak asasi manusia yang dianjurkan oleh Islam
seperti pemberian nafkah, berzakat, membayar cukai dan sebagainya.
5. Maqasid
al-Syariah
Tujuan Islam disebarkan kepada seluruh manusia
menerusi dakwah adalah untuk memberi kebaikan (rahmat) kepada kehidupan
manusia. Dengan sebab itu tujuan Islam adalah untuk memelihara 5 perkara asas
dalam kehidupan iaitu agama, akal, nyawa, harta dan keturunan manusia sejagat.
Ajaran Islam baik yang berbentuk perintah mahupun larangan adalah untuk
kebaikan hidup manusia. Dengan sebab itu diwajibkan berdakwah mengikut
kemampuan suapaya Islam terus berkembang dan dijatuhkan hukuman berat bagi
kesalahan murtad. Islam menjamin kehidupan manusia dengan perintah menjaga
nyawa dan kesihatan serta larangan Islam terhadap jenayah bunuh diri,
pembunuhan dan mencederakan pihak lain. Islam menyanjung akal yang sejahtera
dengan galakkan menuntut ilmu dan menggunakan akal untuk memikirkan perkara
yang munasabah. Dalam masa yang sama Islam melarang amalan yang merosakkan akal
seperti minum arak, salahguna dadah dan memikir sesuatu dari segi logik yang
melampaui kemampuan akal fikiran manusia untuk memahaminya. Fitrah manusia amat
sukakan harta dan kekayaan. Untuk itu mereka sanggup bersusah payah untuk
mendapatkan harta yang banyak sehingga kadangkala melanggar batas-batas
kemanusiaan dengan sifat tamak haloba. Justeru itu ajaran Islam mengalakkan
manusia mencari harta yang baik dan dengan cara-cara yang baik supaya manusia
menjadi baik dan kehidupan mereka pun akan menjadi baik. Islam melarang sikap
tidak mahu bekerja untuk mencari harta dunia, larangan terlalu mencintai harta
dan galakkan menggunakan harta untuk bersedekah, berzakat, membayar cukai dan
membantu manusia lain. Islam mahu survival hidup manusia berlangsung dalam
suasana teratur, baik dan harmonis melalui galakan untuk memelihara adab moral,
tingkah laku serta berfikiran sihat. Untuk itu Islam menggalakkan perkahwinan
di antara lelaki dan wanita supaya mereka menjadi baik. Bahkan menjadi
tanggungjawab lelaki dan wanita sebagai suami isteri ini untuk bukan setakat
melahirkan zuriat tetapi juga memberi didikan yang sempurna kepada anak mereka
untuk menjadi manusia baik yang bertanggungjawab.
Inilah Maqasid al-Syariah
Islam yang diamalkan oleh masyarakat Islam yang impaknya bukan sahaja baik
kepada manusia Islam tetapi juga kepada orang yang bukan Islam dari etnik yang
berbeza. Ini sebagai suatu bukti kukuh bahawa Islam adalah agama rahmat untuk
seluruh alam.
6. Aplikasi Hubungan Sosial Islam dan Hubungan
Etnik
6.1 Komunikasi positif
Masyarakat pelbagai etnik patut
mengamalkan komunikasi positif melalui pertemuan individu atau perjumpaan
kelompok dengan cara memberi ucapan selamat, senyuman, perkataan yang bersopan,
memberi perhatian semasa berhubungan dan hubungan kemesraan yang baik. Dalam
masa yang sama mengenepikan komunikasi negatif seperti penggunaan perkataan
yang buruk, bermasam muka serta memandang rendah kepada etnik lain.
6.2 Ziarah menziarahi
Melalui amalan berziarah masyarakat
pelbagai etnik dapat sentiasa menjaga hubungan kemesraan dan sikap mengambil
berat antara satu sama lain. Ia didahului dengan meminta izin untuk membuat
kunjungan ke rumah. Atau jika tidak pun ziarah boleh dilakukan di luar atau
halaman rumah ketika duduk berehat, sambil membasuh kereta, menyapu sampah,
mengemas dan sebagainya asalkan kedua belah pihak telah mengetahui keadaan hal
ehwal diri masing-masing.
