METOD
PEMBANGUNAN PERSONALITI
1.
METOD
ISLAM
Menurut perspektif Islam, pendidikan anak adalah proses mendidik, mengasuh
dan melatih rohani dan jasmani mereka secara seimbang dengan berteraskan nilai
baik dan terpuji yang bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah. Ia bertujuan bagi
melahirkan insan Rabbani yang beriman, bertakwa dan beramal salih. Kanak-kanak
pada peringkat awal umur, tidak dapat membezakan antara baik dan buruk. Oleh
itu mereka perlu dibentuk dan dididik dari awal. Barat dan Islam mempunyai
perspektif yang sama dalam soal pendidikan awal tetapi berbeza dari segi
pembentukan sahsiah kerana ia bukan hanya kelakuan fizikalnya tetapi juga
pemantapan akhlak dengan menerapkan keimanan ke dalam roh dan jiwanya. Pendidikan Barat hanya menumpukan kepada pembinaan akal, fizikal
dan nafsu semata-mata. Sementara Pendidikan Islam bermatlamat untuk mendidik,
memberi kesedaran hakikat diri manusia iaitu roh. Ia juga bermatlamat untuk
mencapai kebahagian hidup di dunia dan akhirat. Roh atau rohani disebut sebagai
sains kerohanian (spiritual science)
atau spiritual quotient (SQ) iaitu kemampuan
jiwa yang dimiliki seseorang untuk membangun dirinya secara utuh melalui
pelbagai kegiatan positif sehingga mampu menyelesaikan berbagai persoalan
dengan melihat makna yang terkandung di dalamnya. Orang yang memiliki
kecerdasan spiritual (SQ) akan mampu menyelesaikan permasalahan yang
dihadapinya dengan melihat permasalahan itu dari sisi positifnya sehingga
permasalahan dapat diselesaikan dengan baik dan cenderung melihat suatu masalah
dari maknanya. Ia merupakan didikan yang
dilaksanakan secara saksama dan bersepadu dalam membina 3 komponen manusia
iaitu akal, nafsu dan roh.
Dalam Islam solat merupakan latihan bagi pembentukan rohani. Pembinaan
generasi berkeperibadian baik adalah melalui latihan mendirikan solat. Rasulullah
SAW memerintahkan ibu bapa mulai mendidik anak-anak ketika berusia 7 tahun
sebagai latihan praktikal membentuk spiritual
quotient (SQ). Ibu bapa dibenarkan memukul anak-anak jika mereka lalai
melaksanakan solat apabila telah mencapai usia 10 tahun. Ini menunjukkan solat
adalah tanggungjawab berat yang diamanahkan kepada ibu bapa kerana ia membina
rohani dan peribadi individu muslim seawal usia muda. Solat amat
penting, ia mesti dilaksanakan secara kolektif bersama ahli keluarga kerana ini
dapat mendisiplinkan seluruh kehidupan berkeluarga. Latihan bersolat merupakan
satu langkah yang praktikal dalam proses membentuk rohani anak-anak perlu
dimulakan sejak pada usia muda. Seperti kenyataan Pepatah Melayu, “Melentur buluh biarlah dari rebungnya”.
