NILAI-NILAI MURNI DALAM PENDIDIKAN:
MENGHADAPI PERUBAHAN DAN CABARAN ALAF
BARU
MOHD
ZUHAIRI BIN SAFUAN
- Pengenalan
Buku “Nilai-Nilai Murni Dalam Pendidikan:
Menghadapi Perubahan dan Cabaran Alaf Baru” merupakan tulisan Profesor Dr.
Abd. Rahim Abd. Rashid pensyarah Fakulti
Pendidikan, Universiti Malaya. Buku setebal
171 halaman dibahagikan kepada 12 bab ini diterbitkan oleh Utusan Publication & Distributors
Sdn. Berhad cetakan tahun 2004 merupakan himpunan pengalamannya yang cukup
menarik untuk dibincangkan sesuai dengan Misi dan Visi UiTM bagi melengkapkan
proses pembinaan Modal Insan Rancangan Malaysia ke 9 (2006-2010) dan
memenuhi aspirasi negara maju tahun 2020.
Buku ini membincangkan peranan sekolah dan sistem
pendidikan ke arah membentuk perubahan sikap, nilai, tingkah laku, wawasan hidup,
pembentukan watak dan sahsiah serta melahirkan generasi muda yang
berketrampilan. Pada pandangan saya, peranan konstruktif dan dinamik sistem pendidikan
begitu penting disebabkan oleh perubahan sistem sosial, ekonomi, budaya dan
politik sehingga menimbulkan banyak masalah yang perlu ditangani dengan bijak. Ini
kerana pendidikan dan persekolahan boleh berfungsi untuk memperkuatkan wawasan sosial
dan moral bagi membentuk dan menanggani masalah serta perkembangan sosial generasi
muda dengan memberi penekanan kepada aspek moral dan nilai-nilai murni.
- Perbincangan
Penulis memulakan bab 1 untuk menentukan
pendiriannya mengenai perspektif perkembangan nilai dengan memetik kenyataan Musgrave
(1978) dalam bukunya The Moral Curiculum: A Socioligical Analysis bahawa
agenda penting pendidikan dalam sesebuah negara termasuklah membangunkan
aspek-aspek moral individu dan masyarakat. Penulis turut mengetengahkan
kenyataan Lickona (1997) yang menyatakan bahawa watak-watak yang baik perlu
dipupuk bagi melahirkan orang yang baik. Beliau memperkukuhkannya dengan
kenyataan Bottery (1990) bahawa moraliti menjadi tumpuan sekolah selaras dengan
matlamat persekolahan untuk menentukan apa juga bentuk yang perlu diketahui
oleh generasi muda dan bagaimana mereka harus bertindak.
Dalam hal ini saya sependapat dengan penulis
kerana perkara yang sama juga turut ditegaskan oleh Michael Allen (1988:
100-101) bahawa memupuk kesedaran tentang isu-isu moral, nilai moral
tradisional, membina prinsip-prinsip nilai dan moral individu, berupaya membuat
keputusan-keputusan moral, rasa tanggungjawab sosial, kebertanggungjawaban dan
kejujuran merupakan salah satu matlamat penubuhan universiti-universiti
British.. Saya amat bersetuju dengan semua pandangan ini kerana pada hakikatnya
separuh daripada masa pelajar banyak dihabiskan dalam institusi pendidikan. Oleh
yang demikian institusi pendidikan perlu memupuk nilai-nilai murni selaras
dengan perkembangan individu dan masyarakat moden.