6.3 Mengambil berat
Semua etnik di Malaysia harus mengambil
berat mengenai apa sahaja yang berlaku di sekeliling mereka yang melibatkan
etnik lain dalam konteks membantu kebaikan dan kebenaran serta menjauhi kejahatan
dan keburukan seperti soal keselamatan, kesihatan, pendidikan dan sebagainya.
Sikap ini mampu menjamin kewujudan suatu masyarakat yang sensitif kepada
unsur-unsur yang positif dan negatif dalam kehidupan mereka.
6.4 Hormat menghormati
Mewujudkan hubungan etnik berdasarkan
prinsip hormat menghormati dengan
memuliakan manusia lain atas dasar kemanusiaan dan bukannya diasaskan
atas perbezaan bahasa, etnik, agama dan warna kulit. Hormat menghormati dengan
memuliakan orang lain dan memberikan kedudukan yang tinggi di samping rasa
rendah diri. Keadaan ini dapat memberikan kesan kejiwaan yang mendalam mengenai
keikhlasan dan baik hati.
6. Konsep Kejiranan di
Malaysia
Jiran ialah mereka yang tinggal berhampiran
atau berdekatan dengan rumah kita yang selalu juga disebut sebagai orang
sebelah ataupun tetangga. Ia meliputi 40 rumah di sebelah barat, timur, utara
dan selatan serta jiran di atas dan di bawah dalam konteks kehidupan
metropolitan. Konsep kejiranan amat
penting diamalkan kerana ia merupakan pihak yang paling awal ditemui untuk
mendapatkan bantuan ketika kecemasan, kesusahan serta kematian. Ia perlu sentiasa
dipupuk dan disuburkan melalui hubungan kejiranan di tempat kerja, institusi
sosial (seperti pasar, klinik), institusi agama, institusi politik dan kegiatan
rekreasi.
Sikap dan insiatif individu, perancangan
fizikal oleh kerajaan dan penubuhan persatuan penduduk seperti rukun tetangga
dapat membantu memperkukuhkan semangat kejiranan. Sikap mementingkan diri
sendiri individu (privacy) harus ada
batasannya walaupun suasana hidup kontemporari dengan corak hidup perbandaran (urban) penuh dengan persaingan dan
batasan sempadan fizikal rumah.
Amalan bertegur sapa, memberi salam dan
menziarahi jiran boleh merapatkan hubungan kejiranan. Etnik Cina pada
kebiasaannya merasa superior dengan
cara hidup perbandaran kerana mereka merupakan majoriti di bandar sedangkan
etnik India kelihatan tersisih kerana selama ini dipengaruhi oleh psikologi
tinggal di estet. Manakala etnik Melayu mulai mencari kekuatan di bandar
selaras dengan Dasar Ekonomi Baru. Kejiranan di kampung lebih terserlah kerana
etnik Cina dan India fasih berbahasa Melayu dan mengetahui budaya etnik Melayu.
Bahkan ada kalangan mereka yang berkongsi budaya yang sama dari segi pakaian,
masakan, sukan dan sebagainya kerana mereka hidup erat bersama.
7. Toleransi Islam Dalam
Hubungan Etnik
Islam menjamin tahap toleransi yang tinggi dengan menjamin hak kebebasan
agama setiap rakyat pelbagai etnik bebas mengamalkan kepercayaan agama
masing-masing tanpa gangguan sehingga agama mereka berupaya membentuk
kebudayaan yang harmonis. Islam melarang sebarang tindakan kejam dilakukan
kepada orang bukan Islam sekiranya mereka boleh hidup bersama aman dan damai.
Islam membenarkan amalan ibadah orang bukan Islam dan pembinaan rumah ibadah
selagi mana mereka menghormati hak kebebasan orang Islam untuk melakukan
perkara yang sama.
7.1 Layanan yang baik
Kewajipan bagi anak yang beragama Islam untuk memberi layanan terbaik kepada
ibu bapa yang bukan beragama Islam dalam aspek kebajikan, kesihatan dan
kewangan kecuali dalam persoalan kepercayaan agama. Darah daging tidak akan
berbeza walaupun berlainan agama.
