AKHLAK DALAM PEMBENTUKAN
JATI DIRI MUSLIM
1. Pendahuluan
Peranan akhlak dalam pembinaan sahsiah seseorang tidak
boleh dinafikan lagi dari segi kepentingannya. Proses pembentukan akhlak adalah
selaras dengan perkembangan jiwa manusia. Untuk membentuk akhlak yang baik
memang sukar tetapi apa yang harus dilakukan oleh seorang muslim ialah dengan
cara mempraktikkan usaha ke arah kesempurnaan akhlak seperti yang dituntut oleh
agama Islam secara sedikit demi sedikit. Akhlak tidak dapat dipisahkan dari
manusia walaupun sedetik daripada usianya. Setiap tingkahlaku atau perbuatannya
atau geraklaku amalannya tidak terlepas dari lingkungan pengawasan Allah. Bagi
memahami dengan lebih mendalam pengertian akhlak, pandangan dari kalangan ahli falsafah
Islam, tokoh agama, al-Quran, al-Hadith, dan ahli sufi boleh diberi perhatian.
2. Definasi
2.1
Moral
Suatu sistem yang menilai tindakan zahir manusia dalam
hubungan sesama manusia sahaja dan nilai baik buruknya ditentukan oleh
masyarakat berdasarkan kepada pemikiran dan sentimen umum yang tertentu. Oleh
yang demikian semua nilainya adalah bersifat relatif, subjektif dan sementara.
Moral juga adalah tingkahlaku yang telah ditentukan oleh etika sebagai baik dan
jahat. Yang baik ialah segala tingkahlaku yang dikenal pasti olek etika sebagai
baik dan yang jahat ialah segala tingkahlaku yang dikenal pasti oleh etika
sebagai jahat.
2.2 Etika
Perkataan etika berasal dari bahasa Inggeris ethic dan
ia sebenarnya berpunca dari perkataan Greek iaitu ethos yang membawa
maksud nilai-nilai atau perkara yang berkaitan dengan sikap yang menentukan
tingkahlaku sesuatu golongan.
Etika dan moral merupakan dua perkara yang saling berkaitan
di antara satu sama lain. Oleh itu terdapat pengkaji etika yang menyamakan pengerertian moral dan
etika. Mohd Nasir Omar memetik kata-kata Peter Baeiz yang antara lain
menyatakan;
”Moral etika selalunya mempunyai makna yang sama. Walau
bagaimanapun adalah berfaedah jika dapat dibezakan di antara keduanya sekalipun
kita selalu tidak berjaya membezakannya”.
Oleh kerana etika merupakan teori yang dihasilkan oleh
pemikiran manusia, muncul pelbagai mazhab dengan teori-teori etika atau teori
moral yang berdasarkan fahaman masing-masing.
2.3 Akhlak
Akhlak merupakan perkataan bahasa Arab kata jamak atau plural
dari perkataan al-khuluqun yang bermaksud budi pekerti, tingkahlaku dan
tabiat. Perkataan ini adalah pecahan dari al-khalaq yang bererti
ciptaan. Al-Quran menyatakan hakikat ini dengan bermaksud;
”Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya
dan dimuliakan kejadiannya manusia berasal dari tanah”.
Manusia dicipta dengan penuh keindahan (sebaik-baik
kejadian). Keindahan tersebut meliputi lahiriah (fizikal) dan batiniah
(spiritual). Keindahan ciptaan fizikal diistilahkan sebagai al-khalqu
seperti raut muka, warna kulit dan sebagainya. Sementara keindahan dalaman diri
manusia terangkum dalam istilah al-khuluq yang menggambarkan keindahan
jiwa meliputi kehendak, inspirasi dan sebagainya.
Dari sudut istilah, Imam al-Ghazali dalam Ihya’ Ulum
al-Din mendefinasikan akhlak sebagai sifat tertanam dalam jiwa seseorang
dan darinya terbentuk perbuatan dengan mudah tanpa berkehendakkan pertimbangan
fikiran terlebih dahulu. Menurut Ibn Maskawaiyh, akhlak ialah keadaan jiwa
seseorang yang mendorong untuk melakukan perbuatan tanpa melalui pertimbangan
akal fikiran terlebih dahulu. Prof. Dr. Ahmad Amin berpendapat akhlak ialah
kehendak yang dibiasakan dan ia akan menjadi kebiasaan yang mudah dilakukan.
Akhlak dalam Islam adalah tindakan yang merangkumi aspek lahiriah
dan batiniah seseorang. Aspek lahiriah melibatkan tingkahlaku perbuatan luaran.
Manakala aspek batiniah pula merupakan keadaan dalaman (spiritual) seseorang.
Dengan lain perkataan, aspek batiniah ialah keimanan yang ada dalam diri
seseorang sehingga mereka melakukan sesuatu berdasarkan suruhan iman tersebut.
2.4 Akhlak Sebagai Asas Agama
Islam ialah al-Din yang diwahyukan oleh Allah
s.w.t. melalui Rasul-Nya untuk manusia di alam ini. Isi kandungan Islam yang
utama ialah akidah, ibadah dan ketiga. Akidah sebagai keimanan dan kepercayaan
serta iltizam manusia terhadap Allah. Ia disempurnakan melalui syariah dengan ibadah
yang khusus dan umum. Akidah dan syariah inilah yang melahirkan akhlak. Akidah
yang bersih dan syariah yang tetap membawa insan berperilaku sesuai dengan kehendak
Allah. Sebaliknya akidah kacau bilau dan syariah yang tidak terlaksana boleh
melahirkan akhlak yang rendah darjatnya. Oleh kerana itu para sarjana Islam
menjelaskan;
”Akhlak ialah asas dalam akidah dan syariah. Tanpanya laksana satu badan
yang tidak ada roh”.
Dalam bidang akidah,
keimanan seseorang kepada Allah s.w.t. akan menghalangnya dari melakukan perbuatan
mungkar yang tidak diredhai Allah seperti mensyirikkan-Nya, takut kepada yang
lain dari Allah dan sebagainya. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud;
”Kesempurnaan iman seseorang itu ialah apabila dia berakhlak”.
Dari segi ibadah, keseluruhan yang terdapat dalam ajaran
Islam jika tidak disertai dengan akhlak boleh menyebabkan ibadah yang
dilaksanakan tersebut tidak bernilai bahkan tidak diterima oleh Allah s.w.t. Ini
kerana Allah s.w.t. bersih zat dan sifat-Nya, sudah tentu mengutamakan
kebersihan diri insan zahir dan batin. Sifat ikhlas sebagai contohnya hendaklah
disertakan dalam setiap ibadah yang dikerjakan.
3. Kategori dan Skop Akhlak
3.1 Kategori
Akhlak
a. Akhlak Mahmudah
Akhlak mahmudah amat dituntut oleh Islam. Ia merupakan
segala bentuk kebaikan yang dilakukan oleh manusia darip perkara yang
sekecil-kecilnya sehinggalah kepada perkara yang sebesar-sebesarnya seperti
keimanan yang mutlak kepada Allah, takwa, ihsan, jujur, amanah, pemurah,
memelihara lidah serta lain-lain sifat yang menggambarkan sifat kebaikan.
