Prof. Dr. Fazlur
Rahman merupakan seorang pemikir dan reformis Islam yang berpandangan jauh
serta mempunyai pandangan yang kritis. Beliau sangat kritis terhadap
kitab-kitab klasik dan tafsirannya terhadap ajaran Islam serta terhadap
institusi-institusi Islam. Beliau sebenarnya mahu supaya ajaran Islam yang
sebenar tidak diselewengkan dengan tafsiran-tafsiran kitab klasik tersebut
sehingga menjadikan ajaran Islam tidak sesuai (releven) dengan permasalahan kehidupan abad-abad moden. Menyentuh
tentang fenomena Kebangkitan Islam, beliau bersikap terbuka dan kritis kerana
terdapat aspek negatif atau kelemahan
yang perlu diperbaiki oleh pendokong dan penyokong aliran-aliran Kebangkitan
Islam bagi memastikan kehidupan (survival)
Islam di abad akan datang. Pengalaman pendidikan beliau memang cukup sempurna
dan tidak dapat dipertikaikan lagi dengan; memperolehi disiplin pengajian Islam
tradisional sewaktu di Pakistan dan pengajian Islam moden sewaktu di Oxford.
Kemudian memilih kerjaya sebagai pensyarah, penyelidik dan pentadbir bukan
setakat di Barat, malah di negaranya sendiri, Pakistan.
Pada peringkat itu, terutamanya
sewaktu bertugas di Institute of Islamic Research dan Advisory Council of Islamic Ideology di Pakistan, pemikiran
Rahman bertembung dan bertentangan dengan pemikiran aliran Tradisionalis,
Konservatif dan Modenis Islam kontemporari kerana dakwaan beliau untuk membawa
Islam kepada landasan yang sebenar dan jauh dari apa yang beliau sifatkan
sebagai "penyelewengan Islam". Di sini beliau memberi "tafsiran
baru Islam" atau "perumusan kembali Islam" dan semua
institusinya sesuai dengan perkembangan modenisasi dan keperluan masyarakat.
Tafsiran baru beliau ini merujuk kepada konteks sosio-sejarah (historicism) dan pemahaman terhadap al-Qur'an,
Sunnah yang sahih serta mengenepikan tafsiran-tafsiran lain mengenai Islam yang
beliau sifatkan tidak menepati kehendak al-Qur'an dan bersifat "mengundur
ke belakang".
Penghijrahan beliau ke Chicago untuk
melepaskan diri dari kemelut politik semasa di Pakistan di era 1960an dan demi
mendapatkan kebebasan ilmiah, menjadikannya seorang yang begitu gigih berjuang
mempertahankan Islam di dunia Barat menentang kritikan Orientalis dan
Missionari Kristian terhadap Islam. Biar pun perjuangannya membawa suatu bentuk
Modenisme Baru atau Neo-Modenisme Islam dikecam hebat oleh kalangan
Konservatif-Fundamentalis di Pakistan dan hampir bersendirian dalam perjuangan
tersebut, namun beliau tidak tunduk kepada sebarang tekanan malah dengan gigih
melontarkan gagasan Islamnya dengan harapan untuk membawa pembaharuan yang
konstruktif kepada kehidupan umat Islam selaras dengan ajaran al-Qur'an dan
al-Sunnah.
Fazlur Rahman melakukan
"reformasi dalaman" terhadap tradisi Islam dengan tujuan untuk
membawa umat Islam menghayati Islam yang sebenar dan bebas dari sebarang
penyelewengan sama ada yang berpunca dari salah tafsiran, pengambilan unsur
asing dan budaya setempat ataupun kerana kejahilan. Keterbelakangan dan
kemunduran Islam dan umatnya selama ini menurut beliau adalah kerana kegagalan
mereka menghidupkan kembali seluruh institusi keagamaan dan kehidupan
berdasarkan pengajaran al-Qur'an. Lantaran itu beliau berusaha membawa umat
Islam kepada Islam yang sebenar berdasarkan al-Qur'an dan al-Sunnah serta
membezakannya daripada Islam yang berlaku dalam sejarah (Historical Islam) yang selama ini memberikan tafsiran yang bersifat
"mengundur ke belakang" kepada Islam. Intipati reformasi beliau
mengarah kepada intelektualisme dan kajian pensejarahan (historicism) kerana ia dapat digunakan untuk mencari semula formula
(petunjuk) yang sebenar bagi berbagai dimensi kehidupan yang semakin jauh dari
petunjuk Islam yang sebenar.
