PERKEMBANGAN
SISTEM KEWANGAN ISLAM
6.1
Pendahuluan
Sistem kewangan Islam merupakan sebahagian daripada
ajaran agama Islam yang syumul (sempurna). Kesempurnaan Islam bermaksud ia
mempunyai sistem kewangan yang tersendiri seperti juga sistem dan ideologi
kehidupan manusia yang lain.
6.2 Sistem
kewangan Islam
a. Bank
Islam
Kesedaran, penghayatan dan kebangkitan kembali Islam
berlaku dengan meluas dan mendadak di kalangan umat Islam di dunia pada masa
kini.
Kesedaran Islam semakin mendalam dari peringkat rakyat jelata hingga kepada
golongan pemerintah. Penghayatan dalam bidang ekonomi merupakan salah satu dari
aspek kebangkitan Islam. Malaysia
dan juga negara-negara Islam yang lain telah berusaha untuk melaksanakan
sepenuhnya prinsip-prinsip ekonomi Islam terutamanya dalam bidang
kewangan. Keutamaan bidang ini memang bertepatan sekali supaya umat Islam dapat
menggelakkan diri dari membuat transaksi kewangan yang melibatkan unsur riba
yang bertentangan dengan Islam. Malaysia menubuhkan Bank Islam Malaysia Berhad
pada tahun 1982 sebagai satu langkah positif dan dinamis.
Sekilas
lalu sejarah sistem kewangan Islam bermula apabila Rasulullah sebagai ketua negara di Madinah bertindak mengemaskini
sistem ekonomi negara agar selaras dengan kehendak Allah melalui panduan
al-Quran bagi menjamin kestabilan kehidupan masyarakat. Dasar kewangan yang dilaksanakan baginda ialah
menghapuskan amalan riba kerana amalan riba telah memberi kesan yang
sangat negatif kepada masyarakat dalam pelbagai aspek kehidupan. Ini selaras
dengan perintah Allah dalam firman-Nya yang bermaksud;
“Dihalalkan jual
beli dan diharamkan riba.”
(al-Baqarah: 275)
Begitu
juga hadith Rasulullah s.a.w. telah mengharamkan sistem pertukaran barangan
atau barter system kerana
ia mengandungi
riba al-fadl dan riba al-yad dengan alternatif membenarkan
transaksi menggunakan nilai mata wang. Baginda mengarahkan penggunaan sistem
timbangan mata wang berdasarkan amalan penduduk Makkah. Rasulullah s.a.w. pada
tahun kedua hijrah telah mewajipkan zakat harta dengan piawaian dinar
dan dirham mengikut tempoh akaun haul (cukup satu tahun).
Dalam
konteks Malaysia, idea penubuhan bank Islam bermula apabila banyak pihak menyuarakan hasrat supaya bank Islam
ditubuhkan di negara ini. Kongres Ekonomi Bumiputera pada tahun 1980
telah meluluskan usul meminta kerajaan membenarkan Lembaga Urusan dan Tabung
Haji (LUTH) menubuhkan sebuah bank Islam untuk melabur wang umat Islam. Seminar Kebangsaan Konsep Pembangunan Dalam Islam yang
berlangsung di Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1981 telah meluluskan
resolusi meminta kerajaan mengambil tindakan segera untuk mengadakan
undang-undang bagi membolehkan penubuhan bank dan badan kewangan yang
dijalankan mengikut prinsip-prinsip Islam. Hasrat untuk menubuhkan bank Islam
juga telah disuarakan pada peringkat negeri dan oleh kumpulan-kumpulan
masyarakat Islam. Usaha menubuhkan bank Islam telah dibuat secara berasingan
sejak tahun 1980 oleh Lembaga Urusan dan Tabung Haji, PERKIM dan orang
perseorangan. Hasil dari usaha ini, kerajaan telah menerima syor
Lembaga Urusan dan Tabung Haji (LUTH) supaya langkah bagi menubuhkan bank Islam
diselaraskan pada peringkat kebangsaan. Berikutan dengan itu pada 30 Julai 1981
kerajaan telah melantik Jawatankuasa Pemandu Kebangsaan Bank Islam dengan
dipengerusikan oleh Y.M. Raja Tan Sri Mohar Bin Raja Badiozaman dengan Lembaga
Urusan dan Tabung Haji dilantik sebagai urusetia.
Dalam
operasinya, Bank Islam Malaysia
Berhad adalah sebuah bank perdagangan yang beroperasi mengikut lunas-lunas
syariah. Seperti bank-bank yang lain, perjalanan perniagaan dan operasi Bank
Islam Malaysia Berhad adalah berbentuk sebuah institusi perantaraan di antara
dua kumpulan pelanggan iaitu penyimpan yang terdiri dari orang perseorangan,
agensi dan jabatan-jabatan kerajaan, badan-badan berkanun, syarikat-syarikat
swasta dan seumpamanya. Kumpulan ini menyimpan wang mereka dalam bank. Tanpa
wang simpanan mereka, bank tidak dapat menjalankan perniagaan dan operasinya.
Ada di antara mereka menyimpan dengan tujuan keselamatan dan juga keselesaan.
Ada pula yang menyimpan dengan tujuan untuk berkongsi keuntungan mengikut
cara-cara yang dihalalkan oleh syarak. Kumpulan pelanggan kedua ialah peminjam
atau pelabur yang ingin menggunakan wang simpanan dalam bank untuk tujuan
projek perniagaan atau pelaburan bagi memperolehi keuntungan. Kumpulan ini juga
terdiri dari orang perseorangan, badan-badan, syarikat-syarikat dan
seumpamanya. Tanpa projek perniagaan atau pelaburan mereka, bank juga tidak
dapat menjalankan perniagaannya.
Bentuk-bentuk perniagaan yang dijalankan oleh Bank Islam
dengan kumpulan penyimpan dan kumpulan peminjam atau pelabur ialah;
1. Jenis-jenis Simpanan
Dalam hubungannya dengan penyimpan, bank berusaha supaya
mereka membuat simpanan wang mereka dalam bank ini. Bank menyediakan tiga jenis
kemudahan simpanan kepada pelanggan-pelanggannya.
i.
Akaun Semasa
·
Bank menerima wang simpanan dari penyimpan dalam bentuk
simpananan Akuan Semasa di bawah hukum wadi’ah.
·
Bank meminta izin penyimpan untuk menggunakan wang mereka
selama mana wang itu tersimpan dengannya.
·
Penyimpan berhak mengeluarkan sebahagian atau semua baki
simpanan mereka pada bila-bila masa mereka kehendaki dan dalam hal ini bank
memberi jaminan untuk mengembalikan baki tersebut.
·
Semua manfaat dan keuntungan daripada penggunaan baki
simpanan
penyimpan adalah menjadi hak bank. Ini
berbeza dengan Akuan Semasa di mana bank bercadang akan memberikan keuntungan
mengikut budi bicara.
·
Bank memberi Buku Simpanan dan khidmat-khidmat biasa yang
lain mengenai Akuan Simpanan kepada penyimpan.
ii.
Akaun pelaburan
Bank menjadi pengusaha dan penyimpan menjadi pemilik
modal dan kedua-dua pihak bersetuju membahagi keuntungan yang diperolehi
daripada usaha bank melaburkan wang simpanan berkenaan. Pada masa ini, bank
akan menawarkan nisbah pembahagian pada kadar 70% kepada penyimpan dan 30%
kepada bank. Tawaran nisbah pembahagian untung ini boleh diubah oleh bank dari
semasa ke semasa. Di bawah hukum mudharabah, simpanan pelaburan yang
dibuat oleh pelanggan dengan bank dikehendaki ditetapkan tempohnya. Bank akan
menerima simpanan bagi tempoh-tempoh; 3 bulan, 6 bulan, 9 bulan, 12 bulan, 15
bulan, 18 bulan, 24 bulan atau lebih. Dalam sistem mudharabah, penyimpan
tidak mencampuri pengurusan pelaburan wangnnya dan jika pelaburan bank
menghadapi kerugian penyimpan menanggung semua
kerugian tersebut.
2. Jenis-jenis Pembiayaan dan Pelaburan
Bank
menyediakan pelbagai jenis pembiayaan, bentuk pelaburan dan khidmat kepada
peminjam, pelabur dan pelanggannya. Jenis-jenis
pembiayaan, pelaburan dan khidmat ini mungkin terhad pada tempoh awal penubuhan
bank, tetapi akan diperkembangkan dari semasa ke semasa. Bank boleh menyediakan
pembiayaan dan pelaburan bagi kegiatan-kegiatan pengeluaran ekonomi yang tidak
bertentangan dengan kehendak syariah. faktor-faktor lain yang menentukan
pembiayaan dan pelaburan yang disediakan oleh bank adalah;
a.
Viabiliti
(kedudukan keuntungan projek) berkenaan.
b.
Kedudukan wang simpanan dan kemampuan bank, dan
c.
Polisi bank tentang pembiayaan dan pelaburannya.
Bentuk pembiayaan dan pelaburan bank antara lainnya
meliputi tiga bidang am iaitu;
i.
Membiayai atau melabur dalam sesuatu projek atau
bahagian-bahagian dari projek tersebut, seumpama projek-projek pengeluaran
pertanian, pembinaan, perkilangan, perdagangan dan perkhidmatan.
ii.
Membiayai pelanggan bagi memperolehi harta tetap sama ada
yang bergerak atau yang tidak bergerak seperti tanah, kilang dan loji, bangunan
termasuk rumah serta alat jentera dan pengangkutan dan lain-lain.
iii.
Membiayai pelanggan dan inventori seperti alat ganti,
bahan-bahan mentah dan barangan separuh siap.
Dari segi jangka masa pembiayaan dan pelaburan yang
dibuat oleh bank, ia dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu;
a.
Jangka pendek. Tempoh kurang dari satu tahun.
b.
Jangka sederhana. Tempoh di antara 1 hingga 3 tahun; dan
c.
Jangka panjang. Tempoh melebihi 3 tahun.
3. Perbezaan
Antara Bank Islam dan Bank Konvensional
i.
Menghapuskan unsur riba dalam semua kegiatan ekonomi
Bank Islam menegakkan pemikiran yang berlawan dengan bank
riba. Ia didasarkan kepada pemikiran Islam dan panduannya dalam kehidupan iaitu
setiap pelaburan langsung dan pelaburan tertakluk kepada hukum-hukum tertentu
bagi memastikan sesuatu itu dibolehkan atau dilarang. Dengan itu
perkara-perkara berikut diambil perhatian;
·
Mengumpul dan menyalurkan pelaburan untuk pengeluaran
barang-barang dan perkhidmatan yang diperlukan oleh orang Islam.
·
Menentukan
barang-barang dan perkhidmatan yang dikeluarkan dari jenis yang halal.
·
Menentukan semua
operasi di setiap peringkat pengeluaran (sumber modal, jual beli dan
sebagainya) mengikut cara yang dibolehkan oleh syarak.
·
Menentukan semua
faktor pengeluaran termasuk sistem kerja dan penggajian adalah selaras dengan
hukum Islam.
·
Menentukan
keperluan utama masyarakat didahului sebelum memenuhi keperluan individu.
ii.
Keseimbangan di antara pembangunan ekonomi dengan
pembangunan sosial.
Islam adalah agama penyatuan yang tidak memisahkan setiap
aspek kehidupan. Bank Islam bukan sahaja tidak memisahkan pembangunan sosial
dengan pembangunan ekonomi tetapi tidak menganggap pembangunan sosial adalah
perlu untuk pembangunan ekonomi menghasilkan manfaat. Dengan
itu kedua-dua matlamat tercapai di samping kepentingan masyarakat dipenuhi
dengan adil. Organisasi bank Islam yang berasaskan prinsip Shirkat Inan
(Perkongsian Bebas) dan Mudarabah (Perkongsan Terhad) untuk kejayaan
bank Islam kerajaan harus mengisytiharkan:
·
Semua urusan yang
melibatkan riba adalah haram
·
Semua bank yang
berasaskan riba adalah haram
b. Al-Rahn
Berasal dari kalimah bahasa Arab ’al-Rahn’
yang bermaksud sesuatu barang yang diserahkan kepada seseorang sebagai cagaran
hutang. Dari segi istilah syarak, ia membawa erti sebagai ‘harta yang dijadikan
cagaran kerana sesuatu hutang untuk menyamakan hutangnya apabila tidak
berkemampuan pembayarannya oleh yang berhutang mengikut ketentuan syarak.”
