TOKOH PEMIKIR EKONOMI ISLAM
5.1 Tokoh
Ekonomi Islam dan Sumbangannya
Pemikiran
berkembang kerana wujud suatu fahaman, doktrin atau ajaran. Seluruh kegiatan
hidup dan tingkahlaku manusia dicorakkan oleh pemikiran yang dipercayainya.
Oleh kerana masyarakat Islam menganut ajaran Islam maka pemikiran masyarakat
Islam akan melahirkan pemikiran ekonomi Islam yang tersendiri yang berasaskan
agama dan tauhid. Ia berkembang dan bercambah selepas kewafatan Rasulullah
S.A.W. melalui ijtihad yang pada peringkat awal berkisar pada tajuk bidang fiqh.
Pemikiran
ekonomi Islam berkembang kerana wujud ayat (nas) yang berkaitan dengan
ekonomi dalam al-Quran dan al-Sunnah, perkembangan pelbagai disiplin ilmu dan
perkembangan sosial masyarakat Islam yang menimbulkan pelbagai isu ekonomi. Di
antara tokoh-tokoh yang menyumbang kepada pemikiran ekonomi Islam ialah;
a.
Abu
Yusuf (113-182 H / 731-798 M)
Ya’qub bin Ibrahim bin Habib bin Khunais lahir di Kufah
dan meninggal di Baghdad merupakan tokoh pemikir ekonomi Islam yang terawal.
Beliau menuntut ilmu dari kalangan ulama mazhab hanafi dan dilantik oleh
Khalifah Harun al-Rasyid sebagai Ketua Mahkamah Agung (Qadhi al-Qudhah).
Beliau aktif mengajar ilmunya dan menulis antara lain kitabnya yang terkenal
ialah al-Jawami’, Rad ‘ala Siyar al-Auza’i dan al-Atsar. Melalui kitab al-Kharaj (Percukaian) beliau
menekankan pentingnya sistem percukaian kepada pembangunan ekonomi, cara
mengutip cukai dan cara pengagihannya, keupayaan membayar cukai, memberi pertimbangan kepada kesenangan pembayar
semasa menentukan masa membayar dan pentadbiran cukai berpusat. Abu Yusuf juga
menekankan pembangunan sektor pertanian dengan menyarankan peranan
kerajaan dalam menyediakan kemudahan awam seperti pengairan, benteng, tanah dan
infrastruktur pertanian. Beliau turut menekankan pentingnya campurtangan
kerajaan dalam aktiviti ekonomi bagi pembangunan ekonomi dengan menyediakan
pelbagai prasarana yang boleh membawa kepada kesejahteraan rakyat. Beliau
menegaskan perlunya sistem pentadbiran ekonomi yang amanah, efisien, adil dan
cekap dalam melaksanakan kebijaksanaan ekonomi.
b.
Ibn
Taimiyah (661-728 H / 1263-1328 M)
Taqi
al-Din Abu Abbas Ahmad lahir di Harran, Syria dan bermazhab Hanbali.
Keilmuannya menyebabkan ia ditawarkan jawatan tinggi dalam kerajaan namun
ditolaknya secara baik kerana beliau tidak suka dikongkong namun beliau terkena
juga dengan tempias fitnah dan empat kali dipenjarakan. Pemikiran ekonomi
beliau dapat diambil dari karyanya seperti Majmu’ Fatawa Syeikh al-Islam,
al-Siyasah al-Syar’iyyah fi Islah al-Ra’i wa al-Ra’yah dan al-Hisbah fi
al-Islam. Melalui al-Hisbah fi al-Islam, beliau membahaskan tentang sistem pasaran, harga,
penawaran, persaingan dalam pasaran, buruh dan upah, hak milik awam,
tanggungjawab kerajaan memenuhi keperluan asas rakyat, kawalan harga dan
peranan sektor awam. Dalam buku al-Siyasah al-Syar’iyyah fi
Islah al-Ra’i wal Ra’yah (Public and Private Laws in Islam) beliau
membincangkan konsep harga yang adil iaitu dengan persetujuan semua pihak yang
terbabit, untung, sistem pasaran bergantung kepada permintaan dan penawaran
selain kesan cukai kerajaan kepada penjual dipindahkan kepada pembeli sehingga
memberi kesan kepada penetapan harga, peranan kerajaan memastikan keperluan
asas rakyat dipenuhi, menentang konsep kebebasan ekonomi dan sebagainya. Beliau menegaskan perlunya ditegakkan upah
atau gaji yang adil kepada pekerja sehingga mereka mendapat sejumlah pendapatan
yang membolehkan mereka hidup sempurna.
