SEJARAH
PERKEMBANGAN EKONOMI ISLAM
4.1
Perkembangan
Amalan
ekonomi Islam telah muncul sejak zaman pemerintahan Nabi Yusuf a.s. hingga ke
zaman junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. (Sarimah Hanim, 2006:5) dan
seterusnya hingga ke akhir zaman. Sobri
(1989:44-51) telah membahagikan sejarah perkambangan ekonomi Islam kepada 3
tahap iaitu tahap kesuburan, kemerosotan (kemunduran) dan kebangkitan.
4.1.1
Tahap
Pertama: Pertumbuhan
Tahap percambahan dan kesuburan ekonomi Islam bermula
pada zaman Rasulullah s.w.w. Amalan ekonomi pada masa ini amat terhad dan
tertumpu kepada penternakan dan perniagaan sahaja. Ijtihad ulama Islam hanya
tertumpu kepada penjelasan hukum muamalat dan penyelesaian masalah ekonomi pada
masa itu sahaja. Tindakan para ulama itu telah menyebabkan prinsip-prinsip
ekonomi dalam Islam gagal disingkap secara menyeluruh. Pada abad ke 2 hijrah,
para ulama Islam telah menghasilkan beberapa penulisan terutamanya kitab-kitab fiqh
yang membincangkan tentang kegiatan ekonomi secara terperinci sesuai dengan
arus perkembangan ekonomi yang menuntut kepada ijtihad ulama bagi menyelesaikan
permasalahan yang berlaku dalam kegiatan perekonomian. Di antara kitab-kitab fiqh
yang mengandungi beberapa aspek ekonomi adalah seperti berikut;
a. Golongan Mazhab Maliki.
i. Al-Mudawanat oleh Imam Malik.
ii. Al-Jamil al-Quran oleh Abdullah
al-Qurtubi.
iii. Bidayah al-Mujahid wal Nihayat al-Muqtasid
oleh Ibn Rusyd.
b. Golongan Mazhab Hanbali.
i. Ahkam al-Quran oleh al-Jassas.
ii. Al-Mabsut oleh al-Sarkhasi.
iii. Tuhfat al-Fuqaha oleh al-Samarqandi.
iv. Al-Muhalla oleh Ibn Hazm.
v. Al-Mughni oleh Imam Muhammad Ibn
Qudamah.
vi. Al-Fatawa al-Kubra Ibn Taimiyah.
c. Golongan Mazhab Syafie.
i.
Al-Umm oleh Imam Syafie.
ii. Al-Majmu’
oleh Imam al-Nawawi.
iii. Al-Asybah
wa al-Nazair oleh al-Suyuti.
Selain dari kitab-kitab di atas, terdapat juga beberapa
kitab yang membincangkan tajuk-tajuk ekonomi secara khusus seperti isu riba,
monopoli, sistem harga, syarikat, pasaran dan sebagainya dengan merujuk kepada
dalil al-Quran dan al-Sunnah iaitu;
i.
Al-Kharaj
oleh Abu Yusuf.
ii.
Al-Kharaj
oleh Yahya Ibn Adam.
iii.
Al-Amwal
oleh Abu Ubaid Ibn Salam.
iv.
Al-Kasb fi ar Rizq oleh Imam Muhammad al-Syaibani.
v.
Muqaddimah
oleh Ibn Khaldun.
vi.
Al-I’bar oleh Ibn Khaldun.
vii.
Al-Hisbah
fil Islam oleh Ibn Taimiyah.
viii.
Al-Siyasah
al-Syariah fil Islah al-Ra’i wal Ra’yah oleh Ibn Taimiyah.
4.1.2
Tahap
Kedua: Kemerosotan (Kemunduran)
Perkembangan
Ekonomi Islam mula terhalang apabila berlaku perpecahan di kalangan masyarakat
dan negara Islam. Bermula pada abad ke 4 hijrah (abad 12 masihi), para
pemerintah dan masyarakat awam terlibat dengan kegiatan fitnah-memfitnah
(Sobri, 1989: 48). Era kemerosotan ini berpanjangan selama enam abad lamanya. Ia bermula dari kehancuran kota Baghdad pada 22 Januari
1258 M (15 Muharram 656 H) dan kejatuhan empayar Abbasiyah semasa pemerintahan
Musta’sim serta berakhir dalam lingkungan pertengahan abad ke 19 M (abad ke 13
H). Era ini juga menyaksikan kemunculan empayar Uthmaniyah yang ditubuhkan pada
tahun 1299 M oleh seorang pemimpin yang berbangsa Turki yang dikenali sebagai
Uthman 1 sehingga kejatuhannya ke tangan koloni Eropah.