Akhlak mahmudah adalah semua perbuatan yang menggambarkan perlaksanaan
tanggungjawab kepada perintah Allah dan akur kepada larangan-Nya dengan cara
tidak melanggar larangan tersebut bukan sahaja dari perbuatan zahir tetapi juga
hatinya (batin) akur dengan tuntutan tersebut.
b. Akhlak Mazmumah
Akhlak mazmumah merupakan akhlak yang keji dan cela sebagai
lawan kepada akhlak mahmudah. Ia merupakan segala bentuk perlakuan, sifat,
tabiat dan perangai buruk yang dicela oleh syarak. Di antara sifat-sifat
tersebut ialah syirik, derhaka kepada ibu bapa, sombong, fitnah, mengumpat,
mencela, rasuah dan sebagainya. Sifat mazmumah ialah semua perbuatan yang
melaksanakan larangan Allah dan meninggalkan suruhan-Nya. Terpuji atau tercela
sesuatu perlakuan (perkara) bukan berdasarkan kepada ukuran akal tetapi
berdasarkan kepada apa yang telah ditetapkan oleh al-Quran dan al-Sunnah.
Dalam konteks akhlak, al-Quran menggunakan pelbagai
pendekatan untuk menjelaskan hakikat akhlak yang baik dan akhlak yang buruk.
Kepentingan akhlak yang baik serta ancaman Allah kepada mereka yang berakhlak
buruk. Akhlak yang baik disebutkan dalam al-Quran dengan istilah al-Khayr
(kebaikan), birr (keburukan), qist (kesaksamaan), ’adl
(keadilan), haqq (benar), ma’ruf (diketahui dan disahkan baiknya)
dan sebagainya. Mereka yang melakukan amal kebaikan adalah orang yang berjaya.
Dalam menggambarkan konsep keburukan pula, al-Quran
menggunakan istilah seperti al-Sayyi’at, al-Suu’ (kejahatan), al-Fahsya’
(perkara yang keji), al-Munkar (kemungkaran) dan sebagainya. Mereka
yang mengamalkan amalan ini adalah orang yang keji di dunia dan di akhirat. Firman
Allah s.w.t. yang bermaksud;
”Wahai orang yang beriman! Sesungguhnya arak, judi,
pemujaan berhala, mengundi nasib dengan batang panah (bertenung nasib) adalah
perbuatan keji dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya
supaya kamu berjaya”.
(al-Maidah: 90)
3.2 Skop Akhlak
Ciri-ciri akhlak Islam ialah lengkap (syumul) dan luas
bidangnya yang meliputi semua aspek perbuatan manusia. Semua perbuatan mengenai
dirinya, orang lain ataupun berkaitan dengan perseorangan atau kemasyarakatan
dan kenegaraan. Tidak ada suatu pun perbuatan manusia yang terkeluar dan tidak
diatur oleh peraturan akhlak dalam Islam. Kesyumulan akhlak Islam merangkumi;
a. Akhlak dengan Allah
Perkara pertama yang dituntut oleh Islam ke atas seorang
muslim itu ialah menjadi muslim yang beriman dengan sebenarnya kepada Allah
s.w.t. Mukmin yang sejati dan benar adalah manusia yang sedar tentang kedudukan
dirinya serta kekuasaan Allah. Setiap detik dan ketika bertambah keimanannya
kepada Allah. Firman Allah yang bermaksud;
”Sesungguhnya di dalam penciptaan langit dan bumi dan
silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang
berakal”. (al-Maidah: 190)
i.
Taat setia menurut perintah Tuhan
Bukan suatu perkara baru jika seorang muslim taat setia
kepada semua perintah Tuhannya. Patuh dan khusyuk kepada-Nya, berhenti dalam
batas-batas-Nya, menunaikan perintah-Nya sekalipun bertentangan dengan hawa
nafsu. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
”Tidak beriman seseorang dari kamu sehingga hawa nafsunya
mengikuti apa yang telah kamu bawa”
.
Firman Allah s.w.t bermaksud;
”Maka demi tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak
beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka
perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa di dalam hati mereka sesuatu keberatan
terhadap keputusan yang kamu berikan dan mereka menerima dengan sepenuhnya”.
ii.
Redha menerima Qada’ dan Qadar
Muslim yang benar menerima Qada’ dan Qadar Allah. Sabda
Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
”Ajaib urusan seorang muslim, sesungguhnya segala urusannya
adalah baik. Apabila dia mendapat
kesenangan dia bersyukur dan apabila ia ditimpa kesusahan dia bersabar, maka jadilah
baik baginya”.
iii.
Sentiasa bertaubat kepada Allah
Kadangkala seseorang mukmin terlupa, terlalai dan jatuh
ke dalam kecuaian yang tidak sepatutnya berlaku, tetapi dia segera beringat
dari lupanya dan memohon keampunan dari Allah. Maksud firman Allah;
”Sesungguhnya orang yang bertakwa apabila mereka ditimpa
ura-ura dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka
melihat kesalahan-kesalahannya”. (al-A’raf: 201)
iv.
Mencari keredhaan Allah
Muslim yang berakhlak terhadap Tuhannya ialah mereka yang
sentiasa mengharapkan Allah dalam segala usaha dan amalan. Segala gerak geri
hidupnya adalah untuk mencapai keredhaan Allah dan bukan untuk mengharapkan
keredhaan manusia. Kadangkala
dia terpaksa membuat sesuatu kerja yang menyebabkan dia dimarahi oleh manusia
dalam rangka mencari redha Tuhannya. Rasulullah bersabda yang bermaksud;
”Sesiapa yang mencari keredhaan Allah dengan kemurkaan
manusia, nescaya Allah mencukupi dua dari urusan manusia. Dan Sesiapa yang mencari
keredhaan manusia dengan kemurkaan Allah, maka Allah menyerahkannya kepada
manusia”. (Riwayat al-Tarmizi)
v.
Melaksanakan perkara-perkara wajib, fardu dan sunat
Muslim yang berakhlak tinggi akan menunaikan segala rukun
dan kewajipan Islam dengan sempurna tanpa melalaikannya. Dia tidak akan lupa atau mempermudah-mudahkannya.
b. Akhlak Sesama
Manusia
Akhlak Islam menetapkan dasar-dasar utama dalam sistem
kekeluargaan.
i.
Hubungan suami isteri. Firman Allah s.w.t. bermaksud;
”Dan gaulilah olehmu isteri-isteri itu dengan baik”. (al-Nisa’)
ii.
Hubungan dengan ibu bapa.
Berbuat baik terhadap ibu bapa adalah satu tuntutan Islam
yang terbesar. Firman Allah s.w.t. bermaksud;
”Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya
dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua orang ibu bapa”. (al-Nisa’:36)
iii.
