KEMAHIRAN SOSIAL ISLAM
1.
PENDAHULUAN
Manusia melalui pelbagai peringkat
perkembangan dari usia bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa dan akhirnya ketika
tua dalam persekitaran yang membina seperti suka berkawan dan menerima diri
secara positif. Sekiranya mereka melalui persekitaran yang tidak sihat maka
mereka terdedah kepada kesukaran untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran
sosial hingga mereka merasai tidak dihargai, tidak dipercayai bahkan tidak
dihormati. Oleh yang demikian, setiap individu perlu memiliki kemahiran sosial
tertentu dalam menentukan mereka boleh hidup dengan berjaya dan bahagia. Dari
satu segi yang lain, individu yang mengalami gangguan personaliti seperti
personaliti anti sosial dan gangguan kebimbangan sosial turut mempunyai kekurangan
dalam aspek kemahiran sosial.
2.
DEFINASI
Kemahiran sosial ialah beberapa set
kemahiran yang perlu dimiliki apabila berinteraksi dengan individu lain dalam
pelbagai situasi kemasyarakatan. Kemahiran sosial adalah sebahagian
daripada kepintaran akal seseorang individu. Begitu pun faktor persekitaran
seperti pendedahan yang kerap dalam pergaulan positif boleh mematangkan
seseorang dan memberikan tahap kemahiran sosial yang baik dalam interaksi.
Punca seseorang kurang mahir dari segi interaksi sosialnya adalah kerana kurang
pergaulan atau pun tiada pendedahan yang wajar untuk mereka mengatasinya. Kemahiran
sosial Islam perlu dimiliki kerana ia mampu mencapai matlamat individu kepada
orang lain dan menghasilkan satu bentuk perhubungan positif dan harmonis serta
berupaya untuk mengekalkan perhubungan bagi jangka masa panjang. Apabila berinteraksi
dengan orang lain, sebenarnya individu cuba berkomunikasi secara efektif dengan
mereka dengan bahasa (perkataan) verbal dan
juga bukan verbal seperti isyarat
tangan, ekspresi muka, tahap intonasi suara, gaya berjalan dan sebagainya.
3.
FAKTOR
PEMBENTUKAN KEMAHIRAN SOSIAL
Setiap hari dalam semua media massa
dipaparkan mengenai keruntuhan akhlak, kebejatan moral dan tingkahlaku songsang
setiap lapisan masyarakat meliputi kanak-kanak, remaja dan juga orang dewasa
bahkan yang telah tua. Hasil penilitian banyak pihak didapati faktor berikut
mempengaruhi pembentukan kemahiran sosial;
• Hubungan individu dengan ibu bapa; Maksud
hadith Rasulullah SAW riwayat Muslim, “Tidak
ada seorang bayi yang dilahirkan melainkan dilahirkan dalam keadaan fitrah
(suci dari sebarang dosa), maka kedua ibubapanyalah yang akan menjadikan anak
itu sama ada sebagai seorang Yahudi, Nasrani ataupun Majusi”. Institusi
keluarga menjadi tunjang kepada pembentukan keperibadian individu terutamanya
asuhan emosi dan tingkahlaku dari ibu dan bapa. Ibu bapa berperanan penting
menanam nilai hidup positif kepada anak-anak seperti kasih-sayang, minat,
bakat, naluri, kesungguhan dan penghormatan kerana banyak masa dihabiskan hidup
bersama ibu bapa.
• Hubungan individu dengan rakan sebaya; Di
luar institusi keluarga, setiap individu akan berinteraksi dengan rakan sebaya
untuk belajar dan bermain sesuatu. Dalam masa yang sama individu sedang melalui
tempoh transisi remaja apabila perkembangan intelek, keperibadian, emosi dan
sosialnya turut dipengaruhi oleh rakan sebayanya.Individu kena memilih rakan
sebaya yang baik keperibadian, tinggi kesungguhan dan ada kebijaksanaan.
• Faktor
persekitaran; Persekitaran mempengaruhi tabiat hidup manusia. Persekitaran
urban, semi urban dan juga kedesaan boleh mempengaruhi pembentukan kemahiran
sosial. Persekitaran yang baik boleh menghasilkan keperibadian yang baik.
