KEMAHIRAN KEPIMPINAN
1.
DEFINASI
Kepimpinan amat penting dalam sesebuah masyarakat sama ada di peringkat keluarga,
masyarakat, institusi, organisasi dan juga negara. Islam memandang berat soal
memilih pemimpin dalam semua peringkat kehidupan. Bukti sejarah Islam: apabila
Rasulullah SAW wafat, Khalifah terus dilantik menjadi pemimpin bagi menggantikan
baginda sebelum pemakaman baginda. Menentukan dan memilih pemimpin menjadi suatu
perkara yang sangat penting dan wajib. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud; “Tidak halal bagi tiga orang yang berada di
satu tempat melainkan dilantik seorang daripada mereka sebagai ketua.” (Riwayat
Ahmad)
2.
DEFINASI
Terdapat berbagai perkataan yang digunakan bagi menjelaskan definasi
kepimpinan di antaranya ialah Imamah, khalifah,
qiyadah, za’amah, ria’ayah, ri’asah dan siyadah.
Dalam Kamus Dewan (1993: 1038), perkataan kepimpinan berasal dari perkataan
pimpin yang bererti bimbing, pandu, tunjuk dan sebagainya. Dalam bahasa
Inggeris, leadership membawa maksud the position of leader (kedudukan pemimpin), control of power over group (kawalan atau kuasa terhadap sesuatu kumpulan) dan a group of people who lead (satu kumpulan manusia yang memimpin). (Longman Dictionary of Contemporary English,
1978: 622).
Menurut Fathi Yakan, kepimpinan adalah satu kemahiran berkomunikasi dengan
fitrah ma nusia untuk mempengaruhi dan juga mengarah manusia ke arah mencapai
matlamat dengan cara memastikan kepatuhan, kepercayaan dan penghormatan. Ibn
Taimiyah menekankan betapa kepimpinan merupakan tuntutan agama, tanpa
kepimpinan urusan pentadbiran agama dan bangsa tidak dapat dijalankan dengan
sempurna. Ketua Negara (al-Imam)
adalah bertanggungjawab berkaitan rakyatnya. Ketua keluarga adalah pemimpin
kepada keluarga. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tiap-tiap seorang dari kamu adalah pemimpin. Justeru kamu bertanggungjawab
terhadap mereka yang di bawah pimpinan kamu. Ketua negara (al-Imam) adalah
bertanggungjawab berkaitan rakyatnya. Ketua keluarga adalah pemimpin kepada
keluarganya dan akan ditanya berkenaan kepimpinannya. Wanita adalah pemimpin di
rumah suaminya dan bertanggungjawab terhadap jagaannya. Khadam bertanggungjawab
menjaga harta tuannya dan akan ditanya berkenaan barang-barang yang
diamanahkan. Tiap-tiap seorang daripada kamu adalah pemimpin, justeru kamu bertanggungjawab
terhadap kepimpinan kamu”.
3.
CIRI-CIRI
KEPIMPINAN
Menurut al-Mawardi, seseorang pemimpin mesti
memiliki kreteria berikut; Adil dalam memimpin pekerja dalam organisasi,
berfikiran matang, berani berijtihad dalam melakukan tugas, memiliki pancaindera
yang sempurna, berilmu agama yang tinggi bagi menggelak melakukan kemungkaran
daan mempunyai anggota badan yang sempurna supaya boleh menyempurnakan tugasnya.
Menurut Imam al-Ghazali, seorang
pemimpin perlu memiliki sifat-sifat berikut;
hidup sederhana, tidak membazir
dengan harta miliknya, melaksanakan kerja dengan tenang tanpa merungut, cuba
memuaskan semua pihak jika ia tidak melanggar undang-undang dan peraturan,
menyedari tanggungjawab besar yang dipikulnya, suka bersahabat dengan para ilmuan
dan mendengar nasihat mereka. Hadith daripada Aisyah r.a. bahawa Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud: “Sekiranya
Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya aku akan potong tangannya”. (Riwayat
al-Bukhari). Hadith daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda
yang bermaksud: “Orang Mukmin yang paling
sempurna imannya adalah mereka yang paling baik akhlaknya”. (Riwayat
al-Tirmidzi)
Edwin Ghiselli menyatakan bahawa seorang pemimpin perlu mempunyai
kesungguhan dan keyakinan terhadap diri sendiri. Tanpanya sesebuah organisasi
tidak akan dapat beroperasi dengan baik. Begitu juga jika memiliki kecerdasan
tidak terlalu tinggi atau kecerdasan yang terlalu rendah yang akan mengurangkan
keberkesanan memimpin. Ralph M. Stogdill berpendapat, seorang pemimpin perlu
cerdas, bijak, matang, mempunyai harta sebagai modal untuk menguruskan organisasinya
dengan baik. Pemimpin juga memiliki sifat sosial seperti boleh bekerjasama,
kemampuan berkomunikasi dan berkebolehan untuk bermasyarakat.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya
telah datang kepada kamu seorang Rasul daripada golongan kamu sendiri (iaitu
Nabi Muhammad SAW) yang mengambil berat atas sebarang kesusahan yang menimpa
kamu, yang sangat menginginkan kebaikan bagi kamu, amat belas kasihan lagi penyayang
terhadap makhluk terhadap orang yang beriman”. (al-Taubah: 128).