Gadaian atau al-Rahnu menjadikan sesuatu barang
berharga sebagai sandaran atau cagaran yang terikat dengan hutang yang boleh
dibayar dengannya pada ketika hutang itu tidak dapat dijelaskan. Tujuan gadaian
ialah untuk meyakinkan tuan punya hutang bahawa haknya tidak akan hilang
sekiranya orang yang berhutang tidak menjelaskan hutang itu. Oleh kerana barang
yang digadai itu akan dijual dan harganya diambil sekadar jumlah berbaki dari
hutang tersebut dan baki harga barang tersebut akan dikembalikan kepada tuan
punya barang.
Al-Rahnu atau
Cagaran atau gadaian adalah terjemahan daripada kata Inggeris, iaitu mortgage dan pawn. Dari segi istilah, ia membawa maksud cagaran yang diserahkan
oleh peminjam kepada yang memberi pinjam untuk jangka masa tertentu. Pajak
gadai di Malaysia adalah satu amalan yang amat tua usianya sejak abad ke 15
lagi pada zaman Kesultanan Melayu Melaka yang diperkenalkan oleh pedagang
China, sesama jiran tetangga, sahabat dan keluarga yang berlaku secara rahsia.
Dalam hal ini, pemberi pinjam menyimpan barang kemas daripada peminjam. Kedai
emas juga turut menjalankan kegiatan pajak gadai. Pajak gadai berlesen
diperkenalkan di Malaysia pada zaman penjajahan Inggeris. Undang-undang Pajak
Gadai siap digubal pada tahun 1972 dan dikuatkuasakan dalam bulan Jun 1973.
Keharusan gadaian adalah berdasarkan al-Quran, al-Sunnah
dan Ijma’ ulama. Maksud firman Allah;
”Dan jika kamu berada di dalam musafir (lalu kamu berhutang atau memberi
hutang yang bertimpan) sedangkan kamu tidak mendapati jurutulis maka hendaklah
diadakan barang gadaian untuk dipegang oleh orang yang memberi hutang)”.
(al-Baqarah: 283)
Al-Bukhari dan Muslim turut meriwayatkan bahawa Rasulullah
s.a.w telah menggadaikan baju besi baginda kepada seorang Yahudi untuk
mendapatkan makanan daripadanya. Para ulama juga bersepakat mengatakan bahwa al-Rahn
adalah diharuskan. Bagi setiap urusan al-Rahn perlu cukup syarat-syarat
dan rukun-rukunnya supaya ia tetap berlandaskan kesempurnaan syarak yang
mementingkan kesejahteraan ummah seluruhnya.
Masyarakat Malaysia termasuk juga orang-orang Islam
sangat memerlukan pajak gadai untuk memenuhi keperluan hidup mereka. Pajak
gadai yang ada beroperasi mengikut Akta Pajak Gadai 1972. Tetapi akta 1981 pula
jelas terdapat peruntukan yang amat bercanggah dengan Islam, di antaranya;
·
Seksyen 17 yang mengenakan faedah atas pinjaman yang
tidak melebihi 2% sebulan atas
pinjaman.
·
Seksyen 23 mengenai gadaian yang akan menjadi lesap
selepas tempoh gadaian bagi pinjaman tidak melebihi RM100.
Untuk mengelakkan terjerumus kepada perkara haram di
atas, al-Rahn amat diperlukan. Oleh yang demikian sudah banyak negeri
yang telah mencari jalan keluar dengan menubuhkan institusi al-Rahn
berdasarkan ruang perundangan yang dibolehkan. Sistem pajak gadai Islam (al-Rahn)
telah mula dipraktikkan oleh kerajaan negeri Kelantan, Terengganu dan Bank
Rakyat Malaysia Berhad sejak tahun 1992. Pinjaman diberikan kepada pelanggan
berdasarkan prinsip ”Qard al-Hasan” yang tidak mengenakan kadar faedah
terhadap pinjaman tersebut. Orang yang menggadai dikehendaki menyerahkan
sejumlah tertentu barang emas sebagai sandaran terhadap pinjaman yang dibuat.
Barang yang dicagarkan itu disimpan berasaskan hukum al-Wadi’ah. Apabila
habis tempoh gadaian (luput) atau sebelumnya, orang yang menggadai dikehendaki
membayar balik jumlah wang yang dipinjamkan. Selepas itu orang yang menggadai
berhak mendapatkan semula barang emas yang digadai itu dengan membayar sejumlah
wang yang telah ditetapkan oleh pihak bank sebagai upah perkhidmatan (ujrah)
kerana telah menjaga dan menyimpannya dengan selamat.
Kadar yang ditetapkan adalah seperti berikut:
Jumlah pinjaman : maksima RM5000.00
Barang yang digadai : barang emas tulin
Keuntungan diperolehi : bergantung kepada nilai emas yang
digadaikan, contohnya.
Nilai Barang Emas Upah
Perkhidmatan
RM400 atau kurang : 0.75%
RM401-RM2000 : 0.90%
RM2001-RM10000 : 1.00%
Tempoh gadaian adalah tidak melebuhi 6 bulan (sekiranya
orang yang menggadai gagal untuk menebus kembali dalam tempoh tersebut, barang
itu boleh dijual atau dilelong. Baki jumlah yang dipinjam diserahkan kembali
kepada orang yang telah menggadai). Prinsip gadaian dilaksanakan berasaskan
hukum al-Wadi’ah.
1. Perbezaan
di antara al-Rahn dengan Pajak Gadai Konvensional
Tidak banyak perbezaan di antara pajak gadai yang sedang
berjalan di Malaysia dengan yang diperundangkan oleh Allah. Namun demikian
beberapa perbezaan yang ketara dapat juga diketengahkan. Di antaranya ialah
sistem pajak gadai yang terdapat pada hari ini menjadikan bunga atau riba
sebagai nadi kegiatannya. Ini bererti pajak gadai itu bukan merupakan institusi
untuk menolong golongan susah, sebaliknya berfungsi sebagai institusi penindas
dan menyusahkan lagi golongan susah. Sedangkan sistem gadaian Islam bebas
daripada sebarang bentuk bunga atau riba. Barang gadaian hanya sebagai cagaran
bagi meyakinkan pihak yang memberi pinjam, tentang kesungguhan pihak peminjam
untuk membayar hutang.
Seterusnya sistem pajak gadai di Malaysia penuh dengan
tipu helah dan penyelewengan yang amat bertentangan dengan nilai Islam. Pihak
pemegang pajak gadai bebas untuk melakukan apa sahaja yang ia suka semata-mata
untuk mendatangkan keuntungan yang berlipat kali ganda. Sebaliknya sistem pajak
gadai Islam menjadikan iman, takwa, amal salih, semangat persaudaraan,
tolong-menolong dan bekerjasama sebagai asas amalan pajak gadai. Hanya
berpandukan kepada lunas-lunas Islam sahaja sistem pajak gadai benar-benar
dapat memberi pertolongan kepada golongan yang susah dan mencapai matlamat
penubuhannya.
c. TAKAFUL
Perkataan ‘takaful’ berasal dari bahasa Arab iaitu
masdar dari kata dasar Kaf, Fa’ dan Lam yang membawa maksud ‘Tadhamun’
yang bermaksud menjamin satu sama lain (Rohi Baalbaki 1992). Dalam
bahasa Arab, perkataan yang merujuk kepada insuran adalah al-Ta’min.
Perkataan ini berasal dari kata nama al-Amn yang bermaksud
kesejahteraan.
Di
Malaysia, perkataan takaful digunapakai berbanding perkataan ta’min
kerana ia menepati kehendak semasa. Perkataan takaful berkait rapat dengan al-musyarakah
yang bermaksud perkongsian (Mohd Ma’sum Billah 2001: 17). Oleh itu takaful
adalah perkongsian tanggungjawab atau perkongsian jaminan di antara satu sama
lain. Kerana inilah perkataan takaful lebih meluas penggunaannya di Malaysia
pada hari ini.
Konsep
insuran Islam adalah diasaskan kepada konsep Takaful. Konsep ini menggambarkan
satu rancangan insuran berasaskan perpaduan, rasa tanggungjawab dan hubungan
persaudaraan di antara peserta. Peserta rancangan ini bersetuju untuk bersama
memberi sumbangan kewangan berdasarkan tabarru’ (derma) dengan niat
kerana Allah bagi membantu satu sama lain. Konsep takaful bertujuan untuk
mewujudkan perhubungan yang erat secara Islam di antara peserta-peserta yang
bersetuju menanggung bersama di antara mereka kerugian oleh sebab-sebab
tertentu seperti kematian, bencana atau sebagainya.
Masyarakat
zaman silam khususnya para pedagang Arab telah mempraktikkan konsep
perlindungan insuran sebelum kedatangan Islam. Mereka berdagang dengan
merentasi padang pasir, membawa barang dagangan menggunakan unta, mengembara
dari sebuah negeri ke sebuah negeri secara berkumpulan atau individu. Dalam
mengharungi urusniaga ini, mereka sentiasa terdedah kepada kemungkinan
berlakunya pelbagai bahaya dan bencana seperti rompakan, ribut padang pasir,
pembunuhan dan lain-lain sehingga boleh menyebabkan bukan sahaja kerugian
kehilangan barang dagangan mereka malah boleh juga mendatangkan ancaman kepada
nyawa pedagang itu sendiri. Bagi mengatasi atau meringankan bebannya,
pedagang-pedagang Arab pada ketika itu telah saling berpakat di antara mereka
untuk mengagih-agihkan barang dagangan kepada kafilah dan beberapa ekor unta.
Oleh itu jika ditakdirkan berlaku sesuatu malapetaka ke atas mana-mana kafilah
atau unta yang mereka gunakan itu, kerugian atau kehilangan yang mungkin
dialami hanya sekadar terhad kepada kafilah atau unta yang malang itu sahaja.
Kemunculan Islam dan tertegaknya kerajaan Islam di Madinah lanjutan dari hijrah
Rasulullah, beberapa sistem yang diamalkan mengikut adat resam masyarakat Arab
yang didapati tidak bercanggah dengan Islam terus dikekalkan. Di antara sistem
ini ialah prinsip bantu-membantu dan saling bekerjasama di kalangan masyarakat.
Malaysia
memperkenalkan perniagaan perkhidmatan insuran secara Islam apabila parlimen
meluluskan Akta Takaful dan telah diwartakan pada tahun 1984. Akta ini
memberikan hak pengeluaran lesen dan peraturan perniagaan takaful. Akta Takaful
1984 telah merujuk kepada Akta Insurans 1963 sebagai model. Pengubahsuaian dan
pindaan telah dibuat untuk menjadikan Akta Takaful selaras dengan amalan
insuran Islam. Di bawah akta ini, sebuah badan penyeliaan akan bertanggungjawab
untuk mengawasi dan menyelia syarikat takaful. Badan tersebut ialah Bank Negara
Malaysia melalui Ketua Pengarah Takaful yang juga Gabenor Bank Negara. Akta
Takaful 1984 juga memperuntukkan sebuah majlis penyeliaan agama Islam untuk
menasihat pengendali takaful berhubung dengan operasi perniagaan yang
memastikan ianya tidak terlibat dengan sebarang unsur yang tidak dibenarkan
oleh syariah. Lanjutan dari itu, Syarikat Takaful (M) Sdn. Bhd. telah
ditubuhkan pada 29 November 1984 mengikut Akta Syarikat 1965.
Falsafah
insuran Islam mementingkan niat ikhlas untuk membantu satu sama lain. Oleh hal
yang demikian sumbangan kewangan untuk tujuan ini adalah berdasarkan kepada
semangat tabarru’ (derma).
1.
Falsafah
takaful
i.
Saling
bertanggungjawab
Peserta
rancangan insuran Islam bersetuju untuk bertanggungjawab di antara satu sama
lain. Memikul tanggungjawab dengan niat yang baik adalah satu ibadah dan hal
ini adalah dituntut dalam Islam. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
“Seseorang tidak
boleh dianggap beriman sehingga ia mengasihi saudaranya sebagaimana ia
mengasihi dirinya sendiri.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
ii.
Saling bekerjasama
atau bantu-membantu
Konsep
membantu dan menolong sesama umat Islam dan juga sesama manusia adalah satu
langkah yang terpuji. Ia dapat mengurangkan tekanan bagi pihak yang terdesak
dan pihak yang membantu akan memperolehi ganjaran pahala dari Allah.
iii.