Fazlur Rahman secara khusus melihat
fenomena Kebangkitan Islam yang berlaku seharusnya berjalan seiring dengan
gagasan Neo-Modenisme Islamnya. Beliau memberi pengertian Kebangkitan Islam
yang komprehensif Menurut beliau, yang antara lain iaitu; pertambahan mendadak
jumlah umat Islam di negara Barat, menghidupkan kembali serta memperkuatkan
undang-undang Islam tradisional atau nilai-nilai sosio-keagamaan Islam tertentu
di beberapa negara Islam dan sokongan politik terhadap gerakan-gerakan
pembebasan Islam di mana umat Islam tertindas atau menjadi minoriti.
Susur-galur Kebangkitan Islam secara
sistematiknya dalam penelitian beliau bermula dari aliran Pra-Modenisme /
Fundamentalisme, diikuti oleh Modenisme Klasik dan Pasca Modenisme /
Neo-Fundamentalisme telah banyak memberi sumbangan kepada kekuatan Islam. Namun
pada penganalisaan beliau terdapat beberapa kelemahan dasar yang merencatkan
kejayaannya yang perlu diperbetulkan. Pembetulan ini dilakukan dengan
pengenalan gagasan beliau iaitu Neo-Modenisme Islam.
Keseluruhan pemikiran Fazlur Rahman
berpusat kepada kenyataan bahawa pra-syarat Kebangkitan Islam ialah Kebangkitan
Intelektual kerana kemampuannya membawa kebangkitan yang menyeluruh dalam
setiap bidang kehidupan seperti politik, ekonomi, sosial mahu pun pendidikan.
Sebab itulah beliau tidak henti-henti mengkritik institusi-institusi Islam supaya
berada dalam landasan yang benar dengan membuat perbezaan di antara Islam yang
berlaku dalam sejarah (Historical Islam)
dan Islam tulin (Normative Islam)
dengan melakukan kajian pensejarahan (historicism).
Fazlur Rahman dalam analisanya
mengenai institusi politik mendapati Kebangkitan Islam tidak akan berkesan
sekiranya masih wujud pengamalan sistem politik teokrasi, diktator atau
ketenteraan-agama kerana ia menyekat dan menafikan hak kebebasan rakyat. Sistem
politik sedemikian lebih banyak memperlihatkan penguasaan individu atau
segelintir orang yang terlalu berkuasa dengan menundukkan rakyat massa di bawah
kekuatan persenjataan mereka atau dengan tafsiran-tafsiran politik-keagamaan
yang dapat menjamin pengukuhan kekuasaan mereka. Keadaan sebegini tidak
menjamin keselamatan rakyat, ketakutan, malah rakyat tiada ruang untuk
mengkritik dan memberi pandangan yang membina kerana corak politik begini lebih
bersifat sehala.
Untuk memastikan keberkesanan
Kebangkitan Islam, pelaksanaan sistem pemerintahan demokrasi-shura di mana
ketua negara mentadbir dengan dibantu oleh Majlis Perundangan yang dipilih oleh
rakyat hendaklah dipertahankan serta dilaksanakan. Melalui kaedah ini rakyat
berhak menyuarakan pendapat mereka untuk dipertimbangkan oleh pemerintah selama
mana ianya benar. Pemerintah mestilah bersikap adil dan amanah serta komited
dengan ajaran Islam sebagaimana mandat yang diberi oleh rakyat. Fazlur Rahman
menolak semua bentuk pemerintahan otokrasi dan juga diktator-keagamaan seperti
amalan golongan Sunni dan Syicah dengan
alasan ia tidak sesuai dengan yang dikehendaki oleh al-Qur'an dan
al-Sunnah.
Beliau turut melihat kecenderungan
pihak yang berkuasa atau aliran-aliran dalam Kebangkitan Islam melancarkan
jihad terhadap sesama Islam dan memaksa orang lain secara kekerasan agar
mengikut fahaman mereka sebagai fenomena negatif. Menurut beliau antara punca
yang menggagalkan keberkesanan Kebangkitan Islam ialah sikap memandang diri
mereka sendiri sahaja yang betul dan pihak lain sebagai sesat dan salah. Sikap
sombong, bangga diri dan memandang rendah pihak lain ini telah menjerumuskan
mereka menggunakan fatwa-fatwa keagamaan untuk menghalalkan jihad terhadap
sesama Islam yang terdiri dari aliran atau kumpulan atau individu yang tidak
sehaluan dengan mereka. Akibatnya, ini membawa kepada peperangan dan
pertentangan yang tidak berkesudahan serta menyempitkan dasar kebebasan
berfikir yang digalakkan oleh Islam. Suatu keadaan yang menyebabkan umat Islam
tidak mempunyai masa yang cukup untuk menyusun strategi bagi menghadapi musuh
Islam yang sebenar.