7.2 Menjaga hak jiran
Hak jiran mesti dipelihara walaupun berlainan kepercayaan agama iaitu
berbuat baik kepada jiran tanpa mengira adakah jiran itu mempunyai hubungan
darah, jiran Islam ataupun jiran yang bukan beragama Islam. Dilarang memusuhi,
menyusahkan dan mengancam jiran. Ini seperti yang dijelaskan oleh hadith-hadith
Rasulullah S.A.W.;
“Sebaik-baik sahabat di sisi Allah ialah yang terbaik hubungannya dengan
sahabatnya dan sebaik-baik jiran di sisi Allah ialah yang terbaik hubungannya dengan
jirannya”
“Jiran itu tiga: Jiran yang mempunyai satu hak; iaitu jiran orang bukan Islam (kafir). Jiran yang mempunyai dua
hak; iaitu jiran Islam yang ada hak jiran dan hak Islam. Dan jiran yang
mempunyai tiga hak; iaitu jiran Islam yang mempunyai hubungan kerabat; mempunyai
hak jiran, hak Islam dan hak persaudaraan”
7.3 Kebajikan
Selama mana semua pihak bersikap baik, tolong menolong dan tidak memusuhi
di antara satu sama lain maka kebajikan sesama mereka walaupun terdiri dari pelbagai
etnik mesti dipelihara dan dijamin kerana setiap pihak berkehendakkan keharmonian
dan hubungan baik.
7.4 Hubungan silaturahim
Hubungan silaturahim di kalangan keluarga meskipun berbeza agama perlu diteruskan
dan diperkukuhkan kerana mereka memiliki hubungan darah yang sama yang boleh memperkukuhkan
hubungan persaudaraan. Ia boleh memberi keuntungan kepada kerja-kerja dakwah Islamiyah
kerana tindakan positif yang dilakukan orang Islam kepada orang bukan Islam
menonjolkan imej unggul Islam.
7.5 Adab berdialog yang baik
Berdialog dengan etnik dan penganut agama yang berbeza digalakkan dengan
syarat ia dilakukan dengan cara yang baik, lemah lembut dan sopan santun demi
untuk mencari kebenaran dan persefahaman. Bercakap, mendengar dan melihat tanpa
prejudis baik untuk menghargai dan menghormati pihak lain. Dengan cara ini
mudah untuk mengetahui yang mana betul dan yang mana salah. Apa yag kabur boleh
diperjelaskan dan yang kusut boleh diuraikan.
8. Islam
dan Hubungan Etnik: Pengalaman Malaysia
Malaysia merupakan negara yang aman damai dan makmur. Setiap etnik walaupun
berbeza agama berusaha menyumbang kepada kemajuan negara dan bersama-sama menikmati
hasil kemakmuran ekonomi negara. Pemerintahan negara dilaksanakan menerusi perkongsian
kuasa, sementara hubungan sosial digerakkan melalui perpaduan dan menghormati
hak asasi manusia serta aktiviti ekonomi berasaskan kesaksamaan dan keadilan. Begitu juga peluang pendidikan, kebebasan beragama,
perindungan terhadap golongan minoriti dan juga ketuanan Islam merupakan di
antara pelbagai intipati dasar kerajaan Malaysia untuk menjamin keharmonian hidup
pelbagai etnik di Malaysia. Dengan lain perkataan hubungan etnik di Malaysia
dipandu ke arah kemajuan dan kebaikan.
Isu sensitif perkauman yang telah melibatkan ketegangan etnik pada 13
Mei 1969 dan Kampung Medan 4 mac 2001 sentiasa diawasi oleh kerajaan supaya perpaduan
kaum dapat terus dipelihara. Fakta al-Quran dan hadith Rasulullah S.A.W. seharusnya
ditafsirkan secara jelas, menyeluruh dan relevan dengan keadaan hari ini.
9. Kesimpulan
Penghayatan Islam yang sebenar bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah begitu
penting bagi masyarakat majmuk di Malaysia dan pembangunan negara yang mapan. Pengalaman
sejarah Nabi Muhammad S.A.W. dalam
pengurusan pelbagai etnik di Madinah menjadi contoh sandaran kepada kerajaan
Malaysia untuk membentuk negara yang maju, bersatupadu dan makmur.