Saling
lindung-melindungi
Peserta
rancangan insuran Islam juga bersetuju untuk saling lindung-melindungi di
antara satu sama lain dari sebarang kesusahan, bencana dan sebagainya. Ini
penting kerana keselamatan atau keamanan adalah satu keperluan tabii dalam
kehidupan manusia. Kepentingan takaful dalam kehidupan tidak dapat dinafikan
kerana kehidupan manusia tidak pernah terlepas dari risiko dan ketidaktentuan. Kebanyakan
aktiviti manusia berlaku dalam keadaan tidak menentu dan penuh dengan bahaya.
Insuran berkaitan dengan perancangan untuk menyediakan pampasan kepada
seseorang yang mengalami kerugian kewangan akibat ditimpa kemalangan atau
kematian. Kaedah yang digunakan ialah dengan mengumpulkan sejumlah wang yang
telah ditetapkan daripada tiap-tiap anggota dalam satu kumpulan yang menghadapi
risiko itu dan membayar pampasan akbat kerugian kewangan kepada meraka yang
benar-benar ditimpa kemalangan.
Dalam
konteks perniagaan dunia hari ini, adalah menjadi begitu penting untuk menjamin
keselamatan kewangan, harta dan juga keselamatan individu, syarikat dan
keseluruhan ekonomi sesebuah negara. Institusi ini turut berfungsi menyalurkan
sebahagian besar modalnya untuk membiayai projek-projek pembangunan dalam sektor
awam dan swasta.
2.
Operasi
Syarikat Takaful Malaysia
i.
Takaful
Keluarga
Adalah
satu bentuk perlindungan bagi orang perseorangan yang ingin berikhtiar membuat
persediaan menghadapi malapetaka dan bencana yang menimpa ke atas dirinya
sendiri. Melalui perlindungan takaful ini, seseorang itu boleh berikhtiar dan
merancang untuk meninggalkan suatu jumlah wang kepada waris-warisnya jika
ditakdirkan ajalnya tiba ataupun menyediakan sejumlah wang sebagai bekalan
ketika usia tua.
Syarikat Takaful juga menyusun skim-skim perlindungan
Takaful Keluarga bagi membolehkan peserta mendapat perlindungan ini berasaskan
tujuan-tujuan berikut;
b.
Peserta-peserta menyimpan atau menabung secara
berterusan.
c.
Kumpulan wang yang diperolehi dilaburkan bagi mendapatkan
keuntungan.
d.
Menyediakan perlindungan kepada peserta-peserta yang
ditimpa malapetaka dan bencana.
e.
Mengembalikan bahagian simpanan dan bahagian untung serta
manfaat takaful yang berkenaan kepada peserta-peserta yang tidak ditimpa malapetaka
dan bencana.
Seseorang yang menyertai satu-satu skim perlindungan
Takaful Keluarga dikenali sebagai peserta dan ia memilih salah satu daripada
beberapa skim perlindungan yang disediakan dengan tempoh matang yang ditetapkan
terlebih dahulu. Syarikat
Takaful dan peserta seterusnya memeterai perjanjian al-Mudharabah.
Tiap-tiap kali peserta membuat bayaran ansuran caruman, Syarikat Takaful akan
membahagikan bayaran ini kepada dua akaun yang dikenali sebagai Akaun Peserta
dan Akaun Khas Peserta. Sebahagian
besar seumpama 97.8% dari jumlah caruman akan dimasukkan ke dalam Akaun Peserta
untuk tujuan tabungan dan pelaburan. Bakinya akan dimasukkan ke dalam Akaun
Khas Peserta untuk keperluan membayar manfaat takaful kepada rakan-rakan
peserta yang ditimpa malapetaka dan bencana. Dana dalam kedua-dua akaun ini akan disatukan dan dilaburkan
oleh Syarikat Takaful dalam bidang dan bentuk pelaburan yang halal mengikut
hukum-hukum syarak. Keuntungan yang diperoleh akan dibahagikan mengikut
perjanjian al-Mudharabah yang telah dipersetujui di antara syarikat dan
peserta dari keuntungan pelaburan yang sama akan dimasukkan ke dalam Akaun Khas
Peserta.
ii.
Takaful Am
Perlindungan Am adalah suatu jenis perlindungan yang
boleh disertai oleh orang perseorangan, syarikat, pertubuhan dan perbadanan
sebagai ikhtiar bagi menghadapi kemungkinan belaku malapetaka atau bencana yang
tertentu seperti kebakaran, kehilangan, kemalangan dan sebagainya yang biasanya
boleh menimpa ke atas harta benda atau barang yang dimiliki. Seperti dalam
Takaful Keluarga, peserta-peserta yang menyertai skim-skim perlindungan Takaful
Am akan memeterai satu perjanjian perlindungan takaful dengan Syarikat Takaful.
Perjanjian ini adalah perjanjian al-Mudharabah. Di bawah perjanjian ini
hak-hak dan kewajipan-kewajipan peserta-peserta dan Syarikat Takaful adalah
dinyatakan dengan jelas. Syarikat Takaful akan menjalankan kewajipannya sebagai
pengusaha bagi menerima caruman-caruman penyertaan takaful dari
peserta-peserta, menguruskan skim-skim perlindungan Takaful Am, membuat
pelaburan dan sebagainya. Jumlah caruman yang dibayar oleh peserta-peserta
adalah bergantung kepada jenis-jenis skim perlindungan yang disertai dan
mengikut kadar yang biasanya ditetapkan oleh Syarikat Takaful.
Dalam urusniaga
Takaful Am, penyertaan peserta-peserta dalam sebarang skim perlindungan
Takaful Am yang disediakan oleh Syarikat Takaful seperti perlindungan kereta,
kebakaran, rumah, gangguan perniagaan dan sebagainya dinamakan sebagai sumbangan takaful kepada syarikat. Wang caruman peserta-peserta ini
akan dikumpulkan dalam satu kumpulan wang dan dilaburkan oleh syarikat dalam
bidang dan bentuk pelaburan yang halal dari segi syarak. Semua keuntungan yang
diperolehi dari kegiatan pelaburan yang diusahakan oleh syarikat akan dimasukkan
ke dalam kumpulan wang ini.
Seperti yang terkandung di dalam perjanjian, perlindungan
takaful adalah atas persetujuan dan
kerelaan peserta. Dari wang ini, Syarikat Takaful akan membayar pampasan kepada
mereka yang menanggung kerugian kerana ditimpa bencana tertentu. Syarikat juga
akan menggunakan wang ini bagi membiayai perbelanjaan kendalian urusniaga
Takaful Am. Sekiranya selepas ditolak semua perbelanjaan kendalian urusniaga
takaful dinyatakan, kumpulan wang ini masih lagi mempunyai lebihan maka lebihan
ini akan dibahagikan di antara peserta dan syarikat mengikut prinsip al-Mudharabah.
2.
Perbezaan di antara Takaful dan Insuran Konvensional
Skim Takaful mempunyai perbezaannya yang tersendiri jika
dibandingkan dengan insuran konvensional iaitu;
a.
Takaful mengamalkan sistem Islam yang menekankan konsep ta’awun
dan tadhiar, manakala insuran konvensional lebih kepada sistem
kapitalis.
b.
Takaful mengamalkan konsep bersama menyertai, berbeza
dengan insuran konvensional yang berkonsepkan jual beli.
c.
Tabarru’ atau
bersama menolong diamalkan, berbeza dalam insuran konvensional yang mengamalkan bayaran
premium.
d.
Pelaburan al-Mudharabah dalam takaful adalah lebih
besar berbanding faedah dividen
dalam insuran konvensional.
e.
Keseluruhan operasi takaful dikawal oleh Majlis Pengawasan
Syariah berbanding dengan Lembaga Pengarah dalam insuran konvensional.
f.
Sumbangan yang ditabungkan adalah kepunyaan peserta,
manakala dalam insuran konvensional ia kepunyaan syarikat.
6.3 Kesimpulan
Dari
semua penjelasan di atas, jelas menunjukkan sistem ekonomi Islam muncul
selari dengan Islam, perubahan zaman dan perkembangan masyarakat Islam.
Usaha-usaha gigih kalangan sarjana, ulama dan kerajaan diperlukan bagi
memastikan unsur-unsur kebaikan dalam ekonomi Islam dapat dikecapi oleh
masyarakat Islam khasnya dan masyarakat manusia amnya. Ekonomi Islam juga dapat
menjadi alternatif kepada pelbagai isu yang timbul dalam bidang ekonomi.
PERKEMBANGAN
SISTEM KEWANGAN ISLAM
6.1
Pendahuluan
Sistem kewangan Islam merupakan sebahagian daripada
ajaran agama Islam yang syumul (sempurna). Kesempurnaan Islam bermaksud ia
mempunyai sistem kewangan yang tersendiri seperti juga sistem dan ideologi
kehidupan manusia yang lain.
6.2 Sistem
kewangan Islam
a. Bank
Islam
Kesedaran, penghayatan dan kebangkitan kembali Islam
berlaku dengan meluas dan mendadak di kalangan umat Islam di dunia pada masa
kini.
Kesedaran Islam semakin mendalam dari peringkat rakyat jelata hingga kepada
golongan pemerintah. Penghayatan dalam bidang ekonomi merupakan salah satu dari
aspek kebangkitan Islam. Malaysia
dan juga negara-negara Islam yang lain telah berusaha untuk melaksanakan
sepenuhnya prinsip-prinsip ekonomi Islam terutamanya dalam bidang
kewangan. Keutamaan bidang ini memang bertepatan sekali supaya umat Islam dapat
menggelakkan diri dari membuat transaksi kewangan yang melibatkan unsur riba
yang bertentangan dengan Islam. Malaysia menubuhkan Bank Islam Malaysia Berhad
pada tahun 1982 sebagai satu langkah positif dan dinamis.
Sekilas
lalu sejarah sistem kewangan Islam bermula apabila Rasulullah sebagai ketua negara di Madinah bertindak mengemaskini
sistem ekonomi negara agar selaras dengan kehendak Allah melalui panduan
al-Quran bagi menjamin kestabilan kehidupan masyarakat. Dasar kewangan yang dilaksanakan baginda ialah
menghapuskan amalan riba kerana amalan riba telah memberi kesan yang
sangat negatif kepada masyarakat dalam pelbagai aspek kehidupan. Ini selaras
dengan perintah Allah dalam firman-Nya yang bermaksud;
“Dihalalkan jual
beli dan diharamkan riba.”
(al-Baqarah: 275)
Begitu
juga hadith Rasulullah s.a.w. telah mengharamkan sistem pertukaran barangan
atau barter system kerana
ia mengandungi
riba al-fadl dan riba al-yad dengan alternatif membenarkan
transaksi menggunakan nilai mata wang. Baginda mengarahkan penggunaan sistem
timbangan mata wang berdasarkan amalan penduduk Makkah. Rasulullah s.a.w. pada
tahun kedua hijrah telah mewajipkan zakat harta dengan piawaian dinar
dan dirham mengikut tempoh akaun haul (cukup satu tahun).
Dalam
konteks Malaysia, idea penubuhan bank Islam bermula apabila banyak pihak menyuarakan hasrat supaya bank Islam
ditubuhkan di negara ini. Kongres Ekonomi Bumiputera pada tahun 1980
telah meluluskan usul meminta kerajaan membenarkan Lembaga Urusan dan Tabung
Haji (LUTH) menubuhkan sebuah bank Islam untuk melabur wang umat Islam. Seminar Kebangsaan Konsep Pembangunan Dalam Islam yang
berlangsung di Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1981 telah meluluskan
resolusi meminta kerajaan mengambil tindakan segera untuk mengadakan
undang-undang bagi membolehkan penubuhan bank dan badan kewangan yang
dijalankan mengikut prinsip-prinsip Islam. Hasrat untuk menubuhkan bank Islam
juga telah disuarakan pada peringkat negeri dan oleh kumpulan-kumpulan
masyarakat Islam. Usaha menubuhkan bank Islam telah dibuat secara berasingan
sejak tahun 1980 oleh Lembaga Urusan dan Tabung Haji, PERKIM dan orang
perseorangan. Hasil dari usaha ini, kerajaan telah menerima syor
Lembaga Urusan dan Tabung Haji (LUTH) supaya langkah bagi menubuhkan bank Islam
diselaraskan pada peringkat kebangsaan. Berikutan dengan itu pada 30 Julai 1981
kerajaan telah melantik Jawatankuasa Pemandu Kebangsaan Bank Islam dengan
dipengerusikan oleh Y.M. Raja Tan Sri Mohar Bin Raja Badiozaman dengan Lembaga
Urusan dan Tabung Haji dilantik sebagai urusetia.