Hubungan dengan anak-anak
Islam menetapkan peraturan terhadap anak-anak dengan
sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
”Kanak-kanak lelaki disembelih akikahnya pada hari yang
ketujuh dari kelahirannya dan diberi nama yang baik, dan dihindarkan ia dari
perkara-perkara yang memudharatkan. Apabila berusia enam tahun hendaklah diberi
pengajaran dan pendidikan akhlak yang baik.
(Riwayat Ibn Hibban)
iv.
Hubungan dengan kaum kerabat
Islam menetapkan hubungan kekerabatan didasarkan di atas
akhlak yang mulia. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud;
”Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan
berbuat kebajikan dan memberi kepada kaum kerabat”.
v.
Hubungan kemasyarakatan
Akhlak Islam menetapkan peraturan kemasyarakatan yang
luas ruang lingkupnya.
·
Hak-hak umum hidup bermasyarakat
Akhlak Islam menuntut setiap anggota masyarakat memenuhi
hak-hak anggota masyarakat yang lain terhadapnya. Setiap anggota masyarakat
wajib memelihara hati, lidah dan tangannya dari menyakiti orang lain dalam
masyarakat.
·
Hidup berjiran
Islam mengambil berat tentang hidup berjiran sehingga
seseorang itu tidak dianggap benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Akhirat
sekiranya ia membiarkan jirannya tidur di waktu malam dengan perut yang kosong
kerana tiada makanan. Akhlak Islam menetapkan adab-adab hidup berjiran
sepertimana yang disimpulkan oleh hadith Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
”Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka
hendaklah ia menghormati jirannya”. (Riwayat
Bukhari & Muslim)
·
Fakir miskin dan anak yatim
Islam menjamin hak orang fakir miskin dan anak-anak yatim
dengan zakat. Firman Allah yang bermaksud;
”Dan dalam harta mereka ada hak orang yang meminta-minta
dan orang miskin”.
(al-Zariyat: 19)
·
Politik dan pemerintahan
Asas akhlak dalam politik dan pemerintahan ialah setiap
urusan pemerintahan hanya diserah kepada mereka yang benar-benar layak untuk
menjawatnya. Firman Allah yang bermaksud;
”Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah
kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di
antara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil”. (al-Nisa’: 58)
·
Ekonomi
Dasar ekonomi Islam ialah takwa, kebaikan dan tolong
menolong di antara satu sama lain. Ia bertujuan untuk membersihkan sebarang
unsur penipuan dan penindasan di kalangan manusia dalam usaha memenuhi keperluan
masing-masing. Dasar ini tidak mungkin dapat dilaksanakan sekiranya ia tidak
sebati dalam akhlak dan tingkahlaku mereka yang terlibat dalam kegiatan
ekonomi. Firman Allah yang bermaksud;
”kecelakaan besarlah bagi orang yang curang, (iaitu) orang
yang apabila menerima pertukaran dari orang lain, mereka meminta dipenuhi. Dan
apabila menimbang untuk orang lain, mereka mengurangi”. (al-Mutaffifin: 1-3)
·
Ketenteraan dan peperangan
Ketenteraan dalam Islam adalah salah satu ibadah yang
tinggi nilainya. Oleh kerana itu Islam menetapkan adab yang tersusun dan
teratur mengenainya. Dalam fakta sejarah, tentera Islam merupakan tentera yang
memiliki nilai akhlak yang tinggi yang tidak ada tolok bandingnya. Islam juga
menetapkan undang-undang peperangan yang ditegakkan di atas asas-asas akhlak
Islam yang mulia.
·
Hubungan antarabangsa
Dari sudut kemanusiaan, Islam menetapkan bahawa semua
manusia adalah sama berdasarkan kepada kesatuan asal keturunannya sebagai Bani
Adam. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud;
”Kepada sesiapa sahaja di dunia ini, beriman atau tidak
asalkan ia tidak memusuhi Islam, maka Islam menetapkan asas akhlak yang mulia
bagi perhubungan manusia sejagat. Melalui perhubungan ini mereka dapat saling mentaati
pengalaman, kebudayaan dan adat resam di antara satu sama lain demi kepentingan
pengembangan tamadun manusia keseluruhan.
(al-Isra’:
70)
c. Akhlak dengan
Makhluk Selain Manusia
Kesyumulan akhlak Islam bukan hanya terbatas dalam
menetapkan hubungan terhadap sesama manusia sahaja malah ia menetapkan panduan
akhlak terhadap seluruh makhluk Allah sama ada yang dicipta dari cahaya, api, yang
tidak berakal dan juga yang tidak bernyawa.
·
Malaikat
Malaikat adalah makhluk ciptaan Allah yang berterusan
memohon kebaikan dari Allah bagi para mukmin. Firman Allah yang bermaksud;
”Hampir sahaja langit itu pecah dari sebelah atasnya
kerana kebesaran Allah dan malaikat-malaikat bertasbih serta memuji Tuhannya
dan memohon ampun bagi orang yang ada di bumi”.
(al-Syura: 5)
Akhlak Islam menuntut seorang muslim menghormati para
malaikat dengan menutup kemaluannya walaupun bersendirian dan tidak ada orang
lain melihatnya.
·
Jin
Jin adalah makhluk Allah yang dicipta dari samun
atau api yang tidak berasap. Sebahagian dari mereka beriman sedangkan
sebahagian yang lain adalah kuncu-kuncu iblis. Firman Allah yang bermaksud;
”Dan sesungguhnya di antara kami (jin) ada yang salih dan
ada di antara kami (pula) yang tidak demikian halnya. Adalah kami menempuh
jalan yang berbeza-beza”. (al-Jin:11)
Islam juga menetapkan beberapa adab terhadap golongan
jin. Di antaranya
Rasulullah s.a.w. melarang membuang air dalam lubang-lubang di bumi. Daripada
Qatadah;
”Nabi
telah melarang kencing di lubang. Orang bertanya kepada Qatadah kenapa dilarang
kencing di lubang? Jawabnya kerana itu adalah tempat kediaman jin”.
(Riwayat Ahmad, Nasa’i, Abu Dawud, al-Hakim, Baihaqi dan
Ibnu Khuzaimah)
·
Haiwan ternakan
Islam menetapkan adab-adab akhlak terhadap haiwan
ternakan. Sekiranya haiwan tersebut digunakan untuk membuat kerja, ia tidak
boleh dibebani sesuatu yang di luar kesanggupannya. Haiwan tersebut tidak boleh
dianiaya dan disakiti. Malahan ketika hendak menyembelih haiwan untuk dimakan
sekalipun, hendaklah penyembelihan dilakukan dengan cara yang paling baik iaitu
dengan menggunakan pisau yang tajam, tidak mengasah pisau di hadapan haiwan
tersebut ataupun tidak menyembelih haiwan itu di samping haiwan sejenisnya yang
lain.
