KEMAHIRAN MENYELESAIKAN MASALAH
1. PENDAHULUAN
Kemahiran penyelesaian masalah
diperlukan apabila wujud sesuatu rintangan dalam mencapai matlamat. Penyelesaian masalah merupakan keupayaan menggunakan
minda untuk mencari idea dan langkah-langkah mengatasi kekurangan atau halangan
yang ada untuk mencapai objektif yang dihasratkan. Menyelesaikan masalah dengan
bijak adalah penting dalam kehidupan seharian kerana dapat memajukan kehidupan
dan menjadikan kehidupan lebih selesa dan selamat.
2. DEFINASI
Menyelesaikan masalah adalah satu
proses mental untuk mengatasi halangan yang sedang dihadapi berdasarkan tujuan
tertentu. Menyelesaikan sesuatu masalah boleh dijadikan sebagai cabaran kepada
seseorang. Dengan ini seseorang individu akan bersungguh-sungguh menyelesaikan
masalah sekiranya terdesak untuk menanggani keadaan yang tidak menyenangkan. Proses
penyelesaian masalah bermula dengan menyedari masalah, mengenal pasti dan
memahami masalah. Seterusnya, meneroka pilihan penyelesaian masalah dan
meninjau kesan akibat pilihan penyelesaian masalah. Kemudian baru memilih
penyelesaian masalah yang terbaik dan melaksanakannya. Apabila terdapat banyak
kesan negatif, maka pilihan itu hendaklah dipertimbangkan semula ataupun
ditolak.
3. CARA MENYELESAIKAN MASALAH
Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 286 yang bermaksud; “Allah tidak membebankan seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.
Ia mendapat pahala kebaikan apa yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa
kejahatan apa yang dilakukannya. (Mereka berdoa dengan berkata;)Wahai Tuhan
kami! Janganlah Engkau mengira kami salah jika kami lupa atau kami tersalah.
Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat
sebagaimana Engkau bebankan kepada orang yang terdahulu dari kami. Wahai Tuhan
kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya
memikulnya. Dan ampunkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami.
Engkaulah penolong kami; Oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan
terhadap kaum yang kafir”.
Lantaran itu, dalam kehidupan seharian ini, setiap
individu harus mengetahui cara menghadapi masalah supaya dapat meneruskan hidup
dengan lebih baik. Hidup manusia adalah menyelesaikan masalah. Tiada individu
yang tiada masalah. Masalah perlu diurus dengan sebaik mungkin. Di antara strategi
untuk mengurus masalah ialah;
·
Kawal
emosi dan jauhkan diri dari situasi yang
boleh menimbulkan kemarahan. Luahkan perasaan secara asertif (kawalan diri).
Jangan tergesa-gesa membuat keputusan kerana pemikiran manusia boleh
berubah-ubah. Jika tidak bersabar mungkin masalah akan menjadi lebih rumit.
Bersangka baik kepada Allah bahawa pertolongan dan jalan keluar pasti ada.
·
Kenal
pasti sebab berlakunya masalah. Banyak masalah hidup seperti kemiskinan, gejala
sosial dan rasuah. Siapakah yang bertanggungjawab? Sekiranya perlu, jauhkan
diri dari orang yang menimbulkan masalah dan memikirkan cara dan merancang
strategi untuk menyelesaikannya. Berdoa mohon pertolongan kepada Allah dan
merendahkan diri kepada-Nya. Solat dan doa boleh mententeramkan jiwa dan
fikiran.
·
Bertanya
kepada orang tersebut sama ada dia mempunyai masa untuk berbincang. Beritahu
mereka bagaimana perasaan kita seperti contohnya: Saya sangat sedih ketika ini.
Dengar apa yang hendak diperkatakan. Benarkan orang itu memberi maklum balas.
·
Berbincang
tentang alternatif lain untuk menyelesaikan konflik tersebut. Teruskan untuk
berbincang dengan tenang. Sekiranya konflik itu tidak boleh diselesaikan atau
kemarahan anda semakin bertambah, beredar dan bicarakan tentang hal tersebut
kemudian.
·
Pandukan
kepada ajaran agama. Jauhi perkara yang boleh membawa kepada masalah seperti
minum arak, berjudi, menghampiri dan melakukan zina, membunuh, memfitnah dan
seumpamanya yang menjadi tegahan agama. Jika dilakukan juga, hendaklah segera
bertaubat dengan ikhlas kepada Allah dan memohon ampun kemaafan kepada pihak
yang terlibat.
·
Mengadakan
mesyuarat yang melibatkan semua jabatan sekali atau dua kali sebulan adalah
cara baik untuk berkongsi perkembangan (termasuk kejayaan dan cabaran) di
jabatan masing-masing.
