KONSEP
IBADAH MEMBINA INSAN BERKUALITI
1. Pendahuluan
Ibadah dalam Islam adalah berlainan sama sekali dengan
konsep dan amalan agama-agama atau kepercayaan-kepercayaan yang lain. Ia bukan
perbuatan mengasingkan diri, ia juga tidak terbatas kepada tempat-tempat tertentu
sahaja atau hanya dilakukan melalui perantaraan orang-orang tertentu. Ada agama
yang menganggap ibadah sebagai perbuatan mengasingkan diri atau memencil diri
dari kehidupan, menjauhi diri sama
sekali dari menikmati nikmat di dunia ini. Ibadah juga bukanlah sepertimana
yang biasa dfahamii oleh masyarakat umum iaitu pengucapan dua kalimah syahadah,
solat, puasa, zakat dan haji, tetapi ia merangkumi pengertian yang amat luas. Ia
merupakan hubungan langsung di antara hamba dengan Allah tanpa perantaraan sama
ada orang biasa atau golongan ulama. Ibadah mencakupi semua perkara dan
perbuatan yang sesuai dengan suruhan dan larangan Allah s.w.t. iaitu; mentaati
segala yang disuruh dan menjauhi apa yang dilarang.
.
Islam
telah meletakkan ibadah di tempat yang paling istimewa sekali. Dalam al-Quran
dijelaskan bahawa seluruh jin dan manusia dijadikan semata-mata untuk tujuan
beribadah kepada Allah. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud;
“Tidak Aku ciptakan jin dan
manusia melainkan supaya mereka mengabdikan diri kepada-Ku”.
(al-Dzariyat: 56)
Semua
Nabi dan Rasul yang diutuskan oleh Allah tidak ditugaskan kecuali menyampai dan
menyeru manusia supaya mengabdikan diri kepada Allah sebagaimana firman-Nya
yang bermaksud;
“Sesungguhnya
Kami telah mengutuskan kepada setiap umat itu seorang rasul supaya mereka
(menyerukan); Sembahlah Allah dan jauhilah thaghut”.
(al-Nahl: 36)
2.
Definasi Ibadah
Ibadah dari
segi bahasa berasal dari perkataan Arab ‘ain, baa dan dal yang
membawa maksud merendahkan diri, patuh dan taat. Dari segi istilah pula ibadah
bermaksud khusyuk kepada Allah, merendah diri dan tetap hati kepada-Nya. Jelas
dari maksud ibadah dari segi istilah ini telah memfokuskan ketundukan dan
kepatuhan seseorang manusia itu hanyalah ditujukan kepada Allah tanpa
sekutu. Jesteru itu sesuatu amalan yang
pada zahirnya dilihat sebagai ibadah tidak dikira sebagai ibadah seandainya
amalan tersebut dilakukan bukan ikhlas kerana Allah. Dalam al-Quran dijelaskan,
ibadah sebagai ubudiyah dan ketaatan. Firman Allah yang bermaksud;
“Wahai
orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah
Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya
beribadat kepada-Nya”. (al-Baqarah: 172)
Syeikh Ibn
Taimiyyah dalam kitabnya al-Ubudiyah menyatakan bahawa ibadah
bermakna kehinaan dan kecintaan kepada Allah s.w.t. Oleh itu pengertian ibadah ialah
kemuncak kehinaan diri seseorang bila berhadapan dengan Allah dan kemuncak
kecintaan kepada-Nya. Ia bermaksud seseorang hamba merasakan kehinaan dirinya
di sisi Allah Yang Maha Perkasa dan merakamkan rasa kecintaan yang tidak
berbelah bagi kepada-Nya dengan melakukan segala perintah Allah dan
meninggalkan segala larangan-Nya. Terdapat juga ahli tafsir seperti al-Tabarani
yang menjelaskan maksud ibadah sebagai: khusyuk kepada Allah, merendah diri dan
tetap hati kepada-Nya.
Ini
menunjukkan bahawa makna ibadah adalah sangat luas termasuk setiap apa yang
disuruh dan ditegah oleh Allah dan Rasul-Nya sama ada perkataan, perbuatan
zahir mahupun batin. Manusia mestilah merendah dan menghambakan dirinya kepada
Allah dengan tulus ikhlas dan mentaati segala perintah dan larangan-Nya tanpa
bantahan dan berdolak dalik.
3.
Pembahagian Ibadah
Ruang lingkup ibadah dalam Islam amat luas. Ia merangkumi setiap aktiviti kehidupan manusia. Setiap
perkara yang dilakukan baik yang berkaitan dengan individu mahupun masyarakat
boleh menjadi ibadah kepada Allah s.w.t. jika ia memenuhi syarat-syarat
tertentu. Ulama telah membahagikan ibadah kepada dua bahagian, iaitu;
a. Ibadah Khusus
Pengabdian kepada Allah dalam bentuk dan masa yang
tertentu. Ia merupakan sekumpulan perintah yang wajib dilakukan sebagaimana
yang terkandung dalam Rukun Islam. Ia tidak boleh direka dan dicipta sendiri
oleh manusia mengikut kehendak hati mereka sama ada dengan menambah atau
mengurangkannya seperti sembahyang, puasa, zakat, haji, membaca al-Quran, zikir
dan sebagainya. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
“Sembahyanglah kamu
sebagaimana kamu melihat aku sembahyang.” (Riwayat Bukhari)
Ibadah ini juga dinamakan sebagai ibadah fardhu Ain
iaitu sesuatu amalan yang dituntut setiap individu mukalaf melakukannya dan berdosa
sekiranya tidak melakukannya.
b.Ibadah Umum
Pengabdian diri secara tidak langsung kepada Allah menerusi
semua urusan kehidupan duniawi yang berkaitan dengan hubungan sesama manusia
dan makhluk lain yang berlandaskan akidah dan syariat Islam. Ia juga dinamakan
sebagai ibadah fardhu kifayah iaitu suatu amalan yang wajib dilakukan
oleh sebahagian daripada anggota
masyarakat Islam demi untuk kemaslahatan umat Islam. Seandainya semua orang
Islam dalam komuniti tesebut tidak melakukannya, maka semua orang Islam di
kawasan tersebut berdosa. Sebaliknya jika terdapat beberapa individu muslim
melaksanakannya ia akan menyelamatkan seluruh orang Islam dalam komuniti
tersebut daripada dosa. Contahnya seperti menguruskan jenazah, mempelajari dan
mengamalkan bidang profesional yang memberi manfaat kepada umat Islam seperti
ilmu perubatan, kejuruteraan, pengurusan perniagaan dan lain-lain lagi.