Oleh yang demikian dapat dirumuskan bahawa ciri-ciri pemimpin ialah;
·
Amanah, adil
dan tidak melakukan kezaliman atau diskriminasi kepada mereka yang dipimpinannya.
·
Meletakkan
harapan sepenuhnya kepada Allah SWT dalam melaksanakan semua yang
dipertanggungjawabkan.
·
Perwatakan dan
keperibadian yang cemerlang. Iaitu berakhlak yang amat tinggi dan terpuji.
·
Wujud perkaitan
di antara pengucapan dan tindakannya.
·
Bijak bertindak
dan tidak sombong.
·
Berupaya
menjaga agama dan menegakkan syariat Allah SWT.
Ini kerana pemimpin sebenarnya adalah pengganti Rasulullah SAW untuk
memelihara, menjaga dan melaksanakan syariat Allah SWT. Memiliki al-Quwwah iaitu kekuatan dari semua
sudut sama ada fizikal, spiritual, emosi dan mental. Bertakwa kerana takwa
menjamin seseorang pemimpin itu berintegriti dan takutkan Allah SWT dalam
melaksanakan tugas. Seorang pemimpin juga seharusnya mempunyai sifat
keperibadian iaitu berkebolehan, progresif dan berkeyakinan tinggi dalam
menjalankan tugas.
4.
PRINSIP-PRINSIP
KEPIMPINAN
Shura dari segi bahasa Arab ialah penyaringan madu
iaitu menyaring madu dari sarangnya. Shura bertujuan untuk mewujudkan perbincangan
dan perundingan di kalangan cerdik pandai ahli agama untuk menyelesaikan
sesuatu masalah. Shura juga sebagai penetapan hukum yang merupakan lambang
asasi al-Syariah dan pemimpin yang tidak melaksanakannya wajib disingkir tanpa
perselisihan pendapat para ulama.
5.
KAEDAH
KEPIMPINAN
Blake & Mouton (1964) berpendapat, kaedah kepimpinan pada dasarnya dapat
dibahagikan kepada empat, iaitu:
·
Kepimpinan Otokratik
apabila pemimpin yang otokratik mementingkan pelaksanaan tugas. Dia memimpin
dengan menggunakan sumber kuasa formal. Pemimpin yang mengamalkan kaedah ini akan
membuat keputusan yang berkaitan dengan tugas, mengeluarkan arahan dan
memastikan arahan itu dipatuhi. Ini biasa dapat dilihat dalam sektor industri. Sistem
ini bercanggah dengan nilai kemanusiaan kerana menafikan kebebasan. Seseorang
pemerintah mempunyai kuasa mutlak terhadap rakyat dan perlembagaan yang
dirangkanya bercanggah dengan sistem demokrasi dan juga sistem pemerintahan
Islam. Contoh sistem otokrasi dalam al-Quran ialah pemerintahan Firaun Mesir.
·
Sistem Kapitalis
dianggap zalim kerana hanya menjaga kepentingan pelabur atau peniaga, berbanding
kepentingan rakyat. Pemimpin yang mengamalkan kaedah kepimpinan laissez-faire tidak begitu berminat
dengan urusan yang diamanahkan kepadanya. Mereka biasanya tidak peduli mengenai
kerja mahupun hasilnya. Kuasa yang ada padanya tidak digunakan. Pemimpin jenis
ini akan membiarkan semua keputusan dibuat oleh orang bawahannya.
·
Fahaman Liberalisme dianggap zalim kerana kebebasan
mutlak tanpa sekatan nilai agama. Nilai liberalisme yang diamalkan akan mengganggu
hak individu lain. Contohnya hak kebebasan seks seperti yang berlaku di Barat boleh
mengganggu kesejahteraan masyarakat bersuara dan menganut agama.
·
Sistem Khalifah
meletakkan nilai-nilai agama sebagai perlembagaan. Kerajaan Islam bergantung
kepada hasil pungutan cukai dari bukan Islam dan zakat dari orang Islam.
