ANALISIS FAZLUR
RAHMAN TERHADAP SUMBER ASAS ISLAM
2.1 Al-Qur'an
Fazlur Rahman
merupakan seorang pencinta dan pengkaji al-Qur'an. Beliau banyak membaca dan
memikirkan tentang ayat-ayat al-Qur'an. Namun beliau mempunyai analisa yang
kritis terhadap al-Qur'an supaya ia mampu menonjolkan kaitannya dengan
kehidupan semasa. Pemikiran beliau mengenai al-Qur'an terdapat dalam buku
beliau yang bertajuk "Islam"
dan pada beberapa artikel yang berkaitan.
Fazlur Rahman menegaskan pendapatnya
bahawa al-Qur'an merupakan Kalam Allah yang
diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dalam masa 23 tahun. Walau bagaimanapun
kontroversi yang selalu timbul di kalangan umat Islam ialah persoalan adakah
al-Qur'an itu qadim (bukan makhluk)
sebagai suatu sifat Allah, atau al-Qur'an itu makhluk? Beliau mengupas
persoalan ini dengan membawa dua pendirian umum di kalangan umat Islam.
Pertama; Muctazilah
berpendapat bahawa al-Qur'an itu diciptakan (makhluk) kerana ia menganggap yang
kekal hanyalah Allah. Aliran ortodoks yang dipelopori oleh Imam Ahmad Ibn
Hanbal mewakili pendapat yang bertentangan iaitu al-Qur'an tidak diciptakan
(bukan makhluk) dan ia merupakan sifat Allah yang abadi. Akan tetapi pendirian
aliran ortodoks kemudiannya menjadi suatu masalah terutama dalam menjelaskan
bagaimana sifat Allah yang abadi itu berhubungan dengan Rasulullah s.a.w. untuk
diwahyukan. Bagi Fazlur Rahman cara penyelesaian masalah yang dikemukakan oleh
aliran ortodoks terlalu abstrak dan skolastik sehingga Iqbal mengejeknya dalam
suatu syair sebagai "berhala-berhala teologi muslim" (Rahman 1978:
66-67).
Fazlur Rahman cuba mengemukakan
penyelesaian dengan berdasarkan kepada pandangan Shah Waliyyullah dan Muhammad
Iqbal. Menurut beliau, undang-undang syariah dirumus sesuai dengan adat
kebiasaan sesuatu masyarakat di mana ada adat kebiasaan yang buruk dan yang
berunsur kejahatan. Allah mengenepikan adat kebiasaan yang buruk dan memastikan
pengekalan adat kebiasaan yang baik. Sehubungan dengan itu, wahyu verbal yang berlaku dalam bentuk
perkataan, ungkapan dan gaya bahasa memang telah sedia ada dalam fikiran Nabi
sebelum dilantik sebagai Rasul. Beliau memetik pandangan Shah Waliyyullah dari
bukunya Fuyudh al-Haramain, iaitu:
The laws of the
Shari'a are always formulated in accordance with the custom of a people... Such
customs as are harmful and evil, God removes them but customs and mores which
are sound and good are confirmed. Similarly, the Verbal Revelation occurs in
the mould of words, idioms and style which are already existent in the mind of
Prophet. (Rahman 1978: 67).
Ini menimbulkan masalah baru iaitu
jika kata-kata, gaya bahasa dan ungkapan telah dimiliki sebelumnya oleh Nabi,
maka bagaimana Kalam (al-Qur'an) itu
abadi, bersumber dari Ilahi serta tidak diciptakan? Fazlur Rahman memberi jawaban
lagi dengan berpandukan buku Iqbal, "Reconstruction
of Religious Thought in Islam" dalam in extenso suatu kenyataan mengenai
perasaan ahli sufi sepertimana juga halnya dengan semua perasaan iaitu
mempunyai unsur kognitif (pengetahuan) yang kemudiannya menjelma menjadi idea.
Perasaan ini bertindak mencari ungkapan perkataan (expression) dalam pemikiran hingga akan terlihat bahawa perasaan
dan idea merupakan aspek (bukan ukuran waktu) non temporal dalam pengalaman batin, iaitu;
It must, however, be noted
that mystic feeling, like all feeling, has a cognitive element also; and it is,
I believe, because of this cognitive element that it lends itself to the form
of idea. In Fact, it is the nature of feeling to seek expression in thought. It would seem that the two - feeling and idea
- are the non temporal aspects of the same unit of inner experience. (Rahman
1978: 68).
Dari sini juga timbul permasalahan
lain iaitu jika al-Qur'an merupakan wahyu yang unik, maka ia harus dibezakan
dengan bentuk kognitif murni yang lain. Iqbal tidak menghuraikan lebih lanjut.
Untuk itu menurut Fazlur Rahman dalam terma keagamaan, kepentingan moral dan
penilaian, al-Qur'an adalah sesatu yang sui
generis (unik) secara keseluruhannya serta terpisah dari bentuk-bentuk
pemikiran kreatif lainnya. Ia secara murni dari Allah tidak hanya dalam
inspirasinya malah juga dalam verbalnya
(Rahman 1978: 72). Al-Qur'an menegaskan bahawa ia lahir di dalam hati dan
fikiran Rasulullah s.a.w. Beliau merujuk kepada pandangan Shah Waliyyullah al-Dahlawi
dan Muhammad Iqbal. Menurut Shah Waliyyullah ungkapan dan gaya bahasa al-Qur'an
telah ada dalam fikiran Nabi sebelum diangkat menjadi Rasul (Rahman 1978: 67).
Iqbal pula menambah bahawa kata-kata muncul dengan idea-idea tanpa terkawal
secara sedar oleh Nabi sebagai penerima wahyu (Rahman 1978: 68). Walau
bagaimanapun kalangan Ortodoks (zaman pertengahan) melalui hadith atau tradisi
Nabi memberi gambaran zahir (external)
bagi wahyu sedangkan al-Qur'an tidak menyatakan sebarang bentuk pun bagaimana malaikat
(Rahman 1966: 31).
Walaupun demikian Fazlur Rahman
kesal kerana hujah beliau yang disandarkan kepada kenyataan Shah Waliyyullah
dan Iqbal mendapat reaksi negatif sedangkan al-Qur'an sering memerintahkan umat
Islam agar menggunakan keupayaan mental dan spiritual untuk memahami sesuatu
(Rahman 1978: 72).