·
Haiwan bukan ternakan
Terhadap haiwan selain daripada ternakan, Islam juga
menetapkan agar mereka tidak dianiaya. Rasulullah s.a.w. menceritakan kisah
seorang wanita jahat yang diampun oleh Allah kerana bersusah payah memberi
minuman kepada anjing yang kehausan. Sedangkan seorang wanita yang banyak
melakukan amalan-amalan kebaikan telah dimurkai Allah kerana menganiaya seekor
kucing.
·
Alam raya
Alam dan sumber-sumbernya dicipta Allah bagi faedah
manusia. Manusia diperintahkan untuk memakmurkan sumber-sumber alam demi
kebaikan bersama dan tidak berlebih-lebihan hinggakan boleh membawa pembaziran
dan kemudaratan. Akhlak Islam juga menetapkan bahawa alam ini tidak dicemari
dengan kekotoran yang boleh merosakkan kehidupan manusia.
4. Pembinaan dan Pemantapan Akhlak
Usaha membina dan memantapkan akhlak bukan suatu perkara
yang mudah. Seluruh potensi dan kekuatan perlu digarap secara bersama dan
berterusan ke arah acuan yang sudah ditentukan. Di antara langkah-langkah yang
perlu diambil ialah;
·
Penghayatan al-Quran
Membiasakan diri membaca dan memahami ayat-ayat yang
tersurat dan makna yang tersirat pada waktu pagi atau petang. Abdullah Nasih
`Ulwan telah menasihatkan para pendidik supaya memberikan didikan al-Quran
kepada anak-anak mereka.
”Didiklah anak-anak kamu atas tiga perkara; Cintakan kepada
Nabi kamu, cinta kepada kaum keluarganya serta membaca al-Quran. Sesungguhnya
para pembaca al-Quran itu berada di bawah naungan ’Arasy Allah pada hari tiada
naungan-Nya bersama-sama para Nabi-Nya dan orang suci”.
Penghayatan al-Quran mendidik hati supaya sentiasa akur
dan patuh kepada Allah, takut pada ancaman-Nya dan gembira dengan janji Allah
yang sentiasa benar.
·
Menjadikan Rasulullah sebagai Uswah Hasanah
Nabi Muhammad s.a.w. adalah rujukan uswah hasanah
(contoh tauladan) yang paling tepat bagi semua peringkat kehidupan. Rasulullah
diutuskan kepada manusia untuk menyempurnakan akhlak mulia supaya manusia dapat
menjalani kehidupan dengan aman damai. Firman Allah yang bermaksud;
”Sesungguhnya bagi kamu pada diri Rasulullah s.a.w. itu
contoh ikutan yang baik”.
(al-Ahzab: 21)
Sebagai utusan Allah dan ikutan terbaik, baginda memiliki
sifat-sifat mulia untuk dijadikan teladan. Ini dapat dilihat dari perjalanan
hidup Nabi Muhammad s.a.w. yang begitu cemerlang walaupun berada di kalangan
masyarakat jahiliyah. Pada diri baginda terdapat sifat-sifat kenabian seperti sidiq,
amanah, tabligh, fathanah dan pelbagai sifat terpuji yang lain seperti
berani, pemurah, lemah lembut, kasih sayang, tenang, sabar, tegas dan sebagainya.
·
Pendidikan dan pelaksanaan ibadah
Pendidikan merupakan salah satu cara untuk mencorak
manusia menjadi seorang yang beriman. Iman adalah asas kepada akhlak Islam.
Penghayatan akhlak terpancar melalui perlaksanaan Rukun Islam yang lima. Contohnya,
Allah mewajibkan solat pada hakikatnya adalah bertujuan untuk menjauhkan diri
muslim dari perbuatan keji, membersihkan diri dari kekotoran rohani dan
jasmani. Sehubungan dengan itu Allah berfirman yang bermaksud;
”Dirikanlah (olehmu) sembahyang. Sesungguhnya sembahyang
itu dapat mencegah (dirimu) daripada perbuatan keji dan mungkar”.(al-Ankabut: 45)
Begitu juga dalam soal zakat. Ia bukan semata-mata
untuk melepaskan tanggungjawab membayar cukai harta dan seumpamanya tetapi
perkara yang paling penting adalah untuk membersihkan diri manusia dari
sifat-sifat mazmumah malah menyuburkan jiwa manusia dengan sifat-sifat mahmudah
seperti firman Allah yang bermaksud;
”Ambillah dari harta mereka sedekah (zakat) untuk
membersihkan (diri dan jiwa mereka) dengannya”. (al-Taubah:
103)
Demikian juga tujuan dan hikmah di sebalik kewajipan
puasa. Ia bukan sekadar amalan ibadah yang mencegah dan menahan diri manusia
dari makan minum semata-mata, tetapi bertujuan melatih diri manusia supaya
mengawal nafsu dan syahwat. Firman Allah yang bermaksud;
”Telah difardukan ke atas kamu berpuasa sebagaimana
difardukan ke atas umat-umat yang terdahulu dari kamu semoga kamu bertakwa
(menjauhi diri dari perkataan dan perbuatan yang tidak diredhai Allah)”. (al-Baqarah: 182)
Ibadah haji pula bukan sekadar mengunjungi Baitullah
semata-mata tetapi mempunyai hikmah yang begitu banyak seperti dapat
menghubungkan silaturahim di kalangan umat Islam sedunia, mewujudkan perpaduan
dan kerjasama, membersihkan hati, menjaga lidah daripada percakapan yang
sia-sia, bertengkar dan sebagainya. Firman Allah yang bermaksud;
”(Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji itu ialah
beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan
dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadah haji itu, maka ia tidak boleh
menyetubuhi isteri, dan tidak boleh berbuat maksiat, tidak boleh bertengkar
dalam masa mengerjakan ibadah haji”. (al-Baqarah: 179)
·
Ilmu pengetahuan
Akhlak dapat dibina, dimantapkan dan diperkasa melalui
ilmu pengetahuan, didikan dan latihan. Ilmu pengetahuan di sini ialah ilmu
pengetahuan mengenai akhlak yang baik yang diperintah agama dan akhlak keji
yang dicela agama. Ilmu pengetahuan ini dididik, dilatih, dan ditanam dalam
diri manusia supaya mereka tidak terlupa. Pendidikan yang berkesan tersusun di
atas lima perkara iaitu pendidikan dengan contoh tauladan, pendidikan dengan
pemerhatian dan pengawasan serta pendidikan dengan hukuman dan denda. Latihan
juga penting kerana apa yang dididik perlu dilatih kerana dari kebiasaan yang
baik akan menjadi akhlak yang baik.
·
Tarbiyah Ruhiyah
Manusia terdiri dari aspek fizikal (lahiriah) dan
spiritual (dalaman atau ruhiyah). Serentak dengan pendidikan lahiriah ialah
pendidikan batiniah iaitu pendidikan kerohanian manusia yang akan mengikat jiwa
manusia dengan Allah dan menjadi orang yang sebenar beriman kepada Allah.
Pelbagai cara boleh dilakukan untuk mendidik rohani seperti melalui zikrullah.