Ibn Taimiyah membenarkan campur tangan kerajaan dalam
pasaran dengan sebab menopoli, penyorokan dan spekulasi. Beliau melihat suatu
keperluan untuk menentukan jumlah keuntungan yang adil serta tidak merugikan
pembeli. Di antara tulisannya ialah mengenai institusi hisbah
(pengawasan) yang berperanan untuk menjaga persaingan secara saksama dan
berurusan dengan jujur serta membenteras monopoli dan diskriminasi harga. Bahkan
penentuan harga boleh diputuskan melalui mesyuarat. Ini boleh dilakukan dengan
penguatkuasaan peraturan-peraturan terhadap pengeluar, pedagang dan orang tengah
(broker). Berhubung dengan pemilikan
individu, Ibn Taimiyah membenarkan pihak berkuasa untuk memendekkan tempoh atau
menarik balik pemilikan tersebut. Walaupun begitu Ibn Taimiyah juga amat
menekankan kepada peranan dan tanggungjawab kerajaan untuk menentukan keperluan
asas rakyat sebagai suatu kewajipan yang mesti dipatuhi. (Muhammad Nejatullah
Siddiqi, 1980: 106).
c.
Ibn
Khaldun (732-808 H / 1332-1404 M)
Abdul
Rahman Abu Zaid Waliddin Bin Khaldun al-Maliki al-Khadrami lahir di Tunisia.
Merupakan ilmuan yang hebat lahir dari kalangan golongan atasan dan pernah berkhidmat
kepada kerajaan Sepanyol Islam di Seville sebagai setiausaha kerajaan dan juga sebagai hakim. Tulisan
beliau seperti Muqaddimah, al-Ibar dan Ta’rif Ibn Khaldun bukan
setakat catatan peristiwa tetapi juga bagai sebuah ensiklopedia lengkap untuk
dirujuk. Beliau pakar dalam bidang sejarah, sosiologi dan ekonomi. Dalam Muqaddimah,
beliau melihat wujudnya perkaitan di antara faktor ekonomi, politik, sosial,
etika dan pendidikan sebagai aspek-aspek tamadun yang mempengaruhi kehidupan
manusia. Justeru itu beliau turut membicarakan konsep asas ekonomi seperti
teori dan ukuran nilai ditentukan oleh penerimaan manusia, pembentukan modal,
meminimakan cukai ke atas rakyat dan meningkatkan perbelanjaan awam dapat
meningkatkan keyakinan rakyat dan meluaskan manfaat kewangan negara, kadar gaji
atau upah boleh mempengaruhi ekonomi cergas ataupun merundum, pembahagian buruh
mengikut kemahiran, sistem harga ditentukan oleh teori permintaan-penawaran,
hukum permintaan dan penawaran yang dinamis, penggunaan dan pengeluaran, negara
yang lebih pengeluaran dan melaksanakan hubungan perdagangan antarabangsa
adalah lebih maju, pertumbuhan penduduk meningkatkan pengeluaran dan
permintaan, kemajuan membawa kepada permintaan dan sebagainya.
Ibn Khaldun boleh dianggap sebagai pelopor kepada ahli
fikir perdagangan kerana pandangannya tentang kepentingan emas dan perak.
Beliau juga berpendapat terdapat perkaitan di antara perkembangan ekonomi dan
kestabilan politik, pasaran bebas dapat memastikan pembahagian yang saksama
tanpa menafikan perlunya campurtangan kerajaan. Mengenai tenaga manusia, beliau
menekankan faktor buruh dalam teori nilainya dan kepentingan modal intelektual.
Beliau menyedari kebaikan dan keperluan pembahagian buruh sebelum diperkatakan
oleh Ricardo. Beliau juga telah menjelaskan teori penduduk sebelum Malthus.
Ibnu Khaldun juga mendahului Adam Smith dalam banyak hal dan boleh dianggap
sebagai guru kepada Proundhon, Marx dan Engels. Oleh itu Ibn Khaldun dianggap
sebagai ahli ekonomi Islam yang terulung dan bapa (pengasas) kepada sains
ekonomi. (Muhamad Nejatullah, 1989:
105).
d.