Fazlur Rahman turut membuat kritikan
terhadap metodologi tafsir sedia ada yang beliau analisakan bahawa melihat
selama ini orang Islam berpandukan metodologi tafsir para mufasir klasik dan
abad pertengahan yang menafsirkan al-Qur'an secara harfiah (ayat per ayat) dan secara bersilang. Metodologi ini tidak
sistematis kerana tafsiran mereka tidak memberikan pandangan dunia (weltanschaung) yang sepadu dan bermakna
bagi kehidupan (Rahman 1986: 45-49). Walaupun banyak karya-karya tentang
metodologi penafsiran al-Qur'an atau Usul
al-Tafsir, namun Rahman menegaskan terdapat suatu keperluan yang mendesak
terhadap teori hermeneutik (pentafsiran)
yang dapat membantu memahami al-Qur'an secara keseluruhan dan sepadu sama ada
pada aspek teologi, etika dan juga perundangan (Rahman 1986: 54). Metodologi
ini dapat membantu menyingkap perkembangan sejarah tema al-Qur'an dan
menegaskan fakta bahawa al-Qur'an
diturunkan berdasarkan konteks sejarah (Rahman 1984: 51). Ini kerana keyakinan
beliau bahawa Islam diwahyukan untuk kesejahteraan manusia.
Fazlur Rahman memandang keperluan
untuk mengemukakan suatu metodologi hermeneutik
(pentafsiran) al-Qur'an yang baru. Metodologi baru itu menggunakan pendekatan
sejarah (Rahman 1966: 121-122). Iaitu perlunya pengkajian terhadap latar
belakang kehidupan Rasulullah s.a.w. dan perjuangan dua puluh tiga tahun
baginda di bawah petunjuk al-Qur'an. Inilah yang didefinasikan sebagai Sunnah.
Dalam pada itu turut memahami suasana (milieu)
masyarakat Arab ketika al-Qur'an diturunkan atau semasa penyebaran Islam kerana
kehidupan Rasulullah s.a.w. mengandungi perkara sedemikian ini. Lantaran itu
pengetahuan tentang adat istiadat, kegiatan ekonomi, sosial dan politik serta
pandangan hidup orang Arab begitu penting dalam memahami kehidupan Rasulullah
s.a.w. (Rahman 1986: 55). Tegasnya, al-Qur'an perlu difahami dalam konteks yang
yang tepat iaitu konteks kehidupan dan perjuangan Rasulullah s.a.w. Beliau juga
cuba memberi perbezaan antara memahami makna dan pengajaran al-Qur'an dengan
membatasi pengajarannya untuk konteks sejarah.
Dapat disimpulkan bahawa Fazlur
Rahman memaparkan metodologi tafsir al-Qur'an beliau sebagai berikut; (Rahman
1966: 329).
a) Suatu pendekatan
sejarah yang serius dan jujur perlu digunakan untuk menentukan makna teks
al-Qur'an. Ini dilakukan dengan cara mempelajari al-Qur'an menurut susunan
kronologi dan mengikuti kisah perjuangan Nabi Muhammad s.a.w. Metodologi
pensejarahan ini turut menekankan perlunya dibuat perbezaan di antara tujuan
(idea moral) al-Qur'an dengan ketentuan hukum (Rahman 1966: 121-122).
b) Berusaha
membezakan antara ketetapan hukum al-Qur'an dengan sasaran dan tujuan
al-Qur'an.
c) Pemahaman terhadap
sasaran al-Qur'an dengan memberi perhatian kepada latar belakang tindakan
Khalifah cUmar
al-Khattab menggunakan situasi semasa untuk menafsirkan al-Qur'an dan
sosiologinya yakni suasana di mana Nabi hidup (sunnah) (Rahman 1965: Bab
akhir). Contohnya, cUmar membuat keputusan untuk tidak membahagi-bahagikan tanah
kepada tentera Islam sebagai harta rampasan perang selepas penaklukan Iraq
dengan merujuk kepada ayat al-Qur'an tentang keadilan sosial dan tindakan yang
baik pada firman Allah s.w.t.;
(al-Hashr, 59: ayat
10)
Maksudnya,
Dan orang-orang
(Islam) yang datang kemudian daripada mereka berkata: "Wahai Tuhan kami!
Ampunkanlah bagi kami dan bagi saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam
iman, dan janganlah engkau menjadikan dalam hati kami perasaan hasad dan dendam
terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau amat
melimpah belas kasihan dan rahmat-Mu!".
Apa yang dimaksudkan sebagai
memahami makna al-Qur'an sebagai satu kesatuan ialah dengan mengetahui latar
belakang kehidupan nabi selama 23 tahun di bawah bimbingan al-Qur'an. Ini
bermakna betapa perlu kita mengetahui persekitaran masyarakat Arab di mana Nabi
tinggal dari sudut sosial, ekonomi dan politik. Ini kerana al-Qur'an berupa
komentar-komentar spesifik dan penyelesaian terhadap masalah yang dihadapi Nabi
dan masyarakatnya dalam perjuangan mereka. Oleh itu ia mesti difahami
berdasarkan konteksnya kerana mustahil untuk mensejagatkan (universalize) ajaran atau makna
al-Qur'an melampaui masa dan tempat ia diwahyukan kecuali melalui pemahaman
yang semestinya terhadap maknanya. Ini menunjukkan kepentingan ilmu Asbab al-Nuzul iaitu bahan sejarah untuk
memberi penerangan tentang ayat-ayat al-Qur'an dan menyediakan suatu konteks
untuk memahami perintahnya.
Menurut Fazlur Rahman dalam usaha
mentafsirkan al-Qur'an beberapa perkakasan intelektual amat diperlukan, iaitu;
(Rahman 1984: 52).
1. Mempunyai pengetahuan yang baik dalam bahasa
Arab khususnya kesusasteraan Arab (syair) zaman Pra-Islam dan zaman Rasulullah
s.a.w. kerana pengetahuan ini dapat membantu
untuk memahami bahasa al-Qur'an.
2. Mengetahui ilmu Asbab al-Nuzul (sebab turun
wahyu).
3. Mengetahui ayat nasikh dan mansukh. Para
mufasir melihat seperti terdapat
pertentangan antara ayat al-Qur'an. Sebenarnya pada beberapa keadaan,
al-Qur'an membuat perubahan kepada amalan sedia ada. Pertentangan seperti ini
dapat diselesaikan dengan menggunakan pendekatan kronologi ayat.
4. Mengetahui ayat yang bersifat aplikasi umum
dan yang bersifat khas. Ini walaupun berpunca dari Asbab al-Nuzul namun tidak selalu diaplikasikan.
Dalam mengungkapkan analisis
terhadap al-Qur'an, Fazlur Rahman berpendapat bahawa yang menentukan
pembentukan sesuatu perundangan Islam adalah prinsip, nilai atau tujuan-tujuan
moral al-Qur'an secara keseluruhan, bukan literal
(harfiah) ayat-ayatnya;
To insist on literal
implementation of the rules of the Qur'an, shutting one's eyes to the social
change that has occured and that is so palpably occuring before our eyes, is
tantamount to deliberatly defeating its moral-social purposes and objectives.
(Rahman 1982: 19).