·
Para pemimpin
boleh mengambil peluang ini untuk mengutarakan idea bagaimana jabatan-jabatan
mereka boleh bekerjasama bagi menyelesaikan sesuatu masalah atau mengambil
kesempatan daripada hasil yang memberangsangkan. Dengan cara ini, mereka
betul-betul dapat mengeluarkan anak buah mereka daripada gelembung pasukan dan
memberi perspektif yang lebih meluas tentang sumbangan mereka kepada organisasi
secara keseluruhannya.
·
Pemimpin yang efektif melibatkan diri dengan pasukan sepanjang
masa. Mereka sentiasa memberi sokongan yang diperlukan dan mudah dihubungi
untuk mendapatkan nasihat dan panduan. Mereka perlu bersifat proaktif dalam
mengenal pasti apa yang diperlukan oleh kakitangan untuk menjalankan tugas
dengan lebih baik.
·
Mungkin pahit
untuk ditelan tetapi apabila semua orang diam seribu bahasa, inilah masanya
pemimpin mengeluarkan kata-kata yang berani. Mungkin ada sesetengah pekerja
yang kurang selesa berbicara tentang kesukaran kerja yang dialami dan mengapa
ia timbul, tetapi inilah satu-satunya cara untuk mengemudi organisasi anda
untuk mencapai penyelesaian. Selesaikan masalah itu. Jangan lari dari masalah;
ia hanya akan meruncingkan suasana dan menjadikannya lebih sukar untuk
ditangani.
·
Tunjukkan
penghargaan kepada sumbangan orang lain dengan kata-kata seperti, “Terima kasih
Nurul Aswani kerana menyediakan slaid itu untuk saya atau bagus kerja kamu
Faizzudin, saya sangat menghargainya.” Itu sudah cukup untuk membuat orang lain
merasa dihargai. Atau boleh juga belanja mereka makan tengah hari di luar.
·
Sebagai
seorang pemimpin, boleh menunjukkan keprihatinan dalam pelbagai cara dan yang
paling mudah adalah dengan memberikan pujian ikhlas kepada kakitangan atau rakan
sekerja setiap hari. Biasakan diri membuatnya tetapi ia haruslah ikhlas dan
spesifik. Anda mungkin akan terkejut dengan perbezaan yang terhasil.
·
Gunakan
perkataan ‘kita’ dan ‘kami’ sebanyak mana yang mungkin dalam pelbagai cara yang
membina dan positif dan letakkan orang lain sebagai tumpuan utama. Jika
organisasi mendapat kontrak yang besar, beritahu kejayaan ahli pasukan yang
mendapatkan kontrak tersebut ke seluruh organisasi.
·
Kegagalan
patut ditanggung bersama, seperti juga kejayaan. Tetapi apabila keadaan menjadi
sukar, kakitangan akan memerlukan pemimpin yang membuat keputusan dan pemimpin
yang baik adalah mereka yang tidak menuding jari kepada orang lain, tidak kira
dalam apa jua keadaan.
4. KEMAHIRAN MENYELESAIKAN MASALAH
Individu boleh zahirkan perasaan
dan tindakan secara jujur, berterus terang dan ikhlas tanpa mencabuli batas hak
orang lain. Menghormati diri sendiri dan diri orang lain. Berkelakuan asertif
iaitu kita yang mengawal hidup diri kita sendiri serta tidak pula mengawal hak
mutlak orang lain. Dalam kehidupan ini masalah dan konflik tidak dapat
dielakkan. Gangguan emosi boleh wujud dengan segera disebabkan masalah
perhubungan. Dengan bersikap asertif memperkatakan sesuatu secara berpatutan
dan bertindak secara menghormati orang lain, dapat mewujudkan perhubungan yang
tulin dan harmoni sesama manusia. Menyedari bahawa manusia adalah hamba Allah
yang dijadikan untuk mengabdikan diri kepada-Nya, menyedari bahawa manusia
mempunyai beberapa kekurangan dan hidup ini sebagai "sharing" atau perkongsian sesama manusia.
Lazimnya, isu-isu dalam sesebuah organisasi berpunca
daripada masalah-masalah biasa yang berkisar pada penglibatan dan pelaksanaan.
Punca setiap masalah adalah kurangnya kesedaran diri, sama ada dalam kalangan
pasukan kepimpinan atau kakitangan, atau kedua-duanya secara menyeluruh.
5. KESIMPULAN
Kemahiran menyelesaikan masalah
mampu untuk menyelesaikan masalah yang kecil hingga yang besar hingga ke akar
umbi, juga masalah yang zahir dan juga yang batin serta mendapat keredhaan Allah.
Kehidupan akan menjadi lebih tenang dan harmonis kerana sikap
bersungguh-sungguh untuk menuju erti kebahagiaan hakiki.
No comments:
Post a Comment