Teori-teori perkembangan nilai dibincangkan
penulis dalam bab 2. Menurut penulis, perubahan sosial yang berlaku dalam
masyarakat seperti pendidikan moden, pengetahuan baru, teknologi, sejarah,
sains, pengurusan, intelektual, kebebasan, media, perubahan peranan wanita, urbanisasi
dan sebagainya merupakan unsur dinamik dalam perkembangan masyarakat sehingga boleh
menyebabkan berlaku perubahan nilai dan mampu memberi kesan yang negatif kepada
sistem sosial melalui proses asimilasi, akulturasi dan integrasi. Justeru itu institusi
pendidikan berperanan membina nilai-nilai baru yang konstruktif serta menangani
konflik dan dilema perubahan nilai. Penulis dalam halaman 13 memetik kata
pengantar buku Bottery (1990) The Morality of The School: The Theory and
Practice of Values in Education:
“Morality is at the heart of schooling; after all,
schooling decides what a future generation should know and how that generation
should think and behave. Moreover, all teachers must have certain basic beliefs
about education itself - about a type of knowledge to be valued, the role of
the child and of the teacher, and the relationship of both to the society”.
Hala tuju pembangunan masyarakat dan negara
perlu selaras dengan perkembangan nilai dalam masyarakat disentuh dalam Bab 3.
Menurut penulis kejayaan masyarakat dan negara banyak bergantung kepada perubahan
nilai yang berlaku dengan cara mempertahankan nilai sedia ada yang positif dan
mengadaptasi nilai-nilai baru sesuai dengan tuntutan perubahan. Dalam hal ini
saya berpendapat, semua institusi pendidikan di semua peringkat perlu
menanamkan nilai-nilai positif selaras dengan Wawasan 2020 Malaysia Negara Maju
kerana negara memerlukan warganegara yang diorientasi oleh sistem pendidikan
yang boleh membentuk nilai-nilai dedikasi, rajin, cekal, bersih, cekap, amanah,
optimistik, toleren, berilmu, berfikiran terbuka dan rasional.
Tambahan pula di antara ciri penting
masyarakat maju ialah peka terhadap perkembangan semasa seperti teknologi,
demokrasi, kebebasan, ekonomi, pemikiran, politik dan sebagainya. Nilai positif
sebagai pendorong untuk kemajuan mestilah berupaya untuk membentuk tenaga manusia
yang produktif untuk pembangunan negara. Oleh kerana itu pendidikan nilai mampu
membenteras masalah sosial dengan menanamkan nilai-nilai moral, akhlak, kerohanian
dan tingkahlaku yang baik sebagai benteng untuk mengekang gejala-gejala sosial
yang membebankan negara
.
Dalam bab 4 penulis membawa kita untuk memahami
betapa nilai mempengaruhi perkembangan sosiobudaya sesuatu masyarakat melalui bahasa,
estetika, simbol, idealisme, pemikiran, kreativiti, ritual dan world-view.
Akan tetapi dari satu segi kelemahan nilai pula ialah kecenderungan berat
sebelah, prejudis, persepsi negatif, motif, kepentingan diri dan pemaksaan
nilai terhadap orang lain. Oleh itu dalam konteks UiTM nilai-nilai murni ini
boleh disebarkan kepada pelajar supaya dihayati melalui proses pengajaran-pembelajaran
di Dewan Kuliah, makmal bahasa dan komputer, studio dan bengkel, program
pembangunan pelajar, latihan praktikal dan sebagainya secara menyeluruh dengan
mengetahui kebaikan dan juga keburukan sistem nilai.
Dalam bab 5, penulis menjelaskan psikologi nilai
dalam konteks pembangunan manusia apabila nilai mempengaruhi perkembangan
kejiwaan, kerohanian, harga diri, sentimen, dorongan, perkembangan ego dan
sahsiah manusia. Perkembangan
psikologi nilai mencorakkan kualiti pembangunan diri melalui proses
penghayatan, pemupukan dan indoktrinasi untuk mencapai kehidupan yang sejahtera.