Fazlur Rahman menegaskan bahawa
semangat dasar al-Qur'an ialah semangat moral di mana ia memberi penekanan
kepada monoteisme dan keadilan sosial. Hukum moral bersifat abadi kerana ia
adalah perintah Allah. Manusia harus menyerahkan diri kepadanya. Penyerahan
diri ini dinamakan Islam dan implementasinya dalam kehidupan dinamakan ibadah
(Rahman 1966: 32). Perundangan al-Qur'an tidak boleh dilakukan secara literal (harfiah) sepertimana yang dilakukan oleh para fuqaha. Kenyataan
yang berlaku pada abad ke 2H apabila perundangan Islam mula membuat perbezaan
di antara nas yang jelas, teks dan kesimpulan yang boleh diperolehi. Memang
pada zaman awal masyarakat Islam menafsirkan al-Qur'an sangat bebas tetapi dari
akhir abad 1H hingga abad ke 2H, para fuqaha
dan masyarakat mengikat diri mereka kepada teks sehingga kandungan perundangan
Islam dan teologi Islam dibebani oleh literalisme
(harfiah) (Rahman 1966: 39-40).
Beliau mengemukakan beberapa contoh ayat al-Qur'an untuk memperkuatkan hujah
beliau bahawa al-Qur'an perlu difahami secara keseluruhan supaya ia tidak
mendatangkan masalah kepada masyarakat Islam pada zaman moden ini kerana
kesilapan dalam memahami konteks ayat al-Qur'an ini telah membantutkan kemajuan
masyarakat Islam. Di antara contohnya ialah;
a) Institusi Zakat
Mengenai institusi
zakat, Allah s.w.t. berfirman;
(al-Hashr, 59: ayat
7)
Maksudnya,
Supaya harta itu
tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu.
Ayat ini khusus mengenai keperluan
mewujudkan suatu institusi zakat dan golongan yang berhak menerima zakat telah
diperjelaskan dalam ayat 60 surah al-Taubah. Malangnya fuqaha zaman pertengahan
tidak memahami petunjuk al-Qur'an ini sebagai institusi zakat sebaliknya
terbatas kepada bantuan kepada fakir miskin. Menurut Fazlur Rahman ayat 60
surah al-Taubah memperjelaskan keperluan tabung kewangan sebuah negara moden.
Ini menunjukkan bahawa al-Qur'an menganjurkan keadilan sosio-ekonomi dengan
mewujudkan suatu pentadbiran ekonomi.
b) Hukum Qisas
Mengenai hukum qisas, Allah s.w.t. berfirman;
(al-Baqarah, 2 : ayat
178)
Maksudnya,
Wahai orang-orang
yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman qisas (balas yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati
dibunuh, iaitu orang merdeka untuk orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan
perempuan dengan perempuan. Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian
keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh) maka hendaklah (orang yang
mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan (si
pembunuh pula) hendaklah menunaikan (bayaran ganti nyawa itu) dengan
sebaik-baiknya. Yang demikian Itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta
suatu rahmat kesudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk
membalas dendam pula) maka baginya azab siksa yang tidak terperi sakitnya.
Ayat ini
memperkukuhkan hukum pembunuhan yang telah berkuatkuasa di kalangan masyarakat
Arab di zaman Pra-Islam. Penyelesaian
yang ditawarkan oleh al-Qur'an ialah memberi pilihan kepada keluarga si
mati untuk membalas bunuh atau dendaan gantirugi (Diyat). Begitupun al-Qur'an kemudiannya memberi penekanan bahawa
memberi keampunan sebagai suatu kebajikan besar. Tetapi di bahagian lain,
al-Qur'an menyatakan pembunuhan sebagai suatu kejahatan kepada kemanusiaan dan
bukan hanya kepada keluarga si mati. Firman Allah s.w.t.;
(al-Ma'idah, 5 : ayat
32)
Maksudnya,
Dengan sebab (kisah
pembunuhan kejam) yang demikian itu, Kami tetapkan atas Bani Israil, bahawa
sesungguhnya sesiapa yang membunuh diri seseorang dengan tidak ada alasan yang membolehkan membunuh orang itu, atau (kerana) melakukan
kerosakan di muka bumi, maka seolah-olahnya dia telah membunuh manusia semuanya
dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seseorang manusia, maka seolah-olah
dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya.
Akan tetapi fuqaha zaman pertengahan
tidak membawa ayat khusus qisas kepada ayat umum hingga menekankan bahawa
pembunuhan adalah kejahatan terhadap individu dan bukan terhadap kemanusiaan
(Rahman 1986: 58).
c) Pengharaman Arak
Dalam soal
pengharaman arak, Fazlur Rahman mendakwa fuqaha menetapkan bahawa bahagian
terakhir surah al-Ma'idah ayat 90-91 mesti dipegang dan ayat yang sebelumnya dimansukh. Firman Allah s.w.t.;
(al-Ma'idah, 5 : ayat
90-91)
Maksudnya,
Wahai orang-orang
yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan
mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah semata-mata kotor (keji)
dari perbuatan syaitan. Sebab itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu
berjaya.
Sesungguhnya syaitan
itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi,
dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan
sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara
yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil )?
Dengan kata lain kaedah yang
dipegang ialah nasikh mansukh. Akan
tetapi fuqaha turut mengandingkannya dengan hukum beransur-ansur (peringkat
demi peringkat).
Fazlur Rahman mengambil pendirian
bahawa ketika manusia menjadi sebuah masyarakat, arak membahayakan. Oleh itu
ketika di Makkah orang Islam bukan sebuah masyarakat (society) dan mereka tidak terlibat dengan arak. Malah ketika
Hamzah, cUmar
al-Khattab dan beberapa orang Makkah yang terkenal masuk Islam, masalah tentang
arak tidak timbul. Akan tetapi apabila sebuah
masyarakat yang formal wujud di Madinah, arak sudah mula menjadi suatu
masalah. Oleh itu pengharaman arak adalah menurut hukum beransur-ansur (Rahman
1986: 60-61).
d) Qiyas, Istihsan dan Maslahah
Fazlur Rahman
berpendapat bahawa fuqaha tidak menetapkan prinsip qiyas secara seragam kerana kadangkala dibuat secara ketat dan
sempit manakala pada masa yang lain dilakukan terlalu liberal. Untuk
memperbaiki qiyas yang sempit, mereka
merumuskan prinsip lain iaitu maslahah
(kepentingan umum) dan istihsan
(suatu yang lebih baik). Mereka meletakkan istihsan
pada kedudukan yang lebih tinggi dari qiyas.
Manakala dharurah (terpaksa) mereka
rumuskan untuk kegunaan pemerintah bagi menetapkan kewajiban yang dianggap
penting kepada masyarakat. Tetapi mereka gagal mengeluarkan prinsip umum
al-Qur'an dan memasukkan perkara khusus ke bawah perkara umum. kegagalan mereka
membentuk suatu peraturan yang sistematik terhadap istihsan, maslahah dan dharurah
yang langsung tidak disebut dalam al-Qur'an atau Sunnah boleh menyebabkan
kemudaratan besar (Rahman 1986: 62-63).