Dalam
operasinya, Bank Islam Malaysia
Berhad adalah sebuah bank perdagangan yang beroperasi mengikut lunas-lunas
syariah. Seperti bank-bank yang lain, perjalanan perniagaan dan operasi Bank
Islam Malaysia Berhad adalah berbentuk sebuah institusi perantaraan di antara
dua kumpulan pelanggan iaitu penyimpan yang terdiri dari orang perseorangan,
agensi dan jabatan-jabatan kerajaan, badan-badan berkanun, syarikat-syarikat
swasta dan seumpamanya. Kumpulan ini menyimpan wang mereka dalam bank. Tanpa
wang simpanan mereka, bank tidak dapat menjalankan perniagaan dan operasinya.
Ada di antara mereka menyimpan dengan tujuan keselamatan dan juga keselesaan.
Ada pula yang menyimpan dengan tujuan untuk berkongsi keuntungan mengikut
cara-cara yang dihalalkan oleh syarak. Kumpulan pelanggan kedua ialah peminjam
atau pelabur yang ingin menggunakan wang simpanan dalam bank untuk tujuan
projek perniagaan atau pelaburan bagi memperolehi keuntungan. Kumpulan ini juga
terdiri dari orang perseorangan, badan-badan, syarikat-syarikat dan
seumpamanya. Tanpa projek perniagaan atau pelaburan mereka, bank juga tidak
dapat menjalankan perniagaannya.
Bentuk-bentuk perniagaan yang dijalankan oleh Bank Islam
dengan kumpulan penyimpan dan kumpulan peminjam atau pelabur ialah;
1. Jenis-jenis Simpanan
Dalam hubungannya dengan penyimpan, bank berusaha supaya
mereka membuat simpanan wang mereka dalam bank ini. Bank menyediakan tiga jenis
kemudahan simpanan kepada pelanggan-pelanggannya.
i.
Akaun Semasa
·
Bank menerima wang simpanan dari penyimpan dalam bentuk
simpananan Akuan Semasa di bawah hukum wadi’ah.
·
Bank meminta izin penyimpan untuk menggunakan wang mereka
selama mana wang itu tersimpan dengannya.
·
Penyimpan berhak mengeluarkan sebahagian atau semua baki
simpanan mereka pada bila-bila masa mereka kehendaki dan dalam hal ini bank
memberi jaminan untuk mengembalikan baki tersebut.
·
Semua manfaat dan keuntungan daripada penggunaan baki
simpanan
penyimpan adalah menjadi hak bank. Ini
berbeza dengan Akuan Semasa di mana bank bercadang akan memberikan keuntungan
mengikut budi bicara.
·
Bank memberi Buku Simpanan dan khidmat-khidmat biasa yang
lain mengenai Akuan Simpanan kepada penyimpan.
ii.
Akaun pelaburan
Bank menjadi pengusaha dan penyimpan menjadi pemilik
modal dan kedua-dua pihak bersetuju membahagi keuntungan yang diperolehi
daripada usaha bank melaburkan wang simpanan berkenaan. Pada masa ini, bank
akan menawarkan nisbah pembahagian pada kadar 70% kepada penyimpan dan 30%
kepada bank. Tawaran nisbah pembahagian untung ini boleh diubah oleh bank dari
semasa ke semasa. Di bawah hukum mudharabah, simpanan pelaburan yang
dibuat oleh pelanggan dengan bank dikehendaki ditetapkan tempohnya. Bank akan
menerima simpanan bagi tempoh-tempoh; 3 bulan, 6 bulan, 9 bulan, 12 bulan, 15
bulan, 18 bulan, 24 bulan atau lebih. Dalam sistem mudharabah, penyimpan
tidak mencampuri pengurusan pelaburan wangnnya dan jika pelaburan bank
menghadapi kerugian penyimpan menanggung semua
kerugian tersebut.
2. Jenis-jenis Pembiayaan dan Pelaburan
Bank
menyediakan pelbagai jenis pembiayaan, bentuk pelaburan dan khidmat kepada
peminjam, pelabur dan pelanggannya. Jenis-jenis
pembiayaan, pelaburan dan khidmat ini mungkin terhad pada tempoh awal penubuhan
bank, tetapi akan diperkembangkan dari semasa ke semasa. Bank boleh menyediakan
pembiayaan dan pelaburan bagi kegiatan-kegiatan pengeluaran ekonomi yang tidak
bertentangan dengan kehendak syariah. faktor-faktor lain yang menentukan
pembiayaan dan pelaburan yang disediakan oleh bank adalah;
a.
Viabiliti
(kedudukan keuntungan projek) berkenaan.
b.
Kedudukan wang simpanan dan kemampuan bank, dan
c.
Polisi bank tentang pembiayaan dan pelaburannya.
Bentuk pembiayaan dan pelaburan bank antara lainnya
meliputi tiga bidang am iaitu;
i.
Membiayai atau melabur dalam sesuatu projek atau
bahagian-bahagian dari projek tersebut, seumpama projek-projek pengeluaran
pertanian, pembinaan, perkilangan, perdagangan dan perkhidmatan.
ii.
Membiayai pelanggan bagi memperolehi harta tetap sama ada
yang bergerak atau yang tidak bergerak seperti tanah, kilang dan loji, bangunan
termasuk rumah serta alat jentera dan pengangkutan dan lain-lain.
iii.
Membiayai pelanggan dan inventori seperti alat ganti,
bahan-bahan mentah dan barangan separuh siap.
Dari segi jangka masa pembiayaan dan pelaburan yang
dibuat oleh bank, ia dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu;
a.
Jangka pendek. Tempoh kurang dari satu tahun.
b.
Jangka sederhana. Tempoh di antara 1 hingga 3 tahun; dan
c.
Jangka panjang. Tempoh melebihi 3 tahun.
3. Perbezaan
Antara Bank Islam dan Bank Konvensional
i.
Menghapuskan unsur riba dalam semua kegiatan ekonomi
Bank Islam menegakkan pemikiran yang berlawan dengan bank
riba. Ia didasarkan kepada pemikiran Islam dan panduannya dalam kehidupan iaitu
setiap pelaburan langsung dan pelaburan tertakluk kepada hukum-hukum tertentu
bagi memastikan sesuatu itu dibolehkan atau dilarang. Dengan itu
perkara-perkara berikut diambil perhatian;
·
Mengumpul dan menyalurkan pelaburan untuk pengeluaran
barang-barang dan perkhidmatan yang diperlukan oleh orang Islam.
·
Menentukan
barang-barang dan perkhidmatan yang dikeluarkan dari jenis yang halal.
·
Menentukan semua
operasi di setiap peringkat pengeluaran (sumber modal, jual beli dan
sebagainya) mengikut cara yang dibolehkan oleh syarak.
·
Menentukan semua
faktor pengeluaran termasuk sistem kerja dan penggajian adalah selaras dengan
hukum Islam.
·
Menentukan
keperluan utama masyarakat didahului sebelum memenuhi keperluan individu.
ii.
Keseimbangan di antara pembangunan ekonomi dengan
pembangunan sosial.
Islam adalah agama penyatuan yang tidak memisahkan setiap
aspek kehidupan. Bank Islam bukan sahaja tidak memisahkan pembangunan sosial
dengan pembangunan ekonomi tetapi tidak menganggap pembangunan sosial adalah
perlu untuk pembangunan ekonomi menghasilkan manfaat. Dengan
itu kedua-dua matlamat tercapai di samping kepentingan masyarakat dipenuhi
dengan adil. Organisasi bank Islam yang berasaskan prinsip Shirkat Inan
(Perkongsian Bebas) dan Mudarabah (Perkongsan Terhad) untuk kejayaan
bank Islam kerajaan harus mengisytiharkan:
·
Semua urusan yang
melibatkan riba adalah haram
·
Semua bank yang
berasaskan riba adalah haram
b. Al-Rahn
Berasal dari kalimah bahasa Arab ’al-Rahn’
yang bermaksud sesuatu barang yang diserahkan kepada seseorang sebagai cagaran
hutang. Dari segi istilah syarak, ia membawa erti sebagai ‘harta yang dijadikan
cagaran kerana sesuatu hutang untuk menyamakan hutangnya apabila tidak
berkemampuan pembayarannya oleh yang berhutang mengikut ketentuan syarak.”
Gadaian atau al-Rahnu menjadikan sesuatu barang
berharga sebagai sandaran atau cagaran yang terikat dengan hutang yang boleh
dibayar dengannya pada ketika hutang itu tidak dapat dijelaskan. Tujuan gadaian
ialah untuk meyakinkan tuan punya hutang bahawa haknya tidak akan hilang
sekiranya orang yang berhutang tidak menjelaskan hutang itu. Oleh kerana barang
yang digadai itu akan dijual dan harganya diambil sekadar jumlah berbaki dari
hutang tersebut dan baki harga barang tersebut akan dikembalikan kepada tuan
punya barang.
Al-Rahnu atau
Cagaran atau gadaian adalah terjemahan daripada kata Inggeris, iaitu mortgage dan pawn. Dari segi istilah, ia membawa maksud cagaran yang diserahkan
oleh peminjam kepada yang memberi pinjam untuk jangka masa tertentu. Pajak
gadai di Malaysia adalah satu amalan yang amat tua usianya sejak abad ke 15
lagi pada zaman Kesultanan Melayu Melaka yang diperkenalkan oleh pedagang
China, sesama jiran tetangga, sahabat dan keluarga yang berlaku secara rahsia.
Dalam hal ini, pemberi pinjam menyimpan barang kemas daripada peminjam. Kedai
emas juga turut menjalankan kegiatan pajak gadai. Pajak gadai berlesen
diperkenalkan di Malaysia pada zaman penjajahan Inggeris. Undang-undang Pajak
Gadai siap digubal pada tahun 1972 dan dikuatkuasakan dalam bulan Jun 1973.
Keharusan gadaian adalah berdasarkan al-Quran, al-Sunnah
dan Ijma’ ulama. Maksud firman Allah;
”Dan jika kamu berada di dalam musafir (lalu kamu berhutang atau memberi
hutang yang bertimpan) sedangkan kamu tidak mendapati jurutulis maka hendaklah
diadakan barang gadaian untuk dipegang oleh orang yang memberi hutang)”.
(al-Baqarah: 283)
Al-Bukhari dan Muslim turut meriwayatkan bahawa Rasulullah
s.a.w telah menggadaikan baju besi baginda kepada seorang Yahudi untuk
mendapatkan makanan daripadanya. Para ulama juga bersepakat mengatakan bahwa al-Rahn
adalah diharuskan. Bagi setiap urusan al-Rahn perlu cukup syarat-syarat
dan rukun-rukunnya supaya ia tetap berlandaskan kesempurnaan syarak yang
mementingkan kesejahteraan ummah seluruhnya.
Masyarakat Malaysia termasuk juga orang-orang Islam
sangat memerlukan pajak gadai untuk memenuhi keperluan hidup mereka. Pajak
gadai yang ada beroperasi mengikut Akta Pajak Gadai 1972. Tetapi akta 1981 pula
jelas terdapat peruntukan yang amat bercanggah dengan Islam, di antaranya;
·
Seksyen 17 yang mengenakan faedah atas pinjaman yang
tidak melebihi 2% sebulan atas
pinjaman.
·
Seksyen 23 mengenai gadaian yang akan menjadi lesap
selepas tempoh gadaian bagi pinjaman tidak melebihi RM100.
Untuk mengelakkan terjerumus kepada perkara haram di
atas, al-Rahn amat diperlukan. Oleh yang demikian sudah banyak negeri
yang telah mencari jalan keluar dengan menubuhkan institusi al-Rahn
berdasarkan ruang perundangan yang dibolehkan. Sistem pajak gadai Islam (al-Rahn)
telah mula dipraktikkan oleh kerajaan negeri Kelantan, Terengganu dan Bank
Rakyat Malaysia Berhad sejak tahun 1992. Pinjaman diberikan kepada pelanggan
berdasarkan prinsip ”Qard al-Hasan” yang tidak mengenakan kadar faedah
terhadap pinjaman tersebut. Orang yang menggadai dikehendaki menyerahkan
sejumlah tertentu barang emas sebagai sandaran terhadap pinjaman yang dibuat.