Kemahiran
berfikir dalam pendidikan nilai diulas oleh penulis dalam bab 6. Nilai
mempengaruhi perkembangan pemikiran dan tindakan kerana ia menjadi ukuran
pemikiran seseorang dalam mengutarakan pendapat, membuat keputusan dan
mengambil tindakan. UiTM harus memperkembangkan Kemahiran Berfikir dalam
kurikulum supaya pelajar boleh dilatih berfikir secara kritis, rasional, logik
dan analitikal. Mereka juga boleh dilatih dengan kebolehan membuat keputusan
dan menyelesaikan masalah melalui kajian kes moral dengan menggunakan
pertimbangan yang sempurna dan tidak secara membuta tuli. Akan tetapi ia juga
boleh menimbulkan masalah sebagaimana yang dikomentarkan oleh Richard Pring (1987:
27);
”Therefore, we cannot, in preparing them for such a future,
rely upon our traditional authority in teaching with confidence how they must
deal with specific problems. First, we are not clear in detail what these
problems will be. Secondly, part of the present moral and social climate is a
distrust of authority, especially in the relm of values. Thirdly, without an agreed tradition
of values it is not easy to see how one can promote with confidence one
particular set of values rather than another”.
Falsafah nilai dalam pendidikan dibincangkan
dalam Bab 7 di mana ia mencorakkan idealisme dan kualiti pendidikan yang
dipelajari oleh sesuatu masyarakat sebagai panduan untuk menggubal kurikulum
dan pembentukan pengetahuan. Perkembangan mutakhir menurut Elwyn Thomas
menunjukkan pendidikan nilai diberi penekanan dalam kurikulum di sekolah di
rantau Asia seperti di Malaysia, Singapura, Burma, Thailand dan Vietnam untuk
membantu menyelesaikan masalah di universiti dan budaya. (Gardner, Roy., Cairns, Jo. & Lawton, Denis., 2000:261).
Pada saya ini jelas menunjukkan falsafah nilai mampu mencorakkan wawasan,
matlamat dan perkembangan individu serta masyarakat untuk mencapai
kesejahteraan hidup dan menangani sebarang masalah.
Bab
8 memberi fokus kepada nilai-nilai murni dan nilai merentasi kurikulum. Penulis
menegaskan bahawa nilai-nilai murni merupakan asas kepada pembinaan dan pembangunan
manusia dan merupakan tanggungjawab masyarakat untuk mempertahankannya bagi
mengatasi segala bentuk masalah sosial dan krisis moral. Ia perlu diterap dalam
kurikulum dan segala bentuk pendidikan di sekolah. Nilai-nilai murni adalah
tonggak kepada nilai kemanusiaan dan mampu membentuk dimensi pembinaan sahsiah,
sosial dan kerohanian. Di Malaysia, penerapan nilai-nilai murni dilakukan
terhadap semua mata pelajaran Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) melalui
pendekatan Nilai Merentasi Kurikulum. Ia turut diajarkan secara khusus dalam
mata pelajaran Pendidikan Islam bagi pelajar muslim dan Pendidikan Moral bagi
pelajar bukan Islam. Hal ini telah berjaya diadaptasi di UiTM dan dilaksanakan
dengan baik.
Nilai-nilai
murni merupakan nilai universal yang tidak bercanggah dengan mana-mana agama, budaya
dan masyarakat Malaysia dan ia berteraskan kerohanian, kemanusiaan dan
kewarganegaraan. Nilai-nilai murni itu adalah; baik hati, berdikari, berhemah
tinggi, hormat-menghormati, kasih sayang, keadilan, kebebasan, keberanian, kebersihan
fizikal dan mental, kejujuran, kerjasama, kesederhanaan, kesyukuran, rasional
dan semangat bermasyarakat. Pengajaran nilai boleh menggunakan prinsip-prinsip
seperti; menghormati agama/undang-undang/norma hidup, menimbulkan kesedaran dan
keinsafan, mempertahankan nilai baik dan menolak nilai buruk. Nilai ini
diintegrasikan dengan pengetahuan serta aktiviti atau dengan cara menimbulkan
dilema serta konflik nilai supaya pelajar boleh menggunakan kematangan
berfikir, mengelak dari menyentuh sensitiviti agama dan budaya sesuatu kaum. Kepelbagaian
sosiobudaya Malaysia menurut penulis merupakan aset berguna untuk penerapan
nilai moral, etika, budaya dan kerohanian yang kukuh sebagai asas yang kuat
bagi menghadapi cabaran masa hadapan.