Fazlur Rahman memberikan contoh
kritikan al-Qur'an seperti dalam soal poligami dalam ayat 2 surah al-Nisa'
kerana ramai penjaga anak yatim menyalahgunakan kekayaan mereka serta
memakannya secara salah. Firman Allah s.w.t.;
(al-Nisa', 4 : ayat
2)
Maksudnya,
Dan berikanlah kepada
anak-anak yatim (yang telah baligh) itu akan harta mereka, dan janganlah kamu
tukar gantikan yang baik dengan yang buruk, dan janganlah kamu makan harta
mereka (dengan menghimpunkannya) kepada harta kamu, kerana sesungguhnya (yang
demikian) itu adalah dosa besar.
Dalam surah yang sama
ayat 25, al-Qur'an menyatakan bahawa adalah lebih baik bagi penjaga itu
mengahwini anak gadis yatim itu ketika mereka sudah dewasa daripada
mengembalikan kekayaan mereka lantaran mereka ingin menikmati kekayaan itu.
Firman Allah s.w.t.;
(al-Nisa', 4 : ayat
25)
Maksudnya,
Dan sesiapa di antara
kamu yang tidak mempunyai kemampuan yang cukup untuk berkahwin dengan
perempuan-perempuan baik (yang merdeka, yang terpelihara kehormatan) lagi
beriman, maka bolehlah kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan hamba yang
beriman yang kamu miliki. Dan Allah lebih mengetahui akan iman kamu; kamu
masing-masing (suami yang merdeka dan isteri dari hamba sahaya itu) adalah
berasal sama (dari Adam, dan seagama pula). Oleh itu berkahwinlah dengan mereka
dengan izin walinya, serta berikanlah mas kahwinnya menurut yang patut. Mereka
(hamba-hamba perempuan yang akan dijadikan isteri hendaklah) yang sopan bukan
pula yang mengambil lelaki sebagai teman simpanan..
Manakala dalam ayat 3
surah al-Nisa', al-Qur'an menegaskan bahawa jika penjaga itu tidak dapat
berlaku adil terhadap kekayaan anak gadis yatim (dan mereka berkeras untuk
mengahwininya), mereka boleh mengahwini gadis-gadis tersebut hingga empat orang
sekiranya mereka boleh berlaku adil kepada isteri-isteri tersebut. Tetapi jika
mereka tidak mampu berlaku adil, maka kahwini seorang sahaja dari anak-anak
gadis yatim itu. Firman Allah s.w.t.;
(al-Nisa', 4 : ayat
3)
Maksudnya,
Dan jika kamu takut
tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin
dengan mereka), maka berkahwinlah (dengan) sesiapa yang kamu berkenan dari
perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang
tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah
dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki.
Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak
melakukan kezaliman.
Begitu pun dalam ayat
129 surah al-Nisa' menyatakan
mustahil untuk berlaku adil terhadap isteri-isteri (Rahman 1986: 63). Firman
Allah s.w.t.;
(al-Nisa', 4 : ayat
129)
Maksudnya,
Dan kamu tidak akan
dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu, sekali pun kamu
bersungguh-sungguh (hendak melakukannya).
Fazlur Rahman mempersoalkan bahawa
ayat tentang poligami di atas sepatutnya dibicarakan mengenai perempuan anak
yatim dan tidak terhadap semua wanita secara keseluruhan. Fuqaha menafsirkan
sebab yang mengizinkan poligami sebagai sebab yang mengandungi kekuatan hukum,
sedangkan sebab yang menuntut keadilan hanya sebagai cadangan kepada suami dan
tidak mempunyai kekuatan hukum. Ini bererti fuqaha telah terbalik dalam
menentukan hukum dengan mengambil sebab yang khusus sebagai hukum dan mengikat,
serta mengambil prinsip umum sekadar sebagai cadangan. Tegas beliau tuntutan
berlaku adil adalah tuntutan dasar keseluruhan ajaran al-Qur'an (Rahman 1986:
63-64). Kelihatannya para mufasir ortodoks telah mentafsirkan ayat ini secara harfiah dengan membenarkan berkahwin
hingga empat orang isteri dan memberinya kuatkuasa perundangan. Pada hal dalam
ayat berikutnya al-Qur'an menekankan keadilan perlu dilaksanakan kepada empat
orang isteri tersebut dan memberitahu bahawa dalam keadaan tersebut keadilan
amat sukar dilaksanakan. Pada Fazlur Rahman, mereka telah menyelewengkan ajaran
al-Qur'an (Rahman 1984: 53).
Dalam pada kelemahan ini, di
kalangan ortodoks muncul lagi dua lagi tafsiran yang berbeza iaitu; (a) mereka
yang menafsirkan secara kiasan (cibarat) iaitu kalangan Muctazilah, dan (b) mereka yang
mengkhususkan tafsiran untuk kelompok mereka sahaja iaitu kalangan Syicah dan Sufi
(Rahman 1984: 53). Ini menjadikan Islam berada dalam suasana kecamuk antara
pelbagai metodologi tafsir yang tidak tepat.
Fazlur Rahman melihat situasi semasa
kegagalan masyarakat Islam merumuskan atau menyelesaikan pelbagai masalah yang
melingkari kehidupan mereka di zaman moden ini
yang memerlukan penyelesaian konkrit. Kegagalan mencari penyelesaian ini
telah menjerumuskan masyarakat Islam ke dalam bahaya bukan setakat kemunduran
dan ketinggalan dalam persaingan hidup bahkan penyimpangan dari ajaran Islam
sendiri. Atas tanggungjawab ini, Fazlur Rahman menjelaskan bahawa metodologinya
beroperasi dengan cara mewujudkan dua gerakan; pertama, ia harus bergerak dari
penyelesaian (khusus) konkrit al-Qur'an - dengan mengambil kira keadaan sosial
pada waktu itu - kepada prinsip-prinsip umum di mana keseluruhan ajaran
al-Qur'an berpusat. Kedua, dari peringkat umum ini harus dilakukan gerakan
kembali kepada perundangan yang khusus, dengan mengambil kira keperluan dan
keadaan sosial yang wujud sekarang (Rahman 1982: 20). Fazlur Rahman menegaskan
betapa wahyu al-Qur'an dari masa ke semasa mempunyai aplikasi praktikal dan
politik. Ia bukan semata-mata sebuah teks bentuk pujian ataupun teks
menunjukkan kebaikan peribadi. Ini kerana kenabian Muhammad s.a.w. turut
diarahkan kepada memperbaiki akhlak seluruh manusia secara konkrit bukan hanya
kepada perkara yang bersifat peribadi dan metafisik sahaja. Suatu keadaan yang
mendorong ahli perundangan dan intelektual muslim melihat al-Qur'an dan
al-Sunnah Rasulullah s.a.w. sebagai rujukan yang mampu menjawab segala bentuk
persoalan hidup. Menurut beliau;
Thus the Qur'an had
from the time of its revelation a practical and political application; it was
not mere devotional or personal
pietistic text; Muhammad prophetic career was
likewas geared toward the moral improvement of man in concrete and
communal sense, rather than toward private and metaphysical. This naturally
encouraged the Muslim jurists and intellectuals to look upon the Qur'an (and
the model of the Prophet) as a unique repository of answers to all sorts of
question. (Rahman 1982: 20).