Pengabdian dalam bentuk ini dapat dilaksanakan dengan mencontohi Rasulullah
s.a.w. dalam seluruh kehidupan. Ini bertepatan dengan firman Allah yang
bermaksud;
“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu contoh
teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharapkan (rahmat) Allah dan (kedatangan) Hari
Kiamat dan dia banyak menyebut nama Allah “. (al-Ahzab: 21)
Kedua-dua bahagian ini melengkapkan pengertian ibadah
yang sebenar dalam Islam. Ia juga
menunjukkan kesyumulan Islam sebagaimana ditegaskan oleh Allah dalam al-Quran
yang bermaksud;
“Tidak Kami tinggalkan sesuatu pun dalam al-Kitab ini”. (al-An’am: 38)
4. Syarat Sesuatu Amalan Menjadi Ibadah
Meskipun skop ibadah
begitu luas, namun ia perlu mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh
ajaran Islam agar dinilai dan diberi ganjaran pahala oleh Allah. Sekiranya ibadah itu dilakukan tanpa memenuhi
syarat-syaratnya, maka ibadah itu tertolak dan sia-sia sahaja. Perkara yang
menjadi syarat suatu kerja atau amalan itu dikategorikan sebagai ibadah adalah;
a. Kerja yang dilakukan itu hendaklah diakui oleh
Islam sesuai dengan hukum syariah dan tidak bercanggah dengan hukum tersebut. Ada
pun amalan yang diingkari Islam seperti kerja yang ada hubungan dengan riba dan
judi atau sebagainya tidak dianggap sebagai ibadah walaupun niatnya baik kerana
ibadah. Ini kerana Allah bersifat suci dan bersih dan tidak menerima amalan
yang kotor.
b. Kerja
itu hendaklah disertakan dengan niat yang baik dan ikhlas kerana Allah. Firman
Allah yang bermaksud;
“Pada hal mereka tidak diperintahkan
melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadanya.”. (al-Bayyinah:
5)
Sabda
Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
“Sesungguhnya segala amal itu hendaklah
dengan niat”. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Sebagai
contohnya ialah mencari rezeki yang halal bertujuan untuk mengelakkan
kemiskinan bagi menyara kehidupan diri dan keluarga supaya tidak bergantung
kepada orang lain. Begitu juga dengan pekerjaan lain seperti bercucuk tanam,
berniaga, belajar dan lain-lain.
c. Kerja itu hendaklah dibuat dengan
bersungguh-sungguh dan seelok-eloknya (sebaik mungkin) bagi menepati apa yang
ditetapkan oleh Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
“Sesungguhnya
Allah suka apabila seseorang dari kamu membuat sesuatu kerja dengan
memperelokkan kerjanya”.
(Riwayat Muslim)
d. Ketika melakukan sesuatu
kerja, ia tidak bercampur dengan perkara maksiat (perkara yang bercanggah
dengan hukum syarak) seperti menzalimi orang lain, khianat, menipu dan
sebagainya.
e. Kerja yang dilakukan itu tidak menghalang
atau melalaikan seseorang muslim dari menjalankan kewajipan ibadah khusus
seperti sembahyang, puasa dan sebagainya sesuai dengan firman Allah yang
bermaksud;
“Wahai orang yang beriman! Janganlah
kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada
mengingati Allah (dengan menjalankan perintah-Nya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka
mereka itulah orang yang rugi.”
(al-Munafiqun: 9)
Apabila seseorang mukmin dapat menyempurnakan kelima-lima
syarat di atas dalam mengendalikan segala pekerjaan dan urusan hidupnya, ia
adalah dikira sebagai beribadat kepada Allah meskipun dia tidak duduk di masjid
atau di surau membuat kerja-kerja tersebut.
5. Ibadah Yang Afdhal
Mengikut pendapat yang kuat di kalangan ulama, ibadah
yang afdhal ialah ibadah yang dilakukan bagi tujuan mencapai keredhaan Allah
s.w.t. bagi setiap masa mengikut kehendak di masa itu seperti;
- Ibadah yang afdhal ketika di medan jihad ialah berjihad.
·
Ibadah yang afdhal ketika tahajud ialah sembahyang sunat, tilawah al-Quran,
berdoa, berzikir dan beristighfar.
·
Ibadah yang afdhal ketika azan ialah menjawab azan.
·
Ibadah yang afdhal ketika
kesusahan ialah menolong orang yang ditimpa kesusahan.
·
Ibadah yang afdhal ketika ada
yang sakit ialah menziarahi si sakit.
5.
Asas-Asas Ibadah
Asas-asas
kepada perlaksanaan ibadah yang lebih sempurna memerlukan kepada memiliki, memahami
dan menghayati persoalan yang berkaitan dengan iman, ilmu, ihsan dan ikhlas.