Hati juga boleh dilembutkan melalui istighfar, selawat, tasbih, tahmid, berdoa
dengan doa-doa yang ma’thur dan sebagainya. Firman Allah yang bermaksud;
”Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan
perasaan lega dan diredhai. Masuklah ke dalam golongan hambaku dan masuklah ke dalam
syurgaku”.
5. Cabaran dan Penyelesaian
Dalam menghadapi arus kemajuan dan cabaran abad ke 21,
keperluan terhadap pembentukan akhlak semakin mendesak memandangkan
masalah-masalah sosial timbul selari dengan perkembangan ekonomi dan kepesatan
kemajuan dunia. Bermula dari masalah disiplin di peringkat sekolah seperti
ponteng, merokok, penyalahgunaan dadah sehingga kepada jenayah kolar putih di
kalangan golongan yang berpendidikan seperti skandal seks, pecah amanah, rasuah
dan penipuan. Akhlak mulia perlu wujud dalam kehidupan demi untuk melahirkan
sebuah negara yang mulia dan maju dalam segenap bidang terutamanya melalui
pendidikan dengan mengutamakan kecemerlangan ilmu dan akhlak. Kegagalan
membentuk mesyarakat yang berakhlak akan mengakibatkan kehancuran di muka bumi
ini. Firman Allah yang bermaksud;
”Telah berlaku pelbagai kerosakan dan bala bencana di
darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia.
(Timbulnya demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan
perbuatan-perbuatan buruk yang mereka lakukan supaya mereka kembali (insaf dan
bertaubat)”. (al-Rum: 41)
5.1 Cabaran dalam
pembentukan akhlak
Terlalu banyak cabaran yang dihadapi dalam pembentukan
akhlak sehingga amat sukar untuk ditangani atau dihindari oleh individu,
keluarga, masyarakat dan negara. Cabaran-cabaran tersebut boleh dibahagikan
kepada dua, iaitu;
a.
Cabaran luaran
i.
Budaya negatif
Budaya negatif yang wujud pada hari ini seperti hedonisme
dan lain-lain telah melahirkan sub budaya yang mencemaskan seperti budaya
bohsia, lepak, penyalahgunaan dadah, pelacuran, pergaulan bebas, seks bebas,
disko, rock, rap, black metal dan sebagainya. Gejala sosial yang dibawa masuk
ke dalam masyarakat Islam telah menjadi sebahagian dari amalan remaja Islam.
ii.
Masalah persekitaran
Keadaan persekitaran hidup memang banyak mempengaruhi
pembentukan peribadi seseorang. Jika individu itu hidup dalam keluarga yang tidak
mengamalkan cara hidup berakhlak maka jiwanya akan terdidik dengan tingkahlaku,
tutur kata dan gaya hidup yang tidak baik. Contohnya suami isteri yang suka
bergaduh akan melemaskan anak-anak menyebabkan mereka terpaksa mencari jalan
keluar (escapism). Biasanya tindakan yang diambil oleh anak-anak itu
membawa kepada permasalahan sosial seperti lari dari rumah, menyertai rakan
sebaya yang telah rosak akhlak dan sebagainya. Kecenderungan segolongan
masyarakat dan golongan remaja yang suka membabitkan diri dengan sindrom yang
tidak beretika ini mengakibatkan masyarakat umum turut terjebak dalam suasana
yang lebih kritikal. Fenomena ini disokong oleh budaya masyarakat kini yang
selalunya memihak kepada hedonisme seperti wujudnya peminat-peminat video
games, karaoke, pub dan sebagainya yang merupakan masalah yang tidak
berkesudahan.
iii.
Cabaran pendidikan
Pendidikan agama amat penting bagi melahirkan generasi
yang berakhlak mulia. Menurut Mohd. Kamal Hassan, pendidikan moden yang
bersifat liberal dan sekular tidak memberikan perhatian yang sewajarnya kepada
aspek pembentukan akhlak dan rohani yang sihat. Tidak menghairankan sekiranya
terdapat banyak kes-kes penipuan, pecah amanah, rasuah, politik wang dan
manipulasi jahat untuk kepentingan diri di kalangan orang bijak pandai kini. Ini
adalah sebahagian akibat dari pendidikan yang mengabaikan agama dan akhlak
dalam keghairahan yang melulu terhadap pendidikan profesionalisme dan
pendidikan untuk mengisi keperluan kebendaan manusia. Kegagalan dan kepincangan
pendidikan moden untuk mengharmoniskan di antara ilmu, budi pekerti, jiwa yang
luhur dan amal yang mulia akan membawa kepada kehancuran sesebuah negara jika
tidak diambil langkah-langkah segera untuk mengatasinya.
iv.
Media massa
Pengaruh media massa terhadap masyarakat begitu kuat
sekali. Ia boleh mencorakkan gaya hidup sesebuah masyarakat. Peranan media
massa semasa sama ada media cetak atau media elektronik banyak mengarah kepada
keburukan dari kebaikan terutama sekali kepada golongan remaja. Segala bentuk
budaya luar sama ada dari Barat atau Timur dibawa masuk ke negara Islam melalui
media massa. Media cetak yang berunsurkan hiburan lebih banyak memaparkan gaya
hidup artis sehingga menyebabkan golongan remaja lebih mengenali artis dari
tokoh-tokoh Islam. Manakala media elektronik pula terlalu memaparkan hiburan
yang berunsur negatif yang berjaya mempengaruhi jiwa remaja. Contohnya seperti
Rancangan Realiti yang dipaparkan dalam televisyen. Penularan budaya negatif
dalam internet dengan berbagai informasi yang tidak terbatas merupakan sesuatu
yang sukar dikawal. Adegan yang tidak bermoral seperti pendedahan aurat, ganas
dan sebagainya boleh dilihat dengan senang melalui handphone milik
persendirian dan sudah menjadi sebahagian gaya hidup golongan remaja kini.
v.
Serangan ideologi Barat
Ideologi berupa fahaman falsafah yang berbentuk teori dan
andaian dihasilkan dari usaha pengamatan atau pengalaman manusia sebagai
pegangan dalam perlaksanaan sesuatu sistem. Sekularisme merupakan induk kepada ideologi
lain seperti kapitalisme, liberalisme dan lain-lain lagi adalah bercanggah
dengan Islam. Serangan ideologi ini telah berjaya melemahkan akidah dan
pemikiran umat Islam terhadap agama dan mereka lebih terpengaruh dengan cara
hidup Barat yang mementingkan hiburan dan kebendaan sehingga merosakkan akhlak
mereka.
vi.
Proses pembaratan terhadap umat Islam
Musuh Islam tidak senang dengan perpaduan umat Islam
lantas marancang strategi untuk memesongkan pemikiran umat Islam sekaligus
menghancurkan pegangan umat islam. Proses pembaratan kini tidak lagi melalui
serangan persenjataan tetapi melalui serangan pemikiran yang halus
bertunjangkan strategi memikat hati masyarakat Islam.
b.
Cabaran dalaman
i.