Ternyata pandangan Fazlur Rahman
tentang al-Qur'an sama ada melalui cara ia diwahyukan, penafsirannya
memeranjatkan masyarakat Islam yang telah biasa dengan metodologi sedia ada
yang beliau sifatkan sebagai
terpisah-pisah, tidak menyeluruh dan tiada integrasi, iaitu ;
... might appear
shocking to many Muslims who have been for centuries habituated to think of the
laws of Qur'an in a discrete, atomistic, and totally unintegrated manner. (Rahman 1982: 2).
2.2 Al-Sunnah / al-Hadith
(Tradisi)
Secara khususnya
karya Fazlur Rahman iaitu Islamic
Methodology in History dan Islam
memuatkan analisa kritik beliau tentang al-Sunnah / al-Hadith. Kritikan beliau
mengenai al-Sunnah / al-Hadith dilihat oleh kalangan tradisionalis sebagai
senada dengan pendapat para Orientalis seperti Ignaz Golziher, Joseph Schact,
D.S. Margoliouth, H. Lammens dan sebagainya. Akan tetapi kalangan Tradisonalis
tidak menghukum "kafir"
terhadap beliau sepertimana yang mereka
telah lakukan terhadap Ghulam Ahmad Parvez yang mengisytiharkan penolakannya
terhadap al-Sunnah / al-Hadith sebagai tafsiran yang paling sahih tentang
al-Qur'an. Sebaliknya secara berterusan mereka mendakwa Fazlur Rahman membawa
idea dan pendekatan "Westernis"
atau "Orientalis" dalam
pandangannya terhadap al-Sunnah / al-Hadith iaitu menganjurkan "pemikiran
semula" dan "pembinaan semula" terhadap perundangan dan institusi-institusi sosial
Islam (Rahman 1976: 278-288). Namun penilitian yang mendalam dan menyeluruh
dapat memperlihatkan bahawa pandangan kritis beliau itu adalah tersendiri (original) dari seorang yang komited
dengan Islam.
Menurut Fazlur Rahman, banyak hadith
termasuk yang terkandung dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim merupakan hasil
aktiviti generasi terkemudian selepas Rasulullah s.a.w. untuk memaksakan
fahaman mereka kepada masyarakat umum dengan menggunakan perkataan Rasulullah
s.a.w. terutama yang melibatkan hal ehwal politik dan bermazhab dengan tujuan
untuk memelihara kestabilan masyarakat dan undang-undang. Ini berdasarkan suatu
kenyataan yang tidak dapat dipertikaikan lagi iaitu perihal Ibn Shihab
al-Zuhri, seorang ahli hadith diminta oleh Ibrahim Ibnu al-Walid al-Umawi dari
kerajaan Umayyah meriwayatkan hadith-hadith yang berotoriti untuk kerajaan
(Rahman 1966: 48-49). Berdasarkan keperluan pada masa itu yang berhadapan
dengan perpecahan dan peperangan.
Fazlur Rahman menjelaskan pandangan
kritis beliau mengenai proses perkembangan Sunnah dan Hadith betapa para
sarjana Barat menolak Sunnah kerana mereka menemui (i) sebahagian besar
kandungan Sunnah adalah kesinambungan dari adat istiadat dan kebiasaan
Pra-Islam, (ii) sebahagian besar kandungan Sunnah adalah hasil aktiviti ijtihad
ahli perundangan Islam awal dari praktik Sunnah sendiri, kebiasaan yang
berlangsung dan ambilan dari sumber Yahudi, Rom dan Parsi, dan (iii) pada dekad
kebelakangan, apabila Hadith berkembang menjadi fenomena massa iaitu pada
hujung abad ke 2H dan abad ke 3H, seluruh kandungan Sunnah yang awal disandarkan
secara verbal (menggunakan perkataan)
kepada Rasulullah s.a.w. sendiri di bawah konsep Sunnah Rasul (Rahman 1965: 5-6).
Fazlur Rahman menjelaskan beberapa
pendiriannya mengenai Sunnah, iaitu; 1) Kisah mengenai proses
perkembangan Sunnah adalah benar mengenai kandungan Sunnah sahaja tetapi adalah
tidak benar mengenai "konsep Sunnah Rasul" kerana "Konsep Sunnah
Rasul" merupakan konsep yang sah dan beroperasi sejak awal Islam hingga ke
hari ini. 2) Kandungan Sunnah yang berpunca dari Rasulullah s.a.w. tidak banyak
jumlahnya dan tidak dimaksudkan untuk bersifat spesifik secara mutlak. 3)
Konsep Sunnah setelah kewafatan Rasulullah s.a.w. tidak sahaja meliputi Sunnah
dari Rasulullah s.a.w. tetapi juga interpretasi terhadap Sunnah dari Rasulullah
s.a.w.. 4) Sunnah dalam pengertian yang terakhir ini sama dengan Ijmac iaitu suatu proses yang semakin meluas. 5)
Setelah gerakan besar pemurnian Hadith berlaku, hubungan organik di antara
Sunnah, Ijtihad dan Ijmac telah menjadi rosak
(Rahman 1965: 6).
Fazlur Rahman bertegas dengan
pendapatnya mengenai perkembangan Sunnah dan Hadith sama seperti yang
diutarakan oleh kebanyakan sarjana Barat. Cuma beliau menafikan dakwaan bahawa
Konsep Sunnah Rasul adalah ciptaan generasi Islam kebelakangan. Menurut beliau Sunnah
Rasul adalah suatu konsep yang benar dari dahulu hingga ke masa hadapan (Rahman
1965: 5-6). Dalam analisis beliau, walaupun dalam al-Qur'an tidak terdapat
istilah Sunnah yang merujuk kepada ajaran selain dari al-Qur'an sendiri tetapi
tidak dapat diragukan konsep Sunnah Rasul memang telah wujud di awal Islam
lagi. Ini telah dibuktikan oleh sejarah. Dalam hal ini beliau merujuk kepada
ayat al-Qur'an bahawa dalam diri Rasulullah s.a.w. ada Uswah Hasanah (teladan yang baik). Beliau turut merujuk kepada surat
Hasan al-Basri kepada Khalifah cAbd Malik B. Marwan yang menyatakan tentang
"Sunnah Rasul" dalam kaitannya dengan kebebasan kehendak manusia,
syair al-Kumayt iaitu seorang penyair pro-Hashimi yang hidup di sekitar abad
pertama dan awal abad kedua hijrah, serta surat Khalifah cUmar B.
al-Khattab yang mengarahkan beberapa orang tertentu mengajarkan "al-Qur'an
dan Sunnah Rasul" di beberapa tempat seperti di Iraq (Rahman 1965: 7-8).