Pada masa ini umat Islam berada dalam kegelapan kerana
hilang punca dalam menghadapi isu dan permasalahan semasa dalam semua aspek
keperluan hidup termasuklah dalam aspek ekonomi dan kewangan. Peluang ini telah
diambil oleh sarjana barat untuk mengeksploitasi dan memutarbelit fakta-fakta
ilmu pengetahuan yang telah dipelopori oleh sarjana Islam. Mereka mengutarakan
idea-idea baru yang kebanyakannya perlu kepada penelitian dan pengkajian yang
mendalam dalam aspek fiqh dan syariah kerana tidak mempunyai ayat (nas)
yang jelas sama ada dalam al-Quran, al-Sunnah, al-Ijma’ ataupun al-Qiyas
seperti dalam aspek pasaran saham.
Akibat dari perbezaan politik ini timbul perpecahan di
kalangan umat Islam sehingga menjangkau kepada semua aspek kehidupan mereka
seperti keagamaan, keilmuan, ekonomi dan sosial sehingga menyebabkan mereka
lemah. Dalam
masa yang sama umat Islam berdepan dengan cabaran luaran hasil dari serangan
Monggol dan siri Perang Salib. Tidak kurang juga kerana merebaknya kefahaman
sufi dan amalan zuhud. Bahkan akhirnya negara umat Islam banyak yang jatuh di
bawah penjajahan negara Barat. Keadaan ini menyebabkan tradisi kelimuan menjadi
beku dengan meluasnya amalan taklid dan sekaligus menutup pintu ijtihad.
Ekonomi Islam menjadi tersimpan di kitab-kitab lama tanpa diamalkan. Kemajuan
ekonomi Barat menyebabkan umat Islam menggunakan sistem ekonomi Barat dalam
kehidupan mereka.
a. Faktor-Faktor kemerosotan
ekonomi Islam ialah;
i. Perpecahan empayar
Islam
Kerajaan Abbasiyah telah berpecah kepada beberapa wilayah
(imarah) yang memencilkan diri
dari pemerintahan pusat (khalifah) dan mempunyai kuasa tersendiri. Ada
sesetengah wilayah kelihatan masih bernaung di bawah kerajaan pusat tetapi
sebenarnya bebas memerintah kawasan mereka dengan tidak mengindahkan kerajaan
pusat malah sentiasa memberontak menentang kerajaan pusat. Perebutan kuasa ini
telah melalaikan umat Islam dari meneruskan usaha mengkaji dan mendalami
ilmu-ilmu kehidupan serta mencipta teori-teori baru bersesuaian dengan
keperluan semasa tetapi tidak bercanggah dengan perundangan Islam. Ini termasuklah disiplin ekonomi dan segala
cabangnya.
ii. Penjajahan
luar
Apabila negara umat Islam tidak stabil, musuh mengambil
kesempatan untuk memusnahan kekuatan Islam dengan berbagai cara. Di antara
musuh-musuh Islam pada masa itu ialah bangsa Georgia, Armenia dan Alani di
sebelah utara, tentera Salib di sebelah barat dan di sebelah timur pula ialah
kerajaan Monggol (Tartar). Suatu keadaan yang menyebabkan umat Islam terlalu
sibuk sehingga tidak mempunyai masa yang cukup untuk membina kekuatan sendiri
dari sudut ilmu pengetahuan.
iii. Isu
tertutup bidang ijtihad
Tertutupnya pintu ijtihad bermaksud;
·
Para ulama tidak mengkaji isu-isu semasa dan seterusnya
tidak mengeluarkan ijtihad untuk menentukan hukum ke atas isu semasa tersebut.
Atau
·
Para ulama hanya berpegang kepada ijtihad-ijtihad
terdahulu (bertaklid) dengan alasan semua perkara yang penting telah
dibincangkan dengan jelas dan tidak memerlukan ijtihad lagi.
Isu ini berpunca dari perpecahan di kalangan umat Islam
yang berbilang bangsa dan usaha-usaha individu untuk mempromosikan mazhab
masing-masing untuk kepentingan peribadi.
Taklid berlaku kerana;
·
Pengkajian perundangan Islam telah lengkap di mana empat
mazhab telah dikenal pasti dapat membantu Islam untuk menghadapi segala
perubahan yang berlaku sepanjang zaman. Mazhab-mazhab tersebut ialah Mazhab
Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali dan umat Islam dibenarkan mengikuti empat mazhab
tersebut.
·
Penurunan kuasa khalifah Abbasiyah kepada menteri di
setiap wilayah (wazir) yang kebanyakannya bermazhab Syiah. Mereka ini lebih
berminat untuk mengukuhkan kuasa mereka dan mencari penyokong dengan
mempromosikan mazhab mereka daripada membincangkan masalah semasa.