Sikap apologetik terhadap Barat yang
tertanam di sanubari kalangan penggerak Kebangkitan Islam bukan sahaja
merencatkan malah membawa jauh kebelakang usaha-usaha Kebangkitan Islam. Mereka
keterlaluan dalam memuja Barat dengan mengambil contoh dari institusi-institusi
Barat tanpa kritik sehingga menjadikan umat Islam "peniru" Barat.
Mereka tidak secara serius mengkaji semula warisan tradisi Islam zaman lampau
sebagai teladan bagi kehidupan moden. Menurut Fazlur Rahman, mengenepikan sama
sekali warisan tradisi bererti membuang asas-asas untuk kehidupan masa hadapan,
sedangkan kehidupan masa hadapan berdiri dari warisan tradisi lampau. Lantaran
itu sikap apologatik mampu mengagalkan Kebangkitan Islam kerana ia menjadikan
umat Islam sebagai westernizer (orang
yang diBaratkan) atau hamba kepada Barat. Sebaliknya sikap kritis dan berpegang
kepada warisan tradisi serta ajaran al-Qur'an dan al-Sunnah wajar menjadi
pegangan supaya dasar kehidupan lebih bercorak Islamik. Ironisnya, Kebangkitan
Islam mestilah beroperasi dengan idea dan kaedah-kaedah yang bersifat Islamik
dan tidak seharusnya bersifat keBaratan (Westernized).
Antara sebab lain ketidakberkesannya
Kebangkitan Islam menurut Fazlur Rahman ialah keadaan di mana kebanyakan
pendukung aliran Kebangkitan Islam tersebut terperangkap dan terkongkong dengan
pandangan pemimpin mereka sehingga memberikan taraf kudus (suci) kepadanya.
Kemudian mengenepikan sama sekali ruang untuk menerima pandangan serta tafsiran
pihak lain, walaupun benar. Adakalanya ia menjadi lebih buruk apabila pemimpin
berkenaan tidak menyampaikan secara komprehensif dan konstruktif
pandangan-pandangan keagamaan sehingga menjadikan pandangan mereka berpihak
kepada kebenaran diri sendiri serta menafikan kebenaran orang lain. Para
penyokong kemudiannya mengikut saranan pemimpin mereka tanpa berbelah bahagi
serta menutup ruang kepada sebarang perbincangan dan perdebatan dengan pihak
lain. Sebab itu mereka tidak berupaya untuk membina sebuah pemerintahan yang Islamik
kerana kumpulan pemikiran yang ada hanyalah pemikiran kepemimpinan mereka
sahaja dan bukannya gabungan pemikiran para pemikir aliran-aliran Kebangkitan
Islam.
Kebangkitan Islam menurut Fazlur
Rahman akan menjadi negatif apabila para penggeraknya cuba menarik perhatian
atau mendapatkan simpati masyarakat umum supaya menjadi ahli atau pun penyokong
mereka dengan menggunakan slogan-slogan yang penuh muslihat (catchy slogan) dan merangsang semangat (demagogy). Dengan kaedah ini mereka
dapat memperdayakan anak-anak muda dan mereka yang berminat dengan Islam untuk
bergabung dalam aliran mereka. Akan tetapi agak malang kerana mereka tidak
berusaha dengan kadar yang sepatutnya untuk mempraktikkan slogan tersebut.
Fazlur Rahman menggelar keadaan ini sebagai "Uniform Phenomena" kerana mereka bersemangat tetapi tidak
memiliki ilmu pengetahuan yang cukup untuk bercakap dan melaksanakan
tanggungjawab Islam.
Kegagalan aliran-aliran Kebangkitan
Islam untuk membuat penilaian yang realistik terhadap situasi sosio-ekonomi dan
politik semasa berdasarkan prinsip al-Qur'an telah menyebabkan berlaku
penyelewengan dari norma (semangat) ajaran al-Qur'an dan al-Sunnah yang
akhirnya membawa kepada terbantutnya kemajuan Islam kerana Islam tidak dapat
memberi jawaban kepada banyak persoalan baru di dunia moden. Menurut beliau
yang menentukan perundangan Islam ialah prinsip, nilai dan tujuan moral
al-Qur'an dan bukannya literal ayat.
Sebenarnya beliau mahu membangunkan Kebangkitan Islam abad-abad moden ini
dengan tafsiran Islam yang tepat dari pemahaman terhadap al-Qur'an dan
al-Sunnah.
Fazlur Rahman begitu optimis bahawa
keberkesanan Kebangkitan Islam bergantung kepada kekuatan sistem pendidikan
yang wujud. Beliau mengkritik hebat sistem pendidikan madrasah dan universiti
di negara-negara Islam kerana bersifat
negatif. Beliau memberi saranan keras agar dilakukan reformasi pendidikan yang
menyeluruh khususnya dari segi falsafah, matlamat, kaedah pengajaran dan
kurikulum. Begitupun beliau melihat wujud elemen negatif dalam sistem
pendidikan yang dilaksanakan di negara-negara Islam, seperti: metodologi
pendidikan yang mengutamakan hafalan dan menyempitkan ruangan untuk berkreasi
serta objektif peperiksaan hanyalah untuk menilai sejauhmana kemampuan pelajar
menghafal.
Menurut beliau amat malang sekali
kerana tapisan dalam sistem pendidikan membenarkan keadaan di mana sebahagian
besar pelajar yang memasuki bidang pengajian agama merupakan mereka yang gagal
untuk memasuki bidang lain yang lebih menguntungkan. Pemisahan (dichotomy) antara mata pelajaran agama
dan bukan agama menyebabkan kegagalan untuk membentuk pelajar dengan
nilai-nilai Islam. Kurikulum yang bersifat sekular ini membawa kepada
nilai-nilai hidup yang asing dan bercanggah dengan Islam. Malah ada kurikulum
pendidikan yang mengenepikan warisan disiplin pengajian zaman pertengahan
dengan anggapan ia tidak lagi bersesuaian dengan kehendak semasa sehingga
menjadikan mereka terputus dari akar umbi (roots)
pengajian Islam. Suatu keadaan yang merugikan Kebangkitan Islam.
Fazlur Rahman menyarankan supaya
diperluaskan kurikulum pendidikan kepada usaha melakukan integrasi ilmu
keagamaan dengan ilmu umum (sains). Pelaksanaan Islamisasi ilmu pengetahuan (Islamization of Knowledge) adalah dengan
berpandukan al-Qur'an. Islamisasi ilmu dilakukan dengan menggunakan daya
kreatif iaitu penilaian semula terhadap tradisi Islam, adakah ianya benar atau
pun salah. Kemudian mempelajari secara kritis serta menilai ilmu pengetahuan
moden tradisi Barat di mana penilaian dan sikap kritis merupakan langkah
pertama untuk memperolehi ilmu pengetahuan baru.
Fazlur Rahman melihat antara
beberapa lagi punca keterbelakangan dan kemunduran umat Islam ialah kegagalan
untuk memberikan jawapan yang konstruktif terhadap peranan wanita dalam
kehidupan masyarakat. Dengan jumlah mereka yang besar iaitu lebih daripada
separuh umat Islam, peranan dan potensi mereka mestilah dikenal pasti dan
difahami dalam konteks agama dan keperluan masyarakat semasa. Sebab itulah
persoalan pendidikan wanita, persamaan sosial dan penglibatan dalam kegiatan
sosio-ekonomi menjadi landasan reformasi sosial beliau kerana kemajuan Islam
bergantung kepada kualiti umatnya
termasuklah kaum wanita.
Untuk memastikan keberkesanan
Kebangkitan Islam, suatu rumusan tentang sistem kewangan negara yang
komprehensif dan kompetitif mesti disediakan terlebih dahulu. Institusi zakat
menurut beliau seharusnya diberi peranan besar sebagai dana negara yang
menyediakan perbelanjaan untuk seluruh sektor negara seperti pendidikan,
pembangunan sosial, prasarana ekonomi, komunikasi, pentadbiran awam dan
sebagainya. Demikian halnya juga, beliau membezakan antara Sistem Bank pada
masa ini dengan amalan riba yang
ditegah oleh Islam kerana terdapat perbezaan fungsi antara keduanya; riba ialah
lebihan berganda yang bersifat eksploitasi, sementara faedah bank (interest) ialah peratusan tertentu dari
pokok pinjaman yang perlu dilunaskan apabila membayar pinjaman dan ia bersifat
"ekonomi pembangunan".