Walau bagaimanapun Fazlur Rahman
berpendapat bahawa Sunnah Rasul bukan suatu konsep yang spesifik dan mutlak
kerana Rasulullah s.a.w. sehingga akhir hayatnya sentiasa sibuk dengan
perjuangan moral dan politik serta
pengurusan negara hingga tidak mempunyai masa untuk menetapkan suatu peraturan
hidup manusia dengan lengkap. Dalam masa yang sama umat Islam waktu itu terus
melakukan urusan seharian seperti menyelesaikan masalah perniagaan berdasarkan
fikiran dan adat kebiasaan mereka. Hanya dalam masalah yang sulit sahaja mereka
meminta pertimbangan Rasulullah s.a.w. dan dalam hal sebegitu berlaku
campurtangan al-Qur'an. Kebanyakan masalah yang perlu penyelesaian itu pula itu
pula bersifat sementara (ad hoc) dan
diselesaikan secara informal.
Masalah-masalah ini dilihat sebagai teladan Nabi yang normatif dan (seakan
perundangan) quasi-presedent tetapi
tidak ditafsirkan secara kaku dan literal (harfiah). Jelas beliau ;
... it can be
concluded a priori that a Prophet,
who was, until his death, engaged in a grim moral and political struggle
against the Meccan and the Arabs and in organizing his community-state, could
hardly have found time to lay down rules for the minutiae of life. Indeed, the Muslim community went about its
normal business and did its day-to-day transactions, settleing their normal
business disputes by themselves in the light of commonsense and on the basis
of their customs which, after certain
modifications, were left intact by the Prophet. It was only in cases that
become especially acute that the Prophet
was called upon to decide and in certain cases the Qur'an had to
intervene. Mostly such cases were of an ad
hoc nature and were treated informally and in an ad hoc manner. Thus, these cases could be taken as normative
prophetic examples and quasi-precedents but not strictly and literally. (Rahman
1965: 11).
Fazlur Rahman menolak pandangan
tradisionalis iaitu koleksi Hadith yang wujud pada hari ini, tingkah laku para
sahabat, khalifah dan generasi awal Islam sebagai Sunnah kerana Sunnah tegas
beliau adalah konsep tingkah laku Rasulullah s.a.w. sahaja. (kegiatan hidup
Rasulullah s.a.w.). Tegasnya;
Certainly in the
extant works of the second century, most of the legal and even moral tradition
are not from the prophet but are traced back to the Companion, the 'Successors'
and to the third generation. (Rahman 1965: 33).
Fazlur Rahman mendakwa sebahagian
kandungan dari keseluruhan Hadith adalah Sunnah-Ijtihad generasi pertama
masyarakat Islam. Ijtihad ini bersumberkan pandangan individu yang telah
melalui suatu tempoh panjang perjuangan serta konflik menentang bidcah dan
pemikiran yang menyimpang. Sunnah itu dapat dilihat dalam Hadith yang disertai
dengan rantaian perawi. Lantaran itu terdapat perbezaan penting antara Sunnah
dan Hadith: Sunnah merupakan fenomena praktis yang ditujukan kepada norma-norma
tingkah laku (behavioral), sedangkan
Hadith tidak hanya menyampaikan norma-norma perundangan tetapi juga keyakinan
dan prinsip-prinsip keagamaan (Rahman 1965: 44-45).
Fazlur Rahman turut menolak
pandangan tradisionalis iaitu isnad
tidak dapat menjadi argumentasi positif yang muktamad kerana ia berkembang pada
penghujung abad pertama hijrah iaitu waktu yang terkemudian iaitu pada
penghujung abad pertama hijrah. Walau bagaimanapun beliau mengakui bahawa isnad mengandungi maklumat biografi yang
kaya dan berupaya meminimakan usaha-usaha pemalsuan Hadith (Rahman 1965: 72).
Sebaliknya, Fazlur Rahman melihat
Hadith-hadith tersebut adalah sebagai indeks kepada Sunnah Rasul kerana ia
tidak terpisah darinya dan bermula dari Rasulullah s.a.w. Ini kerana Sunnah
Rasul wujud dalam Hadith sebagaimana halnya dengan Sunnah yang hidup (Rahman
1965: 74). Sedangkan Sunnah yang hidup merupakan interpretasi ijtihad
masyarakat Islam awal terhadap Sunnah Rasul. Manakala Hadith adalah verbal Sunnah yang hidup. Tetapi dengan
kritis beliau berhujah bahawa Rasulullah s.a.w. hampir-hampir tidak
meninggalkan sebarang preseden
(Sunnah) kerana kebanyakan dakwaan sebagai Sunnah tidak boleh dikategorikan
Sunnah Rasul yang sebenar kerana ia dipandang sebagai aplikasi (amalan)
masyarakat setempat (Rahman 1966: 52).
Fazlur Rahman menelusi perkembangan
Sunnah / Hadith dan mendapati bahawa setelah kewafatan Rasulullah s.a.w.,
Hadith yang sebelum ini hanya bersifat ad
hoc (sementara) dan diselesaikan
secara informal (Rahman 1965: 11)
telah berubah kepada status semi-formal kerana
keperluan untuk generasi yang sedang bangkit untuk mempelajari kehidupan Rasul
mereka dan dipraktikkan dalam kehidupan. Ini menjadikan Hadith begitu bebas
diinterpretasikan oleh pemerintah dan ahli perundangan sesuai dengan situasi yang mereka hadapi
sehingga terbentuk "Sunnah yang hidup". Walau bagaimanapun pada suku
ketiga dan keempat abad pertama, "Sunnah yang hidup" ini telah
berkembang pesat dalam rantau empayar Islam hingga menjadikan perbezaan dalam
praktik hukum semakin ketara, maka Hadith mula berkembang menjadi suatu
disiplin formal (Rahman 1965: 32).
Tambah Fazlur Rahman, ketika proses
perkembangan Hadith berlaku, konsep Ijmac masih kabur dan dalam praktiknya gagal memberi
piawaian kepada praktik hidup yang sebenar. Lantaran itu ahli Hadith bertindak
secara massa untuk memberi piawai terhadap Sunnah yang hidup dan mengkodkan
praktik yang sesuai dengan model Rasulullah s.a.w. dan menolak penafsiran yang
ekstrim baik tentang dogma mahupun hukum. Ketika proses perumusan ini mencapai
kemuncaknya dan Hadith telah dikodkan serta diterima sebagai sah, pada masa
yang sama kegiatan interpretasi kreatif hampir-hampir terhenti (Rahman 1966:
60). Ketika inilah konsep Ijmac muncul
kukuh dengan pendirian bahawa praktik yang telah dipersetujui oleh masyarakat
lebih mencerminkan warisan ajaran Rasulullah s.a.w. jika dibandingkan dengan
hadith samar-samar yang dikatakan bersumberkan Rasulullah s.a.w. tetapi tidak
mempunyai dasar dalam praktik masyarakat (Rahman 1966: 60). Jelas di sini bahawa
perkembangan Hadith telah mewujudkan Ijmac.