5.1
Iman
Perkara
asas dalam Islam ialah iman. Ia pembeza mutlak kualiti insan sama ada seseorang
itu mukmin atau kufur. Justeru itu iman perlu dibina dan disuburkan. Iman dalam kefahaman Islam berteraskan tauhid iaitu meyakini
keesaan Allah. Kesempurnaan iman seseorang
memerlukan ia memahami Allah dan sifat-sifat-Nya, memahami kitab, mengenali para
malaikat, rasul-rasul, Hari Akhirat dan mempercayai qada dan qadar Allah. Keimanan yang mantap mampu mendorong seseorang melakukan amalan
semata-mata kerana Allah.
5.2
Ilmu
Ilmu
adalah alat yang penting untuk membolehkan manusia memahami, menghayati dan
mampu berfungsi sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Kepentingan ilmu juga dapat dilihat melalui penurunan ayat yang
pertama ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. iaitu yang berkaitan
dengan ilmu pengetahuan Penguasaan ilmu mesti meliputi ilmu-ilmu fardhu ain
dan ilmu fardhu kifayah supaya insan dapat memahami keluasan skop ibadah
dalam Islam. Dengan ilmu juga manusia dapat memahami bagaimana cara untuk
melaksana ibadah kepada Allah dengan lebih sempurna.
5.3 Ihsan
Perkataan Ihsan mempunyai makna yang luas. Segala bentuk
kebajikan yang dilakukan bagi memenuhi keperluan seseorang dalam apa juga
keadaan dikira sebagai ihsan. Memberi
makan orang yang lapar, memberi minum orang yang dahaga dan bersedekah mengikut
keperluan keadaan adalah di antara contoh-contoh ihsan. Oleh itu kita perlu bersifat
ihsan sebagaimana ihsannya Allah kepada hamba-Nya. Firman Allah yang bermaksud;
“Berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah)
sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmat-Nya yang
melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi;
sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang berbuat kerosakan.”
(al-Qasas: 77)
Melakukan sesuatu amalan dengan sebaik-baiknya kerana
merasai bahawa Allah sentiasa melihat apa yang dilakukannya. Ini bertepatan
dengan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
“Ihsan itu ialah engkau menyembah Allah seolah-olah
engkau melihat-Nya. Jika
engkau tidak melihat-Nya, maka (Dia) Allah melihat kamu”. (Riwayat al-Bukhari)
Berdasarkan kepada hadith di atas dapat disimpulkan bahawa
setiap amalan yang dilakukan baik dalam bentuk ibadah khusus atau pun ibadah
umum mestilah disertai dengan ihsan
kerana Allah sentiasa memerhati setiap apa yang dlakukan oleh manusia. Hasil
dari keyakinan dan kefahaman ini akan dijanjikan ganjaran baik daripada Allah
untuk setiap amalan.
5.4 Ikhlas
Mengerjakan sesuatu perbuatan dengan suci hati dan tidak
bercampur dengan unsur-unsur riya’. Melakukan sesuatu kewajipan semata-mata
untuk Allah serta untuk mendapatkan rahmat dari-Nya. Ini bertepatan dengan
firman Allah yang bermaksud;
“Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya
menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadah kepada-Nya”. (al-Bayyinah: 5)
Ikhlas menjadi syarat penting kepada penerimaan segala
amal ibadah dan pengabdian terhadap Allah. Ia juga merupakan sifat rohaniah yang
membawa seseorang kepada kedudukan tinggi di sisi Allah dan juga di kalangan
manusia. Dalam melakukan peribadatan kepada Allah, persoalan iman, ilmu, ihsan
dan ikhlas perlu digandingkan dan tidak boleh dipisah-pisahkan. Ia perlu dibina
secara seimbang dan sepadu. Iman tanpa ilmu tidak kukuh dan mantap, sebaliknya
ilmu tanpa iman akan menyesatkan. Amal tanpa ihsan dan ikhlas adalah sia-sia
dan merugikan. Oleh yang demikian keempat-empat unsur itu perlu digarap secara
adil dan bersama untuk mendapatkan hasil yang positif di sisi Allah dan juga kesejahteraan hidup di dunia.
6. Keistimewaan
Ibadah
Ibadah dalam Islam mempunyai ciri-ciri yang unik berbeza
sama sekali dari konsep ibadah dalam agama dan kepercayaan yang lain.
Keistimewaan ibadah dalam Islam terletak pada perkara-perkara berikut;
6.1 Ketundukan dan ketaatan sepenuhnya kepada Allah
Ibadah dalam Islam melambangkan ketundukan sepenuhnya
seseorang kepada Allah dan ketaatan mutlak kepada-Nya. Ibadah khusus dilakukan
menurut garis panduan yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. tanpa
melakukan sebarang perubahan. Manakala dalam ibadah umum dilaksanakan dengan mencontohi
Rasulullah s.a.w. dalam seluruh kehidupan. Ini bertepatan dengan firman Allah
yang bermaksud;
“Dan apa yang diperintah oleh Rasulullah (s.a.w.) kepada
kamu, maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangnya kamu melakukannya
maka patuhilah larangannya Dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya
Allah amat berat azab siksa-Nya (bagi orang yang melanggar perintah-Nya).” (al-Hasyr: 7)
6.2 Bebas dari perantaraan
Dalam Islam, seseorang dapat menyembah Allah dan
berhubung terus dengan Allah secara langsung tanpa sebarang perantaraan atau
pihak ketiga. Pada setiap masa seseorang hamba dapat berhubung terus dengan
Allah tanpa memerlukan bantuan sebarang perantaraan kerana setiap insan adalah
bertanggungjawab secara langsung di hadapan penciptanya di akhirat kelak. Firman
Allah yang bermaksud;
“Dan
apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada
mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku
perkenankan permohonan orang yang berdoa
apabila ia berdoa kepada-Ku.” (al-Qasas: 186)
Peranan ulama dalam Islam bukanlah sebagai perantara di antara
hamba dan Tuhannya sebagaimana yang ada dalam kepercayaan agama yang lain
kerana mereka menjadikan paderi, sami dan roh nenek moyang sebagai perantara. Peranan
ulama adalah lebih kepada menyampaikan ilmu pengetahuan dan cara yang betul untuk
beribadah kepada Allah dan bukan untuk mengampunkan dosa atau mengkabulkan doa
seseorang kepada Allah.