·
Perpecahan empayar Abbasiyah membawa kepada setiap
wilayah memilih mazhab masing-masing mengikut cita rasa mereka. Contohnya Mesir
(Egypt) menggunakan ajaran mazhab Syafie, Turki dan India menggunakan mazhab
Hanafi.
·
Terdapat segelintir individu yang tidak mempunyai
kelayakan untuk mengeluar ijtihad mengaku hendak berbuat demikian.
Situasi ini memberi ruang kepada sistem undang-undang
barat menular masuk ke dalam institusi perlembagaan kerajaan Islam pada ketika
itu khususnya untuk mengatasi masalah semasa yang tidak ada peruntukan secara
terperinci dan jelas dalam al-Quran, Sunnah dan ijtihad ulama terdahulu.
Contohnya isu semasa tersebut ialah pelaksanaan institusi kewangan selain Bait
al-Mal, pasaran saham, modal dan pasaran masa depan. Keadaan ini secara
langsung menjejaskan pemikiran dan pengkajian ke atas sistem ekonomi Islam dan
cabangnya. Malahan umat Islam tersepit di antara nereka yang tidak mahu
melanggar syariah atau tidak dapat mengejar arus pembaharuan dan kemajuan khususnya
dalam sektor kewangan.
iv. Pengaruh
Barat di dunia Islam
Amalan taklid menyebabkan orang ramai terkeliru terhadap
Islam. Oleh itu mereka menoleh ke Barat untuk mencari jawapan yang diperlukan
pada masa itu. Walaupun ada perbincangan dan hasil usaha para fuqaha terdahulu
khususnya dalam bidang ekonomi tetapi ianya masih berbentuk fiqh. Ini
menyebabkan ia tidak dapat dilaksanakan dalam realiti sistem ekonomi moden.
Kemunculan Revolusi Industri pada abad ke 18 Masihi di Barat telah menarik
minat umat Islam dalam usaha mengembangkan modal yang sedia ada. Terdapat
banyak teori baru yang diperkenalkan oleh sarjana Barat seperti teori ”interest” adalah keuntungan, sewa dan
upah kepada penggunaan modal kewangan sehingga ada di kalangan umat Islam telah
menghalalkan pembayaran dan penerimaan ”interest”
dalam pinjaman pelaburan atau pengeluaran yang produktif.
Umat Islam bukan sahaja terpengaruh dengan teori ekonomi
moden (Barat), malahan mereka telah terikut-ikut dengan semua sistem kehidupan
masyarakat Barat sama ada dari segi politik, sosial, pendidikan, kekeluargaan,
kehakiman dan sebagainya. Para ulama dianggap sebagai penghalang kepada
kemajuan kerana mereka menganggap kemajuan adalah pembaratan.
4.1.3
Tahap
Ketiga: Kebangkitan semula
Era kebangkitan bermula pada tahun 1930an dengan
berkembangnya pemikiran mengenai asas falsafah ekonomi Islam dan
prinsip-prinsipnya. Ini menjadi landasan kepada bentuk-bentuk pengkajian yang
lain. Dalam tempoh ini perkembangan pemikiran ekonomi Islam adalah dalam bentuk
pengumpulan fakta khususnya hasil dari percubaan-percubaan yang dilakukan untuk
membuktikan ekonomi Islam adalah praktikal seperti penubuhan bank percubaan
berlandaskan Islam di Mitt Ghamr, Mesir pada tahun 1963. Ia diikuti pula dengan
penubuhan Bank Sosial Nasser di Mesir pada tahun yang sama. Gerak kerja
pengkajian ekonomi Islam oleh para sarjana boleh dibahagikan kepada 3 jenis
kajian, iaitu kajian sebahagian, kajian menyeluruh dan kajian sejarah
(al-Fanjari, 1988: 31-34 dan Sobri, 1989: 49-51).
Kajian sebahagian lebih menumpu kepada penghuraian
bahagian-bahagian tertentu dalam ekonomi Islam seperti riba, harga, urusniaga,
syarikat insuran, hak milik swasta dan awam, kebebasan ekonomi, hisbah dan
lain-lain. Kajian menyeluruh adalah
bertujuan untuk menyingkap prinsip dan strategi ekonomi Islam secara
menyeluruh. Di antara kajian tersebut ialah; Al-Iqtisad al-Islami wal Iqtisad al-Mu’asyir oleh M. Abdullah
al-Arabi, Al-Iqtisaduna oleh M. Baqir
al-Sadr dan Nizamul Islam al-Iqtisad oleh Muhammad
al-Mubarak. Manakala kajian sejarah pula merupakan analisis sistem ekonomi
mengikut tempoh masa atau pun mengikut tempoh tertentu. Di antara contoh kajian
tersebut adalah;
i.