Ternyata sekali bahawa Fazlur Rahman
tidak menolak Sunnah / Hadith, tetapi mengambil sikap lebih berhati-hati
mencari jalan keluar yang selamat (sceptic)
terhadap Sunnah / Hadith kerana beliau berpendapat bahawa suatu laporan dari
masa lampau mestilah laporan yang "benar" atau paling tidak
"lebih benar" daripada versi yang muncul terkemudian kerana terdapat
tambahan untuk menjadikannya relatif lengkap. Demikian halnya sewaktu
pengumpulan Hadith dilakukan. Berkemungkinan benar pada masa yang awal ini
laporan mengenai sesuatu Hadith belum menyebutkan semua fakta dan perincian
perkara yang berkaitan, sedangkan fakta dan perincian perkara itu mendapat
tambahan dengan adanya hubungan (contact)
dengan para Sahabat dan Tabicin (Rahman 1966: 49). Dalam pada itu beliau juga
berpendapat bahawa tindakan menolak semua hadith (verbal) boleh membawa implikasi buruk kerana Sunnah yang hidup dan
yang masih ada kini hanya boleh disahkan oleh Hadith. Ia juga boleh
menghilangkan dasar pensejarahan al-Qur'an (Rahman 1966: 66).
Atas dasar inilah Fazlur Rahman
mengkritik seruan "kembali kepada
al-Qur'an dan al-Sunnah" sebagaimana yang dilaungkan oleh aliran-aliran kebangkitan Islam sebagai suatu
yang kabur dan perlu kepada perincian yang berkaitan. Sedangkan fakta dan
perincian perkara itu dapat difahami apabila dijelaskan modus operandinya (cara pengendaliannya). Menurut beliau seruan itu sepatutnya membawa maksud
"pemahaman yang sebenar" terhadap al-Qur'an dan al-Sunnah sehingga mendapat
petunjuk untuk kehidupan masa kini dan bukan merujuk kembali kepada masa lepas
secara literal, iaitu;
But this means not
just a simple "return" to the Qur'an and the Sunnah as they were
acted in the past but a true understanding of them that would give us guidance
today. A simple return to the past is, of course, a return to the grave. And
when we go back to the early Muslim generations, this process of a living
understanding of the Qur'an and the Sunnah is exactly what we find there.
(Rahman 1965: 143).
Sebagai penyelesaiannya, Fazlur
Rahman mengemukakan metodologinya iaitu "membentuk kembali" atau
"perumusan semula" Hadith dengan "Sunnah yang hidup"
berdasarkan penafsiran sejarah iaitu apa yang diistilahkan sebagai "pemahaman
yang tepat" dan "pemahaman yang hidup" terhadap hadith (Rahman
1965: 10). Ini membawa maksud hanya dengan memahami latar belakang situasi
sejarah yang dihadapi oleh Rasulullah s.a.w. dan generasi yang awal,
membolehkan kita menafsirkan Hadith (Rahman 1965: 81).
2.3 Kedudukan Ijtihad-Ijmac
Sebagaimana halnya
dengan al-Sunnah / al-Hadith, Fazlur Rahman juga membuat analisis kritis
mengenai kedudukan Ijtihad-Ijmac dalam bukunya yang sama Islamic Methodology in History di mana secara jelas beliau
mengemukakan pandangannya tentang institusi Ijtihad-Ijmac supaya ia mampu memberi
petunjuk kepada perubahan, kemajuan dan perkembangan masa hadapan masyarakat
Islam.
Fazlur Rahman turut mengemukakan
metodologinya kepada masyarakat Islam mengenai Ijtihad sebagai perkakasan
intelektual untuk digunakan dan supaya ia mampu membawa prinsip-prinsip Islam
sesuai dengan perubahan zaman yang muncul pelbagai isu dan masalah baru yang
tidak pernah berlaku sebelum ini. Fazlur Rahman melihat ijtihad secara
teknikalnya sebagai "jihad intelektual". Beliau memberi definasi
Ijtihad sebagai:
The effort to
understand the meaning of a relevent text or precedent in the past, containing
a rule, and to alter that rule by extending or ristricting or otherwise
modifying it in such a manner that a new situation can be subsumed under
it by a new solution. (Rahman 1982: 8).
Jelasnya ijtihad ialah suatu usaha
untuk memahami sesuatu teks atau preseden yang bersesuaian di masa lepas yang
mengandungi peraturan tertentu, dan peraturan itu boleh diubah dengan memperluas
atau membatasinya atau melakukan pengubahsuaian di mana perlu sehingga suatu
situasi baru dapat dapat dihasilkan melalui satu penyelesaian baru berdasarkan
semangat teks ajaran al-Qur'an. Ini boleh dilakukan oleh mereka yang terpelajar
serta memiliki pengetahuan yang mendalam tentang ajaran Islam. Pada awal
permulaan Islam, Ijtihad merupakan suatu bentuk pandangan individu hingga
menyebabkan timbul banyak konflik dan perbezaan pendapat. Walau bagaimanapun
pada abad ke 2H, peranan Ijtihad diambilalih oleh Qiyas iaitu suatu kaedah mengeluarkan hukum berdasarkan ayat
al-Qur'an dan Hadith. Inilah bermulanya apa yang dikatakan fenomena
"Tertutupnya Pintu Ijtihad" (Rahman 1973: 913).
Ijtihad tidak seharusnya menjadi hak
eksklusif segolongan tertentu masyarakat Islam. Ijtihad sebenarnya ialah
keupayaan berfikir dan tidak seorang manusia pun pernah memberi hak untuk
berfikir kepada orang lain dan menafikan hak dirinya sendiri (Rahman 1982:
269-270). Ini merupakan penolakan beliau terhadap gagasan tradisional bahawa
jihad ialah persoalan teknikal. Fazlur Rahman berhujah meletakkan kebolehan
berijtihad hanya kepada golongan culama' kerana berkemampuan mengkaji secara
mendalam sejumlah buku dan bahan yang berkaitan adalah suatu yang tidak
mempunyai asas dari segi sejarah bahkan mengelirukan, kerana apa yang
sebenarnya diperlukan ialah berkemampuan untuk berfikir dan benar-benar
memahami Islam secara mendalam, iaitu;
It is sometimes
asserted by those who call themselves "ulama'" that a peculiar
unknown kind of capicity is required for exercising ijtihad, including, so it
is said, the study of certain prescribed course of books and materials. This
assertion is not only historically groundless but patently false. What is
required is a good acquaintance with Islam - the closer the acquaintance of
course, the better - and a power of thinking. (Rahman 1982: 269).