6.3 Tidak terikat dengan tempat tertentu
Islam memberikan kebebasan sepenuhnya kepada manusia
untuk menyembah dan berhubung dengan Penciptanya tanpa sebarang sekatan dan untuk
menentukan sesuatu tempat yang tertentu bagi tujuan tersebut. Manusia boleh
beribadah kepada Allah di mana sahaja mereka berada dan dapat berhubung dengan
Allah dari arah dan penjuru mana pun. Firman Allah yang bermaksud;
“Dia-lah
yang menjadikan bumi bagi kamu: mudah digunakan, maka berjalanlah di
merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah:
dan (ingatlah) kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan
hidup semula; (maka hargailah nilmat-Nya dan takutilah kemurkaaan-Nya). (al-Mulk: 15)
Seorang peniaga sebagai contohnya boleh beribadah di gerai
jualannya pada sepanjang hari seandainya kerja jual beli yang diuruskannya
menepati syarat-syarat yang dinyatakan terdahulu. Islam menganggap seluruh bumi
ini sebagai masjid kecuali tempat yang najis dan kotor. Ini bersesuaian dengan sabda
Nabi Muhammad yang bermaksud;
”Seluruh bumi ini adalah dijadikan masjid untukku; suci
dan bersih”.
(Riwayat Abu
Daud)
6.4 Tidak membebankan
Mereka yang benar-benar memerhati dan mengkaji ibadah
dalam Islam yang diwajibkan oleh Allah secara formal dan membandingkannya
dengan ibadah dalam agama yang lain akan dapat melihat betapa ringannya beban
ibadah dalam Islam dari segi kuantiti dan jangkamasa yang harus dihabiskan oleh
seseorang yang menunaikan kewajipan ibadah. Solat sebagai contohnya hanya mengambil
masa beberapa minit sahaja sebanyak lima kali dari jumlah dua puluh empat jam
dalam sehari semalam. Zakat hanya diwajibkan ke atas orang yang mencukupi
syarat-syarat tertentu sebanyak 1/40 pada kebiasaannya.Begitu juga ibadah puasa
yang hanya diwajibkan pada waktu siang hari di bulan Ramadhan dan juga hanya
diwajibkan kepada mereka yang mampu sahaja. Mereka yang sakit dan uzur
dibolehkan menggantikannya dengan fidyah.
Ibadah haji wajib ditunaikan sekali sahaja bagi orang yang mampu dalam
seumur hidupnya.
Terdapat juga keringanan (rukhsah) yang
diperuntukkan Islam seperti sembahyang jamak dan qasar bagi musafir, penggunaan
debu tanah untuk tayamum menggantikan air dan lain-lain lagi. Semua ini
menunjukkan bahawa ibadah dalam Islam sedikit pun tidak membebankan hamba-hambanya
dan semuanya terbatas kepada kemampuan mereka. Firman Allah yang bermaksud;
“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang
terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan ia juga
menanggung dosa kejahatan yang diuasahakannya.”
(al-Baqarah: 286)
6.5 Skop ibadah yang sangat luas
Skop ibadah dalam Islam adalah sangat luas. Ia merangkumi
segenap aspek kehidupan manusia dari bangun tidur sehingga mereka tidur
kembali. Ia bukan hanya terbatas kepada hubungan dengan Allah semata-mata
bahkan juga merangkumi hubungan manusia sesama manusia dan juga dengan alam
semesta. Ia juga merangkumi aspek kehidupan dalam bidang ekonomi, politik,
sosial, pendidikan dan sebagainya.
Setiap Muslim mempunyai tanggungjawab terhadap diri
sendiri, anak isteri dan keluarga, jiran tetangga dan anggota masyarakat. Semua
tanggungjawab ini jika dilakukan berlandaskan kepada tuntutan Allah adalah
dikira sebagai ibadah. Keluasan ibadah seumpama ini hanya wujud dalam Islam
kerana kebanyakan agama dan kepercayaan lain memisahkan di antara ibadah dan
urusan kehidupan. Urusan ibadah hanya dipenjarakan di gereja dan kuil sahaja
dan terbatas pula dalam hubungan mereka dengan tuhan semata-mata.
7. Kesan Ibadah Dalam Kehidupan Muslim Berkualiti
7.1 Kesan Ibadah Secara Khusus
Kesan ibadah secara
khusus dalam melahirkan insan berkualiti boleh diperolehi melalui perlaksanaan
ibadah khusus yang terkandung dalam Rukun Islam. Ia merupakan tanggungjawab yang ditetapkan oleh
Allah kepada setiap individu muslim mukalaf untuk melaksanakannya.
a. Ibadah Solat
Perkataan solat berasal dari bahasa Arab yang bererti doa
dan pujian, rahmat dan keampunan. Dari segi istilah, solat bermakna
menghadapkan jiwa kepada Allah s.w.t. dalam keadaan takwa yang menimbulkan rasa
keagungan-Nya, dengan penuh khusyuk dan ikhlas dalam bentuk beberapa perkataan
dan perbuatan yang dimulai dengan takbiratul ihram dan diakhiri dengan salam.
i. Kewajipan Solat
Solat merupakan salah satu daripada rukun Islam yang
lima. Ia diwajibkan ke atas setiap penganutnya supaya mendirikan solat lima
waktu sehari semalam. Kewajipan solat adalah berdasarkan firman Allah yang
bermaksud;
“Maka dirikanlah solat itu (dengan sempurna sebagaimana
biasa). Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang
yang beriman, yang tertentu waktunya.”