Nafsu
Nafsu adalah anugerah Allah kepada manusia. Kebanyakan
keburukan didorong oleh kehendak-kehendak manusia yang tidak pernah puas. Nafsu
adalah umpama musuh yang telah bersebati dalam diri manusia yang terdiri dari
anggota tubuh badan yang melaksanakan hasrat nafsu manusia. Hati sebagai ketua,
mata dan telinga sebagai perisiknya. Ramai manusia mentaati nafsunya untuk
melaksanakan keburukan. Dalam masa yang sama memusuhi orang lain yang berbuat
baik (berakhlak mulia) dan ikhlas menasihatainya. Firman Allah yang bermaksud;
”Adapun
orang yang takut ketika berdiri di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya)
dan (akan) menegah dirinya dari keinginan (mengikut) hawa nafsunya”. (al-Nazi’at:
40)
Firman-Nya lagi yang bermaksud;
”Maka janganlah kamu sekelian mengikuti kecenderungan
hawa nafsu kerana sesungguhnya ia akan memesongkan kamu (dari jalan yang benar)”. (al-Nisa’: 135)
Manusia yang mengikut runtunan hawa nafsu pasti ditimpa
padah yang boleh menghilangkan maruah diri, agama dan nilai budaya sesebuah
masyarakat yang kemudian mereka akan terjerat dalam situasi kemungkaran
sebagaimana yang berlaku dalam masyarakat kini.
ii.
Syaitan
Syaitan adalah musuh yang sentiasa mendampingi manusia
dengan memperalatkan nafsu manusia. Firman Allah yang bermaksud;
”Sesungguhnya pengaruh syaitan itu hanyalah terhadap orang
yang menjadikan dia (syaitan) pemimpin mereka dan orang yang dengan sebab
hasutannya melakukan syirik kepada Allah”.
(al-Nahl: 100)
Sejarah telah membuktikan kebencian iblis dan syaitan
bermula sejak terciptanya Nabi Adam a.s. dan Hawa a.s. yang dijanjikan menjadi
khalifah di bumi. Natijahnya, Iblis menjadi derhaka dan bersumpah kepada Allah
untuk terus menggoda generasi Adam supaya dapat bersama syaitan di neraka pada
Hari Akhirat kelak. Maksud Firman Allah;
”Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu, maka
anggaplah ia sebagai musuh. Kerana sesungguhnya syaitan itu sentiasa menghasut
(manusia dan golongannya) supaya mereka menjadi penghuni neraka”. (Fatir: 6)
5.2 Penyelesaian
masalah akhlak
Di antara langkah-langkah yang perlu diambil ialah;
a.
Jihad berterusan (melawan nafsu dan syaitan)
Jihad ialah curahan segala daya dan kebolehan manusia untuk
menghalang dan menjauhi setiap perkara yang tidak diredhai Allah. Usaha
membangunkan akhlak ummah merupakan kerja-kerja yang tidak terpisah dari amal
jihad. Manusia perlu sentiasa berjihad menentang nafsu yang sentiasa ingin
memenuhi kehendak syahwat yang didorong oleh syaitan dalam berbagai bentuk
seperti tamak terhadap herta benda, kedudukan, pangkat, wanita dan seumpamanya.
Hanya mereka yang berjaya melepasi dugaan melawan nafsu sahaja yang bakal
mendapat keuntungan di akhirat kelak.
b.
Bergaul dengan orang yang berakhlak baik
Langkah yang lebih berkesan untuk mengatasi cabaran
akhlak adalah dengan cara bergaul dan merapatkan diri dengan orang yang salih
dan salihah serta orang yang kuat imannya. Sabda Rasulullah s.a.w yang
bermaksud;
”Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah terdiri
dari mereka yang berakhlak mulia. Keburukan dan berbuat keji tidak ada harganya
dalam Islam. Orang yang baik dalam Islam adalah orang yang baik tingkahlaku
(akhlak mulia)”.
Mendampingi orang yang baik dan salih akan mempengaruhi
individu untuk turut serta berbuat baik.
c.
Persekitaran yang baik
Mewujudkan suasana persekitaran yang baik dalam keluarga
dan juga masyarakat. Suasana yang sesuai dengan tugas manusia sebagai khalifah
yang meletakkan dasar akhlak, iman dan amal dalam kehidupannya supaya akhlak
manusia terus terpelihara. Berusaha menjauhi persekitaran yang baik boleh
menjejaskan iman dan akhlak terutamanya tempat-tempat yang biasa menggamit
manusia ke arah kemaksiatan. Langkah awal yang boleh diambil ialah dengan
melarang manusia mendekati perkara-perrkara yang boleh membawa ke arah maksiat
seperti larangan melihat perkara-perkara lucah kerana ditakuti akan membawa
kepada zina, menjauhkan diri dari majlis-majlis pergaulan bebas, pesta-pesta
hiburan dan seumpamanya.
d.
Memantapkan institusi kekeluargaan
Keluarga adalah asas kepada pembangunan sesebuah
masyarakat. Baik sesebuah keluarga maka dengan sendirinya baiklah sesebuah
masyarakat dan begitulah juga sebaliknya. Oleh itu ibubapa bertanggungjawab
untuk memastikan anak-anak mereka diberi pendidikan akhlak yang sempurna untuk
masa depan mereka dan masyarakat Islam seluruhnya untuk mengelak dari azab
Allah s.w.t.
e.
Bebas dari ciri-ciri sekular dalam kehidupan
Sekular ialah pemisahan urusan agama dari kehidupan
duniawi. Masyarakat Islam kini terlalu terpengaruh dengan cara hidup Barat yang
merosakkan akhlak. Kadangkala kekaguman mereka terhadap Barat tidak kena pada
tempatnya terutama apabila mereka meniru perkara-perkara buruk yang diamalkan
oleh Barat.
f.
Sentiasa berdoa kepada Allah
Manusia walaupun dikurniakan akal fikiran ia tetap lemah.
Apa jua usaha dan ikhtiar yang dilakukan manusia mesti meminta bantuan dan
perlindungan dari Allah. Dalam menghadapi kegawatan keruntuhan akhlak kini,
setiap individu mesti memohon dan berdoa agar dilindungi oleh Allah dari
perkara-perkara yang tidak diingini.
Langkah-langkah lain yang perlu diberi perhatian ialah;
·
Pendidikan yang dilaksanakan dalam keluarga ataupun di sekolah hendaklah memberi
penekanan yang bersepadu di antara pendidikan akademik dan pendidikan agama.
·
Memberi kefahaman kepada masyarakat tentang bahaya ideologi-ideologi Barat
yang bercanggah dengan ajaran Islam dan boleh membawa umat Islam kepada
kehancuran.
·
Media massa jangan keterlaluan mementingkan keuntungan duniawi semata-mata
dengan menyiarkan rancangan sensasi yang bertentangan dengan tatasusila Melayu-Islam.
Kerajaan perlu mengawasi media massa supaya rancangan yang disiarkan boleh
membina minda dan akhlak masyarakat.