Barang yang dicagarkan itu disimpan berasaskan hukum al-Wadi’ah. Apabila
habis tempoh gadaian (luput) atau sebelumnya, orang yang menggadai dikehendaki
membayar balik jumlah wang yang dipinjamkan. Selepas itu orang yang menggadai
berhak mendapatkan semula barang emas yang digadai itu dengan membayar sejumlah
wang yang telah ditetapkan oleh pihak bank sebagai upah perkhidmatan (ujrah)
kerana telah menjaga dan menyimpannya dengan selamat.
Kadar yang ditetapkan adalah seperti berikut:
Jumlah pinjaman : maksima RM5000.00
Barang yang digadai : barang emas tulin
Keuntungan diperolehi : bergantung kepada nilai emas yang
digadaikan, contohnya.
Nilai Barang Emas Upah
Perkhidmatan
RM400 atau kurang : 0.75%
RM401-RM2000 : 0.90%
RM2001-RM10000 : 1.00%
Tempoh gadaian adalah tidak melebuhi 6 bulan (sekiranya
orang yang menggadai gagal untuk menebus kembali dalam tempoh tersebut, barang
itu boleh dijual atau dilelong. Baki jumlah yang dipinjam diserahkan kembali
kepada orang yang telah menggadai). Prinsip gadaian dilaksanakan berasaskan
hukum al-Wadi’ah.
1. Perbezaan
di antara al-Rahn dengan Pajak Gadai Konvensional
Tidak banyak perbezaan di antara pajak gadai yang sedang
berjalan di Malaysia dengan yang diperundangkan oleh Allah. Namun demikian
beberapa perbezaan yang ketara dapat juga diketengahkan. Di antaranya ialah
sistem pajak gadai yang terdapat pada hari ini menjadikan bunga atau riba
sebagai nadi kegiatannya. Ini bererti pajak gadai itu bukan merupakan institusi
untuk menolong golongan susah, sebaliknya berfungsi sebagai institusi penindas
dan menyusahkan lagi golongan susah. Sedangkan sistem gadaian Islam bebas
daripada sebarang bentuk bunga atau riba. Barang gadaian hanya sebagai cagaran
bagi meyakinkan pihak yang memberi pinjam, tentang kesungguhan pihak peminjam
untuk membayar hutang.
Seterusnya sistem pajak gadai di Malaysia penuh dengan
tipu helah dan penyelewengan yang amat bertentangan dengan nilai Islam. Pihak
pemegang pajak gadai bebas untuk melakukan apa sahaja yang ia suka semata-mata
untuk mendatangkan keuntungan yang berlipat kali ganda. Sebaliknya sistem pajak
gadai Islam menjadikan iman, takwa, amal salih, semangat persaudaraan,
tolong-menolong dan bekerjasama sebagai asas amalan pajak gadai. Hanya
berpandukan kepada lunas-lunas Islam sahaja sistem pajak gadai benar-benar
dapat memberi pertolongan kepada golongan yang susah dan mencapai matlamat
penubuhannya.
c. TAKAFUL
Perkataan ‘takaful’ berasal dari bahasa Arab iaitu
masdar dari kata dasar Kaf, Fa’ dan Lam yang membawa maksud ‘Tadhamun’
yang bermaksud menjamin satu sama lain (Rohi Baalbaki 1992). Dalam
bahasa Arab, perkataan yang merujuk kepada insuran adalah al-Ta’min.
Perkataan ini berasal dari kata nama al-Amn yang bermaksud
kesejahteraan.
Di
Malaysia, perkataan takaful digunapakai berbanding perkataan ta’min
kerana ia menepati kehendak semasa. Perkataan takaful berkait rapat dengan al-musyarakah
yang bermaksud perkongsian (Mohd Ma’sum Billah 2001: 17). Oleh itu takaful
adalah perkongsian tanggungjawab atau perkongsian jaminan di antara satu sama
lain. Kerana inilah perkataan takaful lebih meluas penggunaannya di Malaysia
pada hari ini.
Konsep
insuran Islam adalah diasaskan kepada konsep Takaful. Konsep ini menggambarkan
satu rancangan insuran berasaskan perpaduan, rasa tanggungjawab dan hubungan
persaudaraan di antara peserta. Peserta rancangan ini bersetuju untuk bersama
memberi sumbangan kewangan berdasarkan tabarru’ (derma) dengan niat
kerana Allah bagi membantu satu sama lain. Konsep takaful bertujuan untuk
mewujudkan perhubungan yang erat secara Islam di antara peserta-peserta yang
bersetuju menanggung bersama di antara mereka kerugian oleh sebab-sebab
tertentu seperti kematian, bencana atau sebagainya.
Masyarakat
zaman silam khususnya para pedagang Arab telah mempraktikkan konsep
perlindungan insuran sebelum kedatangan Islam. Mereka berdagang dengan
merentasi padang pasir, membawa barang dagangan menggunakan unta, mengembara
dari sebuah negeri ke sebuah negeri secara berkumpulan atau individu. Dalam
mengharungi urusniaga ini, mereka sentiasa terdedah kepada kemungkinan
berlakunya pelbagai bahaya dan bencana seperti rompakan, ribut padang pasir,
pembunuhan dan lain-lain sehingga boleh menyebabkan bukan sahaja kerugian
kehilangan barang dagangan mereka malah boleh juga mendatangkan ancaman kepada
nyawa pedagang itu sendiri. Bagi mengatasi atau meringankan bebannya,
pedagang-pedagang Arab pada ketika itu telah saling berpakat di antara mereka
untuk mengagih-agihkan barang dagangan kepada kafilah dan beberapa ekor unta.
Oleh itu jika ditakdirkan berlaku sesuatu malapetaka ke atas mana-mana kafilah
atau unta yang mereka gunakan itu, kerugian atau kehilangan yang mungkin
dialami hanya sekadar terhad kepada kafilah atau unta yang malang itu sahaja.
Kemunculan Islam dan tertegaknya kerajaan Islam di Madinah lanjutan dari hijrah
Rasulullah, beberapa sistem yang diamalkan mengikut adat resam masyarakat Arab
yang didapati tidak bercanggah dengan Islam terus dikekalkan. Di antara sistem
ini ialah prinsip bantu-membantu dan saling bekerjasama di kalangan masyarakat.
Malaysia
memperkenalkan perniagaan perkhidmatan insuran secara Islam apabila parlimen
meluluskan Akta Takaful dan telah diwartakan pada tahun 1984. Akta ini
memberikan hak pengeluaran lesen dan peraturan perniagaan takaful. Akta Takaful
1984 telah merujuk kepada Akta Insurans 1963 sebagai model. Pengubahsuaian dan
pindaan telah dibuat untuk menjadikan Akta Takaful selaras dengan amalan
insuran Islam. Di bawah akta ini, sebuah badan penyeliaan akan bertanggungjawab
untuk mengawasi dan menyelia syarikat takaful. Badan tersebut ialah Bank Negara
Malaysia melalui Ketua Pengarah Takaful yang juga Gabenor Bank Negara. Akta
Takaful 1984 juga memperuntukkan sebuah majlis penyeliaan agama Islam untuk
menasihat pengendali takaful berhubung dengan operasi perniagaan yang
memastikan ianya tidak terlibat dengan sebarang unsur yang tidak dibenarkan
oleh syariah. Lanjutan dari itu, Syarikat Takaful (M) Sdn. Bhd. telah
ditubuhkan pada 29 November 1984 mengikut Akta Syarikat 1965.
Falsafah
insuran Islam mementingkan niat ikhlas untuk membantu satu sama lain. Oleh hal
yang demikian sumbangan kewangan untuk tujuan ini adalah berdasarkan kepada
semangat tabarru’ (derma).
1.
Falsafah
takaful
i.
Saling
bertanggungjawab
Peserta
rancangan insuran Islam bersetuju untuk bertanggungjawab di antara satu sama
lain. Memikul tanggungjawab dengan niat yang baik adalah satu ibadah dan hal
ini adalah dituntut dalam Islam. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
“Seseorang tidak
boleh dianggap beriman sehingga ia mengasihi saudaranya sebagaimana ia
mengasihi dirinya sendiri.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
ii.
Saling bekerjasama
atau bantu-membantu
Konsep
membantu dan menolong sesama umat Islam dan juga sesama manusia adalah satu
langkah yang terpuji. Ia dapat mengurangkan tekanan bagi pihak yang terdesak
dan pihak yang membantu akan memperolehi ganjaran pahala dari Allah.
iii.
Saling
lindung-melindungi
Peserta
rancangan insuran Islam juga bersetuju untuk saling lindung-melindungi di
antara satu sama lain dari sebarang kesusahan, bencana dan sebagainya. Ini
penting kerana keselamatan atau keamanan adalah satu keperluan tabii dalam
kehidupan manusia. Kepentingan takaful dalam kehidupan tidak dapat dinafikan
kerana kehidupan manusia tidak pernah terlepas dari risiko dan ketidaktentuan. Kebanyakan
aktiviti manusia berlaku dalam keadaan tidak menentu dan penuh dengan bahaya.
Insuran berkaitan dengan perancangan untuk menyediakan pampasan kepada
seseorang yang mengalami kerugian kewangan akibat ditimpa kemalangan atau
kematian. Kaedah yang digunakan ialah dengan mengumpulkan sejumlah wang yang
telah ditetapkan daripada tiap-tiap anggota dalam satu kumpulan yang menghadapi
risiko itu dan membayar pampasan akbat kerugian kewangan kepada meraka yang
benar-benar ditimpa kemalangan.
Dalam
konteks perniagaan dunia hari ini, adalah menjadi begitu penting untuk menjamin
keselamatan kewangan, harta dan juga keselamatan individu, syarikat dan
keseluruhan ekonomi sesebuah negara. Institusi ini turut berfungsi menyalurkan
sebahagian besar modalnya untuk membiayai projek-projek pembangunan dalam sektor
awam dan swasta.
2.
Operasi
Syarikat Takaful Malaysia
i.
Takaful
Keluarga
Adalah
satu bentuk perlindungan bagi orang perseorangan yang ingin berikhtiar membuat
persediaan menghadapi malapetaka dan bencana yang menimpa ke atas dirinya
sendiri. Melalui perlindungan takaful ini, seseorang itu boleh berikhtiar dan
merancang untuk meninggalkan suatu jumlah wang kepada waris-warisnya jika
ditakdirkan ajalnya tiba ataupun menyediakan sejumlah wang sebagai bekalan
ketika usia tua.
Syarikat Takaful juga menyusun skim-skim perlindungan
Takaful Keluarga bagi membolehkan peserta mendapat perlindungan ini berasaskan
tujuan-tujuan berikut;
b.
Peserta-peserta menyimpan atau menabung secara
berterusan.
c.
Kumpulan wang yang diperolehi dilaburkan bagi mendapatkan
keuntungan.
d.
Menyediakan perlindungan kepada peserta-peserta yang
ditimpa malapetaka dan bencana.
e.
Mengembalikan bahagian simpanan dan bahagian untung serta
manfaat takaful yang berkenaan kepada peserta-peserta yang tidak ditimpa malapetaka
dan bencana.
Seseorang yang menyertai satu-satu skim perlindungan
Takaful Keluarga dikenali sebagai peserta dan ia memilih salah satu daripada
beberapa skim perlindungan yang disediakan dengan tempoh matang yang ditetapkan
terlebih dahulu. Syarikat
Takaful dan peserta seterusnya memeterai perjanjian al-Mudharabah.
Tiap-tiap kali peserta membuat bayaran ansuran caruman, Syarikat Takaful akan
membahagikan bayaran ini kepada dua akaun yang dikenali sebagai Akaun Peserta
dan Akaun Khas Peserta. Sebahagian
besar seumpama 97.8% dari jumlah caruman akan dimasukkan ke dalam Akaun Peserta
untuk tujuan tabungan dan pelaburan. Bakinya akan dimasukkan ke dalam Akaun
Khas Peserta untuk keperluan membayar manfaat takaful kepada rakan-rakan
peserta yang ditimpa malapetaka dan bencana. Dana dalam kedua-dua akaun ini akan disatukan dan dilaburkan
oleh Syarikat Takaful dalam bidang dan bentuk pelaburan yang halal mengikut
hukum-hukum syarak. Keuntungan yang diperoleh akan dibahagikan mengikut
perjanjian al-Mudharabah yang telah dipersetujui di antara syarikat dan
peserta dari keuntungan pelaburan yang sama akan dimasukkan ke dalam Akaun Khas
Peserta.
ii.