Sistem Ekonomi Pada Zaman Pemerintahan Khalifah Umar
al-Khattab oleh Ahmad al-Shafie.
ii.
Padangan Ibn Taimiyah Terhadap Campurtangan Kerajaan
Dalam Ekonomi oleh Dr. Muhammad
al-Mubarak
iii.
Pemikiran Ekonomi Dalam Muqaddimah Ibn Khaldun oleh Muhammad Ali Nasyat.
a.
Faktor-faktor kebangkitan
pemikiran ekonomi Islam ialah;
i.
Kesedaran dakwah untuk kembali melaksanakan Islam secara
menyeluruh dalam segala aspek kehidupan.
ii.
Krisis ekonomi dunia pada tahun 1930an, 1940an dan
1950an.
iii.
Pendedahan minda sarjana Islam terhadap kebangkitan
sistem sosialis.
iv.
Revolusi Komunisme di Rusia.
v.
Kelahiran para sarjana yang mempunyai kepakaran dalam
bidang ekonomi moden dan ilmu fiqh.
b.
Faktor-faktor kecemerlangan ekonomi Islam
Secara umumnya terdapat pelbagai faktor yang menyumbang
kepada kecemerlangan ekonomi Islam sehingga kini. Di antaranya ialah;
i.
Kemerdekaan yang dicapai oleh kebanyakan negara Islam
selepas Perang Dunia Kedua dan juga keperluan untuk meningkatkan ekonomi negara
berdasarkan Islam telah mendorong pembangunan ekonomi Islam di peringkat awal
perkembangannya.
ii.
Keruntuhan modal dan kemiskinan teruk dihadapi oleh
masyarakat Islam (kesan daripada penjajahan) akhirnya membawa kepada kesedaran
kepada mereka untuk kembali kepada Islam dan melaksanakannya dalam seluruh
kehidupan.
iii.
First International
Conference on Islamic Economics yang diadakan di Makkah pada Februari 1976
merupakan pemangkin di peringkat antarabangsa dan membawa kepada pertumbuhan
pesat kajian ekonomi Islam.
iv.
Beberapa institusi
juga telah memainkan peranan penting ke arah pembangunan ekonomi Islam. Di
antara institusi terpenting itu ialah Association of Muslim Social Scientists,
Leicester, United Kingdom (1973); Islamis Economics Research Bereau, Dhaka,
Bangladesh (1976); Centre of Research in Islamic Economics, King Abdulaziz
University, Jeddah (1977).
Pelaksanaan
idea Ekonomi Kapitalisme dan Sosialisme Barat akhirnya mendatangkan masalah
kepada negara dan umat Islam. Mereka berusaha untuk mencari alternatif Islam
dalam penyelesaian masalah ekonomi. Gema Kebangkitan Islam yang berlaku di era
1970an untuk mengembalikan umat Islam kepada Cara hidup Islam yang sebenar
telah mencetuskan dorongan baru kepada intelektual Islam untuk mengkaji bidang
politik, ekonomi dan sosial selaras dengan ajaran Islam. Islamic Development
Bank ditubuhkan pada tahun 1974 hasil dari keputusan Organization of
Islamic Conference (OIC). Kebangkitan semula pemikiran ekonomi Islam telah
menyebabkan berlangsungnya seminar-seminar mengenai ekonomi Islam seperti First
International Conference on Islamic Economic di London 1976, The Muslim
World and Future Economic Order Conference di London 1977, International
Seminar on the Monetery and Fiscal Economic di Makkah 1978, The Seminar
on Islamic Economics di Dacca 1979, Seminar on Islamic Banking di
Dacca 1980 dan The International Seminar on Monetery and Fiscal Economics of
Islam di Islamabad 1981.
Dalam
pada itu Pakistan dan Iran serius melaksanakan agenda ekonomi Islam hasil dari
Dasar Islamisasi. Pada tahun 1979 Pakistan melaksanakan percukaian Islam,
institusi zakat dan mudharabah. Begitu juga dengan Sudan. Malaysia pula
mulai tahun 1983 telah menggerakkan pelaksanaan sistem kewangan Islam melalui
penubuhan Bank Islam, Takaful Islam dan skim Perbankan Tanpa Faedah di
bank-bank konvensional.
Salam..nak mintak kebenaran copy sebagai bahan assignment saya..perkongsian yang sangat berguna.
ReplyDeleteSilakan...sebarkan ilmu yg bermanfaat
ReplyDeletesalam, boleh tau tak mana dapat sumber rujukan ni. saya nak buat research.
ReplyDeleteSaya copy ye untuk buat research
ReplyDelete