Jika proses latihan ini diabaikan, Ruh yang terbiar tanpa didikan dan latihan
akan dijangkiti pelbagai penyakit, seperti; Iri hati, buruk sangka, sombong, angkuh, bongkak, merasa sempurna (ujub), suka menunjuk-nunjuk kelebihan (riya’), mencari nama, kehormatan, kedekut, kikir, bakhil, membangga
diri, dendam, tamak, mementingkan kebendaan, gila kuasa, gila dunia dan pemarah. Setiap Muslim mesti berusaha untuk membersihkan diri yang sering lalai,
lupa dari sifat-sifat yang tercela atau menghindari perkara-perkata yang
boleh mengotorkan hati atau ruh. Gunakan akal dan perasaan
berdasarkan wahyu untuk memahami dan menyelidiki hakikat kehidupan. Amalkan sifat
yang menyinari Jiwa, Ruh, Hati, yang menurut Imam al-Ghazali di antaranya
ialah;
• Taubat:
menyesali perbuatan yang tercela dan keji
·
Taqwa: takut
kepada Allah SWT
·
Ikhlas: niat
dan amal yang tulus atau suci
·
Syukur: rasa
terima kasih
·
Redha: tenang
menerima takdir Allah SWT
·
Sabar: tahan
menerima cubaan
·
Zuhud: hidup bersederhana
·
Tawakal:
menggantungkan atau menyerahkan segala urusan kepada Allah SWT
·
Mahabbah: perasaan cinta kepada allah SWT
·
Zikrul maut: selalu mengingati mati
Konsep tarbiyah aqliyah adalah
suatu konsep pendidikan akal untuk berfikir benar, agar terbebas dari pemikiran
tanpa dasar (asas) sehingga mampu membuat keputusan yang tepat dan benar. Pendidikan
adalah peningkatan pemikiran akal dan latihan secara teratur untuk berpikir
benar, dan mampu menjaga pemikiran dari pengaruh yang pelbagai sehingga dapat membuat keputusan yang tepat dan
benar.
Pendidikan akal, antaranya meliputi;
• Latihan perasaan agar cermat dan
benar, betul dan tepat dalam memilih sesuatu.
·
Melatih
memperhatikan sesuatu yang nyata dan memikirkannya menurut hakikat
·
Pengaturan cara
berfikir dan membekalkan dengan pengetahuan yang berguna
Tahap Pendidikan Akal ialah;
·
Pengetahuan (Kognitif),
iaitu menguji daya ingatan. Iaitu mengenal dan mengingat bahan yang dipelajari.
·
Kefahaman (Afektif),
iaitu menguji tahap kefahaman, mengerti dan tahu. Kemampuan menyimpulkan bahan yang
telah dipelajari.
·
Aplikasi.
Penggunaan ilmu yang dipelajari. Iaitu mampu menggunakan dan mengolah bahan dan
kaedah yang dipelajari dalam kehidupan.
·
Analisa. Dapat
membuat andaian dan pencerakinan. Iaitu mampu menghuraikan sesuatu bahan ke
dalam suatu idea.
·
Sintesis. Dapat
menggunakan pengetahuan untuk penghasilan sesuatu yang baru).
Pendidikan Jasmani merupakan satu proses pembelajaran yang menyeluruh merangkumi semua aspek domain
seperti psikomotor, kognitif, afektif, sosial dan emosi. Melalui pendidikan
jasmani, pelajar akan diberi ruang untuk mencuba dan mengalami sendiri
pengalaman semua aktiviti fizikal yang dijalaninya.
Kesihatan yang baik menjadikan seseorang individu lebih selesa meneruskan kehidupan
dan menikmati kebahagiaan. Perumpamaan Arab menyatakan “al-Aqlu salim fi jismi salim” yang bermaksud akal yang sihat
datangnya dari tubuh badan yang sihat. Matlamatnya pendidikan jasmani adalah
untuk meningkatkan kesegaran fizikal, mengembangkan kemahiran psikomotor,
pengetahuan dan perilaku hidup sihat dan aktif serta kecerdasan emosi.
Islam sangat mementingkan kesihatan. Umat Islam diperintah menjaga tubuh badan
agar sentiasa sihat dan berikhtiar berubat apabila sakit. Amalan Untuk Menjaga
Kesihatan Jasmani. Makan yang halal dan berkualiti. “Wahai orang yang beriman! Makanlah
barang yang baik dari apa yang diberikan
kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat
kepadanya. Sesungguhnya Allah hanya
mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang
yang disembelih tidak kerana Allah, maka
sesiapa dalam keadaan terpaksa dengan tidak sengaja dan tidak melampaui batas,
maka tidaklah berdosa baginya (memakan atau menggunakan benda-benda yang haram)
kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Mengasihani”.(al-Baqarah: 172-173).
Makan
secara sederhana dan seimbang. Makanan hendaklah diambil dalam kadar yang
sederhana dan berimbang serta tidak makan secara rakus dan pelahap. Pengambilan
makanan hanyalah untuk memperkuatkan tubuh, memelihara kesihatan, mendapatkan
tenaga dan kecergasan. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Makanlah dan minumlah, dan jangan pula kamu melampau; Sesungguhnya
Allah tidak suka akan orang yang melampaui batas (al-A’raf: 31). Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Bekas yang paling buruk bagi manusia adalah
perutnya, jika ia hendak memenuhinya hendaklah memenuhinya hanya sepertiga
untuk makanan, sepertiga untuk minuman dan sepertiga lagi untuk pernafasan”.
(Riwayat al-Tarmizi).
Menjaga penampilan diri contohnya kekemasan rambut. Diberitakan bahawa Rasulullah
SAW telah menziarahi kami, lalu terlihat seorang lelaki yang rambutnya
mengerbang, lalu baginda bersabda yang bermaksud: “Tidak adakah sesuatu pada lelaki itu yang boleh digunakan untuk
menyikat rambutnya? (Riwayat Muslim). Menjaga kebersihan badan dan pakaian,
Rasulullah SAW menyarankan agar mandi dengan sempurna terutamanya pada hari Jumaat.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Hendaklah
kamu mandi pada hari Jumaat dan basuhlah kepala kamu sekalipun kamu tidak junub
dan pakailah bau-bauan yang wangi (Riwayat Bukhari). Rasulullah juga
bersabda yang bermaksud: “Adalah satu hak
yang wajib ke atas setiap Muslim mandi satu hari dalam seminggu di mana dia mesti
membasuh kepala dan tubuhnya” (Riwayat Bukhari dan Muslim). Melakukan riadah
badan atau bersukan. beriadah adalah sebahagian amalan gaya hidup sihat. Islam menggalakkan
umatnya mengamalkan aktiviti latihan jasmani yang bersesuaian. Sayidina Umar RA
yang menggalakkan bersukan dan latihan jasmani. Katanya: “Ajarlah anak kamu berenang, memanah dan menunggang kuda”. Gaya hidup yang sihat juga dapat diperolehi dengan melakukan ibadah
khusus seperti berwudhuk, bersolat dan berpuasa. Berwudhuk boleh menghilangkan
jangkitan kuman dan habuk daripada terus melekat di badan atau rongga.
Persekitaran yang bersih memberikan oksigen yang menyegarkan spiritual dan
fizikal. Berfikiran positif boleh menyihatkan otak dan mengurangkan stress.
2.
PENGUKUHAN
Teori pengukuhan (reinforcement
theory) merupakan teori yang paling berkesan dalam motivasi perubahan
tingkahlaku. Menurut teori ini, manusia melakukan apa saja kerana mengharapkan
ganjaran. Justeru ganjaran berfungsi sebagai pengubah kepada sesuatu tingkah
laku. Teori pengukuhan mengatakan bahawa seseorang berhubung dengan yang lain kerana
menjangkakan akan memperolehi sesuatu. Jika pada jangkaannya tidak akan
mendapat sesuatu perhubungan, perubahan tidak akan berlaku.
Pengukuhan juga dikenali sebagai peneguhan. Ia
dilakukan untuk mengalakkan sesuatu perlakuan itu diulangi. Pengukuhan
diberikan kerana;
·
Untuk memuaskan
kehendak individu.
·
Untuk
mengurangkan tekanan dan merangsang otak.
Pengukuhan terbahagi kepada 2 iaitu;
A. PENGUKUHAN POSITIF. Pengukuhan atau peneguhan
positif memberi keseronokan dan lebih berkesan. Di antaranya ialah dengan
memberikan; Pujian, hadiah, makanan, kata-kata perangsang, penajaan, kenaikan pangkat,
gaji, imbuhan, bonus dan sentuhan.
B. PENGUKUHAN
NEGATIF. Pengukuhan atau peneguhan negatif
boleh membawa kesakitan fizikal atau emosi, kadang-kadang pelaku tidak dapat
menerimanya sehingga menjadi dendam. Di antaranya ialah pukulan, denda, ejekan
dan ancaman.