Begitu juga sebaliknya. Manusia bersifat suka meniru, menyerap, mendapatkan
sesuatu apa yang ada di persekitarannya. Maksud hadith Rasulullah SAW riwayat
Bukhari; “Perumpamaan orang yang
bersahabat dengan orang salih dan orang yang bersahabat dengan orang yang buruk
perangai adalah seperti seorang penjual minyak wangi dan tukang besi. Pasti
kamu akan dapat bauan minyak wangi dari penjual minyak wangi sama ada membeli
atau pun tidak. Sedangkan dari tukang besi, kamu akan merasa bahangnya atau
kainmu dan kamu akan mendapat bau yang busuk”.
• Globalisasi dan media massa; Teknologi
mendedahkan individu dengan segala-galanya tanpa batas sempadan. Maklumat
tentang apa sahaja yang boleh mempengaruhi intelek, emosi dan tingkah laku
individu boleh didapati di sekitar individu melalui surat khabar, majalah,
iklan, internet, radio dan televisyen bahkan melalui whatsapp, instagram,
tweeter dan seumpamanya. Lebih lama masa yang diambil untuk menatapi media
tersebut maka lebih dalam kesan yang diperolehi.
4.
ASAS
KEMAHIRAN SOSIAL
Islam melalui panduan al-Quran
menggambarkan suatu contoh keadaan pergaulan sosial sesama manusia supaya
manusia terus maju dan cemerlang. Surah al-Sad ayat 24 bermaksud; “Nabi Daud berkata; Sesungguhnya ia telah
berlaku zalim kepadamu dengan meminta kambingmu itu (sebagai tambahan) kepada
kambing-kambingnya; dan sesungguhnya kebanyakan dari orang yang bergaul dan
berhubungan (dalam berbagai lapangan hidup), setengahnya berlaku zalim dengan
setengahnya, kecuali orang yang beriman dan beramal salih, sedang mereka
amatlah sedikit. Dan Nabi Daud (setelah berfikir) mengetahui sebenarnya Kami
telah mengujinya (dengan peristiwa itu), lalu ia memohon ampun dengan Tuhannya
sambil merebahkan dirinya sujud, serta ia rujuk kembali (bertaubat)”.
·
Kemahiran memilih. Individu perlu memilih sama
ada benda, orang, tempat, keperluan atau suasana yang disukainya tetapi fitrah
manusia sukakan sesuatu yang baik untuk dirinya. Individu harus berkorban untuk
memilih sesuatu yang baik untuk dirinya dan meminta petunjuk dari Allah SWT. Ia
perlu belajar untuk memilih, menentukan keutamaan untuk memilih dan pasti
dengan pilihannya.
·
Kemahiran menilai. Individu berkebolehan untuk
menilai baik atau buruk pilihan yang ditentukannya. Sesuatu yang berlandaskan
al-Quran dan al-Sunnah adalah lebih baik. Perlu diambil perkiraan juga
keutamaannya bagi masyarakat dan negara.
·
Kemahiran menghormati. Individu yang memiliki
sikap menghormati orang lain pasti punya hubungan baik dengan semua lapisan
sosialnya. Akhlak mulianya ini ditunjukkan dengan layanan mesra, sopan,
bekerjasama dan menjaga hak privacy orang
lain. Hadith riwayat Anas bermaksud; “Tidaklah
seorang muda menghormati kepada orang tua kerana tuanya (usianya), melainkan
Allah akan membalas penghormatan dengan menghormatinya pula kerana usianya
kelak”.
·
Kemahiran menghargai. Individu memandang tinggi
seseorang dengan menutur perkataan dan menzahirkan perbuatan dengan sopan dan
takzim. Boleh dilakukan dengan melembutkan suara, meminta maaf dan ucapan
terima kasih serta memberikan hadiah. Boleh juga menolong orang lain seperti
menolong membersihkan sesuatu. Dalam masa yang sama merendahkan diri dan
membuang rasa ego diri. Individu juga perlu menghargai diri sendiri dengan
memperbaiki diri dan menyayangi diri dari kebinasaan.
5.
KEPENTINGAN
KEMAHIRAN SOSIAL
Kemahiran sosial yang dimiliki dapat meningkatkan keupayaan
seseorang untuk menempuh aktiviti kehidupan bersosial dalam masyarakat dengan;
·
Daya keyakinan. Meningkatkan rasa keyakinan
diri, kemampuan untuk menerima perbezaan pendapat dan menghormati pandangan orang lain. Menjaga
diri sendiri dan orang lain; Berakhlak, beretika dan beradab tertib dengan
menunjukkan empati, menghargai dan menghormati orang lain dan berbudi bahasa.