Pada Fazlur Rahman, syarat
"kemampuan berijtihad" adalah tidak berasas kerana pada dasarnya
kemampuan dalam bidang pengajian Islam tidak banyak bezanya dengan kemampuan
dalam bidang lain. Kemampuan ini diterima oleh masyarakat secara keseluruhannya
dan tidak perlu diadakan ujian terhadap orang yang mendakwa dirinya sebagai culama' untuk
menilai kemampuannya untuk berijtihad (Rahman 1982: 269). Dalam pada itu sudah
tentu Ijtihad yang dilakukan oleh ramai orang mengenai berbagai masalah akan
berbeza antara satu sama lain sesuai dengan pemikiran, sudut pandangan, latar
belakang pendidikan dan lingkungan hidup mereka. Suatu kenyataan yang sudah
diakui oleh mujtahid terdahulu (Rahman 1982: 269). Apa yang diperlukan ialah
mengetahui Islam secara mendalam dan kemampuan berfikir. Pendapat orang yang
berijtihad ini akan dihebahkan ke pengetahuan masyarakat dan menjadi bahan
perdebatan hingga beberapa lama masyarakat telah mendapat maklumat yang lengkap
dan merumuskan pendapat itu dalam bentuk Ijmac iaitu kesepakatan masyarakat (Rahman
1982: 269).
Pada pengakhirannya Fazlur Rahman
menegaskan kembali bahawa Ijtihad secara teori mahu pun praktik masih
dibolehkan dan tidak dilarang kerana tiada sandaran kenyataan dari al-Qur'an
atau Hadith. Aplikasi Ijtihad telah dihadkan oleh khalifah-khalifah Islam pada
awal abad ke 7H. Keadaan ini pernah dikritik oleh Ibn Taimiyyah bahawa
masyarakat Islam telah menyimpang dari amalan Rasulullah s.a.w. Kalangan
modenis juga berpendapat bahawa kemunduran umat Islam kerana tidak melaksanakan
Ijtihad. Dalam ertikata lain pintu ijtihad sentiasa terbuka dan tidak pernah
tertutup (Rahman 1965: 171-172). Seperti modenis yang lain bagi Fazlur Rahman
pintu ijtihad tidak tertutup masih dibuka, cuma orang Islam tidak mahu
melakukannya (Rahman 1965: 171-172). Akan tetapi pada masa yang sama beliau
tidak mahu ijtihad dilakukan secara bebas dan tidak bertanggungjawab. Fenomena
ini berlaku kerana ketidakberanian intelektual atau keengganan orang Islam
untuk mempraktikkannya kerana hendak mengekalkan struktur hukum dan menjaga
perpaduan ummah.
Fazlur Rahman seterusnya
memperkenalkan konsep gabungan Ijtihad-Ijmac kerana keduanya telah mengalami suatu evolusi
dalam sejarah di mana Ijtihad yang dilakukan oleh individu atau secara
berkumpulan kemudiannya akan membentuk Ijmac. Menurut beliau;
The results of these
individual efforts at ijtihad will naturally be put at the disposal of the
community at large and particularly the educated section of the community in
varying degrees, through the various media of information and publicity. The
more and inssue is important and fundamental, the more it is likely to involve
the entire community .... These issues will then be widely discussed and over a
period of time a well-informed body of public opinion will emerge with certain
different shades. This crystallization is called ijma', i.e., the consensus of the voice of the community. (Rahman 1982: 269).
Beliau turut menolak gagasan
tradisional bahawa Ijmac yang sedia ada tidak
dapat ditolak atau digantikan dengan Ijmac yang baru sebagai tidak beralasan sama ada
dari al-Qur'an atau pun dari al-Sunnah (Rahman 1982: 270). Ini kerana Ijmac atau kesepakatan masyarakat walaupun dipegang
oleh masyarakat namun ia tidak menghalang individu dari menghebahkan
pandangannya kepada masyarakat sehingga pendapat baru itu menjadi pandangan
masyarakat. Oleh itu sesuatu Ijmac boleh
digantikan oleh Ijmac baru yang lebih sesuai
(Rahman 1982: 270). Penafian bahawa Ijmac boleh diubah menurut Fazlur Rahman
adalah satu lagi punca terhentinya kemajuan Islam. Beliau menolak hadith-hadith
yang dipegang oleh Imam Syafici sebagai pendalilan Ijmac (Rahman 1965: 50-53). Ijmac berkembang dari Sunnah Rasul kerana Rasulullah
s.a.w. tidak hanya melakukan sesuatu untuk perpaduan umat tetapi juga
menggalakkan perpaduan pemikiran dan tujuan. Istilah "Syura" dalam
al-Qur'an adalah merujuk kepada Ijmac (Rahman
1965: 76-77). Jelas dari sini bahawa Ijmac ialah kehendak masyarakat Islam yang
disandarkan dengan ajaran al-Qur'an dan al-Sunnah.
Fazlur Rahman mengkritik tindakan
menghadkan inisiatif individu terhadap doktrin Ijmac kepada persetujuan sekumpulan ahli
perundangan yang diberi hak oleh pihak yang berkuasa. Di sini beliau sependapat
dengan Ibn Taimiyyah yang mempersoalkan tindakan mempolitikkan undang-undang
Islam dan penolakannya terhadap konsep Ijmac sedemikian (Rahman 1982: 29).
Menurut Fazlur Rahman dari segi
perkembangan sejarahnya, apabila Rasulullah s.a.w. wafat, Khalifah merumuskan
hukum Islam setelah mengadakan perbincangan dengan para sahabat tanpa meminta
rakyat memilih wakil untuk menduduki majlis perundangan bagi merumuskan
hukum-hukum Islam. Dengan mengatakan bahawa orang ramai bukan ahli tentang
agama dan menjadi tugas culama' untuk merumuskan hukum Islam membawa implikasi bahaya.
seolah-olah bahawa al-Qur'an sukar untuk difahami dan memerlukan orang yang
mahir untuk menafsirkan ajarannya. Jika begitu maka al-Qur'an tidak dapat
berkomunikasi dengan umat secara meluas. Tentu ada metodologi yang sesuai untuk
memahami al-Qur'an. Jika ada sesuatu yang pelik dalam al-Qur'an, maka majlis
perundangan boleh meminta nasihat dari mereka yang ahli tentang al-Qur'an.
Walaupun Fazlur Rahman menekankan
hak individu untuk berijtihad namun beliau tidak mahu prinsip ini diperlakukan
secara bebas dan tidak bertanggungjawab. Ijtihad wajar dilakukan menurut kaedah
yang betul iaitu dengan metodologi yang tepat dalam memahami dan menafsirkan
al-Qur'an supaya ia dapat digunakan untuk menyelesaikan sebarang isu atau
masalah yang dihadapi oleh masyarakat. Kerana kesilapan dalam memahami ajaran
al-Qur'an boleh membawa kepada kesalahan dalam berijtihad.
Nyata sekali bentuk Ijtihad-Ijmac yang
diutarakan oleh Fazlur Rahman amat berbeza dengan pandangan yang sedia ada
selama ini. Pandangan beliau itu adalah untuk membantu masyarakat Islam
memecahkan pelbagai masalah semasa di zaman serba moden ini.
No comments:
Post a Comment