Melalui
bab 9 penulis menegaskan betapa kekuatan sesuatu kurikulum bergantung kepada
sejauhmana pelajar dapat menguasai pengetahuan dan kemahiran serta nilai-nilai
murni sehingga ia dapat mencorakkan perkembangan emosi, sosial, akhlak dan
moral pelajar. Nilai murni merentasi kurikulum berupaya menguatkan pembentukan
sahsiah dan akhlak pelajar. Penulis mencadangkan melontarkan beberapa
nilai-nilai masyarakat Malaysia seperti nilai-nilai Islam, nilai-nilai Global,
nilai-nilai Timur dan nilai-nilai Barat boleh dikembangkan dalam sistem
pendidikan. Begitupun kita perlu berhati-hati kerana nilai-nilai murni turut
mengalami perubahan, penyesuaian dan boleh pupus sekiranya masyarakat tidak
komited untuk mempertahankannya. Dilema nilai menurut Crawford dan Colin Riches
(1992:3) juga boleh berlaku disebabkan oleh pertembungan nilai-nilai murni;
”It is important to ask where conflicting values and
meanings come from. Some come from tradition, and are unique to an individual
institution, or a subunit within one, such as a House at a public school.
Others will come from forms of professional acculturation: from norms of
acceptable behavior generated through work in a range of different schools and
inculcated through the work of inspector or from individual’s training.
Individuals will have developed others from their professional or general reading,
or from external source as their political or religious belief. This
combination of beliefs and values, derived form a variety of sources, will
shape beliefs about what is a proper behaviour for teachers in schools and
collages towards their students, towards parents or student’s sponser, and
toward each other.”
Penulis membicarakan 4 strategi
mengembangkan nilai dalam pendidikan menerusi bab 10 iaitu melalui penggubalan
kurikulum, strategi pengajaran, penggubalan bahan dan strategi pembelajaran. Ia
boleh dilaksanakan melalui beberapa pendekatan seperti integrasi nilai dalam kurikulum,
nilai merentasi kurikulum dan pengajaran nilai dalam topik yang dipilih khas. Manakala
nilai-nilai asas yang diterap melalui pendidikan ialah kewarganegaraan,
patriotisme, kebangsaan, moral atau etika, budaya dan kemanusiaan. Zainal
Abidin Mohamed (1999: 39) menegaskan bahawa asuhan dan pendidikan yang seimbang
boleh menghasilkan bakal-bakal pemimpin dan manusia yang bukan sahaja
berpelajaran, cekal dan profesional tetapi setimpal pula dengan akhlak yang
terpuji supaya dapat menyumbang kepada pembangunan negara. Kajian yang
dilakukan oleh sekumpulan penyelidik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
(UIAM) ke atas graduan mereka menunjukkan tahap kepuasan yang tinggi mereka
terhadap pengajaran nilai dalam semua program akademik dan ia memberi kelebihan
kepada mereka untuk memenuhi kehendak pasaran kerja. (Munir Shuib, 2008: 288-296).
Kita
boleh mempelajari proses pengajaran dan pembelajaran nilai dalam bab 11 iaitu
menggunakan pendekatan isu moral, analisis nilai, dilema moral, penjelasan
nilai dan kognitif melalui bidang bahasa, sains, sejarah, kebudayaan dan
matematik dengan cara memupuk, menanam, mendedahkan isu dan nilai yang
berkaitan, membanding, membezakan, mengkaji motif, menganalisis, melakukan role-model
dan perbincangan nilai. Penulis turut mengemukakan contoh seperti melalui
cerita, pengalaman hidup, lagu, puisi, kata-kata hikmat, madah pujangga,
peribahasa, peristiwa semasa dan sebagainya.
