KONSEP AL-MAL
(HARTA)
- PENGENALAN
Kehidupan manusia memerlukan harta untuk kemudahan dan
menggelakkan kesusahan. Namun harta bukanlah segala-galanya bagi hidup ini.
Cinta manusia kepada harta merupakan salah satu fitrah. Islam menetapkan harta
sebagai perhiasan hidup. Islam menggalakkan umatnya mencari harta kekayaan.
Memiliki harta memudahkan untuk beribadah. Islam memuliakan orang kaya.
Kemiskinan boleh membawa kekufuran.
- DEFINASI AL-MAL
Perkataan al-Mal dalam bahasa Arab ialah harta
iaitu sesuatu yang boleh dimiliki oleh individu atau kumpulan manusia seperti
barangan berharga, aset, tanah, rumah, bangunan, tumbuh-tumbuhan, galian, wang
dan haiwan. Beberapa sarjana mendefinasikan al-Mal.
Abdul Karim Zaydan menjelaskan al-Mal sebagai;
”Setiap yang boleh didapatkan (dikuasai) dan dimanfaatkan dalam keadaan biasa”.
Mohd Akram mendefinasikannya sebagainya; ”Sesuatu yang
boleh disimpan atau dipegang untuk digunakan pada masa yang diperlukan”.
Menurut Muhammad Kamal Attiyah, al-Mal ialah; ”Apa
yang dikehendaki oleh jiwa dan dicintainya”.
- KEDUDUKAN AL-MAL (HARTA) DALAM
ISLAM
- Semua
harta di dunia ini adalah milik Allah. Manusia tidak memiliki harta secara mutlak. Sebaliknya
kerajaan boleh membuat peraturan mengenai pemilikan dan penggunaan harta.
”Segala yang ada di langit dan di bumi adalah
kepunyaan Allah”. (al-Baqarah: 284)
- Manusia sebagai pemegang amanah. Manusia tidak boleh
menganggu hak milik orang lain. Ia bertanggungjawab terhadap apa yang
diperolehi dan apa yang dibelanjakan. Manusia perlu meggunakan harta
dengan sebaik mungkin mengikut ketentuan syarak. Harta adalah ujian dari
Allah untuk manusia. Gunakan harta ke jalan Allah.
- Semua
harta di dunia ini adalah untuk manusia. Manusia perlu menggunakan harta sebaik mungkin dan
elakkan dari melakukan kerosakan.
- Harta dianugerahkan kepada manusia tidak sama antara
satu sama lain. Harta diperolehi dengan kerja keras, bantu membantu,
perancangan. Harta untuk menguji keimanan. Ramai penghuni syurga dari
kalangan orang miskin dan ramai penghuni neraka adalah orang kaya.
- Harta yang disediakan Allah kepada manusia adalah
banyak dan cukup untuk manusia. Ketidakcukupan berlaku kerana ketamakan
dan pembaziran.
- Cara memperolehi harta yang halal ialah dengan
melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi seperti bekerja sendiri dan makan
gaji. Ia juga boleh diperolehi melalui pensyariatan agama seperti nafkah,
pusaka, wasiat, zakat. Turut diperolehi melalui pemindahan seperti jual
beli, hutang, pemberian, mas kahwin. Malah melalui bantuan orang lain
seperti individu, masyarakat dan juga kerajaan.
- CIRI-CIRI
AL-MAL (HARTA)
- Benda yang boleh dilihat,
dipegang, dikuasai dan dimanfaatkan secara langsung. Contohnya tanah, bangunan, rumah, kereta dan
lain-lain lagi.
- Sesuatu yang belum dimiliki tetapi berkemungkinan
untuk dimiliki. Contohnya ikan di sungai, minyak di perut bumi dan sebagainya.
- Benda yang wujud. Dapat disimpan dan digunakan
ketika diperlukan. Seperti tenaga solar, nuklear.
- Benda yang halal dan dibenarkan syarak. Jika
sebaliknya seperti harta curi, rasuah, bangkai bukan dianggap harta oleh
Islam.
- JENIS-JENIS AL-MAL (HARTA)
- Harta yang bernilai (mutaqawwam) dan harta
yang tidak bernilai (ghair mutaqawwam). Syarak membenarkan
pemilikannya apabila ia dimiliki secara sah dan haram bagi harta yang
tidak dibenarkan syarak seperti menggunakan atau memiliki barangan curi,
arak.
- Harta yang ada persamaan (mithly) atau
seharga (qimmiy). Harta yang ada persamaan dari segi kualiti dan kuantiti boleh
ditentukan dengan cara; Disukat (al-makilat) seperti beras, gandum
dengan sukatan gantang, cupak. Ditimbang (al-mauzunat)
seperti buah-buahan, sayuran dengan kilogram, gram. Dikira (al-adadiyyat)
seperti buku, pensil, meja. Dan boleh diukur (al-Zar’iyyat) seperti
tinggi, panjang, luas menggunakan depa, ela, meter.
- Harta alih (manqul) dan harta tak alih (ghair
manqul). Dilihat dari segi kekal dan tidak kekal di tempatnya. Harta alih
boleh dipindahkan tempat seperti kereta. perabot, wang, barangan, pakaian.
Manakala harta tak alih tidak boleh dipindahkan ke tempat lain seperti
bangunan, pokok, tanah.
- Harta yang kekal bentuk asal (al-Istihlaky) dan
tidak kekal bentuk asal (al- Isti’maly) selepas digunakan. Al-Istihlaky
ialah harta yang berubah zatnya selepas digunakan seperti makanan, minuman.
Manakala harta al-Istikmaly berubah zat asal setelah digunakan
berkali-kali seperti pakaian, kereta, perabut.
- PENUTUP
Harta penting untuk kehidupan manusia sebagai alat untuk
mendapatkan sesuatu. Namun ia bukan matlamat hidup manusia. Harta adalah ujian
dari Allah.
No comments:
Post a Comment