Fazlur Rahman dengan sinis
mengkritik slogan "kembali kepada al-Qur'an dan al-Sunnah" sebagai
tidak difahami dalam konteks yang betul kerana mereka yang mengutarakan slogan
itu hanya berusaha mahu melaksanakan secara literal
(harfiah) ajaran al-Qur'an dan
al-Sunnah. Konteks yang sebenar mengenai ajaran al-Qur'an dan al-Sunnah yang
murni mestilah dikemukakan terlebih dahulu supaya slogan itu dapat dipraktikkan
dan bukan setakat retorik sahaja. Sedangkan metodologi tafsir mufasir klasik
dan abad pertengahan iaitu secara literal
dan bersilang tidak dapat memberi pandangan dunia (welstanchaung) yang sepadu dan menyeluruh. Lebih buruk lagi
wujudnya mereka yang mengkhususkan tafsiran al-Qur'an untuk kelompok mereka
sahaja seperti kalangan Syicah dan Sufi serta tafsiran secara kiasan (cibarat) oleh kalangan Muctazilah. Bentuk
pentafsiran yang sebegini boleh membawa kemunduran kepada umat Islam.
Kebangkitan Islam menurut Fazlur
Rahman akan menemui jalan buntu sekiranya umat Islam mengambil sikap tidak
kritis terhadap al-Sunnah / Hadith, kerana proses evolusi al-Sunnah / Hadith
memperlihatkan wujud unsur-unsur menjaga kepentingan politik dan keutamaan
kepada mazhab tertentu. Al-Sunnah ialah aplikasi Rasulullah s.a.w. sahaja dan
bukannya turut meliputi amalan generasi Islam yang awal. Sementara Ijtihad
terbuka kepada kalangan mereka yang mempunyai pengetahuan yang mendalam
mengenai Islam dan kemampuan berfikir dan bukan merupakan hak golongan culama'
sahaja. Ijtihad ini kemudiannya dikemukakan kepada masyarakat untuk
diperdebatkan hingga dapat dirumuskan dan diterima ramai, tetapi dalam
perkembangannya ia boleh digantikan dengan Ijtihad lain yang lebih sesuai.
Beliau bagaimana pun tidak mahu Ijtihad dilakukan secara bebas dan tidak
bertanggungjawab. Beliau hanya bertujuan supaya Islam mampu memberi jawapan dan
sesuai (releven) kepada segala
persoalan baru dalam kehidupan manusia yang pantas berubah.
Fazlur Rahman menambah bahawa
fenomena "Penutupan Pintu Ijtihad" yang berlaku kerana
ketidakberanian intelektual atau kerana hendak mengekalkan struktur hukum dan
menjaga perpaduan umat adalah antara punca yang membawa kepada kemunduran dan
keterbelakangan Islam. Banyak persoalan dan masalah baru yang timbul gagal
dicari penyelesaian yang konkrit hingga menyebabkan masalah itu berpanjangan
dan umat Islam tidak berani untuk menanganinya semata-mata tiada hukum yang
membenarkan atau melarangnya. Sedangkan itulah realiti kehidupan zaman moden.
Oleh itu beliau menganjurkan pelaksanaan Ijtihad secara sistematik dan
komprehensif dengan berpandukan tafsiran al-Qur'an secara menyeluruh, kajian
terhadap situasi semasa untuk melihat situasi perundangan al-Qur'an, persamaan
dan perbezaan dengan situasi perundangan al-Qur'an. Akhirnya, menafsirkan
perundangan al-Qur'an untuk menghasilkan hukum baru bagi situasi semasa.
Tidak syak lagi, Prof. Dr. Fazlur
Rahman merupakan pemikir dan reformis besar dunia Islam moden yang berperanan
membangkitkan kesedaran seluruh umat Islam dan dalam masa yang sama memberi
sumbangan kepada Kebangkitan Islam di bawah sinaran gagasan intelektual moden.
Beliau telah mengetengahkan kefahaman bahawa Kebangkitan Islam ialah
Kebangkitan Intelektual dan bukannya kebangkitan semangat, slogan mahupun
kebangkitan persenjataan. Ini kerana Kebangkitan Intelektual mampu memberi arah
tujuan yang jelas dan benar dengan berpandukan sumber asas al-Qur'an dan
al-Sunnah terhadap semua aspek Kebangkitan Islam.
No comments:
Post a Comment