Imam
al-Ghazali (451-505 H / 1055-1111 M)
Abu
Hamid Ibn Muhammad lahir di Khorman, Iran. Beliau pernah menjadi Profesor di Universiti Nizamiyah,
Baghdad dan mempunyai kepakaran dalam bidang agama, falsafah dan sufi. Imam
Ghazali menekankan tentang penyatuan ilmu dan amal dan sentiasa mendorong
masyarakat supaya mengkaji al-Quran dan al-Sunnah, juga sangat kritikal
terhadap keadaan moral dan agama masyarakat serta mengkritik pemisahan urusan
dunia daripada amalan akhirat. Melalui karyanya Ihya’ Ulumuddin beliau membincangkan secara menyeluruh hal-hal
ibadat, muamalat, perkahwinan dan jenayah. Melalui kitab al-Mustasfa, Mizan
al-Amal dan al-Tibr al-Masbuk Fi-Nasihat al-Muluk menghuraikan wang
dan fungsi wang sebagai alat pertukaran dan penentu nilai serta kesan riba
al-fadl dan sorok harta terhadap ekonomi, kerajaan patut memungut cukai
tambahan ketika perlu sahaja bagi memastikan rakyat tidak dibebani sesuatu yang
mereka tidak mampu. Beliau mengkritik sifat sambil lewa dan malas bekerja
kerana aktiviti ekonomi adalah ibadah. Memenuhi keperluan hidup individu,
keluarga dan membantu golongan yang memerlukan adalah perintah agama. Walau
bagaimanapun menurut beliau keinginan untuk pendapatan atau untung yeng lebih
besar meskipun baik untuk masa hadapan namun ia adalah suatu ujian bagi
manusia. Mengenai teori harga, menurut al-Ghazali para petani
terpaksa menjual hasil pertanian dengan harga rendah jika mereka tidak mendapat
harga yang memuaskan menunjukkan pengetahuan beliau mengenai kuasa pasaran. Kerajaan
boleh menggunakan harta Bait al-Mal bagi menampung kekurangan ataupun
membuat pinjaman.
e. M.
N. Siddiqi (1931 M - )
Muhammad
Nejatullah Siddiqi Lahir di Gorakhpur, India. Merupakan Profesor Ekonomi,
International Center for Research in Islamic Economics, University King
AbdulAziz, Jeddah. Berpengalaman sebagai Profesor dan Dekan, Jabatan Pengajian
Islam, Aligarh University. Beliau juga pernah menjawat jawatan Reader in
Economics, University Aligarh dan Editor Jurnal Islamic Thought serta
sebagai Editor Journal of Research in Islamic Economics (Jeddah).
Kepakaran beliau adalah dalam bidang agama, ekonomi Islam dan perbankan Islam. Beliau banyak memberi sumbangan keilmuan dengan menulis
dan menterjemah buku serta menulis kertas kerja yang berkaitan dengan Islam dan
ekonomi Islam. Di antara karya beliau yang utama ialah; Some
Aspects of Islamic Economy, Economic Enterprise in Islam, Banking Without
Interest, Muslim Economic Thinking, Issues in Islamic Banking dan
Economics: An Islamic Approach.
e.
M.
Umer Chapra (1933 M - )
Lahir
di Arab Saudi dan merupakan penasihat merangkap penyelidik Islamic Research
and Training Institute (IRTI) di Islamic Development Bank, Jeddah.
Penasihat Kanan Ekonomi, Saudi Arabian Monetary Agency (SAMA) selama 35
tahun. Pensyarah di University of Winsconsin dan University of
Kentucky, Amerika Syarikat, Institute of Developments Economics,
Pakistan dan Islamic Research Institute di Pakistan. Beliau juga pakar
dalam bidang agama, ekonomi Islam dan perbankan Islam. Beliau mencetuskan
banyak idea baru dalam ekonomi Islam melalui penulisannya seperti Objectives
of Islamic Economic Order, The Islamic Welfare State and Its Role in the
Economy, Towards a Just Monetary System, Contribution to Islamic Economy
Theory: A Study in Social Economics, Islam and the Economic Challenge, Islam
and Economic Development dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment