KEMAHIRAN PERUNDINGAN
1.
PENDAHULUAN
Kemahiran perundingan merupakan satu kemahiran hidup
yang penting kerana setiap ketika individu pasti berunding dengan pihak lain
baik di rumah atau pun di luar rumah, di pejabat dan juga semasa rekreasi dan
bermuamalah. Perundingan berperanan menyemarakkan persefahaman dan
persahabatan.Ia adalah usaha untuk memahami perbezaan serta menerima dan
memanfaatkannya ke arah yang positif untuk kepentingan masyarakat. Dalam hal
ini, suatu hubungan dapat diperkuat dan kepercayaan dapat diwujudkan. Perundingan
juga merupakan manifestasi Islam dalam memperkukuhkan ukhuwwah melalui
pembinaan hubungan kejiranan, mengeratkan silaturahim, menyemai kemesraan,
memupuk kerjasama dan memudahkan penyelesaian semua konflik budaya dan ekonomi.
2.
DEFINASI
Kamus Dewan memberikan definasi perundingan
sebagai perhitungan, perkiraan, pertimbangan dan perbicaraan yang mendalam
tentang sesuatu hal. Manakala Oxford
Advanced Learner’s Dictionary of Current English mendefinasikan perundingan
sebagai discuss confer, in order to come
to an agreement.
Allah menciptakan manusia pelbagai bangsa, pelbagai
personaliti dengan kecerdasan dan ketajaman fikiran yang berbeza. Sebahagian
manusia sangat cerdas, berdisiplin, jujur, sabar, dan bertanggungjawab, namun
sebahagian lagi kurang cerdas, emosional atau cepat marah, suka berbohong,
tidak berdisiplin dan tidak bertanggungjawab. Maka segala penyelesaian atas permasalahan
yang berlaku perlu dilakukan secara berbincang atau berunding.
Perundingan bukanlah satu proses paksaan tetapi
ia dilakukan antara dua pihak atau lebih dengan cara sukarela. Dalam beberapa
proses perundingan, pihak yang berselisih ada kalanya menjadi begitu beremosi dan
berkeras terhadap perbezaan mereka. Proses dan hasil rundingan akan mencetuskan
perasaan positif dan negatif. Lazimnya emosi yang positif akan memberi kesan
yang positif kepada perundingan dan emosi yang negatif akan memberi kesan yang
negatif kepada perundingan. Perundingan juga dikaitkan dengan aktiviti tawar
menawar dalam kehidupan seharian. Ada kalanya tanpa disedari apabila kita
membeli barangan dari sesebuah kedai sebagai contoh, pada kebiasaannya kita
akan melakukan proses berunding iaitu dengan cara tawar-menawar harga barang tersebut.
Perundingan juga boleh berlaku dalam menyelesaikan kontrak, pertelingkahan rumah
tangga, perdamaian dan seumpamanya. Kata kunci lain dalam proses berunding
adalah kesepakatan. Kesepakatan bukan bererti bahawa setiap individu akan
mendapat apa yang mereka inginkan, juga bukan bererti bahawa suatu kesepakatan
akan diputuskan dengan suara bulat dan bukan juga bererti bahawa pengambilan keputusan
dilakukan melalui pemungutan suara majoriti. Kesepakatan bererti bahawa setiap
orang akan merasakan kepentingan mereka telah diberi perhatian dan mereka dapat
menerima kesepakatan yang dibuat. Mereka mungkin ingin memperoleh sesuatu yang
lebih atau sesuatu yang minimum tetapi mereka bersetuju untuk menerima
keputusan yang dilakukan melalui berunding antara satu sama lain.
3.
KELEBIHAN BERUNDING
·
Seseorang
itu tidak perlu bergantung kepada kekuatan atau kelebihan personaliti semasa
berunding.
·
Ia
berfokus kepada penyelesaian masalah ke arah kepentingan bersama, manfaat
bersama dan bermatlamat. Ia sesuai untuk mencari penyelesaian yang munasabah
dan bermanfaat kepada banyak permasalahan yang berlaku.
·
Kaedah
terbaik kepada pihak yang lemah untuk berhadapan dengan pihak yang berkuasa.
·
Adalah
untuk pencapaian positif bersama.
4.
FAKTOR-FAKTOR KURANG KEMAHIRAN BERUNDING
·
Kurang pengalaman
·
Tidak matang
·
Kurang mendapat peluang untuk berbincang
·
Kurang yakin
·
Harga diri yang rendah
5.
FAKTOR
PEMBANTU KEMAHIRAN BERUNDING
·
Tahu apa yang dimahukan
·
Luahkan pendapat anda
·
Sediakan perancangan
·
Kenal pasti keperluan
·
Mendengar dengan penuh perasaan
·
Ajukan masalah
·
Mendidik bukan menggertak atau mengugut
·
Sabar
·
Bertolak ansur dan kreatif
·
Fikirkan orang lain seperti kawan anda
·
Ceburkan diri dalam semua aktiviti
·
Terima tanggung jawab jika dipilih
6.
PRINSIP
BERUNDING YANG BERKESAN
A.
Responsif: Tindak balas yang
rasional semasa mesyuarat di mana kedua belah pihak perlu mempunyai sifat yang
jujur dan ikhlas kerana sifat-sifat ini akan memberi responsif yang positif.
B.
Bersopan: Adab, proseder tatacara bagaimana cara untuk berunding dengan
pihak lain. Ia memerlukan kerjasama kedua pihak dan selain itu adab tatacara
sosial budaya, faktor-faktor situasi seperti masa, tempat dan pihak ketiga
(jika ada) perlu dipertimbangkan.
C.
Kebanyakan orang melihat
bahawa dalam sesuatu proses perundingan pasti ada pihak yang menang dan ada
yang kalah. Pada perspektif perunding perkara sebegini sebenarnya tidak wujud.
D.
Saling Membantu: Satu konsep
perundingan dengan cuba memahami antara satu pihak dengan pihak lain untuk
mencari jalan penyelesaian yang terbaik serta diterima kedua belah pihak.
Konsep bertolak ansur amat memainkan peranan dalam menjayakan proses
perundingan.
E.
Perunding yang efektif
adalah individu yang dapat mewujudkan keputusan menang-menang. Mereka
memastikan sesiapa sahaja yang terbabit di dalam sesuatu perundingan didengari
pandangannya dan prosesnya berlangsung atas prinsip dipersetujui bersama.
F.
Perunding Super beroperasi
dengan suatu sistem kepercayaan bahawa sesiapa sahaja yang beredar daripada
meja perundingan akan berpuas hati. Mereka percaya ada perkara yang lebih baik
berlaku di sebalik meja perundingan
Rundingan merupakan satu proses di mana dua belah pihak mencapai kata
sepakat yang mampu memberikan kepuasan kepada semua pihak dengan mengekalkan
elemen kerjasama.
Kebiasaannya terdapat beberapa tujuan untuk mengadakan rundingan iaitu:
1.
Mencapai hasil yang diingini
melalui perbincangan dalam proses mengembangkan sayap perhubungan dalam
perniagaan.
2.
Merupakan cara yang paling efektif untuk mengatasi dan
penyelesaian konflik atau perbezaan pendapat atau kepentingan.
3.
Mencari penyelesaian yang menguntungkan kedua-dua pihak
terhadap sesuatu permasalahan tanpa ada unsur kekerasan.
4.
Meningkatkan hubungan professional dengan rakan niaga dan
rakan sekerja.
5.
Perlaksanaan dengan penuh keyakinan demi mencapai
kesepakatan.Membangunkan sikap kepimpinan dan keahlian dalam membentuk sebuah
pasukan yang kuat.
Dalam sesuatu rundingan, persetujuan dan percanggahan adalah fenomena
biasa dalam mencari
kesepakatan. Adalah penting untuk mengetahui cara atau teknik yang betul ketika
melakukan rundingan agar memberi manfaat kepada semua pihak yang terlibat.
· Persiapan yang
cukup. Persiapan yang baik sangat perlu sebelum proses rundingan berlangsung.
Proses persiapan ini turut mengambil kira tujuan sesuatu rundingan diadakan.
Tanpa tujuan yang jelas, pastinya matlamat sesuatu rundingan tidak dapat
dicapai dengan pihak terbabit.
· Persiapan
mental. Bagi mengelakkan berlangsungnya perdebatan hangat, pastikan kita
sentiasa berada dalam keadaan tenang dan selesa. Pastinya proses rundingan akan
berlangsung dengan lancar. Berjabat tangan dengan pihak yang berkaitan terlebih
dahulu dengan tegas dan singkat. Selain itu, sentiasa mempamerkan senyuman
sebelum memulakan rundingan untuk mudah mendapatkan kerjasama dan mengeratkan
diri dengan pihak terbabit.
· Sepanjang
rundingan berlangsung hendaklah menyatakan tuntutan pihak kita secara singkat
tapi jelas dengan perasaan percaya kepada diri sendiri. Ini menunjukkan betapa
seriusnya terhadap rundingan tersebut selain mempamerkan keyakinan atas
kejayaan rundingan yang dilakukan. Dalam masa yang sama juga, jelaskan kepada
pihak berkenaan bahawa kita berkenaan
untuk mencapai kata sepakat. Setidak-tidaknya, penggunaan masa berjalan dengan
lebih efektif kerana rundingan berlangsung terus kepada objektif tanpa
membincangkan perkara remeh yang merugikan kedua-dua belah pihak.
[url=https://ibb.co/hmGtWx9][img]https://i.ibb.co/hmGtWx9/11.jpg[/img][/url]
ReplyDelete[url=https://ibb.co/hmGtWx9][img]https://i.ibb.co/QKW1N7Q/11.jpg[/img][/url]
ReplyDeletehttps://ibb.co/hmGtWx9
ReplyDelete