(al-Nisa’: 103)
Tujuan Allah mewajibkan solat ke atas manusia adalah
untuk kebaikan dan kebahagiaan manusia sendiri baik di dunia dan juga di
akhirat. Keadaan ini dapat dijelaskan melalui panggilan azan yang selalu
disebut oleh mu’azzin yang bermaksud;
“Marilah
mengerjakan solat, marilah kepada kemenangan”.
ii. Kedudukan dan kepentingan solat
·
Solat merupakan Rukun Islam yang kedua dan satu-satunya ibadah yang
diterima oleh Nabi Muhammad s.a.w. secara langsung daripada Allah s.w.t,
sedangkan ibadah lain melalui wahyu yang disampaikan oleh malaikat Jibril a.s.
·
Solat merupakan tiang agama. Sabda Rasulullah s.a.w. yang
bermaksud; “Sembahyang itu tiang agama. Sesiapa yang mendirikan
sembahyang sesungguhnya ia telah menegakkan agamanya. Dan siapa yang
meninggalkan sembahyang maka sesungguhnya ia telah meruntuhkan agamanya”. (Riwayat
Baihaqi)
Hadith di atas jelas menunjukkan betapa pentingnya solat
dalam kehidupan muslim. Dengan hanya meninggalkan solat bermakna seseorang itu
telah meruntuhkan agamanya sendiri. Kita marah apabila ada orang menghina
Islam, memperlekehkan ajaran agama, mencabar kewibawaan Islam dan sebagainya
tetapi kita tidak sedar mungkin kita atau di kalangan keluarga sendiri serta
masyarakat telah cuba merobohkan agamanya dengan cara meninggalkan solat.
·
Solat adalah penentu kepada ibadah-ibadah lain. Sabda
Rasulullah yang bermaksud;
“Sesungguhnya
amalan pertama yang akan dihisab pada Hari Akhirat ialah sembahyang. Sekiranya
lulus kiraan tentang sembahyang maka baiklah amalan-amalan yang lain. Tetapi
sekiranya kiraan tentang sembahyang tidak lulus maka rosaklah amalan-amalan
lain”. (Riwayat Tirmizi)
·
Solat difardhukan secara langsung oleh Allah.
Kefardhuan solat berbeza dengan ibadah-ibadah lain kerana
kebanyakan ibadah difardhukan Allah melalui perantaraan malaikat Jibril. Ini
berbeza dengan kefardhuan solat yang diterima secara langsung oleh Rasulullah s.a.w.
dalam peristiwa Israk dan Mikraj yang menunjukkan betapa pentingnya ibadah
solat. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
‘Solat difardhukan atas nabi s.a.w. pada malam ia
diisrakkan sebanyak lima puluh kali, kemudian dikurangi sehingga lima, lalu
dipanggil: “Wahai Muhammad! Keputusan-Ku
tidak dapat diubah lagi dan dengan solat lima waktu ini, kau tetap mendapat
ganjaran lima puluh kali”. (Riwayat
Ahmad, Nasaie dan Tarmizi)
iii. Pendapat ulama tentang meninggalkan solat
Ramai ulama telah memberi pendapat mereka tentang masalah di atas. Di antara
pendapat mereka untuk menjadi renungan kita bersama ialah;
·
Meninggalkan solat boleh membawa kepada kekufuran kerana meninggalkan satu
daripada Rukun Islam yang penting.
·
Tidak ada perselisihan di kalangan ulama tentang kekufuran orang mengingkari
solat kecuali ia baru menganut Islam yang berkemungkinan tidak mengetahui
wajibnya kerana tidak bergaul dengan orang Islam.
·
Meninggalkan solat kerana segan atau malas tetapi masih
menganggap solat itu wajib bagi dirinya pada umumnya ulama berpendapat golongan
ini termasuk ke dalam golongan orang fasik kerana melakukan dosa besar dengan
mengabaikan salah satu daripada Rukun Islam yang lima.
iv. Kesan
perlaksanaan ibadah solat yang sempurna
·
Solat dapat mencegah seseorang dari melakukan amalan yang
keji dan mungkar. Firman Allah yang bermaksud;
“Dan dirikanlah solat. Sesungguhnya solat itu dapat mencegah dari perkara keji
dan kemungkaran”. (al-Ankabut: 45)
Sifat-sifat jahat dan keji dapat dihindarkan. Keadaan ini
telah dijelaskan oleh Allah dalam al-Quran yang bermaksud;
“Sesungguhnya
manusia dijadikan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa kerugian
ia mengeluh. Dan apabila ia mendapat kebaikan ia menjadi kikir, kecuali mereka
yang mendirikan solat. Iaitu
mereka yang mendirikan solat dengan tetap”.
(al-Ma’arij: 19-23)
·
Solat dapat membersihkan muslim
dari segi zahir dan batin. Dari segi zahirnya melalui penyucian diri dari hadas
kecil dan besar, tempat dan pakaian. Dari
segi batinnya pula ialah dengan pembersihan hati dari sesuatu yang lain dari
Allah dengan penuh khusyuk dan ikhlas.
·
Ibadah solat juga dapat
mendidik muslim mengenai kepentingan pengurusan masa dan perlunya menepati masa
dalam semua perkara. Sewajarnya umat Islam mempergunakan masa dengan
sebaik-baiknya sesuai dengan sabda Rasulullah yang bermaksud;
“Rebutlah
lima peluang sebelum datang lima perkara; masa muda sebelum tua, sihat sebelum
sakit, kaya sebelum papa, lapang sebelum sibuk dan hidup sebelum mati”.