·
Kepimpinan. Berfikiran terbuka dan berpengalaman
luas. Berikan pendedahan kepada benda, tempat, orang, dan aktiviti baharu yang
boleh meluaskan minat supaya mereka juga akan mempunyai banyak perkara untuk
diperkatakan dan dikongsi bersama orang lain. Mereka juga mempunyai peluang
lebih cerah untuk dilantik sebagai pemimpin berbanding individu yang tidak
berupaya menunjukkan tahap keyakinan diri yang baik atau tidak berani
memberikan pendapat dan idea kreatif.
·
Kerja berpasukan. Hubungan yang lebih baik dan
boleh dipercayai di kalangan rakan sebaya dan rakan sekerja dan lain-lain
dengan sikap saling memahami dan bantu membantu menyelesaikan semua tugas
organisasi.
·
Membina hubungan. Melibatkan diri dalam
kumpulan; Mengambil bahagian dalam perbincangan kerja atau keluarga dan membuat
keputusan. Boleh memberi nasihat dan galakan, bijak membaca suasana untuk
memberi teguran dan kritikan serta mengiktiraf kelebihan orang lain dan
menerima kelemahan mereka.
·
Pengurusan konflik. Tunjukkan inisiatif. Berikan
galakan, benarkan kesilapan dan beri peluang berfikir secara kritikal ketika
menjawab soalan. Meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah, mengendalikan
stress dengan berkesan dan menuju kesejahteraan. Dengan ini, mereka mempunyai
peluang lebih baik untuk diterima masyarakat dan seterusnya menjadi golongan
yang mampu bertahan dalam pelbagai situasi.
·
Komunikasi. Berlatih mengawal intonasi dan
kedudukan tubuh (berdiri, berjalan atau duduk) supaya nampak baik dan
meyakinkan. Bersuara mempertahankan diri tanpa menggunakan keganasan atau
penghinaan.Melahirkan perasaan; Bertanya, berbincang mengenai aktiviti harian
bagi menggerakkan perbualan. Memastikan pencapaian yang lebih baik dengan
membuka lebih banyak peluang dan potensi untuk kerjaya, perniagaan atau
kehidupan melalui jaringan kenalan yang ada.
6.
MASALAH
KETIADAAN KEMAHIRAN SOSIAL
Kekurangan kemahiran ini akan mewujudkan;
·
Kurang sabar dalam pergaulan. Suasana tegang dan
cemas hingga tidak dapat bertolak ansur, berlaku salah faham dan putus hubungan
silaturahim. Kesabaran perlu kepada latihan yang berterusan dan
bersungguh-sungguh.
·
Kurang kerjasama dalam menyempurnakan tugasan. Berlaku
kerana ada individu yang suka mencari keburukan dan kesalahan orang lain. Kemahiran
sosial memerlukan semangat berpasukan yang tinggi di mana setiap individu perlu
menghormati pandangan orang lain dan saling lengkap melengkapi menutup segala
kekurangan.
·
Sukar memberi dan berkongsi idea .
Adakalanya kerana mementingkan diri sendiri dan menganggap diri sendiri saja
yang betul. Individu juga sukar
untuk mengutarakan pandangan dan khuatir pula untuk menegur orang lain. Mereka
menghadapi tahap kerisauan yang tinggi akan melakukan kesilapan sehingga tidak
berkongsi idea dengan orang lain walaupun idea itu bernas dan untuk kebaikan
bersama.
7.
KESIMPULAN
Personaliti memberi gambaran mengenai
hubungan sosial yang baik dengan mereka yang ada di sekeliling. Penguasaan
kemahiran sosial tertentu mampu membentuk personaliti yang baik dan mampu
membawa kesejahteraan kepada masyarakat. Kepentingan membina perhubungan dan
jaringan sosial melalui dakwah juga telah diamalkan pada zaman Rasulullah SAW
dengan tujuan mempertingkatkan seruan Islam. Dari surah al-Baqarah ayat 83 yang maksudnya, “... dan katakanlah kepada
sesama manusia perkataan- perkataan yang baik ...”.“Dan janganlah kamu berbahas
dengan ahli kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali orang berlaku
zalim di antara mereka...” (al-Ankabut: 46). Hadith Rasulullah SAW yang
bermaksud; "Sebaik-baik manusia adalah mereka yang memberi manfaat kepada manusia
yang lain". (Riwayat al-Tabarani).
No comments:
Post a Comment