Islam mewajibkan setiap
individu muslim agar melaksanakan tuntutan syariah sebagai pembuka jalan kepada
kehidupan spiritual dan melaksanakan cara hidup berakhlak sebagai hasil dari
pelaksanaan syariah. Sepertimana individu yang melakukan solat tanpa ikhlas
adalah pekerjaan yang sia-sia dan ia tidak memperolehi manfaat solat yang boleh
membentuk personalitinya menjadi fokus, taat, redha, memantapkan fisiologi dan
melebarkan interaksi sosial tetapi dilabel sebagai hipokrit yang sia-sia.
Islam turut memberi penekanan kepada
penampilan luaran kerana ia boleh menggambarkan perwatakan seseorang individu.
Oleh itu sejak kecil lagi kanak-kanak perlu dibimbing dan dilatih supaya dapat
menjaga diri, bercakap benar, suka menolong, melakukan perkara yang betul
secara seimbang meliputi rohani, akal dan jasmani. Rasulullah SAW pernah menegur
mereka yang terlalu ekstrem melakukan ibadat, sabda baginda yang bermaksud; “Tidakkah diberitahu kepadaku bahawa engkau
berpuasa di siang hari dan bersembahyang di malam hari? Ya, jawabnya baginda bersabda;
Janganlah berbuat demikian, berpuasalah dan berbukalah, tidur dan bangunlah
kerana sesungguhnya badan mu mempunyai hak ke atas mu”.
Ahli kerohanian Islam mencadangkan
individu muslim agar kurangkan; makan, tidur, percakapan yang tidak berfaedah
dan perbelanjaan yang tidak berfaedah supaya dapat menyatukan aspek luaran dan
dalaman manusia. Dalam sejarah Islam pula, jumlah tentera Islam yang kecil
berjaya menewaskan tentera musyrikin yang lebih ramai. Kejayaan ini adalah
hasil pendidikan dan latihan Rasulullah SAW. Mereka bukan sahaja gagah jasmani
tetapi juga rohani mereka terisi dengan cahaya iman serta ketinggian jihad
hasil dari ketakwaan kepada Allah melalui kesabaran dan strategi akal.
Bagi menyelesaikan masalah spiritual
individu seperti tekanan perasaan atau kemurungan (depression) yang menyebabkan individu mengalami gejala seperti
lemah, malas, gila, putus asa, kecewa, kehilangan, kebinasaan, kematian orang
yang tersayang, membawa kepada ada hasrat untuk membunuh diri. Ini berpunca
dari kegagalan individu untk mencapai sesuatu yang dihajati dalam kehidupan
sedangkan dalam hidup ini manusia tidak mampu untuk memenuhi semua kehendaknya
yang tidak ada had. Pada pandangan Islam semua manusia tidak sempurna, tidak
dapat memenuhi semua kehendaknya sendiri bahkan itu adalah semulajadi makhluk
bernama manusia (nature). Cara untuk
menyelesaikan masalah kemurungan ialah dengan mengawal diri ataupun mengelak
atau juga mencegah dari berlaku. Kawal diri dengan membataskan keinginan pada
perkara yang perlu sahaja dan munasabah untuk diperolehi. Kawal kemarahan dan
nafsu syahwat, bersyukur dengan membandingkan diri sendiri dengan orang lain
dan menginsafi bahawa manusia makhluk yang punya kelemahan. Berdoa dan berharap
serta berusaha semoga Allah Tuhan yang pengasih, pemurah lagi bijaksana
memberikan rezekinya kepada manusia.
Individu yang ada perasaan dengki iaitu
keinginan untuk kemusnahan orang yang dia merasa dengki, boleh diubati dengan
perasaan syukur atas apa yang diperlehinya dan
menyedari bahawa harta dan kedudukan manusia adalah amanah dan kurniaan
Allah kepada individu itu dan ia boleh hilang jika dikehendaki Allah.
No comments:
Post a Comment