(Riwayat al-Baihaqi)
Kesedaran tentang kepentingan
masa akan membawa kepada kehidupan yang lebih teratur dan bermanafaat. Keadaan
ini dijelaskan oleh Allah s.w.t. dalam surah al-‘Asr di mana manusia
yang rugi ialah mereka yang tidak mempergunakan masa kepada perkara-perkara
kebaikan. Dalam syair Arab dinyatakan, “Waktu adalah pedang, kalau engkau
tidak menggunakannya memotong maka engkau akan dipotongnya”. Manakala
pepatah Inggeris menjelaskan “The time is money”. (masa adalah wang).
·
Ibadat solat berjamaah pula
di samping menggandakan pahala, juga dapat melatih umat Islam supaya taat kepada
pemimpin (imam), manakala pemimpin pula wajib mengambil berat terhadap rakyat
(makmun). Ia juga dapat membentuk perpaduan, kasih sayang, ukhuwwah dan
persamaan sesama mereka. Ia juga dapat menghapuskan rasa hasad dengki, dendam
dan permusuhan di kalangan umat Islam.
b.
Ibadah zakat
Zakat dari segi bahasa bermakna subur, bersih dan berkembang.
Menurut istilah syarak, zakat bermakna kadar dari harta tertentu yang wajib
dikeluarkan kepada golongan yang berhak menerimanya dengan syarat-syarat yang
tertentu.
i. Kewajipan Zakat
Zakat merupakan kefardhuan ke atas setiap muslim yang
cukup syarat-syaratnya. Ia mula diwajibkan pada tahun kedua hijrah. Kewajipan
zakat adalah berdasarkan firman Allah yang bermaksud;
“Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi
sedekah (zakat) supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan
mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk)”.
(al-Taubah:
103)
ii. Golongan yang berhak menerima zakat
Zakat perlu diagihkan kepada golongan atau asnaf-asnaf
tertentu sebagaimana yang dinyatakan dalam al-Quran. Firman Allah yang
bermaksud;
“Sesungguhnya
sedekah (zakat) itu hanya untuk orang fakir, miskin, amil yang menguruskannya,
mualaf yang dijinakkan hatinya, hamba yang hendak memerdekakan dirinya, orang
yang berhutang dan (dibelanjakan pada) jalan Allah dan orang musafir (yang
keputusan) dalam perjalanan”. (al-Taubah:
60)
Zakat bukan sebagai derma, sagu hati atau ihsan daripada
pengeluar zakat, tetapi ia adalah hak
masyarakat yang terletak di bawah pengawasan pemerintah untuk mengumpul dan
mengagihkannya. Firman Allah yang bermaksud;
“Dan pada harta mereka, (ada bahagian
yang mereka tentukan menjadi) hak untuk orang miskin yang menahan diri
(daripada) meminta.”.
(al-Zaariyat: 190)
iii. Kesan perlaksanaan zakat yang sempurna
·
Mendidik manusia melawan rasa cinta dan terikat dengan harta benda duniawi.
Adalah menjadi naluri manusia sayang kepada apa yang dimilikinya. Namun demikian
kadangkala terdapat keadaan-keadaan yang memerlukan pengorbanan dari apa yang
dimilikinya demi kerana sesuatu yang lebih penting. Ibadat zakat melatih manusia agar sanggup berkorban harta
yang disayangi demi kerana tuntutan agama yang lebih penting.
·
Menjauhkan diri dari sifat mementingkan diri, angkuh serta takabur. Kesanggupan mengeluarkan harta yang disayangi
juga merupakan latihan kepada orang mukmin agar mereka tidak mementingkan diri
sendiri.
·
Bukti kesyukuran dan pernyataan terima kasih terhadap nikmat Allah. Dengan
mengeluarkan zakat bererti seseorang telah menggunakan nikmat yang Allah
anugerahkan kepadanya bagi memenuhi kehendak Allah.
·
Zakat merupakan jaminan sosial terhadap masyarakat kerana harta benda tersebut
akan diagihkan dengan seimbang kepada semua golongan dalam masyarakat dan
sekaligus dapat mengurangkan kadar kemiskinan. Kemiskinan dan kemelaratan adalah musuh yang harus
dihapuskan. Kemiskinan adalah sumber kepada kejahatan dan kekufuran. Ini
bertepatan dengan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
“Kefakiran itu
membawa kepada kekufuran”. (Riwayat Abu Na’im)
Zakat
juga dapat memupuk rasa kasih sayang dan saling mengerti antara seluruh
masyarakat. Hubungan yang harmonis di antara golongan kaya dan miskin dapat
diwujudkan. Rasulullah s.a.w. telah menjelaskan hal ini dalam sabdanya yang
bermaksud;
“Orang mukmin
itu dalam sayang menyayangi dan santun-menyantuni tak ubah bagaikan satu tubuh
yang apabila menderita satu anggota dari tubuh itu akan menderita pula seluruh
tubuh itu dengan tidak dapat tidur dan demam.” (Riwayat Muslim)
·
Zakat menguatkan kedudukan politik dan ekonomi negara di samping dapat merapatkan
hubungan orang kaya dan miskin. Harta zakat yang terkumpul mesti diagihkan kepada golongan yang berhak. Ia
juga perlu disuburkan dengan pelaburan untuk mendapatkan keuntungan supaya
dapat menguatkan ekonomi umat Islam.
c. Ibadah puasa
Puasa dari segi bahasa ialah menahan diri dari berbuat
sesuatu. Dari segi istilah puasa ialah menahan diri dari sesuatu yang boleh
membatalkan puasa bermula dari terbit fajar hingga tenggelam matahari dengan
syarat-syarat tertentu.