Takaful Am
Perlindungan Am adalah suatu jenis perlindungan yang
boleh disertai oleh orang perseorangan, syarikat, pertubuhan dan perbadanan
sebagai ikhtiar bagi menghadapi kemungkinan belaku malapetaka atau bencana yang
tertentu seperti kebakaran, kehilangan, kemalangan dan sebagainya yang biasanya
boleh menimpa ke atas harta benda atau barang yang dimiliki. Seperti dalam
Takaful Keluarga, peserta-peserta yang menyertai skim-skim perlindungan Takaful
Am akan memeterai satu perjanjian perlindungan takaful dengan Syarikat Takaful.
Perjanjian ini adalah perjanjian al-Mudharabah. Di bawah perjanjian ini
hak-hak dan kewajipan-kewajipan peserta-peserta dan Syarikat Takaful adalah
dinyatakan dengan jelas. Syarikat Takaful akan menjalankan kewajipannya sebagai
pengusaha bagi menerima caruman-caruman penyertaan takaful dari
peserta-peserta, menguruskan skim-skim perlindungan Takaful Am, membuat
pelaburan dan sebagainya. Jumlah caruman yang dibayar oleh peserta-peserta
adalah bergantung kepada jenis-jenis skim perlindungan yang disertai dan
mengikut kadar yang biasanya ditetapkan oleh Syarikat Takaful.
Dalam urusniaga
Takaful Am, penyertaan peserta-peserta dalam sebarang skim perlindungan
Takaful Am yang disediakan oleh Syarikat Takaful seperti perlindungan kereta,
kebakaran, rumah, gangguan perniagaan dan sebagainya dinamakan sebagai sumbangan takaful kepada syarikat. Wang caruman peserta-peserta ini
akan dikumpulkan dalam satu kumpulan wang dan dilaburkan oleh syarikat dalam
bidang dan bentuk pelaburan yang halal dari segi syarak. Semua keuntungan yang
diperolehi dari kegiatan pelaburan yang diusahakan oleh syarikat akan dimasukkan
ke dalam kumpulan wang ini.
Seperti yang terkandung di dalam perjanjian, perlindungan
takaful adalah atas persetujuan dan
kerelaan peserta. Dari wang ini, Syarikat Takaful akan membayar pampasan kepada
mereka yang menanggung kerugian kerana ditimpa bencana tertentu. Syarikat juga
akan menggunakan wang ini bagi membiayai perbelanjaan kendalian urusniaga
Takaful Am. Sekiranya selepas ditolak semua perbelanjaan kendalian urusniaga
takaful dinyatakan, kumpulan wang ini masih lagi mempunyai lebihan maka lebihan
ini akan dibahagikan di antara peserta dan syarikat mengikut prinsip al-Mudharabah.
2.
Perbezaan di antara Takaful dan Insuran Konvensional
Skim Takaful mempunyai perbezaannya yang tersendiri jika
dibandingkan dengan insuran konvensional iaitu;
a.
Takaful mengamalkan sistem Islam yang menekankan konsep ta’awun
dan tadhiar, manakala insuran konvensional lebih kepada sistem
kapitalis.
b.
Takaful mengamalkan konsep bersama menyertai, berbeza
dengan insuran konvensional yang berkonsepkan jual beli.
c.
Tabarru’ atau
bersama menolong diamalkan, berbeza dalam insuran konvensional yang mengamalkan bayaran
premium.
d.
Pelaburan al-Mudharabah dalam takaful adalah lebih
besar berbanding faedah dividen
dalam insuran konvensional.
e.
Keseluruhan operasi takaful dikawal oleh Majlis Pengawasan
Syariah berbanding dengan Lembaga Pengarah dalam insuran konvensional.
f.
Sumbangan yang ditabungkan adalah kepunyaan peserta,
manakala dalam insuran konvensional ia kepunyaan syarikat.
6.3 Kesimpulan
Dari
semua penjelasan di atas, jelas menunjukkan sistem ekonomi Islam muncul
selari dengan Islam, perubahan zaman dan perkembangan masyarakat Islam.
Usaha-usaha gigih kalangan sarjana, ulama dan kerajaan diperlukan bagi
memastikan unsur-unsur kebaikan dalam ekonomi Islam dapat dikecapi oleh
masyarakat Islam khasnya dan masyarakat manusia amnya. Ekonomi Islam juga dapat
menjadi alternatif kepada pelbagai isu yang timbul dalam bidang ekonomi.
Kuliah 6:
PERKEMBANGAN
SISTEM KEWANGAN ISLAM
6.1
Pendahuluan
Sistem kewangan Islam merupakan sebahagian daripada
ajaran agama Islam yang syumul (sempurna). Kesempurnaan Islam bermaksud ia
mempunyai sistem kewangan yang tersendiri seperti juga sistem dan ideologi
kehidupan manusia yang lain.
6.2 Sistem
kewangan Islam
a. Bank
Islam
Kesedaran, penghayatan dan kebangkitan kembali Islam
berlaku dengan meluas dan mendadak di kalangan umat Islam di dunia pada masa
kini.
Kesedaran Islam semakin mendalam dari peringkat rakyat jelata hingga kepada
golongan pemerintah. Penghayatan dalam bidang ekonomi merupakan salah satu dari
aspek kebangkitan Islam. Malaysia
dan juga negara-negara Islam yang lain telah berusaha untuk melaksanakan
sepenuhnya prinsip-prinsip ekonomi Islam terutamanya dalam bidang
kewangan. Keutamaan bidang ini memang bertepatan sekali supaya umat Islam dapat
menggelakkan diri dari membuat transaksi kewangan yang melibatkan unsur riba
yang bertentangan dengan Islam. Malaysia menubuhkan Bank Islam Malaysia Berhad
pada tahun 1982 sebagai satu langkah positif dan dinamis.
Sekilas
lalu sejarah sistem kewangan Islam bermula apabila Rasulullah sebagai ketua negara di Madinah bertindak mengemaskini
sistem ekonomi negara agar selaras dengan kehendak Allah melalui panduan
al-Quran bagi menjamin kestabilan kehidupan masyarakat. Dasar kewangan yang dilaksanakan baginda ialah
menghapuskan amalan riba kerana amalan riba telah memberi kesan yang
sangat negatif kepada masyarakat dalam pelbagai aspek kehidupan. Ini selaras
dengan perintah Allah dalam firman-Nya yang bermaksud;
“Dihalalkan jual
beli dan diharamkan riba.”
(al-Baqarah: 275)
Begitu
juga hadith Rasulullah s.a.w. telah mengharamkan sistem pertukaran barangan
atau barter system kerana
ia mengandungi
riba al-fadl dan riba al-yad dengan alternatif membenarkan
transaksi menggunakan nilai mata wang. Baginda mengarahkan penggunaan sistem
timbangan mata wang berdasarkan amalan penduduk Makkah. Rasulullah s.a.w. pada
tahun kedua hijrah telah mewajipkan zakat harta dengan piawaian dinar
dan dirham mengikut tempoh akaun haul (cukup satu tahun).
Dalam
konteks Malaysia, idea penubuhan bank Islam bermula apabila banyak pihak menyuarakan hasrat supaya bank Islam
ditubuhkan di negara ini. Kongres Ekonomi Bumiputera pada tahun 1980
telah meluluskan usul meminta kerajaan membenarkan Lembaga Urusan dan Tabung
Haji (LUTH) menubuhkan sebuah bank Islam untuk melabur wang umat Islam. Seminar Kebangsaan Konsep Pembangunan Dalam Islam yang
berlangsung di Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1981 telah meluluskan
resolusi meminta kerajaan mengambil tindakan segera untuk mengadakan
undang-undang bagi membolehkan penubuhan bank dan badan kewangan yang
dijalankan mengikut prinsip-prinsip Islam. Hasrat untuk menubuhkan bank Islam
juga telah disuarakan pada peringkat negeri dan oleh kumpulan-kumpulan
masyarakat Islam. Usaha menubuhkan bank Islam telah dibuat secara berasingan
sejak tahun 1980 oleh Lembaga Urusan dan Tabung Haji, PERKIM dan orang
perseorangan. Hasil dari usaha ini, kerajaan telah menerima syor
Lembaga Urusan dan Tabung Haji (LUTH) supaya langkah bagi menubuhkan bank Islam
diselaraskan pada peringkat kebangsaan. Berikutan dengan itu pada 30 Julai 1981
kerajaan telah melantik Jawatankuasa Pemandu Kebangsaan Bank Islam dengan
dipengerusikan oleh Y.M. Raja Tan Sri Mohar Bin Raja Badiozaman dengan Lembaga
Urusan dan Tabung Haji dilantik sebagai urusetia.
Dalam
operasinya, Bank Islam Malaysia
Berhad adalah sebuah bank perdagangan yang beroperasi mengikut lunas-lunas
syariah. Seperti bank-bank yang lain, perjalanan perniagaan dan operasi Bank
Islam Malaysia Berhad adalah berbentuk sebuah institusi perantaraan di antara
dua kumpulan pelanggan iaitu penyimpan yang terdiri dari orang perseorangan,
agensi dan jabatan-jabatan kerajaan, badan-badan berkanun, syarikat-syarikat
swasta dan seumpamanya. Kumpulan ini menyimpan wang mereka dalam bank. Tanpa
wang simpanan mereka, bank tidak dapat menjalankan perniagaan dan operasinya.
Ada di antara mereka menyimpan dengan tujuan keselamatan dan juga keselesaan.
Ada pula yang menyimpan dengan tujuan untuk berkongsi keuntungan mengikut
cara-cara yang dihalalkan oleh syarak. Kumpulan pelanggan kedua ialah peminjam
atau pelabur yang ingin menggunakan wang simpanan dalam bank untuk tujuan
projek perniagaan atau pelaburan bagi memperolehi keuntungan. Kumpulan ini juga
terdiri dari orang perseorangan, badan-badan, syarikat-syarikat dan
seumpamanya. Tanpa projek perniagaan atau pelaburan mereka, bank juga tidak
dapat menjalankan perniagaannya.
Bentuk-bentuk perniagaan yang dijalankan oleh Bank Islam
dengan kumpulan penyimpan dan kumpulan peminjam atau pelabur ialah;
1. Jenis-jenis Simpanan
Dalam hubungannya dengan penyimpan, bank berusaha supaya
mereka membuat simpanan wang mereka dalam bank ini. Bank menyediakan tiga jenis
kemudahan simpanan kepada pelanggan-pelanggannya.
i.
Akaun Semasa
·
Bank menerima wang simpanan dari penyimpan dalam bentuk
simpananan Akuan Semasa di bawah hukum wadi’ah.
·
Bank meminta izin penyimpan untuk menggunakan wang mereka
selama mana wang itu tersimpan dengannya.
·
Penyimpan berhak mengeluarkan sebahagian atau semua baki
simpanan mereka pada bila-bila masa mereka kehendaki dan dalam hal ini bank
memberi jaminan untuk mengembalikan baki tersebut.
·
Semua manfaat dan keuntungan daripada penggunaan baki
simpanan
penyimpan adalah menjadi hak bank. Ini
berbeza dengan Akuan Semasa di mana bank bercadang akan memberikan keuntungan
mengikut budi bicara.
·
Bank memberi Buku Simpanan dan khidmat-khidmat biasa yang
lain mengenai Akuan Simpanan kepada penyimpan.
ii.
Akaun pelaburan
Bank menjadi pengusaha dan penyimpan menjadi pemilik
modal dan kedua-dua pihak bersetuju membahagi keuntungan yang diperolehi
daripada usaha bank melaburkan wang simpanan berkenaan. Pada masa ini, bank
akan menawarkan nisbah pembahagian pada kadar 70% kepada penyimpan dan 30%
kepada bank. Tawaran nisbah pembahagian untung ini boleh diubah oleh bank dari
semasa ke semasa. Di bawah hukum mudharabah, simpanan pelaburan yang
dibuat oleh pelanggan dengan bank dikehendaki ditetapkan tempohnya. Bank akan
menerima simpanan bagi tempoh-tempoh; 3 bulan, 6 bulan, 9 bulan, 12 bulan, 15
bulan, 18 bulan, 24 bulan atau lebih. Dalam sistem mudharabah, penyimpan
tidak mencampuri pengurusan pelaburan wangnnya dan jika pelaburan bank
menghadapi kerugian penyimpan menanggung semua
kerugian tersebut.
2. Jenis-jenis Pembiayaan dan Pelaburan
Bank
menyediakan pelbagai jenis pembiayaan, bentuk pelaburan dan khidmat kepada
peminjam, pelabur dan pelanggannya. Jenis-jenis
pembiayaan, pelaburan dan khidmat ini mungkin terhad pada tempoh awal penubuhan
bank, tetapi akan diperkembangkan dari semasa ke semasa. Bank boleh menyediakan
pembiayaan dan pelaburan bagi kegiatan-kegiatan pengeluaran ekonomi yang tidak
bertentangan dengan kehendak syariah. faktor-faktor lain yang menentukan
pembiayaan dan pelaburan yang disediakan oleh bank adalah;
a.