Menurut
penulis salah satu kriteria utama bagi menentukan sekolah berkesan ialah ketinggian
nilai moral di samping pencapaian akademik, kemudahan infrastruktur
pembelajaran, kualiti pengajaran, pengurusan, pentadbiran dan kepimpinan,
pengaruh sosioekonomi pelajar dan sebagainya. Dalam bab 12, beliau menegaskan
bahawa sekolah yang mempunyai imej moral yang tinggi memberi suatu kekuatan
semangat sekolah untuk mencapai perubahan dan kemajuan sama ada dalam bidang
akademik mahupun bukan akademik kerana ia memainkan peranan penting dalam
pembinaan watak dan personaliti serta menggilap potensi individu untuk berjaya
dalam kehidupan mereka. Saya bersetuju dengan penulis kerana menurut Ballantine
(2001: 313) pelajar dari sekolah yang
berprestij mempunyai peluang yang lebih besar untuk memperolehi kerja atau
pendapatan yang lebih baik. Oleh itu amat penting bagi UiTM mencorakkan
perkembangan nilai melalui proses sosialisasi pengajaran-pembelajaran kerana
peranan institusi pendidikan pada alaf ini bukan sahaja untuk mengeluarkan manusia
seperti robot yang cekap dan pintar, tetapi juga menghasilkan insan yang
mengamalkan nilai-nilai murni dan dapat mempertahankan kualiti moral dalam
segala urusan penghidupan mereka.
- Penutup
Sesungguhnya kandungan buku ini amat menyeluruh
dan menarik untuk dibaca dengan idea-idea yang dikemukakan oleh penulisnya amat
berguna untuk mengenalpasti dan mengatasi masalah moral pelajar masa kini yang
semakin kritikal dan dalam masa yang sama boleh membantu dalam proses membina
modal insan yang cemerlang seiring dengan cabaran perubahan dan globalisasi..
Rujukan
- Abd Rahim Abd Rashid. 2004. Nilai-Nilai Murni Dalam Pendidikan: Menghadapi Perubahan dan Cabaran Alaf Baru. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.
- Allen, Michael. 1988. The Goals of University. Philadelphia: Open University Press.
- Ballantine, Jeanne H. 2001. The Sociology of Education: A Systematic Analysis. New Jersey: Prentice Hall.
- Bennett, Nigel., Crawford, Megan. & Riches, Colin. (ed.). Managing Change in Education: Individual and Organizational Perspectives. London: The Open University.
- Education and Economy In A Changing Society. 1989. Paris: Organization for Economic Co-operation and Development (OECD).
- Gardner, Roy., Cairns, Jo. & Lawton, Denis. 2000. Education For Values: Moral, Ethics and Citizenship in Contemporary Teaching. Kogan Page Limited. London and Sterling, VA.
- Leicester, Mal. & Taylor, Monica. (ed.). 1992. Ethics, Ethnicity and Education. London: Kogan Page Limited.
- Malkawi, Dr. Fathi & Abdul-Fattah, Dr. Hussein. 1992. The Education Conference Book: A Conference On Towards the Construction of A Contemporary Islamic Educational Theory. Amman: Islamic Studies and Research Association.
- Munir Shuib, Sarjit Kaur & Rozinah Jamaludin. (editors). 2008. Governance and Leadership in Higher Education. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
- Thacker, John., Pring, Richard & Evans, David. (ed.). 1987. Personal, Social and Moral Education in a Changing World. England: The NFER-NELSON Publishing Company Ltd.
- Zainal Abidin Mohamed. (Editor). 2007. Pengurusan Strategik di Sektor Pendidikan. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
No comments:
Post a Comment