i. Kewjipan Berpuasa
Ibadah puasa ialah Rukun Islam yang keempat dan diwajibkan
kepada semua orang Islam yang cukup syarat. Ia diwajibkan pada tahun kedua
hijrah selepas turunnya perintah solat dan zakat. Firman Allah yang bermaksud;
“Wahai orang yang beriman! Diiwajibkan kamu berpuasa
sebagaimana telah diwajibkan atas orang yang terdahulu daripada kamu supaya
kamu bertakwa”. (al-Baqarah: 183)
Orang mukmin akan melalui bulan Ramadhan dengan penuh
keimanan dan berusaha bersungguh-sungguh untuk memperolehi kelebihannya. Dia
sentiasa beringat bahawa bulan yang mulia ini adalah bulan dianugerahkan oleh
Allah dengan berbagai kelebihan yang melimpah ruah, penuh rahmat, lebih menyeluruh
dan lebih sempurna.
ii. Kesan
perlaksanaan ibadah puasa
·
Puasa dapat menundukkan nafsu jahat dan dapat memelihara diri dari
kejahatan syaitan. Nafsu ialah naluri atau perasaan yang mendorong kepada
kejahatan. Keinginan hawa nafsu dan tuntutan jasmani yang melampau juga dapat
dihindarkan.
·
Akhlak mulia terbentuk dengan
berpuasa. Sifat-sifat mahmudah seperti sabar, ikhlas, menepati waktu, pemurah,
memelihara lidah dan amalan yang keji akan menjadi perhiasan diri mereka yang
berpuasa. Ini dibuktikan dengan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
“Bukanlah
puasa itu sekadar menahan diri dari makan dan minum. Sesungguhnya puasa itu
ialah mencegah diri dari segala perbuatan yang sia-sia (tidak bermenafaat) dan
menjauhi perkataan kotor dan keji Sebab itu jika ada orang yang mengajak kamu
berbuat keji. Wajiblah engkau berkata:
saya sedang berpuasa”.
(Riwayat Ibn Khuzaimah dan Ibn Hibban
dari Abu Hurairah)
·
Puasa melahirkan sifat takwa dengan memperbanyakkan amalan tilawah Quran,
berdoa dan ibadah sunat yang lain. Takwa lahir di atas dasar keimanan dan
disuburi dengan ibadah yang dilakukan kepada Allah.
·
Puasa menjadikan jasmani lebih sihat di samping menguatkan rohani. Sabda
Rasulullah yang bermaksud;
“Berpuasalah agar kamu sihat.”
Dari
segi jasmani puasa boleh mengurangkan berat badan dan dapat mengurangkan
penyakit-penyakit yang merbahaya seperti kencing manis, darah tinggi, lemah
jantung dan sebagainya. Manakala dari aspek rohani pula puasa dapat menahan
diri daripada nafsu perut, nafsu jantina dan mencegah moral yang rendah seperti
mengumpat, mencaci dan sebagainya.
·
Puasa melahirkan sifat kasihan belas, tolong menolong dan sanggup
menghadapi cabaran hidup. Seorang pengarang bangsa Jerman bernama Jeharadat
dalam tulisannya memuji hikmat puasa. Antara lain katanya, “Bagi menguatkan
perasaan dan jiwa perlu dijadikan puasa sebagai asas kehidupan. Ini kerana ia
menjadi cara yang berkesan bagi meninggikan pengaruh rohani ke atas jasmani”.
Dengan demikian manusia dapat menguasai dirinya sendiri dan sebaliknya ia tidak
menjadi hamba kepada naluri kebendaanya.
d. Ibadah Haji
Dari segi bahasa haji bererti pergi atau menuju. Dari
segi istilah ia bermaksud mengunjungi Baitullah dengan niat untuk mengerjakan
ibadah kepada Allah dengan rukun dan syarat-syarat yang tertentu dan dikerjakan
pada masa yang tertentu. Ibadat haji merupakan salah satu rukun Islam yang lima
dan mempunyai nilai-nilai yang mulia secara tersendiri.
i. Kewajipan haji
Ibadah haji merupakan Rukun Islam yang kelima dan
diwajibkan pada tahun keenam hijrah. Dalil tentang kefardhuan haji sebagaimana firman Allah yang bermaksud;
“Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadah haji dengan
mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya”. (ali-Imran:
97)
ii. Kesan dari perlaksanaan haji
·
Ibadah haji memperteguhkan keimanan dan keyakinan terhadap Allah di samping
mewujudkan rasa keagungan dan kebesaran Allah s.w.t. terutama melalui ucapan
talbiah.
·
Ia merupakan perhimpunan tahunan umat Islam di seluruh dunia yang akan dapat
mewujudkan perpaduan, persamaan dan persaudaraan sesama mereka.
·
Ibadah haji dapat membentuk disiplin yang tinggi melalui tegahan dan
larangan ketika berihram yang merupakan cabaran kepada fizikal dan spiritual
manusia.
·
Iktibar dari sejarah juga boleh didapati oleh orang yang melaksanakan
ibadah haji apabila mereka melihat sendiri tempat awal kewujudan Islam di
samping memenuhi perintah Allah sepertimana yang pernah dilakukan oleh Nabi
Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s.
7.2 Kesan Ibadah Secara Umum
Terdapat banyak kesan yang diperolehi dari ibadah yang
dilakukan sama ada terhadap individu mahupun masyarakat. Di antara
kesan-kesannya ialah;
·
Ibadah melahirkan perasaan bebas dari sebarang perhambaan kepada selain Allah.
·
Ibadah mencorakkan hidup muslim berdasarkan celupan Allah di mana mereka
sentiasa terikat dan patuh kepada hukum dan peraturan Allah.
·
Ibadah melahirkan kesatuan matlamat dalam kehidupan individu dan
masyarakat. Ia menjadikan muslim memusatkan perhatian kepada Allah segala
amalan duniawi dan ukhrawi. Ia menjadi asas perpaduan umat Islam dari seluruh
pelusuk dunia dengan melafazkan niat, gerak dan bacaan yang sama malah menggunakan
bacaan yang satu daripada bacaan al-Quran.