Viabiliti
(kedudukan keuntungan projek) berkenaan.
b.
Kedudukan wang simpanan dan kemampuan bank, dan
c.
Polisi bank tentang pembiayaan dan pelaburannya.
Bentuk pembiayaan dan pelaburan bank antara lainnya
meliputi tiga bidang am iaitu;
i.
Membiayai atau melabur dalam sesuatu projek atau
bahagian-bahagian dari projek tersebut, seumpama projek-projek pengeluaran
pertanian, pembinaan, perkilangan, perdagangan dan perkhidmatan.
ii.
Membiayai pelanggan bagi memperolehi harta tetap sama ada
yang bergerak atau yang tidak bergerak seperti tanah, kilang dan loji, bangunan
termasuk rumah serta alat jentera dan pengangkutan dan lain-lain.
iii.
Membiayai pelanggan dan inventori seperti alat ganti,
bahan-bahan mentah dan barangan separuh siap.
Dari segi jangka masa pembiayaan dan pelaburan yang
dibuat oleh bank, ia dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu;
a.
Jangka pendek. Tempoh kurang dari satu tahun.
b.
Jangka sederhana. Tempoh di antara 1 hingga 3 tahun; dan
c.
Jangka panjang. Tempoh melebihi 3 tahun.
3. Perbezaan
Antara Bank Islam dan Bank Konvensional
i.
Menghapuskan unsur riba dalam semua kegiatan ekonomi
Bank Islam menegakkan pemikiran yang berlawan dengan bank
riba. Ia didasarkan kepada pemikiran Islam dan panduannya dalam kehidupan iaitu
setiap pelaburan langsung dan pelaburan tertakluk kepada hukum-hukum tertentu
bagi memastikan sesuatu itu dibolehkan atau dilarang. Dengan itu
perkara-perkara berikut diambil perhatian;
·
Mengumpul dan menyalurkan pelaburan untuk pengeluaran
barang-barang dan perkhidmatan yang diperlukan oleh orang Islam.
·
Menentukan
barang-barang dan perkhidmatan yang dikeluarkan dari jenis yang halal.
·
Menentukan semua
operasi di setiap peringkat pengeluaran (sumber modal, jual beli dan
sebagainya) mengikut cara yang dibolehkan oleh syarak.
·
Menentukan semua
faktor pengeluaran termasuk sistem kerja dan penggajian adalah selaras dengan
hukum Islam.
·
Menentukan
keperluan utama masyarakat didahului sebelum memenuhi keperluan individu.
ii.
Keseimbangan di antara pembangunan ekonomi dengan
pembangunan sosial.
Islam adalah agama penyatuan yang tidak memisahkan setiap
aspek kehidupan. Bank Islam bukan sahaja tidak memisahkan pembangunan sosial
dengan pembangunan ekonomi tetapi tidak menganggap pembangunan sosial adalah
perlu untuk pembangunan ekonomi menghasilkan manfaat. Dengan
itu kedua-dua matlamat tercapai di samping kepentingan masyarakat dipenuhi
dengan adil. Organisasi bank Islam yang berasaskan prinsip Shirkat Inan
(Perkongsian Bebas) dan Mudarabah (Perkongsan Terhad) untuk kejayaan
bank Islam kerajaan harus mengisytiharkan:
·
Semua urusan yang
melibatkan riba adalah haram
·
Semua bank yang
berasaskan riba adalah haram
b. Al-Rahn
Berasal dari kalimah bahasa Arab ’al-Rahn’
yang bermaksud sesuatu barang yang diserahkan kepada seseorang sebagai cagaran
hutang. Dari segi istilah syarak, ia membawa erti sebagai ‘harta yang dijadikan
cagaran kerana sesuatu hutang untuk menyamakan hutangnya apabila tidak
berkemampuan pembayarannya oleh yang berhutang mengikut ketentuan syarak.”
Gadaian atau al-Rahnu menjadikan sesuatu barang
berharga sebagai sandaran atau cagaran yang terikat dengan hutang yang boleh
dibayar dengannya pada ketika hutang itu tidak dapat dijelaskan. Tujuan gadaian
ialah untuk meyakinkan tuan punya hutang bahawa haknya tidak akan hilang
sekiranya orang yang berhutang tidak menjelaskan hutang itu. Oleh kerana barang
yang digadai itu akan dijual dan harganya diambil sekadar jumlah berbaki dari
hutang tersebut dan baki harga barang tersebut akan dikembalikan kepada tuan
punya barang.
Al-Rahnu atau
Cagaran atau gadaian adalah terjemahan daripada kata Inggeris, iaitu mortgage dan pawn. Dari segi istilah, ia membawa maksud cagaran yang diserahkan
oleh peminjam kepada yang memberi pinjam untuk jangka masa tertentu. Pajak
gadai di Malaysia adalah satu amalan yang amat tua usianya sejak abad ke 15
lagi pada zaman Kesultanan Melayu Melaka yang diperkenalkan oleh pedagang
China, sesama jiran tetangga, sahabat dan keluarga yang berlaku secara rahsia.
Dalam hal ini, pemberi pinjam menyimpan barang kemas daripada peminjam. Kedai
emas juga turut menjalankan kegiatan pajak gadai. Pajak gadai berlesen
diperkenalkan di Malaysia pada zaman penjajahan Inggeris. Undang-undang Pajak
Gadai siap digubal pada tahun 1972 dan dikuatkuasakan dalam bulan Jun 1973.
Keharusan gadaian adalah berdasarkan al-Quran, al-Sunnah
dan Ijma’ ulama. Maksud firman Allah;
”Dan jika kamu berada di dalam musafir (lalu kamu berhutang atau memberi
hutang yang bertimpan) sedangkan kamu tidak mendapati jurutulis maka hendaklah
diadakan barang gadaian untuk dipegang oleh orang yang memberi hutang)”.
(al-Baqarah: 283)
Al-Bukhari dan Muslim turut meriwayatkan bahawa Rasulullah
s.a.w telah menggadaikan baju besi baginda kepada seorang Yahudi untuk
mendapatkan makanan daripadanya. Para ulama juga bersepakat mengatakan bahwa al-Rahn
adalah diharuskan. Bagi setiap urusan al-Rahn perlu cukup syarat-syarat
dan rukun-rukunnya supaya ia tetap berlandaskan kesempurnaan syarak yang
mementingkan kesejahteraan ummah seluruhnya.
Masyarakat Malaysia termasuk juga orang-orang Islam
sangat memerlukan pajak gadai untuk memenuhi keperluan hidup mereka. Pajak
gadai yang ada beroperasi mengikut Akta Pajak Gadai 1972. Tetapi akta 1981 pula
jelas terdapat peruntukan yang amat bercanggah dengan Islam, di antaranya;
·
Seksyen 17 yang mengenakan faedah atas pinjaman yang
tidak melebihi 2% sebulan atas
pinjaman.
·
Seksyen 23 mengenai gadaian yang akan menjadi lesap
selepas tempoh gadaian bagi pinjaman tidak melebihi RM100.
Untuk mengelakkan terjerumus kepada perkara haram di
atas, al-Rahn amat diperlukan. Oleh yang demikian sudah banyak negeri
yang telah mencari jalan keluar dengan menubuhkan institusi al-Rahn
berdasarkan ruang perundangan yang dibolehkan. Sistem pajak gadai Islam (al-Rahn)
telah mula dipraktikkan oleh kerajaan negeri Kelantan, Terengganu dan Bank
Rakyat Malaysia Berhad sejak tahun 1992. Pinjaman diberikan kepada pelanggan
berdasarkan prinsip ”Qard al-Hasan” yang tidak mengenakan kadar faedah
terhadap pinjaman tersebut. Orang yang menggadai dikehendaki menyerahkan
sejumlah tertentu barang emas sebagai sandaran terhadap pinjaman yang dibuat.
Barang yang dicagarkan itu disimpan berasaskan hukum al-Wadi’ah. Apabila
habis tempoh gadaian (luput) atau sebelumnya, orang yang menggadai dikehendaki
membayar balik jumlah wang yang dipinjamkan. Selepas itu orang yang menggadai
berhak mendapatkan semula barang emas yang digadai itu dengan membayar sejumlah
wang yang telah ditetapkan oleh pihak bank sebagai upah perkhidmatan (ujrah)
kerana telah menjaga dan menyimpannya dengan selamat.
Kadar yang ditetapkan adalah seperti berikut:
Jumlah pinjaman : maksima RM5000.00
Barang yang digadai : barang emas tulin
Keuntungan diperolehi : bergantung kepada nilai emas yang
digadaikan, contohnya.
Nilai Barang Emas Upah
Perkhidmatan
RM400 atau kurang : 0.75%
RM401-RM2000 : 0.90%
RM2001-RM10000 : 1.00%
Tempoh gadaian adalah tidak melebuhi 6 bulan (sekiranya
orang yang menggadai gagal untuk menebus kembali dalam tempoh tersebut, barang
itu boleh dijual atau dilelong. Baki jumlah yang dipinjam diserahkan kembali
kepada orang yang telah menggadai). Prinsip gadaian dilaksanakan berasaskan
hukum al-Wadi’ah.
1. Perbezaan
di antara al-Rahn dengan Pajak Gadai Konvensional
Tidak banyak perbezaan di antara pajak gadai yang sedang
berjalan di Malaysia dengan yang diperundangkan oleh Allah. Namun demikian
beberapa perbezaan yang ketara dapat juga diketengahkan. Di antaranya ialah
sistem pajak gadai yang terdapat pada hari ini menjadikan bunga atau riba
sebagai nadi kegiatannya. Ini bererti pajak gadai itu bukan merupakan institusi
untuk menolong golongan susah, sebaliknya berfungsi sebagai institusi penindas
dan menyusahkan lagi golongan susah. Sedangkan sistem gadaian Islam bebas
daripada sebarang bentuk bunga atau riba. Barang gadaian hanya sebagai cagaran
bagi meyakinkan pihak yang memberi pinjam, tentang kesungguhan pihak peminjam
untuk membayar hutang.
Seterusnya sistem pajak gadai di Malaysia penuh dengan
tipu helah dan penyelewengan yang amat bertentangan dengan nilai Islam. Pihak
pemegang pajak gadai bebas untuk melakukan apa sahaja yang ia suka semata-mata
untuk mendatangkan keuntungan yang berlipat kali ganda. Sebaliknya sistem pajak
gadai Islam menjadikan iman, takwa, amal salih, semangat persaudaraan,
tolong-menolong dan bekerjasama sebagai asas amalan pajak gadai. Hanya
berpandukan kepada lunas-lunas Islam sahaja sistem pajak gadai benar-benar
dapat memberi pertolongan kepada golongan yang susah dan mencapai matlamat
penubuhannya.
c. TAKAFUL
Perkataan ‘takaful’ berasal dari bahasa Arab iaitu
masdar dari kata dasar Kaf, Fa’ dan Lam yang membawa maksud ‘Tadhamun’
yang bermaksud menjamin satu sama lain (Rohi Baalbaki 1992). Dalam
bahasa Arab, perkataan yang merujuk kepada insuran adalah al-Ta’min.
Perkataan ini berasal dari kata nama al-Amn yang bermaksud
kesejahteraan.
Di
Malaysia, perkataan takaful digunapakai berbanding perkataan ta’min
kerana ia menepati kehendak semasa. Perkataan takaful berkait rapat dengan al-musyarakah
yang bermaksud perkongsian (Mohd Ma’sum Billah 2001: 17). Oleh itu takaful
adalah perkongsian tanggungjawab atau perkongsian jaminan di antara satu sama
lain. Kerana inilah perkataan takaful lebih meluas penggunaannya di Malaysia
pada hari ini.
Konsep
insuran Islam adalah diasaskan kepada konsep Takaful. Konsep ini menggambarkan
satu rancangan insuran berasaskan perpaduan, rasa tanggungjawab dan hubungan
persaudaraan di antara peserta. Peserta rancangan ini bersetuju untuk bersama
memberi sumbangan kewangan berdasarkan tabarru’ (derma) dengan niat
kerana Allah bagi membantu satu sama lain. Konsep takaful bertujuan untuk
mewujudkan perhubungan yang erat secara Islam di antara peserta-peserta yang
bersetuju menanggung bersama di antara mereka kerugian oleh sebab-sebab
tertentu seperti kematian, bencana atau sebagainya.