·
Masyarakat perlu peka terhadap gejala sosial dan berusaha
bersungguh-sungguh membenteras kerosakan akhlak.
6. Kepentingan menghayati akhlak
Rasulullah
Sebagaimana yang diriwayatkan mengenai perilaku
Rasulullah s.a.w. bahawa baginda tidak pernah sama sekali memukul seseorang pun
dengan tangannya melainkan kerana fisabilillah. Baginda juga tidak
pernah menaruh dendam kerana sesuatu yang dilakukan ke atas dirinya sendiri,
melainkan apabila melihat kehormatan Allah dicabuli. Jika baginda diminta untuk
memilih dua perkara, tanpa ragu-ragu lagi baginda akan memilih yang paling
ringan dan mudah di antaranya kecuali jika perkara tersebut dosa, ataupun akan
menyebabkan terputusnya perhubungan silaturahim,maka baginda akan segera
menjauhinya. Tidak pernah seseorang yang datang kepada Nabi sama ada yang
merdeka atau hamba sahayanya (hamba sahaya perempuan) mengadukan keperluannya
melainkan baginda memenuhi hajat masing-masing. Berkata Anas r.a.;
Demi zat yang mengutuskan dengan kebenaran, dia (nabi)
tiada pernah berkata kepadaku dalam perkara yang tidak diingininya. Apabila
isteri-isterinya memarahiku atas sesutu yang dilakukan, maka dia berkata kepada
mereka: ”Biarkanlah si Anas itu dan jangan dimarahi, sebenarnya tiap sesuatu
itu berlaku menurut ketentuan dan kadar”.
6.1 Akhlak Rasulullah dalam sesuatu majlis
Apabila baginda menhadiri sesuatu majlis di antara
sahabatnya, tidak pernah dikhususkan satu tempat untuknya melainkan di mana
sahaja di situlah baginda duduk. Baginda selalu menghormati sesiapa sahaja yang
mendatanginya sehingga kadangkala baginda sampai menghamparkan bajunya supaya
orang itu duduk di atasnya. Apabila di dalam sesuatu majlis yang ramai, baginda
menumpukan perhatian kepada semua orang. Kehalusan budi pekertinya dan
perhatiannya ditumpukan kepada setiap orang yang duduk bersamanya di dalam
majlis tersebut.
6.2 Rasulullah s.a.w. dari aspek percakapan
Adapun Rasulullah s.a.w. seorang yang amat fasih dalam
kata-kata dan amat manis sekali dalam tutur bicara. Kata bicara baginda
sentiasa padat dan lengkap, tidak panjang, tidak pendek sehingga amat mudah
bagi orang yang mendengar untuk menghafal dan menurut arahan. Apabila bercakap
suara baginda sangat nyaring dan indah nadanya apabila didengar. Baginda tidak
akan berbicara jika tidak perlu. Baginda tidak akan menyatakan sesuatu atau
marah kecuali yang hak semata-mata. Apabila baginda berbicara dalam sesuatu
majlis, semua para hadirin akan mendengar dengan penuh minat. Apabila selesai
dari bicaranya barulah para hadirin pula berbicara. Seorang demi seorang tanpa
bertelingkah antara satu dengan yang lain. Baginda seringkali tersenyum dan
tertawa di hadapan para sahabatnya.
6.3 Akhlak Rasulullah sewaktu makan
Rasulullah s.a.w. sentiasa memakan apa sahaja makanan
yang disediakan untuknya. Apabila makanan telah tersedia, baginda pun membaca;
”Dengan nama Allah! Wahai Tuhanku! Jadikanlah makanan ini
suatu nikmat yang disyukuri yang akan menyampaikan nikmat ini kepada nikmat
syurga”.
Baginda tidak suka memakan makanan yang panas. Sabdanya
yang bermaksud;
”Sesungguhnya Allah tidak memberi kita makanan dari api. Sejukkanlah
makanan itu dahulu.”
Apabila makan, baginda akan mengambil makanan yang paling
hampir dengannya. Baginda menggunakan tangan kanan dan tidak berbunyi ketika
mengunyah. Kebiasaan makanan sehariannya terdiri dari air dan kurma.
6.4 Akhlak Rasulullah dalam berpakaian
Rasulullah s.a.w. memakai apa sahaja pakaian tanpa memilih
tetapi kebanyakan dari pakaiannya berwarna putih. Semua pakaian baginda labuh
hingga ke buku lali dan selalu terkancing butangnya. Baginda mempunyai dua
salinan baju khusus untuk sembahyang Jumaat selain pakaian-pakaian yang dipakainya
pada hari-hari selain hari Jumaat. Pernah suatu ketika baginda mempunyai
pakaian serba hitam yang dipakainya tetapi kemudian diberikannya kepada orang
lain. Baginda juga memakai kopiah di bawah ikatan serbannya dan memakai kopiah
sahaja tanpa serban. Apabila baginda memakai pakaian, baginda memulakan dari
kanan. Apabila menanggalkan pakaian, dimulakan dari kiri dan apabila baginda menukar
pakaian baru diberikannya yang lama itu kepada orang miskin.
6.5 Rasulullah bersifat pemaaf
Rasulullah s.a.w. seorang yang amat lapang dada dan suka
memaafkan orang lain meskipun baginda mampu membalas dendam. Dalam satu
peristiwa, banyak sekali berlaku di mana sahabat meminta izin membunuh orang
yang berbuat jahat kepada Rasulullah s.a.w. mereka menyatakan; Izinknlah kami
menetak kepalanya. Ya Rasulullah s.a.w.! Tetapi baginda tidak bersetuju dan
melarang. Dalam hal ini baginda selalu bersabda yang bermaksud;
”Mudah-mudahan Allah merahmati saudaramu. Sebenatnya
musuh itu telah disakiti lebih dari itu, baginda bersabar sahaja”.
6.6 Rasulullah seorang yang dermawan
Rasulullah s.a.w. adalah seorang yang amat dermawan dan
menghulurkan bantuannya untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t. lebih-lebih lagi
dalam bulan Ramadan. Kedermawanan baginda bagaikan angin yang menghembus keras,
ertinya sangat dermawan sehingga tangan yang mulia itu tidak menahan-nahan
sesuatu kecuali disedekahkannya. Suatu ketika baginda menerima wang sebanyak 90
dirham lalu diletakkan di atas tikar. Wang itu dibahagi-bahagikan. Tidak
seorang peminta pun yang ditolak oleh baginda sehingga habis semua wang
tersebut. Tiba-tiba ada pula seorang datang kepada Rasulullah s.a.w. meminta
sesuatu, kemudian beliau bersabda yang bermaksud;
”Sayang sekali saya sudah tidak mempunyai apa-apa lagi,
tetapi belilah sesuatu dengan berhutang dan hutang itu tanggungkan kepadaku.
Nanti, kalau sudah ada rezeki datang, akan saya penuhi”.
6.7 Rasulullah s.a.w seorang yang tawadhu’
Rasulullah s.a.w. adalah seorang yang amat merendah diri.