Berbanding sistem feudalisme yang
memiliki segala hasil pertanian dan perniagaan dalam negara tersebut.
Rakyat sebagai pekerja atau buruh kepada pemerintah. Dalam sistem khalifah,
peralihan kuasa adalah kerana perbezaan fahaman politik bukan perbezaan nilai
sosial yang dianuti. Penganut agama lain boleh hidup secara aman dan kehidupan
mereka tidak diganggu. Berbeza dengan otokrasi yang melarang dan menekan
kehidupan rakyat yang berlainan fahaman kehidupan dengan pemerintah. Menurut
perspektif Islam sistem pemerintahan yang bercanggah dengan konsep keadilan
dianggap satu kezaliman.
·
Sistem Komunisme
dianggap satu kezaliman kerana pemerintah mempunyai kuasa mutlak sedangkan
rakyat dianggap sebagai pekerja atau hamba. Pemusatan kuasa sepenuhnya kepada
parti Komunis dan menafikan kewujudan sektor swasta dalam ekonomi. Kepimpinan
yang berperikemanusiaan menunjukkan minat yang lebih terhadap kakitangannya. Ia
mementingkan suasana kerja yang baik, dipupuk melalui jalinan persahabatan yang
mesra di kalangan semua kakitangan. Konflik cuba dihindarkan dengan
menganjurkan permuafakatan.
·
Kaedah kepimpinan demokratik dikenali juga
sebagai pemimpin mengalakkan kesemua kakitangan melibatkan diri dalam
organisasinya. Peluang diberi kepada setiap ahli organisasi untuk memberikan
pendapat atau pandangan sebelum sesuatu keputusan diambil. Sistem Pemerintahan Demokrasi bertentangan
dengan sistem otokrasi. Demokrasi melambangkan kebebasan bersuara. Sistem ini
boleh diterima dalam sistem pemerintahan Islam (perlu penyesuaian) kerana ia
melambangkan pemilihan pemimpin oleh majoriti rakyat seperti yang berlaku dalam
sejarah awal Islam.
Islam merupakan agama demokrasi berdasarkan alasan berikut;
-
Menjamin kebebasan
rakyat pelbagai latar belakang agama untuk menganut dan mengamalkan agama dan
budaya.
-
Tiada perbezaan
layanan kepada rakyat walaupun berlainan latar belakang.
-
Non Muslim
boleh melakukan aktiviti harian tanpa sekatan kecuali ia menyebabkan kepentingan
umat Islam.
6.
CABARAN
KEPIMPINAN
·
Cabaran
Globalisasi dan Integrasi
Ekonomi.
·
Cabaran yang
dihadapi oleh pemimpin hari ini jauh lebih kompleks, pelbagai perkara yang
berlaku di luar jangka.
·
Kepimpinan Barat
memecahkan dominasi sistem kepimpinan Islam dan Timur dengan penjajahan dan dasar
politik hegemoni Barat.
·
Sekularisme
sering dikaitkan dengan era kebangkitan Eropah. Ia berperanan sebagai hala tuju
peradaban Barat yang menjauhkan diri dari pengaruh agama dan menjadikan
kemodenan sebagai matlamat. Sekularisme yang diperkenalkan Barat banyak
mempengaruhi sistem Islam termasuk kepimpinan.
6. ETIKA KEPIMPINAN DALAM
ISLAM
·
Ikhlas dan
benar kepada Allah. Keredhaan Allah dalam setiap gerak kerja. Bersih dari sifat riya’,
ujub dan mahukan kedudukan pangkat dan sanjungan.
·
Berfikiran
cerdas, bijaksana, berpengetahuan luas dan berpengalaman. Cepat memahami
masalah, tidak pelupa dan tidak buntu. Tenang, tidak pemarah, bertimbang rasa,
pengasih, lemah lembut dan menunaikan
janji.
·
Sabar kerana
perjalanan dakwah tersangat panjang. Ia mesti dipimpin oleh mukmin yang tinggi
sabarnya dan cekal menempuh perjuangan. Kepimpinan merupakan amanah Allah SWT kepada
umat manusia kerana ia merupakan perkara asas untuk memakmurkan dunia.
Pemerintahan Islam iaitu KHALIFAH merupakan pemerintahan
yang bertanggungjawab menunaikan tuntutan Islam. Kaedah kepimpinan Barat boleh
diterima pakai tetapi perlu disesuaikan dengan ajaran Islam. Kepimpinan Islam
menghadapi cabaran yang perlu diselesaikan demi masa depan ummah.
No comments:
Post a Comment