Masyarakat
zaman silam khususnya para pedagang Arab telah mempraktikkan konsep
perlindungan insuran sebelum kedatangan Islam. Mereka berdagang dengan
merentasi padang pasir, membawa barang dagangan menggunakan unta, mengembara
dari sebuah negeri ke sebuah negeri secara berkumpulan atau individu. Dalam
mengharungi urusniaga ini, mereka sentiasa terdedah kepada kemungkinan
berlakunya pelbagai bahaya dan bencana seperti rompakan, ribut padang pasir,
pembunuhan dan lain-lain sehingga boleh menyebabkan bukan sahaja kerugian
kehilangan barang dagangan mereka malah boleh juga mendatangkan ancaman kepada
nyawa pedagang itu sendiri. Bagi mengatasi atau meringankan bebannya,
pedagang-pedagang Arab pada ketika itu telah saling berpakat di antara mereka
untuk mengagih-agihkan barang dagangan kepada kafilah dan beberapa ekor unta.
Oleh itu jika ditakdirkan berlaku sesuatu malapetaka ke atas mana-mana kafilah
atau unta yang mereka gunakan itu, kerugian atau kehilangan yang mungkin
dialami hanya sekadar terhad kepada kafilah atau unta yang malang itu sahaja.
Kemunculan Islam dan tertegaknya kerajaan Islam di Madinah lanjutan dari hijrah
Rasulullah, beberapa sistem yang diamalkan mengikut adat resam masyarakat Arab
yang didapati tidak bercanggah dengan Islam terus dikekalkan. Di antara sistem
ini ialah prinsip bantu-membantu dan saling bekerjasama di kalangan masyarakat.
Malaysia
memperkenalkan perniagaan perkhidmatan insuran secara Islam apabila parlimen
meluluskan Akta Takaful dan telah diwartakan pada tahun 1984. Akta ini
memberikan hak pengeluaran lesen dan peraturan perniagaan takaful. Akta Takaful
1984 telah merujuk kepada Akta Insurans 1963 sebagai model. Pengubahsuaian dan
pindaan telah dibuat untuk menjadikan Akta Takaful selaras dengan amalan
insuran Islam. Di bawah akta ini, sebuah badan penyeliaan akan bertanggungjawab
untuk mengawasi dan menyelia syarikat takaful. Badan tersebut ialah Bank Negara
Malaysia melalui Ketua Pengarah Takaful yang juga Gabenor Bank Negara. Akta
Takaful 1984 juga memperuntukkan sebuah majlis penyeliaan agama Islam untuk
menasihat pengendali takaful berhubung dengan operasi perniagaan yang
memastikan ianya tidak terlibat dengan sebarang unsur yang tidak dibenarkan
oleh syariah. Lanjutan dari itu, Syarikat Takaful (M) Sdn. Bhd. telah
ditubuhkan pada 29 November 1984 mengikut Akta Syarikat 1965.
Falsafah
insuran Islam mementingkan niat ikhlas untuk membantu satu sama lain. Oleh hal
yang demikian sumbangan kewangan untuk tujuan ini adalah berdasarkan kepada
semangat tabarru’ (derma).
1.
Falsafah
takaful
i.
Saling
bertanggungjawab
Peserta
rancangan insuran Islam bersetuju untuk bertanggungjawab di antara satu sama
lain. Memikul tanggungjawab dengan niat yang baik adalah satu ibadah dan hal
ini adalah dituntut dalam Islam. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
“Seseorang tidak
boleh dianggap beriman sehingga ia mengasihi saudaranya sebagaimana ia
mengasihi dirinya sendiri.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
ii.
Saling bekerjasama
atau bantu-membantu
Konsep
membantu dan menolong sesama umat Islam dan juga sesama manusia adalah satu
langkah yang terpuji. Ia dapat mengurangkan tekanan bagi pihak yang terdesak
dan pihak yang membantu akan memperolehi ganjaran pahala dari Allah.
iii.
Saling
lindung-melindungi
Peserta
rancangan insuran Islam juga bersetuju untuk saling lindung-melindungi di
antara satu sama lain dari sebarang kesusahan, bencana dan sebagainya. Ini
penting kerana keselamatan atau keamanan adalah satu keperluan tabii dalam
kehidupan manusia. Kepentingan takaful dalam kehidupan tidak dapat dinafikan
kerana kehidupan manusia tidak pernah terlepas dari risiko dan ketidaktentuan. Kebanyakan
aktiviti manusia berlaku dalam keadaan tidak menentu dan penuh dengan bahaya.
Insuran berkaitan dengan perancangan untuk menyediakan pampasan kepada
seseorang yang mengalami kerugian kewangan akibat ditimpa kemalangan atau
kematian. Kaedah yang digunakan ialah dengan mengumpulkan sejumlah wang yang
telah ditetapkan daripada tiap-tiap anggota dalam satu kumpulan yang menghadapi
risiko itu dan membayar pampasan akbat kerugian kewangan kepada meraka yang
benar-benar ditimpa kemalangan.
Dalam
konteks perniagaan dunia hari ini, adalah menjadi begitu penting untuk menjamin
keselamatan kewangan, harta dan juga keselamatan individu, syarikat dan
keseluruhan ekonomi sesebuah negara. Institusi ini turut berfungsi menyalurkan
sebahagian besar modalnya untuk membiayai projek-projek pembangunan dalam sektor
awam dan swasta.
2.
Operasi
Syarikat Takaful Malaysia
i.
Takaful
Keluarga
Adalah
satu bentuk perlindungan bagi orang perseorangan yang ingin berikhtiar membuat
persediaan menghadapi malapetaka dan bencana yang menimpa ke atas dirinya
sendiri. Melalui perlindungan takaful ini, seseorang itu boleh berikhtiar dan
merancang untuk meninggalkan suatu jumlah wang kepada waris-warisnya jika
ditakdirkan ajalnya tiba ataupun menyediakan sejumlah wang sebagai bekalan
ketika usia tua.
Syarikat Takaful juga menyusun skim-skim perlindungan
Takaful Keluarga bagi membolehkan peserta mendapat perlindungan ini berasaskan
tujuan-tujuan berikut;
b.
Peserta-peserta menyimpan atau menabung secara
berterusan.
c.
Kumpulan wang yang diperolehi dilaburkan bagi mendapatkan
keuntungan.
d.
Menyediakan perlindungan kepada peserta-peserta yang
ditimpa malapetaka dan bencana.
e.
Mengembalikan bahagian simpanan dan bahagian untung serta
manfaat takaful yang berkenaan kepada peserta-peserta yang tidak ditimpa malapetaka
dan bencana.
Seseorang yang menyertai satu-satu skim perlindungan
Takaful Keluarga dikenali sebagai peserta dan ia memilih salah satu daripada
beberapa skim perlindungan yang disediakan dengan tempoh matang yang ditetapkan
terlebih dahulu. Syarikat
Takaful dan peserta seterusnya memeterai perjanjian al-Mudharabah.
Tiap-tiap kali peserta membuat bayaran ansuran caruman, Syarikat Takaful akan
membahagikan bayaran ini kepada dua akaun yang dikenali sebagai Akaun Peserta
dan Akaun Khas Peserta. Sebahagian
besar seumpama 97.8% dari jumlah caruman akan dimasukkan ke dalam Akaun Peserta
untuk tujuan tabungan dan pelaburan. Bakinya akan dimasukkan ke dalam Akaun
Khas Peserta untuk keperluan membayar manfaat takaful kepada rakan-rakan
peserta yang ditimpa malapetaka dan bencana. Dana dalam kedua-dua akaun ini akan disatukan dan dilaburkan
oleh Syarikat Takaful dalam bidang dan bentuk pelaburan yang halal mengikut
hukum-hukum syarak. Keuntungan yang diperoleh akan dibahagikan mengikut
perjanjian al-Mudharabah yang telah dipersetujui di antara syarikat dan
peserta dari keuntungan pelaburan yang sama akan dimasukkan ke dalam Akaun Khas
Peserta.
ii.
Takaful Am
Perlindungan Am adalah suatu jenis perlindungan yang
boleh disertai oleh orang perseorangan, syarikat, pertubuhan dan perbadanan
sebagai ikhtiar bagi menghadapi kemungkinan belaku malapetaka atau bencana yang
tertentu seperti kebakaran, kehilangan, kemalangan dan sebagainya yang biasanya
boleh menimpa ke atas harta benda atau barang yang dimiliki. Seperti dalam
Takaful Keluarga, peserta-peserta yang menyertai skim-skim perlindungan Takaful
Am akan memeterai satu perjanjian perlindungan takaful dengan Syarikat Takaful.
Perjanjian ini adalah perjanjian al-Mudharabah. Di bawah perjanjian ini
hak-hak dan kewajipan-kewajipan peserta-peserta dan Syarikat Takaful adalah
dinyatakan dengan jelas. Syarikat Takaful akan menjalankan kewajipannya sebagai
pengusaha bagi menerima caruman-caruman penyertaan takaful dari
peserta-peserta, menguruskan skim-skim perlindungan Takaful Am, membuat
pelaburan dan sebagainya. Jumlah caruman yang dibayar oleh peserta-peserta
adalah bergantung kepada jenis-jenis skim perlindungan yang disertai dan
mengikut kadar yang biasanya ditetapkan oleh Syarikat Takaful.
Dalam urusniaga
Takaful Am, penyertaan peserta-peserta dalam sebarang skim perlindungan
Takaful Am yang disediakan oleh Syarikat Takaful seperti perlindungan kereta,
kebakaran, rumah, gangguan perniagaan dan sebagainya dinamakan sebagai sumbangan takaful kepada syarikat. Wang caruman peserta-peserta ini
akan dikumpulkan dalam satu kumpulan wang dan dilaburkan oleh syarikat dalam
bidang dan bentuk pelaburan yang halal dari segi syarak. Semua keuntungan yang
diperolehi dari kegiatan pelaburan yang diusahakan oleh syarikat akan dimasukkan
ke dalam kumpulan wang ini.
Seperti yang terkandung di dalam perjanjian, perlindungan
takaful adalah atas persetujuan dan
kerelaan peserta. Dari wang ini, Syarikat Takaful akan membayar pampasan kepada
mereka yang menanggung kerugian kerana ditimpa bencana tertentu. Syarikat juga
akan menggunakan wang ini bagi membiayai perbelanjaan kendalian urusniaga
Takaful Am. Sekiranya selepas ditolak semua perbelanjaan kendalian urusniaga
takaful dinyatakan, kumpulan wang ini masih lagi mempunyai lebihan maka lebihan
ini akan dibahagikan di antara peserta dan syarikat mengikut prinsip al-Mudharabah.
2.
Perbezaan di antara Takaful dan Insuran Konvensional
Skim Takaful mempunyai perbezaannya yang tersendiri jika
dibandingkan dengan insuran konvensional iaitu;
a.
Takaful mengamalkan sistem Islam yang menekankan konsep ta’awun
dan tadhiar, manakala insuran konvensional lebih kepada sistem
kapitalis.
b.
Takaful mengamalkan konsep bersama menyertai, berbeza
dengan insuran konvensional yang berkonsepkan jual beli.
c.
Tabarru’ atau
bersama menolong diamalkan, berbeza dalam insuran konvensional yang mengamalkan bayaran
premium.
d.
Pelaburan al-Mudharabah dalam takaful adalah lebih
besar berbanding faedah dividen
dalam insuran konvensional.
e.
Keseluruhan operasi takaful dikawal oleh Majlis Pengawasan
Syariah berbanding dengan Lembaga Pengarah dalam insuran konvensional.
f.
Sumbangan yang ditabungkan adalah kepunyaan peserta,
manakala dalam insuran konvensional ia kepunyaan syarikat.
6.3 Kesimpulan
Dari
semua penjelasan di atas, jelas menunjukkan sistem ekonomi Islam muncul
selari dengan Islam, perubahan zaman dan perkembangan masyarakat Islam.
Usaha-usaha gigih kalangan sarjana, ulama dan kerajaan diperlukan bagi
memastikan unsur-unsur kebaikan dalam ekonomi Islam dapat dikecapi oleh
masyarakat Islam khasnya dan masyarakat manusia amnya. Ekonomi Islam juga dapat
menjadi alternatif kepada pelbagai isu yang timbul dalam bidang ekonomi.
No comments:
Post a Comment