Baginda menonggang himar (keldai) dengan berlapikkan selembar kain dan
kadang-kadang dengan memboncengkan orang lain. Rasulullah s.a.w. suka
menziarahi orang sakit, menghantarkan jenazah, memenuhi undangan raja-raja,
menjahit sandalnya dan menampal baju-bajunya. Dalam rumahnya, Rasulullah s.a.w.
gemar mengerjakan sesuatu untuk kepentingan keluarganya. Para sahabatnya tidak
suka berdiri untuk menghormatinya sebab mereka telah mengetahui bahawa Rasulullah
s.a.w. tidak suka demikian. Apabila Rasulullah s.a.w. berjalan melalui tempat kanak-kanak,
baginda akan memberikan salam. Jikalau sedang duduk dengan sahabat-sahabatnya
Rasulullah s.a.w. bercampur seolah-olah beliau adalah salah seorang di antara
sahabat-sahabatnya itu. Oleh sebab itu, orang yang tidak mengenali Rasulullah
tidak dapat membezakan yang mana satu di antara sahabat-sahabat itu adalah
Rasulullah.
6.8 Akhlak Rasulullah kepada jiran
Berbuat baik kepada jiran adalah termasuk dalam satu perkara
yang amat ditekankan dalam Islam. Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa baginda
sendiri selalu mendapat pesanan dari malaikat Jibril a.s. supaya berbuat baik
kepada jiran tetangga. Al-Quran juga menerangkan bahawa jiran termasuk golongan
manusia yang harus diutamakan dan berinteraksi dengan baik, di samping golongan
manusia yang lain seperti kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang
miskin dan sebagainya. Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud;
”Sesiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, janganlah
menyakiti jiran tetangganya”.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Berbuat baik kepada jiran tetangga dalam pengertian yang
minimum ialah tidak menimbulkan sebarang masalah kepada mereka atau tidak mengganggu
mereka. Contohnya, tidak membuang sampah di depan rumah mereka atau tidak
menyakiti hati mereka dengan perkataan-perkataan yang kasar. Berbuat baik
kepada jiran dalam pengertian yang maksimum ialah bukan sahaja tidak mengganggu
mereka tetapi juga mampu memberi bantuan dalam bentuk material ataupun moral.
6.9 Akhlak Rasulullah dalam ekonomi
Bekerja dan berniaga adalah sunnah Rasulullah s.a.w. Baginda
mula berniaga ketika umurnya sekitar 12 tahun. Ketika itu baginda mengikuti
bapa saudaranya Abu Talib berniaga di Syam. Semasa mengikuti rombongan berniaga
inilah Abu Talib ditemui oleh pendita Yahudi bernama Bukhaira. Pendita Yahudi
ini mendapati adanya tanda-tanda kenabian pada Rasulullah s.a.w. dan menyuruh
Abu Talib supaya segera membawa baginda pulang ke Makkah. Rasulullah s.a.w.
juga diketahui sangat rajin sejak kecil. Baginda bekerja mengembala kambing
dengan mendapat upah beberapa qirat (sen) sahaja. Menjelang usia remaja,
Rasulullah s.a.w. terus bekerja dengan menjadi pengurus kepada syarikat
perniagaan milik Ummul Mukminin, Khadijah Binti Khuwailid, seorang ahli
korporat wanita terkenal di Makkah.
Pengalaman Rasulullah s.a.w. berniaga, bukan sekadar
berniaga dan mencatatkan untung yang besar tetapi baginda diperhatikan oleh
Maisarah bagaimana akhlak muamalatnya ketika melayan pelanggan, cara baginda
berjual beli, menyukat timbangan, serta ketelitian, kesopanan dan kejujuran
beginda sehingga memajukan perniagaan. Abu Bakar al-Siddiq r.a. meriwayatkan
sebuah hadith Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud;
”Tiga golongan yang tidak masuk syurga iaitu; yang
pertama golongan penipu, kedua golongan yang bakhil dan ketiga golongan yang
suka mengungkit-ungkit”.
Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud;
”Sesungguhnya Allah sangat menyukai apabila kita
melakukan sesuatu perkara dengan itqan (tekun)”. (Riwayat al-Baihaqi)
Itqan bermaksud melakukan sesuatu perkara dengan tekun dan barang yang dihasilkan
mempunyai mutu yang tinggi dan baik, tidak ada penipuan, penyelewengan dan
saduran. Harga yang dikenakan juga mesti sesuai dengan mutu serta kualiti
produk yang dihasilkan.
7. Kesimpulan
Cabaran dalam pembentukan akhlak merupakan suatu agenda
yang perlu ditangani. Usaha untuk merealisasikan pembentukan akhlak mulia
semestinya mempunyai halangan-halangan yang perlu dihadapi dan difikirkan
supaya hasrat untuk menjadikan setiap individu Muslim baik dalam semua aspek
tercapai. Pengabaian terhadap akhlak akan mengakibatkan keruntuhan tamadun
manusia sebagaimana yang sudah terbukti dalam lipatan sejarah.
Rujukan
Aboe
Bakar Atjeh, Prof. 1979. Akhlak Dalam
Islam. Kota Bharu: Pustaka Aman Press Sdn. Bhd.
Al-Ghazali.
Penyakit-penyakit Hati. Terj. Muhd Labib Ahmad. Kota Bharu:
Syarikat Dian Sdn. Bhd.
Al-Qardhawi,
Prof. Dr. Yusof. 1993. Umat Islam
Menangani Cabaran dan Tentangan Zaman. Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publisher.
Drs.
Humaidi Tatapangarsa. 1981. Akhlak
Yang Mulia. Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd. Singapura.
------------------------------------.
1983. Pengantar Kuliah Akhlak. Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd.
Garner,
Richard T. 1996. ”Ethic”. The
Encyclopedia Americana,
Connecticut: Grolier Incorporated.
Ghazali
Darussalam. 1997. Dinamika Ilmu Akhlak Islamiyah. Kuala Lumpur : Utusan
Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Harun Din, Prof. Dr. 1988. Manusia dan Islam. Kuala
Lumpur : Percetakan Watan Sdn. Bhd.
Mohd.
Ali Hasyim. t.t. Keperibadian Muslim. Kuala Lumpur: Pustaka Salam.
Muhammad
al-Ghazali. 1980. Pekerti Muslim Siri
(1). Terjemahan Ismail bin Mohd Hassan. Siri Penerbitan Yayasan Islam Terengganu. Kota Bharu: Syarikat
Dian Sdn. Bhd.
Muhammad
Uthman El-Muhammady. 1984. Akhlaq
Dalam Islam. Shah Alam: Dewan Pustaka Fajar.
Sabiq,
Sayid. Unsur-Unsur Kekuatan Dalam
Islam. Singapura: Pustaka Nasional.
Zaidan,
Abdul Karim. 1987. Dasar-Dasar Ilmu
Dakwah. Shah Alam: Pustaka Fajar.
No comments:
Post a Comment