SYARIAH
RABBANIYAH:
TEGUH,
SEMPURNA DAN BENAR
1. Pendahuluan
Demi mencapai impian hidup dunia yang
harmoni dan bebas dari kezaliman yang bermaharajalela, mampukah manusia menggubal
peraturan hidup seperti yang diimpikan itu?. Sejak dahulu hingga sekarang
manusia menyangka bahawa mereka mampu menggubal undang-undang dan peraturan
bagi menyusun kehidupan masyarakat dan negara. Kebanyakan mereka tidak merasai
perlunya merujuk kepada wahyu dalam membuat undang-undang. Ada juga yang beranggapan Allah tidak
menurunkan apa-apa ketentuan mengenai urusan dunia, semua terserah kepada akal
dan kebijaksanaan manusia sendiri. Srkiranya bercakap mengenai agama, apa yang
mereka fikirkan dan fahami tidak lain hanyalah soal ibadah semata-semata. Semua
urusan dunia seolah-olah tidak ada kaitan dengan agama. Fahaman seperti ini
amat bertentangan dengan hakikat Islam yang sebenarnya.
Islam bererti menyerah diri, tunduk dan
patuh kepada segala ketentuan dan hukum-hukum yang diwahyukan oleh Allah kepada
Rasul-Nya. Ini bukan bermakna Islam tidak mengiktiraf keupayaan akal manusia. Sesungguhnya
setiap sesuatu yang Allah jadikan ada hikmah serta fungsinya yang tersendiri. Akal
merupakan anugerah Allah yang paling istimewa. Dengan adanya akal manusia layak
untuk menerima taklif (pertanggungjawaban hukum syarak). Fungsi akal
adalah untuk memahami tuntutan syarak, hikmah-hikmahnya, cara-cara melaksana
dan mengembangkannya, bukan mengkritik, menentang dan menolak apa yang
disyariatkan Allah. Firman Allah yang bermaksud;
“Katakanlah, apakah kamu yang lebih
mengetahui atau Allah?”. (al-Baqarah: 140)
Ternyata, syariah Islam adalah peraturan
hidup yang digubal oleh Allah untuk diterima pakai oleh manusia khususnya
manusia muslim.
2. Definasi Syariah
Dari segi bahasa syariah berasal daripada
perkataan Arab iaitu syir’ah yang mempunyai dua maksud iaitu sumber air
dan jalan yang lurus. Walaupun ia membawa dua maksud yang berbeza tetapi
mempunyai makna yang saling berkaitan antara satu sama lain. Pengertian pertama
berasaskan kepada kebiasaan ungkapan orang Arab, manakala pengertian yang kedua
berpandukan kepada maksud al-Quran;
“Kemudian
Kami jadikan kamu berada di atas satu syariat (peraturan dan undang-undang)
daripada urusan (agama) itu, maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti
hawa nafsu orang yang tidak mengetahui”. (al-Jathiyah: 18)
Perkataan syariah secara literal seperti
di atas menunjukkan bahawa syariah diperlukan oleh manusia. Manusia memerlukan
air yang jernih kerana dengannya jiwa manusia hidup dan menjadi lebih bernilai.
Air adalah suatu bahan yang dijadikan Allah s.w.t. dan disebutkan fungsinya
dalam firman-Nya yang bermaksud;
“Dan Kami jadikan daripada air itu
tiap-tiap sesuatu yang hidup”. (al-Anbiya:
30)
Ini bererti bahawa air adalah sumber
kehidupan dan penghidupan. Tidak ada kehidupan jika tidak ada air dan kalau
tidak ada air maka tidak akan ada penghidupan. Mengenai kehidupan dalam konteks
Islam Allah s.w.t. berfirman yang
bermaksud;
“Wahai
orang yang beriman! Sahutilah seruan Allah dan Rasul, apabila kamu diseru
kepada sesuatu yang memberi kehidupan kepada kamu”.
(al-Anfal: 24)
Ayat di atas memberi peringatan kepada
orang yang beriman bahawa menyahut seruan Allah dan Rasul dengan menunaikan
hukum-hakam seperti berjihad, melaksanakan hukum Islam, mencegah kemungkaran
dan sebagainya akan memberikan kehidupan yang lebih bererti dan hakiki kepada
manusia.
Dari segi istilah, syariah ialah hukum
yang telah ditetapkan oleh Allah untuk hamba-Nya melalui perantaraan para Rasul-Nya.
Allah menuntut hamba-Nya mentaati dan melaksanakannya tanpa sebarang perubahan
dan pengurangan. Peraturan dan hukum ini dinamakan syariah kerana ia betul
sepertimana jalan yang lurus, tanpa ada kepalsuan (simpang-siur) dari jalan
yang benar. Syariah juga membawa pengertian mengenai segala perintah Allah ke
atas hamba-Nya yang terdiri daripada seluruh hukum yang diturunkan melalui para
Rasul-Nya sama ada perintah tersebut berkaitan dengan perbuatan amali
ataupun iktikadi. Syariah juga membawa maksud al-din
(pergantungan) dan juga al-millah (kecenderungan).
Berdasarkan kepada ayat suci al-Quran dan
kitab yang ditulis oleh para ulama, didapati perkataan syariah digunakan untuk
dua pengertian iaitu umum dan khusus. Pengertian umum adalah berdasarkan firman
Allah s.w.t. yang bermaksud;
“Dia telah mensyariatkan bagi kamu tentang agama yang telah
diwasiatkan-Nya kepada Nuh
dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada
Ibrahim, Musa dan Isa iaitu; Tegakkanlah agama dan janganlah kamu
berpecah–belah mengenainya’’. (al-Syura:
13)
Ayat
ini menunjukkan bahawa syariah ialah agama atau al-din itu sendiri, iaitu
yang merangkumi perkara-perkara dasar, prinsip-prinsip asas, tasawur serta
nilai-nilai yang utama yang disyariatkan kepada nabi-nabi.
Manakala
pengertian khusus pula ialah hukum yang diperundangkan oleh Allah untuk
mengatur kehidupan dalam pelbagai bidang seperti muamalat, munakahat, jenayah
dan sebagainya. Ia adalah sebahagian dari kandungan Islam iaitu pembahagian
yang diperincikan oleh ulama bahawa Islam itu mengandungi akidah, syariah dan
akhlak. Syariah yang dimaksudkan di sini ialah satu aspek dari isi kandungan al-Din
Islam, iaitu berkaitan dengan hukum yang mengatur urusan kehidupan dalam semua
bidang. Hukum ini adalah berbeza di antara Nabi Muhammad s.a.w. dengan
nabi-nabi yang sebelumnya. Ini dijelaskan oleh Allah melalui firman-Nya yang
bermaksud;
“Untuk tiap-tiap umat di antara kamu Kami berikan
aturan dan jalan yang terang”. (al-Maidah:
48)
Secara
ringkasnya, syariah adalah peraturan hidup yang digaris dan digubal oleh Allah
yang disampaikan kepada makhluk-Nya melalui wahyu yang dibawa oleh malaikat
Jibril kepada Rasul yang dipilih oleh Allah dari kalangan manusia sendiri.
Peraturan yang digubal oleh Allah bukan hanya mengatur hubungan manusia dan Tuhan,
malah meliputi semua aspek kehidupan sama ada urusan peribadi, keluarga, masyarakat,
negara dan antarabangsa tetapi juga berkaitan dengan makhluk yang lain di dunia
ini.
Meneliti
kupasan syariah secara literal menjelaskan bahawa keperluan manusia kepadanya tidak
dapat dinafikan sama sekali bersesuaian dengan sifatnya sebagai sumber air
untuk kelangsungan kehidupan manusia dan benar serta jelasnya dari sebarang
kepalsuan, kebatilan dan kesesatan. Sekiranya syariah benar-benar berfungsi
dalam masyarakat, mereka berupaya mencapai kemajuan dalam pelbagai aspek kehidupan.
Sebaliknya jika syariah tidak dilaksanakan maka akan terbentuk sebuah
masyarakat yang lemah dan tidak berperaturan.
3. Istilah Berkaitan Dengan Syariah
Terdapat beberapa istilah yang mempunyai
perkaitan amat rapat dengan perkataan syariah iaitu fiqh, hukum, undang-undang,
nas dan masadir. Berikut dijelaskan maksud istilah-istilah
tersebut supaya mudah difahami.
a. Fiqh
Ia bermaksud keilmuan atau kefahaman
mengenai hukum syariah yang bersifat amali yang difahami melalui dalil-dalil
yang terperinci. Fiqh sebagai satu disiplin ilmu telah dibahaskan dalam empat
bidang yang besar iaitu Fiqh Ibadat, Fiqh Muamalat, Fiqh Munakahat
dan Fiqh Jinayat. Fiqh ialah satu pecahan dari syariah yang luas. Secara
umum ia membawa makna kefahaman tentang sesuatu. Sebagai satu istilah akademik,
ia bermaksud pemahaman secara mendalam. Pada zaman awal Islam, fiqh diertikan
sebagai memahami apa saja ajaran Islam sama ada yang bersifat amali atau
iktikadi. Imam Abu Hanifah pernah menulis tentang ilmu tauhid dan kitab
tersebut diberi nama al-Fiqh al-Akbar (Fiqh Yang Agung).
Oleh itu fiqh merupakan disiplin ilmu
untuk memahami isi-isi syariah. Ia diperolehi melalui usaha-usaha akal yang
tajam oleh para fuqaha atau ulama terhadap nas-nas syarak sama ada al-Quran
ataupun al-Sunnah. Lapangan
fiqh merupakan lapangan ijtihadi. Ia terdedah kepada unsur-unsur
penggunaan akal serta ijtihad para mujtahid dalam mencari ketentuan hukum
syarak untuk diamalkan oleh masyarakat yang berbeza dan pada zaman yang
berlainan atas landasan syariah yang tetap dan tidak berubah-ubah. Fokus kepada
perbahasan fiqh ialah mencari ketentuan hukum syarak bagi perbuatan mukallaf
sama ada harus, wajib, sunat, makruh, haram, sah, batal dan sebagainya.
b.
Hukum
Fuqaha
mentakrifkan hukum sebagai khitab atau mesej Allah yang berkaitan dengan
perbuatan mukallaf. Mesej itu disampaikan kepada manusia melalui kaedah
wahyu (terkandung dalam al-Quran dan al-Sunnah). Aspek hukum dan bidang fiqh
mempunyai kaitan yang rapat. Segala perintah atau mesej yang hendak disampaikan
oleh Allah mungkin sukar dihayati melainkan setelah difahami dengan baik oleh
manusia.
Lantaran
itu juga hukum Allah hanya ditujukan kepada golongan mukallaf. Pengkaji
hukum ini digelar sebagai faqih dalam kata mufrad (singular)
dan fuqaha dalam kata jamak (plural) yang bermaksud orang yang
amat memahami. Dalam konteks ini ia ditujukan kepada orang yang boleh memahami
secara halus dan terperinci tentang hukum syarak. Usaha-usaha untuk memahami ini perlu kepada pengkajian
yang mendalam dan terperinci. Oleh itu Allah s.w.t. walaupun bersifat amat
memahami segala sesuatu tidak disebut faqih kerana pemahaman Allah
mengenai sesuatu tidak memerlukan kepada pengkajian.
c.Undang-undang
Merupakan
norma-norma hukum yang diterima dan diperkanunkan oleh Badan-badan Perundangan
tertentu serta menerusi proses-proses tertentu. Dalam konteks undang-undang
Islam, ia bermaksud ketetapan syariat yang mutlak atau yang telah mengalami
proses ijtihad secara halus serta ditetapkan oleh badan perundangan negara
Islam sebagai satu undang-undang yang dilaksanakan di negara berkenaan. Ini
menunjukkan bahawa undang-undang boleh
dibahagikan kepada dua:
·
Hukum qat’ie; ditetapkan oleh Allah
·
Hukum ijtihadi; ditentukan oleh manusia tertakluk kepada syarat-syarat
tertentu.
Melalui
proses perundangan, segala hukum yang datang daripada Allah s.w.t. dapat
direalisasikan dalam kehidupan masyarakat sebagai sistem hidup yang lengkap. Ia
juga merupakan terjemahan hakiki kepada ungkapan “al-Quran dan al-Sunnah
sebagai panduan hidup manusia”.
d. Nas
Ia
disebut juga dalil, bermaksud ayat al-Quran atau hadith Rasulullah s.a.w. yang
digunakan sebagai hujah atau pembuktian dalam menentukan sesuatu hukum.
e. Masadir
Iaitu
sumber-sumber syariah. Ia terbahagi kepada:
·
Asasi: al-Quran dan al-Sunnah.
·
Ijtihadi; Disepakati iaitu
al-Ijmak dan al-Qiyas dan tidak disepakati seperti Masalih al-Mursalah,
al-Istihsan, al-Istishab, al-Urf, Syar’u Man Qablana dan lain-lain.
4. Maqasid
al-Syariah
Maqasid bermaksud matlamat, tujuan dan rahsia-rahsia yang
ditentukan oleh Allah dalam setiap
peraturannya (syariah).
Maqasid
al-syariah terdapat
dalam al-Quran, di antaranya firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 185 bermaksud;
“Allah
menghendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu”.
Manakala
maqasid al-syariah yang terdapat dalam sunnah, diantaranya sabda nabi s.a.w.
bermaksudnya;
“Sesungguhnya
agama itu mudah”. (Riwayat al-Bukhari)
Teori
maqasid menekankan jaminan kebaikan dunia dan akhirat melalui peraturan
syariah dan perlaksanaannya. Jaminan tersebut bukan suatu kenyataan kosong,
tetapi satu kebenaran kerana Islam telah menyediakan berbagai wasilah
dan strategi untuk merealisasikan matlamat yang agung tersebut. Ia merangkumi
strategi pengukuhan dan strategi kawalan yang rapi bagi merealisasikan seluruh
matlamat tersebut. Oleh itu teori maqasid merupakan gabungan antara
matlamat syariah dan strategi bersepadu yang rapi dan mantap. Tanpa wasilah
dan strategi, matlamat yang agung itu tidak memberi apa-apa makna kepada
kehidupan manusia dunia dan akhirat.
Sesungguhnya
seluruh ciptaan Allah termasuk peraturan hidup mempunyai matlamat yang agung
iaitu untuk menjamin kepentingan (maslahah) manusia di dunia dan di
akhirat. Oleh kerana kepentingan manusia adalah berbeza-beza maka maqasid
juga mempunyai peringkatnya yang berbeza-beza selaras dengan keperluan manusia.
Menurut al-Syatibi, tahap maqasid yang paling penting bagi manusia ialah
dharuriyat iaitu memelihara keperluan asasi. Manakala tahap kedua
dipanggil hajiyat iaitu memelihara keperluan sampingan dan tahap
ketiga pula disebut sebagai kamaliyat atau tahsiniyat iaitu
memelihara keselesaan dan keharmonian hidup.
4.1 Maqasid Dharuriyat
Merupakan
perkara paling penting bagi menjamin kejayaan hidup di dunia dan di akhirat. Jika
tidak ada salah satu daripadanya akan merosakkan sistem hidup di dunia dan menghilangkan kebahagiaan
di akhirat. Dinamakan dharuriyat kerana kaitannya secara langsung dengan
sistem kehidupan manusia. Operasi sistem hidup adalah bergantung kepada
wujudnya dharuriyat. Sekiranya dharuriyat itu tidak ada, maka hancurlah sistem
kehidupan sama ada di peringkat individu atau ummah dan juga negara.
Maqasid
dharuriyat
terdiri dari lima perkara asas iaitu agama (Islam), nyawa, akal, keturunan
(maruah) dan harta. Untuk memelihara lima perkara asas itu Islam menentukannya
dengan cara;
·
Melaksanakan dan menegakkannya dengan menetapkan peraturan untuk manusia
mematuhinya. Semua ini
ditetapkan dalam Rukun Iman dan Rukun Islam.
·
Memeliharanya supaya berkekalan dengan mengadakan satu kaedah untuk
mengelak daripada berlaku kerosakan.
Dalam
menggambarkan kedudukan dan kepentingan dharuriyat, al-Syatibi berkata;
“Sekiranya
tidak wujud agama maka tidak ada pembalasan yang ditunggu-tunggu, jika tidak ada orang mukallaf maka tidak ada orang
yang beramal dengan agama, jika tidak ada keturunan maka tidak ada yang hidup
dan jika tidak ada harta maka berakhirlah kehidupan”.
Berikut
ini dihuraikan kepentingan memelihara lima perkara tersebut;
a. Memelihara Agama
Agama
Islam dijadikan asas pertama kerana ia suatu agama yang mengatur sistem hidup
manusia seluruhnya sama ada dalam urusan akidah atau peraturan-peraturan hidup
seperti muamalat, politik dan sebagainya. Memelihara agama menrut al-Syatibi
dilakukan melalui dua cara;
·
Bagi menjamin tertegaknya agama, disyariatkan prinsip dan dasar pengabdian
(usul al-ta’abbud) yang terdiri daripada iman, dua kalimah syahadah,
solat, puasa, dakwah dan sebagainya.
·
Bagi menjamin terpeliharanya agama (individu dan negara) dari sebarang
pencerobohan, Allah mensyariatkan jihad, hukuman berat ke atas orang murtad dan
sebagainya.
b. Memelihara Nyawa
Islam
menjamin keselamatan nyawa dan tubuh badan. Justeru itu Islam telah mewajibkan
setiap individu untuk menjaga keselamatan diri masing-masing dan pada masa yang
sama melarang perbuatan yang boleh mengancam keselamatan diri sendiri dan orang
lain. Memelihara
nyawa dilakukan melalui dua cara;
·
Bagi menjamin lahir keturunan dan zuriat, Allah mensyariatkan
perkahwinan. Kemudian ia menyediakan perkara yang membantu kehidupan seperti
makanan, minuman, tempat tinggal dan lain-lain.
·
Bagi menjamin keselamatan zuriat dan keturunan manusia (nyawa dan diri
mereka) dari pencerobohan, Allah mengharamkan sebarang usaha atau pencerobohan yang membahayakan nyawa manusia
seperti pembunuhan, jenayah, dan seumpamanya.
Perlu dijelaskan
bahawa memelihara nyawa dalam konteks individu adalah lebih utama dari
memelihara agama. Sebab itu Islam menyediakan kaedah rukhsah makan
perkara yang diharamkan dalam keadaan yang memaksa atau terpaksa. Dalam konteks
ummah/negara, memelihara agama mesti didahulukan daripada memelihara nyawa.
Sebab itu jihad disyariatkan bagi menjaga keutuhan ummah sehingga memungkinkan
terlaksananya tuntutan khilafah di muka bumi ini. Oleh itu segala
pengorbanan ke arah itu mesti dilakukan lebih-lebih lagi segalanya itu akan
dibayar dengan kemuliaan dan syurga di akhirat kelak. Berhubung dengan kewajipan
memelihara nyawa ini Allah berfirman dalam surah al-Maidah ayat 32 yang
bermaksud;
“Dan sesiapa yang memelihara kehidupan seseorang manusia,
maka seolah-olah dia telah memelihara manusia semuanya”.
Firman-Nya
lagi dalam surah al-An’am ayat 151 yang bermaksud;
“Dan
janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah melainkan dengan hak”.
c. Memelihara
Akal
Akal
merupakan neraca taklif. Tanpa akal gugurlah segala taklif. Kemuliaan akal
seseorang menurut Islam adalah bertitik tolak dari unsur iman. Apabila akal
manusia yang bebas memilih telah memilih iman sebagai pegangan, maknanya di situlah
letaknya kemuliaan.Untuk memelihara akal, Islam telah menyediakan
peraturan-peraturan berikut;
·
Mengharamkan perkara yang merosakkan akal dan melemahkan daya fikiran
seperti arak. Sebagai langkah menjaga akal maka Islam
mengenakan hukuman yang berat ke atas peminum arak.
·
Menyediakan program pembebasan akal dari pegangan yang sesat.
·
Menyuburkan akal sama ada dari segi fizikal dan daya fikirannya. Dari segi
fizikal perhatian diberikan kepada jenis dan kaedah pemakanan yang baik untuk
pembinaan akal. Dari segi daya fikiran pula, akal hendaklah dibekalkan dengan unsur-unsur
kerohanian dan keilmuan seperti ilmu al-Quran dan sebagainya.
Hakikat
ini difahami dari firman Allah dalam surah Taha ayat 114 yang bermaksud;
“Ya
Tuhanku! Tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan”.
d. Memelihara
Keturunan
Memelihara
kesucian dan peraturan keturunan dapat menghapuskan gejala kecelaruan keturunan
yang menjadi punca kepada kehancuran institusi keluarga, masyarakat dan negara
malah alam seluruhnya. Tambahan pula memang sudah menjadi fitrah bagi setiap
manusia menyanjung tinggi kesucian keturunan. Memelihara keturunan dilakukan
melalui dua cara;
·
Islam menyediakan peraturan yang menjamin keturunan mengikut disiplin
syarak iaitu perkahwinan. Malah demi menjamin kekuatan sebuah keluarga, Islam
memberikan kaedah memilih pasangan hidup berasaskan keagamaan, keturunan yang
baik, harta dan juga rupa paras. Kejayaan institusi keluarga akan menjamin keutuhan masyarakat.
·
Islam mengadakan peraturan yang menyekat sebarang bentuk pencerobohan ke
atas kesucian keturunan dan disiplinnya seperti pengharaman zina, qazaf,
pergaulan bebas lelaki dan perempuan yang halal nikah dan sebagainya.
Dalam soal pengharaman zina, Allah berfirman dalam surah al-Israk ayat
32 yang bermaksud;
“Dan
janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan
yang keji dan suatu jalan yang salah”.
e. Memelihara Harta
Islam meletakkan kedudukan harta sebagai
perkara asas yang lima
kerana kepentingannya yang jelas dalam sistem hidup manusia iaitu;
·
Dengan harta, manusia dapat hidup dan menegakkan tuntutan khilafah
di muka bumi.
·
Harta adalah tunggak kepada tubuh badan manusia dan kesihatan mereka.
·
Keinginan memiliki harta merupakan fitrah.
·
Umat dan negara bergantung kepada harta untuk beroperasi.
Memelihara
harta dilakukan melalui dua cara;
·
Untuk menentukan manusia dapat memiliki harta mengikut cara yang betul, Islam mensyariatkan kontrak pemilikan seperti
jual beli dan kaedah-kaedah pemilikan lain seperti hibah dan sebagainya.
·
Bagi mencegah sebarang pencerobohan ke atas harta dan pemiliknya, Islam
mengharamkan rasuah, riba, judi dan sebagainya. Islam juga mengharamkan
pembaziran dan merosakkan harta sama ada dalam konteks individu ataupun negara.
Pengharaman
riba dijelaskan oleh Allah melalui firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 275
yang bermaksud;
“Dan
Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba”.
Syariah
Islam juga menggesa penganutnya membelanjakan harta ke jalan yang diredhai Allah
melalui firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 195 yang bermaksud;
“Hendaklah kamu membelanjakan harta kamu pada jalan
Allah dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan.”.
4.2. Maqasid
Hajiyat
Merupakan
sesuatu yang diperlukan untuk mendapatkan kelapangan dalam kehidupan sekaligus
menghilangkan kesempitan yang pada kebiasaannya membawa kepada kesusahan.
Apabila maqasid itu tidak diambil perhatian maka banyak kesukaran akan
dihadapi. Walaupun begitu ia tidak sampai kepada menghancurkan sistem kehidupan
manusia atau maslahat hidup mereka. Asas dan intisari kepada maqasid ini
ialah menghindarkan kesusahan, mempermudahkan sesuatu dan menyediakan
saluran-saluran kesenangan.
Dalam
bidang ibadat sebagai contohnya Islam memberikan keringanan (rukhsah)
pada masa kesempitan, umpamanya mengizinkan berbuka puasa Ramadhan kepada orang
sakit dan musafir. Dalam bidang muamalat
umpamanya, Islam mensyariatkan berbagai-bagai akad yang berhubungan dengan jual
beli, sewa menyewa dan yang sehubungan dengannya. Dalam adat seperti menikmati sesuatu yang bagus dan baik
selagi ia halal dari segi makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal dan
sebagainya. Dalam bidang perundangan umpamanya, Islam menyuruh hakim mengecualikan
hukuman ke atas seorang pesalah kerana wujud syubhat (kesamaran pada
kes). Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 185 yang bermaksud;
“Allah
menghendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu”.
4.3. Maqasid
Tahsiniyat
Iaitu
melakukan sesuatu amalan atau adat yang baik dan terpuji serta menjauhi
perkara-perkara tidak baik pada pandangan akal yang sempurna. Pada umumnya ia
berkaitan dengan akhlak, pergaulan dan perkara-perkara sunat. Ia diperlukan
untuk memelihara maruah dan akhlak manusia sama ada dalam bidang ibadat, muamalat,
adat, perundangan dan lain-lain. Sebagai contohnya di bidang ibadat, Islam mewajibkan
wudhu, menutup aurat sebelum mengerjakan solat. Dalam bidang muamalat
umpamanya, Islam mengharamkan menyembunyikan kecacatan barang-barang, sorok
barang untuk mengaut keuntungan dan seumpamanya. Dalam bidang adat dan tata
susila pula Islam menekankan supaya menjaga adab makan, berpakaian, percakapan
dan lain-lain. Di antara nas umum yang berkaitan dengan maqasid ini
ialah sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
“Aku diutuskan
untuk menyempurnakan kebaikan / kemuliaan akhlak”.
Sekiranya
manusia hidup berpandukan Islam semata-mata akan terpenuhlah semua hajat dan
keperluan mereka kerana semuanya telah diselesaikan oleh syariah Islam. Oleh
itu adakah landasan lain sebagai cara hidup (way of life) yang menjadi
pilihan umat Islam selain daripada Islam?
Memahami
maslahat dharuriyat, hajiyat dan tahsiniyat bermakna memahami
apakah perkara pokok (primary), keperluan kedua (secondary) dan
yang lain daripada itu. Perkara dharuriyat adalah perkara pokok (primary).
Perkara hajiyat adalah keperluan kedua (secondary) dan perkara tahsiniyat
adalah sebagai penyempurnaan. Dalam kehidupan ini tidak boleh diutamakan
perkara hajiyat sehingga menggadaikan perkara dharuriyat dan
tidak boleh memberi keutamaan kepada perkara tahsiniyat sehingga
merosakkan perkara-perkara hajiyat dan dharuriyat. Contohnya,
seseorang yang menekankan aspek penjagaan kesihatan badan merupakan tahsiniyat
sehingga dia mengabaikan penekanan kepada penegakan undang-undang Allah yang
merupakan perkara dharuriyat.
Hukum-hukum
dharuriyat wajib dipelihara keseluruhannya kecuali wujudnya keadaan di
mana pemeliharaan sesuatu hukum dharuri akan mendatangkan kerosakan
kepada hukum dharuri yang lebih penting daripadanya. Kerana itu diwajibkan
berjihad ke atas umat Islam untuk memelihara agama sekalipun di sana terjadi
pengorbanan nyawa, kerana memelihara agama itu lebih penting daripada menjaga
nyawa. Kecuaian umat daripada memahami perkara-perkara dasar berhubung dengan
syariah telah menyebabkan mereka meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya dalam
banyak hal.
5.
Skop, Perlaksanaan dan Penguatkuasaan Syariah
5.1
Skop Syariah
Skop
syariah mencakupi;
·
Hubungan antara manusia dengan Allah.
·
Hubungan antara manusia sesama manusia.
·
Hubungan antara manusia dengan makhluk lain di muka bumi ini.
5.2 Perlaksanaan Syariah
Dalam
aspek perlaksanaan kepada perintah dan larangan Allah, syariat Islam terbahagi
kepada tiga iaitu;
·
Kewajipan yang menjadi tanggungjawab individu serta dilaksanakan di
peringkat individu. Sebagai contohnya kewajipan seorang hamba terhadap
penciptanya melalui ibadah-ibadah khusus seperti solat, puasa dan sebagainya.
·
Kewajipan yang dituntut melaksanakannya secara kolektif atau berjemaah
yang menjadi tanggungjawab bersama setiap umat Islam. Sebagai contohnya
kewajipan jihad, dakwah, melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar
dan tuntutan-tuntutan fardhu kifayah yang lain.
·
Kewajipan pemerintah melaksanakannya seperti menjaga kedaulatan agama,
menghapuskan kemungkaran, menegakkan keadilan, keamanan dan sebagainya.
5.3 Penguatkuasaan
syariah
Penguatkuasaan
syariah adalah tertakluk kepada hukum-hukum taklifi yang lima iaitu:
wajib, sunat, harus, haram dan makruh.
6.
Keistimewaan Syariah Islam
Keistimewaan
Syariah Islamiyah yang menunjukkan kemuliaan dan ketinggian kedudukannya
berbanding dengan perundangan ciptaan manusia terlalu banyak untuk disebut,
tetapi beberapa ciri yang utama dan penting boleh disebut sebagai contoh,
antaranya;
a. Berorientasikan
wahyu
Sumber
utama syariah adalah wahyu Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dengan
dua pendekatan iaitu wahyu dalam bentuk lafaz dan makna iaitu al-Quran dan wahyu
dalam bentuk makna sahaja iaitu al-Sunnah. Justeru itu, syariat Islam lebih
istimewa berbanding undang-undang ciptaan manusia. Apabila manusia mencipta undang-undang
manusia sentiasa ada cara untuk mengatasi atau melepasi undang-undang itu.
Sebab itu pada sesetengah keadaan, jaring undang-undang hanya mampu menjerat
“ikan bilis” manakala “si jerung” dapat memboloskan diri. Berpegang dengan
syariah rabbaniyah ini adalah sumber kebahagiaan diri sekiranya manusia
berpegang dengan hukum yang diturunkan Allah. Berusaha untuk mencapai keredhaan-Nya
dan beriman bahawa semua yang terkandung dalam agama ini adalah dari Allah dan
untuk Allah s.w.t.
b. Adil
Syariah
Islam bersifat adil dan berpegang kepada prinsip persamaan sesama manusia di hadapan
hukum Allah kerana ia ciptaan Allah yang tiada kepentingan berbanding dengan undang-undang
ciptaan manusia. Mengekalkan keadilan dan keseimbangan di dalam perundangan dan
peraturan bukan satu perkara yang mudah. Perundangan ciptaan manusia tidak
mampu mewujudkan keadilan seperti ini kerana akan ada di antara mereka yang
terlalu cenderung ke kiri, manakala yang lain pula terlalu cenderung ke kanan.
Namun syariah Islam sangat unik dalam aspek ini, tiada keterlaluan atau
pengabaian dalam perundangannya. Ia bersifat sederhana, tidak lari dari
keadilan hakiki.
c.
Universal
Syariah
Islam meliputi semua tempat dan masa serta tiada batas geografi. Beberapa faktor
yang menyokong keuniversalan syariah ialah;
·
Ia menjamin kemaslahatan (kepentingan) manusia dulu, kini dan selamanya.
·
Syariah memberikan kelonggaran (rukhsah) dalam perlaksanaan hukum
apabila dalam keadaan darurat.
·
Ayat-ayat hukum dalam al-Quran terbahagi kepada beberapa jenis; ada yang
terperinci (tafsili) dan ada yang berbentuk menyeluruh (kulli). Ini boleh membuka ruang penafsiran yang lebih bersifat
semasa dan sesuai dengan keadaan selagi tidak bertentangan dengan nas.
·
Selain menerima dua sumber utama iaitu al-Quran dan al-Sunnah, syariah
Islam juga menerima sumber lain seperti al-Ijmak, al-Qiyas dan lain-lain
sebagai rujukan hukum.
d. Ganjaran
duniawi dan ukhrawi
Setiap
tindakan manusia akan menerima pembalasan atau ganjaran bukan sahaja di dunia
malah di akhirat. Hukuman di dunia bersifat menjaga kemaslahatan individu dan
masyarakat di dunia. Segala kesalahan manusia tidak akan terlepas begitu sahaja
walaupun telah dikenakan hukuman di dunia sekiranya tidak bertaubat.
e. Tetap
dan anjal
Segala
prinsip dan dasar syariah Islam yang telah ditentukan adalah bersifat tetap dan
tidak boleh berubah dan diubah. Anjal pula dilihat dari sudut perlaksanaan
kepada ketentuan syariah berasaskan justifikasi yang ditentukan oleh syariah
seperti lupa, jahil, kemudaratan. Sebagai contohnya hukum menutup aurat adalah
wajib (hukum tetap) tetapi anjal dari sudut fesyen pakaian.
f. Sepadu
dan seimbang
Setiap
bahagian daripada bahagian yang lain saling berkaitan antara satu sama lain.
Oleh itu syariah perlu diamalkan secara keseluruhannya oleh manusia dan bukan
sebahagian yang tertentu sahaja. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 208
yang bermaksud;
“ Wahai
orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam seluruhnya’.’
Kesepaduan
dan keseimbangan sistem Islam ini bukan sahaja dalam aspek hukum-hakam bahkan
juga dalam segala ciptaan Allah termasuk penciptaan langit dan bumi. Semuanya
bersifat sepadu dan seimbang. Keseimbangan juga dapat dilihat dari sudut rohani
dan jasmani, dunia dan akhirat, kepentingan individu dan masyarakat.
g. Kesempurnaan
Kesempurnaan
syariah merangkumi segenap aspek hidup manusia, memenuhi kepentingan manusia
sama ada dalam bentuk dharuriyat, hajiyat dan juga tahsiniyat. Ia merangkumi hubungan manusia dengan Allah, sesama
manusia dan dengan alam sekeliling. Undang-undang ciptaan manusia tidak memiliki ciri-ciri
ini terutamanya yang berkaitan hubungan manusia dengan Tuhan. Setiap muslim
hendaklah berasa gembira dan berpuas hati dengan perundangan syariah yang
sempurna dan lengkap ini. Syariah menerangkan kepada manusia jalan dan menetapkan
kepadanya panduan dalam perkara kecil
atau besar, terang atau tersembunyi, zahir atau batin. Rasulullah s.a.w. ketika
menyifatkan syariah yang indah ini telah bersabda yang bermaksud;
“Aku telah tinggalkan kamu di atas (landasan) yang
putih bersih, malamnya (terang) seperti siang, tidak akan tergelincir daripadanya
kecuali orang yang celaka”.
(Riwayat Ibn Majah dan Imam Ahmad)
h.
Penyaksian terhadap syariah terdahulu
Sedia
dimaklumi bahawa agama Allah itu satu dibawa oleh semua rasul silih berganti
sejak dari nabi Adam a.s. sehingga kepada penutup segala rasul Muhammad s.a.w.
Walaupun nabi dan rasul ini agama mereka satu pada asasnya, tetapi bagi setiap
mereka terdapat perundangan dan peraturan tersendiri kerana setiap umat berbeza
keadaan dan kedudukannya serta kerana perkara yang hanya diketahui oleh Allah
s.w.t.
Syariah
Islam telah didatangkan sebagai penutup kepada semua perundangan yang
terdahulu, mengumpulkan semua keelokannya serta menjadi saksi kepadanya. Risalah
Islam merangkumi kesemua risalah yang diturunkan sebelumnya, menyempurnakan dan
mengatasi kesempurnaan dan kemuliaannya. Hasan al-Basri berkata: “Allah
telah menurunkan seratus empat buah kitab, lalu mengumpulkan semua ilmunya di
dalam empat buah kitab: Taurat, Injil, Zabur dan al-Furqan (al-Quran), kemudian
mengumpulkan semua ilmu yang tiga itu pula di dalam al-Furqan”.
6.
Peranan Syariah Dalam Pembangunan Ummah
Tidak
dapat dinafikan bahawa pembangunan adalah salah satu aspek yang penting dalam
kehidupan manusia. Walaupun begitu corak dan matlamat pembangunan menurut
perspektif Islam adalah berbeza dengan apa yang difahami oleh masyarakat Barat.
Pembangunan Islam adalah pembangunan bersepadu meliputi pembangunan fizikal dan
pembangunan manusia secara total. Matlamatnya adalah untuk mendapatkan
keredhaan Allah. Untuk merealisasikan matlamat tersebut, Islam sebagai suatu
cara hidup yang lengkap telah menyediakan panduan atau perundangan (syariah) yang
lengkap bagi semua aspek hidup untuk diikuti oleh manusia sebagai pelaku
pembangunan. Apakah ada kesangsian di kalangan manusia muslim tentang
pembangunan menurut acuan Islam?
61
Pembangunan Menurut Islam
Pembangunan
menurut kacamata Islam bukan hanya tertumpu kepada pembangunan kebendaan
semata-mata tetapi ia meliputi ruanglingkup yang lebih luas. Secara umumnya
pembangunan boleh diiktiraf sebagai satu proses peningkatan kualiti kehidupan
seperti usaha-usaha menambah tingkat pendapatan dan penggunaan, taraf
pemakanan, kesihatan, pelajaran, suasana yang sesuai untuk meningkatkan harga
diri dan kebebasan untuk memilih bagi semua lapisan masyarakat bagi sesebuah
negara. Selain dari itu Islam juga melihat pembangunan berdasarkan kewujudan
kehidupan yang selesa dan sejahtera bagi manusia dalam memenuhi tuntutan
jasmani dan rohani. Kewujudan sebuah negara yang makmur dan aman tenteram dapat
memberikan keselesaan jasmani dan rohani serta memaju dan membangunkan manusia
dalam semua bidang agar berlakunya peningkatan dalam semua aspek kebajikan
manusia seperti moral, spiritual dan material bagi mencapai keselamatan dan
kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.
Berdasarkan
definisi ini dapat difahami bahawa pembangunan dalam Islam adalah meliputi
semua aspek pembangunan kebendaan (ekonomi) dan pembangunan insan. Ia ditumpukan
kepada usaha mengoptimumkan kesejahteraan manusia, akhlak dan kebendaan,
kerohanian dan fizikal, ekonomi dan sosial. Pengertian ini berbeza dari
pemahaman umum terhadap pembangunan yang lebih menjurus kepada aspek
pembangunan fizikal ataupun pembangunan ekonomi semata-mata.
6.2 Pendekatan
Pembangunan Menurut Islam
Pendekatan
Islam terhadap pembangunan adalah berlandaskan kepada beberapa falsafah iaitu;
a. Tauhid
(keesaan dan
kedaulatan Allah)
Tauhid
membawa pengertian semua manusia perlu bekerjasama menegakkan kesaksamaan dan setiap individu berhak ke
atas sumber-sumber ciptaan Allah.
b.Rububiyah (Allah sebagai penguasa alam)
Implikasi
Rububiyah kepada pembangunan adalah manusia sebagai agen pembangunan bebas
bertindak seluas-luasnya tetapi dalam lingkungan garis panduan yang disediakan
Allah. Allah sebagai penguasa telah membuat peraturan yang mengarahkan
kehidupan makhluk ke arah kesempurnaan dan kesejahteraan.
c. Khalifah (utusan Allah)
Manusia
sebagai pelaksana tanggungjawab khalifah di bumi hendaklah bersifat amanah dan
bertanggungjawab dalam segala kegiatan pembangunan yang dilakukan.
d. Tazkiyah (penyucian)
Untuk
mendekatkan manusia kepada Allah dan menanam perasaan tanggungjawab bersama
terhadap sesama manusia dan makhluk lain. Penyucian ini meliputi amalan ibadat dan harta.
6.3
Pembangunan Ummah
Pembangunan
ummah merupakan natijah yang terhasil dari pembangunan insan. Pembangunan insan
sebenarnya adalah suatu proses kompleks. yang melibatkan beberapa tahap berikut;
a. Pembangunan
fizikal atau jasmani
Pembangunan
fizikal merujuk kepada pertumbuhan dari segi ketinggian dan berat badan,
kematangan sistem organ utama seperti otak, saraf, deria dan sebagainya. Syariah Islam telah
meletakkan satu panduan yang jelas bagi menjana pembangunan fizikal seperti
menggalakkan seseorang menjalani kehidupan yang sihat dari aspek pemakanan yang
berzat dan halal, tidur yang mencukupi dan penjagaan kesihatan. Amalan-amalan
ibadah juga boleh menjadi alat untuk penjagaan kesihatan seperti pergerakan
dalam solat dan amalan berpuasa. Kelemahan fizikal akan menjadikan umat Islam
tidak mampu membina tamadun yang gemilang dan juga menghalang mereka dari
melaksanakan ibadah-ibadah tertentu.
b. Pembangunan
kognitif
Pembangunan
kognitif membawa maksud proses perkembangan individu dari aspek pengetahuan dan
keupayaan untuk membuat persepsi, berfikir, memahami dan menggunakan kemahiran
dalam menjalani kehidupan. Perkara yang amat berkaitan dengan pembangunan kognitif
ini ialah tuntutan menuntut ilmu dan berfikir. Islam jelas menuntut penganutnya
agar menuntut ilmu dan ini boleh dilihat dari banyak ayat-ayat al-Quran mahupun
hadith yang menekankan agar umat Islam menuntut ilmu dan meletakkan orang yang berilmu
lebih tinggi kedudukannya dari mereka yang tidak berilmu. Islam juga
menggalakkan penganutnya agar menggunakan akal fikiran dalam membuat keputusan
dan mengambil tindakan. Sekiranya tubuh badan manusia memerlukan makanan
berkhasiat, akal juga memerlukan bahan-bahan yang berkhasiat dan bermanfaat
untuk difikirkan. Ini disebut sebagai bahan intelek. Ia diperoleh dari bahan
bacaan yang bersifat intelek dan menjana kreativiti.
c. Pembangunan
Emosi
Pembangunan
emosi bermaksud perkembangan perasaan dan luahannya dalam konteks hubungan
dengan orang lain atau objek lain. Emosi merupakan sumber keseronokan mahupun
kesedihan yang berupaya mempengaruhi perkembangan moral seseorang. Selain itu,
pembangunan emosi bertujuan menjadikan seseorang itu matang dan mampu mengawal
diri berasaskan ilmu dan pengalaman dalam menghadapi sesuatu kejadian atau
peristiwa. Pembangunan emosi sangat penting untuk seseorang menilai apa yang
berlaku di sekeliling dalam kehidupannya dengan sebaik-baiknya serta dengan
adil dan bijaksana.
d. Pembangunan
Sosial
Pembangunan
sosial bermaksud suatu proses perkembangan dalam hubungan antara manusia dengan
persekitarannya. Faktor sosial dan budaya merupakan pengaruh penting dalam
kehidupan manusia. Keluarga, jiran dan masyarakat sekeliling merupakan keadaan
persekitaran di mana individu boleh dipengaruhi ataupun mempengaruhi. Justeru
itu Islam menggalakkan agar umatnya saling kenal mengenal antara satu sama
lain. Syariah Islam juga mengatur umatnya agar menjalin hubungan sesama mereka
seperti dalam adab-adab pergaulan dengan keluarga, jiran tetangga dan masyarakat
persekitaran. Tuntutan syariah agar umatnya saling kasih mengasihani, hormat
menghormati, tolong menolong adalah intipati kepada pembangunan sosial ini.
e. Pembangunan
Kerohanian
Pembangunan
kerohanian merupakan suatu proses yang bertujuan untuk melahirkan jiwa yang
bertakwa. Ketiadaan jiwa yang bertakwa akan mengakibatkan fungsi akal dan
fizikal menjadi pincang. Oleh itu pembangunan kerohanian menjadi asas kepada
keseluruhan pembangunan yang disebut di atas. Setiap manusia akan menempuh semua
dimensi perkembangan tadi sepanjang hayat mereka. Setiap tahap perkembangan
ataupun pembangunan tersebut dipandu oleh ajaran syariah Islam.
6.4 Syariah Islam Sebagai Pemacu Pembangunan
Ummah
Pembangunan ummah tidak akan menjadi
realiti sekiranya dilaksanakan mengikut acuan pembangunan Barat. Barat hanya menitikberatkan pembangunan fizikal yang
dipandu oleh akal manusia semata-mata. Akal manusia terbatas kerana manusia
tidak mampu memikirkan keperluan manusia yang lain secara menyeluruh. Keperluan
manusia hanya diketahui oleh Allah kerana Dia yang mencipta manusia. Syariah
diturunkan oleh Allah dengan beberapa objektif yang telah diterangkan sebelum
ini yang disebut sebagai maqasid al-syariah. Selain itu syariah Islam juga
mempunyai objektif lain yang disebut maqasid ‘ammah (objektif umum),
antaranya ialah;
a.
Mendidik manusia
Kehidupan
manusia terdedah kepada ujian dan dugaan. Manusia yang dicipta oleh Tuhan adalah
lemah dan memerlukan pertolongan dari-Nya dalam menghadapi cabaran yang
berlaku. Kehidupan di dunia ini penuh dengan cubaan dan ujian. Oleh itu syariah
diturunkan bagi mendidik manusia bagaimana untuk menghadapi segala ujian dan
cubaan tersebut. Syariah
menanamkan keimanan dan nilai-nilai amanah dan kebenaran dalam jiwa seseorang.
Sebahagian dari program dalam Islam ialah melalui ibadah seperti solat, puasa
dan sebagainya. Amalan ibadah yang disyariatkan oleh Allah memainkan peranan
mendidik jiwa dan membersihkannya dari sifat keji seperti sombong dan
sebagainya dan juga untuk mengukuhkan ikatan kemasyarakatan di kalangan
umatnya.
b.
Menegakkan keadilan
Matlamat
keadilan dalam Islam meliputi seluruh aspek kehidupan, undang-undang, kemasyarakatan,
hubungan antarabangsa dan sebagainya. Keadilan merupakan landasan kapada undang-undang Islam di
semua peringkat. Melalui
nas-nas al-Quran dan hadith serta kandungan syariah, ulama telah menyimpulkan
bahawa keadilan adalah matlamat syarak. Di antara nas-nas tersebut ialah surah al-Nisa’
ayat 58 yang bermaksud;
“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat
kepada yang berhak menerimanya dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara
manusia supaya kamu menetapkan dengan adil.”
Mengenai
konsep keadilan Ibn al-Qayyim berkata;
“Sesungguhnya syariah (yang terdiri daripada asas dan
binaannya) yang menyentuh bidang hukum dan kepentingan manusia di dunia dan di
akhirat adalah (bercirikan) keadilan semuanya.”
c.
Persamaan
Bertitik
tolak dari hakikat bahawa manusia berasal dari satu keturunan iaitu Adam a.s.
dan orang Islam pula mempunyai kesatuan yang menyeluruh dalam segenap
aspek dan kepatuhan maka kedudukan
mereka adalah sama di sisi undang-undang. Matlamat persamaan ini mesti
dilaksanakan sepanjang masa kecuali apabila bertembung dengan perkara berikut;
·
Halangan tetap (semulajadi yang berkekalan). Iaitu halangan menyamakan
lelaki dengan perempuan pada perkara yang menyentuh asal kejadian fitrah
manusia seperti halangan berkahwin lebih dari satu bagi perempuan.
·
Halangan kemasyarakatan. Contohnya bagi menjamin kesejahteraan umat, tidak
boleh disamakan antara orang berilmu dengan orang yang jahil.
d. Mempermudahkan
dan Menghindari Kesusahan
Sebagai
agama wahyu terakhir, Islam mempunyai keunggulan yang membolehkan ia kekal
sepanjang zaman hingga Hari Kiamat. Ia membawa dasar mempermudahkan sehingga
umat Islam dan bukan Islam dapat menerima dan melaksanakan Islam secara mudah,
senang dan lapang dada. Matlamat ini digariskan oleh firman Allah surah al-Baqarah
ayat 286 yang bermaksud;
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai
dengan kesanggupannya.”
Atas dasar itulah Islam tidak menyuruh
bertaubat dengan cara membunuh diri seperti mana yang disyariatkan kepada umat
yang terdahulu.
e. Perpaduan
Perkara ini ditegaskan oleh Allah
beberapa kali supaya setiap individu muslim berpegang teguh kepada ajaran Islam
dan mengukuhkan hubungan persaudaraan mereka. Jika mereka berpecah belah maka
mereka akan menjadi lemah dan hina.
Itulah beberapa contoh objektif syariah
yang menggambarkan keunggulannya hingga dapat memandu umatnya mencapai
pembangunan yang sepadu dan berjaya di dunia dan di akhirat.
7. Keperluan Manusia Kepada Syariah dan
Kesan Pengabaiannya
7.1 Keperluan Manusia Kepada Syariah
Manusia memerlukan syariah kerana;
·
Syariah Islam adalah perundangan
yang lengkap merangkumi seluruh peraturan yang diperlukan oleh manusia. Selain
menjelaskan perintah dan larangan, ia juga mengandungi faedah, hikmah, rahsia,
maslahat dan pelbagai manfaat kepada manusia di sebalik pensyariatannya sama
ada dari segi keimanan, ibadat, kekeluargaan, muamalah, jenayah, hubungan
antara rakyat dengan pemerintah dan akhlak yang mulia.
·
Syariah Islam datang dengan keadilan, rahmat
dan kebajikan yang tulen untuk menyelesaikan masalah manusia dalam kehidupan di
dunia. Tiada keadilan lain yang dapat mengatasinya dan tiada kebaikan yang
menandingi kemaslahatan yang terkandung dalam syariah ini. Ia terdiri dari dharuriyat
(perkara asas), hajiyat (keperluan biasa) dan tahsiniyat (keperluan
tambahan).
·
Sebagai hamba, manusia tidak
berhak membuat peraturan tetapi kena mengikut peraturan yang telah ditentukan. Manusia
mesti sentiasa bertanya, merujuk dan patuh kepada peraturan Allah. Bagaimanakah
mereka mahu berbuat demikian sekiranya mereka tidak tahu apa itu syariah? Oleh
itu mereka kena belajar, faham dan mengetahui hukum hakam dalam syariah Islam.
·
Syariah Islam adalah syariah
yang terakhir. Syariah ini bersifat istimewa, penuh dengan keringanan,
kemudahan dan tiada penekanan yang melebihi kemampuan manusia. Ia sebagai
rahmat Allah sesuai dengan kelemahan insan dan kasihan belas-Nya terhadap
manusia.
7.2 Kesan Pengabaian Syariah
Kesan pengabaian syariah Islam boleh
dilihat dari beberapa aspek yang berkaitan dengan kehidupan manusia seperti
dalam aspek ibadah, sosial, ekonomi, politik dan sebagainya.
a. Pengabaian dalam ibadah
Ramai dari kalangan orang Islam yang
tidak mematuhi perintah mengerjakan ibadah wajib seperti solat, puasa, zakat
dan haji. Mereka seolah-olah tidak takut siksaan Allah akibat dari perlanggaran
tersebut. Janji azab Allah kepada mereka yang tidak mengerjakan solat dengan dimasukkan
ke dalam neraka Saqar tidak sedikit pun membekas di hati. Apakah yang
menghalang mereka dari kembali mematuhi perintah Allah? Pengabaian ini
menyebabkan berlaku perkara buruk kepada individu, masyarakat dan negara. Hati
mereka resah dan tidak tenteram. Kehidupan berkeluarga tidak harmoni dan
bahagia dan negara juga ditimpa kesusahan, kemelaratan dan penderitaan.
b. Pengabaian dalam sosial
Pengabaian ini menyebabkan lahirnya
gejala-gejala sosial yang tidak sihat dan mengundang pelbagai krisis dan masalah
jenayah dalam sesebuah masyarakat. Di Malaysia misalnya berlakunya peningkatan
kadar jenayah seperti rogol, zina, sumbang mahram, penderaan, bunuh,
penyalahgunaan dadah, rasuah dan seumpamanya. Hampir setiap hari berita
mengenai perbuatan salah laku ini ada tersiar di dada akhbar atau di kaca
televisyen. Kegiatan maksiat dan salah laku ini secara jelas menunjukkan betapa
masyarakat Islam kini sudah tersasar jauh dari asas-asas Islam yang murni.
Mereka membelakangkan bimbingan Allah yang menjadikan dan menghidupkan mereka
supaya mengabdikan diri kepada-Nya. Mereka meninggalkan pelaksanaan tuntutan syariah untuk
mencapai kehidupan moden. Meninggalkan amar makruf nahi mungkar atas alasan kebebasan individu
(human’s right).
c.
Pengabaian dalam ekonomi
Pecah
amanah, rasuah dan lain-lain bentuk penggelapan wang adalah dosa luar biasa yang
sudah dianggap biasa. Ia dosa luar biasa kerana rasuah bukan sahaja merosakkan
kehidupan individu yang terlibat, masyarakat dan negara, bahkan menyebabkan
penderitaan yang dahsyat di akhirat kelak. Sebaliknya ia dianggap biasa kerana
sudah kerap benar dilakukan oleh semua peringkat masyarakat malah hampir
menjadi budaya. Sesuatu yang amat
memalukan ialah negara umat Islam adalah paling terkedepan dalam pengamalan
rasuah. Kenapa keadaan ini terjadi? Kenapa seorang muslim terlibat dengan
rasuah: memberi, menerima atau menjadi perantaranya?
Pengabaian
dalam ekonomi juga dapat dikesan apabila ada kalangan umat Islam yang menghalalkan
riba untuk meningkatkan prestasi ekonomi. Ada yang mewujudkan pelacuran
berlesen untuk membenteras pelacuran yang haram dan ada yang membolehkan
pendedahan aurat untuk tujuan perniagaan. Itu adalah sedikit contoh daripada
banyak contoh yang berlaku dalam masyarakat Islam apabila kegiatan ekonomi
dijalankan tidak berpandukan syariah.
d.
Pengabaian dalam politik
Di
kalangan ahli politik, jenayah yang sering diperkatakan adalah politik wang.
Untuk mendapat jawatan dan kuasa dengan cara yang tidak bermoral ada yang
sanggup menghabiskan wang untuk memancing undi dan sokongan. Politik wang
dikecam oleh semua pihak. Seolah-olah semua pihak membencinya tetapi anehnya ia
terus berlaku. Apa yang kita perhatikan, ada kalangan mereka yang mengecam
politik wang tetapi turut sama melakukannya. Sebenarnya sudah cukup bagi orang
yang beriman untuk tidak membudayakan politik wang berdasarkan hadith nabi s.a.w.
yang diberitahu oleh Thauban maksudnya;
“Rasulullah s.a.w. melaknati pemberi rasuah, penerima
rasuah dan perantaranya”. (Riwayat Ahmad dan al-Hakim)
Apabila
Rasulullah s.a.w. melaknati kita, maka apa upaya untuk kita mendapat ketenangan
dan keberkatan dalam hidup? Wang, harta
dan kuasa yang sebanyak mana pun tidak berguna lagi. Betapa ramai orang yang
kaya dan berpangkat tetapi hidupnya
resah, rezekinya cukup tetapi masih tidak cukup. Inilah impak laknat yang
maknawi sifatnya tetapi sangat menghancurkan kehidupan. Bagaikan mengalami
siksaan neraka dunia sebelum neraka akhirat. Sesungguhnya kebinasaan dan
kerosakan yang berlaku ini adalah akibat dari perbuatan manusia sendiri. Allah
memperingatkannya melalui surah al-Rum ayat 41 yang bermaksud;
“Telah menjadi nyata kerosakan di darat dan di laut
disebabkan oleh perbuatan tangan manusia, supaya dengan itu Allah menjadikan
mereka merasakan sebahagian dari akibat perbuatan mereka, agar mereka kembali
ke jalan yang benar”.
8.
Kesimpulan
Berdasarkan
huraian yang dijelaskan di atas, dapat dikemukakan beberapa rumusan seperti
berikut;
a. Syariah
Islam adalah peraturan yang diturunkan Allah kepada seluruh umat manusia
sebagai panduan hidup dalam menempuh kehidupan. Keperluan terhadap satu panduan
yang serba lengkap adalah satu kemestian kerana manusia adalah makhluk yang
dicipta serba kekurangan.
b. Syariah
Islam adalah peraturan yang mengatur kehidupan manusia agar mereka memperoleh
kejayaan dan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Kejayaan dan kebahagiaan yang menjadi buruan manusia
bukan dihitung berdasarkan kepada pencapaian kemajuan di dunia semata-mata.
c. Syariah Islam bertujuan untuk memelihara
kepentingan manusia khususnya menjaga agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.
Manusia kadangkala lupa peranan dan tanggungjawab mereka dalam mengejar
cita-cita. Manusia hanya mementingkan diri
sendiri kerana godaan nafsu dan perasaan. Oleh itu matlamat syariah (maqasid
al-syariah) boleh dijadikan panduan agar manusia tidak mengabaikan kepentingan
dan hak orang lain dalam mengejar cita-cita.
d. Pengamalan
dan penghayatan objektif umum syariah secara menyeluruh seperti keadilan
sejagat, persamaan, mempermudahkan dan menghindarkan kesusahan dan sebagainya
merupakan satu petunjuk dan panduan kepada manusia dalam pengurusan dan
pembangunan ummah.
e. Pembangunan
ummah adalah satu bentuk pembangunan bersepadu yang mengambil kira pembangunan
fizikal dan spiritual. Kedua-kedua aspek pembangunan ini memerlukan satu sama
lain. Tanpa ada pembangunan fizikal umat Islam juga tidak mampu mewujudkan
pembangunan spiritual dan begitu juga sebaliknya.
f. Pengabaian
syariah Islam akan memberi impak yang negatif kepada diri, masyarakat dan
negara. Allah
nenurunkan bala supaya hamba-Nya sedar akan kepentingan menjaga syariah Islam.
Rujukan
.
Abdul
Monir Yaacob. 1998. Undang-Undang Dan Masyarakat. Penyunting.
Kuala Lumpur : Institut Kefahaman Islam Malaysia .
Abdul Qadir Audah. 1986. Islam Dan Perundangan.
Terj. Oleh K.H. Firdaus A.N. Shah Alam: Dewan Pustaka Fajar.
al-Duraini, Dr. Fathi. 1987. Khasais al-Tasyri’
al-Islami fi al-Siyasah wa al-hukm. Beirut.
al-Fasi’, Allal. 1963. Maqasid al-Syariah al-Islamiyah
wa Makarimuha. Rabat.
al-Syatibi, Abu Ishak Ibrahim bin Musa. t.t. al-Muwafaqat
fi Usul al-Syariah. Beirut.
Hassan, Dr. Husin Hamid. 1971. Nazariyah al-Maslahah fi al-Fiqh al-Islami.
Kaherah.
Hussin Salamon. 1999. Pembangunan Dari Perspektif
Islam. Laman
Web: http://www.utm.my/skpost/1999905/19990511.htm.
Ibn.‘Asyur, Muhammad al-Tahir. t.t. Maqasid
al-Syariah al-Islamiyah. Tunis.
Kamus ekonomi. 1993. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Malik. 1998. al-Muwata’. Beirut.
Maznah Daud. 1997. Pengenalan Syariah. cet.
1. Shah Alam: Dynamic Care.
Mohd Kamal Hassan. 1998. Pendidikan Dan
Pembangunan: Satu Perspektif Bersepadu. Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.
Ruzian Markom. 2003. Apa itu Undang-Undang Islam.
Bentong:
PTS Publications & Distributor SDN. BHD.
Sukeri Mohamad. 1995. Monograf Syariah 3.
Kuala Lumpur: FSAIUM.
Surtahman Kastin Hasan. 1993. Ekonomi Islam: Dasar
Dan Amalan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Zaidan, Abdul Karim. 1976. Usul al-Dakwah.
Maktabah al-Manar al-Islamiyah.
welcome ;)
ReplyDeleteassalamualaikum.. minta izin copy and buat rujukan.. terima kasih :)
ReplyDeleteAssalamualaikum wbt. Saya ingin mohon untuk copy dan bt rujukan untuk esei saya. Terima Kasih kerana share. sangat membantu dan memberi manfaat.. Semoga Tuan dan sekeluarga berada dalam limpahan rahmat-Nya. Amin :)
ReplyDeleteSlm..mohon izin copy utk buat rujukan..tq
ReplyDeleteassalamualaikum ustaz.. izinkan sy untuk copy dan digunakan sebagai rujukan assignment ..tq #grup4
ReplyDeleteTerima kasih banyak - banyak
ReplyDelete