·
Ibadah membentuk akhlak dan melatih jiwa yang murni
kerana orang yang beribadah sentiasa melatih diri untuk tunduk dan patuh kepada
segala perintah Allah dan ingin mencari keredhaan-Nya dalam semua aspek
kehidupan.
·
Ibadah membina masyarakat yang produktif lantaran ibadah
dilaksanakan dalam semua aspek kehidupan seperti dalam bidang ekonomi, sosial,
pendidikan dan sebagainya. Manusia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk
mencapai matlamat yang murni lagi baik kerana semua aktiviti yang dilakukan
tergolong dalam ibadah dan ingin mendapat keredhaan-Nya.
·
Ibadah dapat melahirkan sebuah negara Islam yang
benar-benar melaksanakan hukum-hukum pentadbiran dan perundangan Islam.
7.3 Kesan
pengabaian
Pengabaian ibadah boleh memberi kesan yang buruk terhadap
individu, masyarakat dan negara. Kebahagiaan dan ketenangan tidak dapat dirasai
di dunia ini lebih-lebih lagi di akhirat apabila seseorang mengabaikan perintah
Allah. Di antara kesan pengabaiannya adalah seperti berikut;
·
Menjadikan manusia semakin jauh daripada Allah. Melakukan perbuatan bukan
tujuan pengabdian kepada Allah sehingga akhirnya membawa berlakunya syirik terhadap
Allah.
·
Manusia sentiasa melakukan kemaksiatan terhadap Allah dan semakin jauh
daripada ajaran Islam. Melakukan sesuatu amalan tanpa terikat kepada peraturan
yang telah ditetapkan oleh agama serta mengikut kehendak hawa nafsu demi mencari
kepentingan tersendiri yang bersifat duniawi.
·
Menjadikan individu dan masyarakat tidak mempunyai matlamat dalam kehidupan
ini. Masing-masing mempunyai hala tuju tersendiri kerana mereka tidak terikat
dengan peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah. Berlakunya perpecahan dalam
masyarakat kerana berbeza tujuan dan matlamat menyebabkan masyarakat Islam
menjadi lemah.
·
Individu dan masyarakat kurang produktif dan tidak mampu untuk meningkatkan
pencapaian dalam bidang perekonomian. Kadar kemiskianan tidak dapat dikurangi
dan seterusnya akan membawa kepada ketidakstabilan politik dalam sesebuah
negara.
·
Manusia terikat dengan kesenangan hidup duniawi dan terlalu cintakan harta.
Kurang perasaan kasihan belas terhadap golongan susah yang memerlukan pertolongan.
7.4 Cara pemantapan ibadah
Untuk membina dan memantapkan ibadah manusia perlu merujuk
kepada panduan Allah melalui Nabi Muhammad s.a.w. Justeru itu menjadi kewajipan
kepada setiap muslim untuk mempelajari dan memahami manhaj Islam. Di antara
cara untuk memantapkan ibadah ialah;
·
Memahami konsep ibadah yang sebenarnya sebagaimana yang dikehendaki
Islam.
·
Memahami dan menyedari bahawa menuntut ilmu adalah wajib. Memahami ilmu
yang paling asas ialah ilmu tentang Allah, rasul dan Islam.
·
Sentiasa berada di kalangan orang mukmin yang ikhlas.
·
Berusaha bersungguh-sungguh menjauhkan diri dari suasana dosa dan jahiliyah.
·
Mujahadah al-Nafs dan jihad al-Syaitan perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan
berterusan.
8. Kesimpulan
Konsep ibadah dalam Islam merangkumi skop yang begitu
luas. Setiap pekerjaan adalah dikira sebagai ibadah sekiranya memenuhi segala
peraturan dan syarat-syarat yang telah ditetapkan. Dalam ajaran Islam ibadah
yang dilakukan terutama ibadah khusus sebenarnya tidak dapat dipisahkan dari
kehidupan manusia kerana kesannya sangat besar kepada kehidupan seorang muslim sama
ada di dunia mahupun di akhirat. Setiap yang diperintahkan oleh Allah kepada
manusia baik berupa suruhan ataupun larangan sudah pasti mempunyai manfaat
tertentu untuk manusia. Allah tidak akan rugi atau berkurangan sedikitpun jika
manusia tidak melakukan, sebaliknya yang akan rugi adalah manusia itu sendiri.
Rujukan
Al-Quran terjemahan
Abu Urwah.1990. Konsep-Konsep Umum Islam.
Kuala Lumpur: Pustaka Salam.
Al-Qardawi.1986. Al-Ibadah fi al-Islam.
(Terj.) Kuala Lumpur: Pustaka Salam.
Harun Din, Dato’ Dr. 2007. Islam Pembina Tamadun Manusia. Kuala Lumpur: PTS Millennia Sdn.
Bhd
Mohd Nor Mamat (et.al). 2002. Insan dan Manhaj
Ketuhanan. Shah Alam: Pusat Pendidikan Islam.
Mukhlas Asy-Syarkani. 2002. Kejaiban Ibadah:
Membongkar Rahsia dan Hikmah Ibadah. Kuala Lumpur: Al-Hidayah
Publisher.
Prof. Dr Haron Din (et.al). 1988. Manusia dan Islam.
cet.iv. Kuala Lumpur: Percetakan Watan Sdn Bhd.
Rasid Muhamad. 1993. Islam: Kefahaman dan
Penghayatan. Kuala Lumpur: Arena Ilmu Sdn Bhd.
Us. Che Bakar dan Us. Bakri Sulaiman. (t.t). Teras Kefahaman Islam. Institut
Teknologi Mara Cawangan Kelantan.
Nasruddin Razak, Drs. 1977. Dienul Islam. Cet. Kedua. Bandung: PT al- Ma’arif
No comments:
Post a Comment