POLITIK DAN HUBUNGAN ETNIK
Oleh
MOHD ZUHAIRI SAFUAN
1.
Pendahuluan
Latar
belakang politik Malaysia merupakan lanjutan dari kontrak sosial dan persetujuan
politik-ekonomi-sosial di antara orang Melayu dan bukan Melayu semasa proses
pembentukan Persekutuan Tanah Melayu. Persefahaman dan kerjasama merupakan
ramuan penting untuk pembangunan politik di Malaysia. Ini merupakan panduan
untuk pembangunan negara dan perpaduan rakyat. Wujudnya kepelbagaian etnik
menyebabkan kemunculan parti-parti politik pelbagai etnik kerana ia memperjuangkan
warisan dan masa depan setiap etnik.
2.
Latar Belakang Penduduk dan Sosio
Budaya
Malaysia mempunyai masyarakat berbilang etnik dan kemajmukan wilayah,
bahasa, budaya dan agama. Penduduknya berjumlah 28.3 juta penduduk dengan bilangan lelaki melebihi
wanita menurut laporan Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia
2010. Penduduk lelaki seramai 14.56 juta orang dan wanita 13.77 juta
orang. Selangor mempunyai taburan penduduk tertinggi di Malaysia dengan 5.46
juta diikuti Johor (3.35 juta) dan Sabah (3.21 juta) manakala negeri yang
mempunyai penduduk paling sedikit ialah Wilayah Persekutuan Putrajaya iaitu
72,413 orang dan Wilayah Persekutuan Labuan (86,908). Dari 28.3 juta penduduk
Malaysia yang terdiri daripada 91.8% warganegara dan 8.2% bukan warganegara,
kumpulan etnik yang terbesar ialah bumiputera iaitu 67.4%, Cina (24.6%), India
(7.3%) dan lain-lain (0.7%). Di kalangan warganegara Malaysia, Melayu
merupakan etnik utama di Semenanjung Malaysia iaitu 63.1% manakala Iban
mencatatkan 30.3% daripada jumlah keseluruhan rakyat di Sarawak sementara
Kadazan/Dusun merekodkan 24.5% penduduk Sabah.
Orang
Melayu lebih dominan tetapi kekuatan politiknya berbeza mengikut wilayah. Kelantan,
Terengganu dan Perlis adalah wilayah dengan jumlah orang Melayu lebih daripada
90% penduduknya. Sementara Melaka, Johor, Perak, Negeri Sembilan, Pahang dan
Selangor merupakan wilayah yang peratusan jumlah orang Melayu adalah melebihi
51% daripada penduduknya, oleh itu politik mereka di sini masih dominan. Sedangkan
Pulau Pinang adalah negeri masyarakat plural yang tiada etnik majoriti mutlak.
Di
Sarawak, kemajmukan lebih terserlah kerana tiada etnik yang dominan secara
mutlak. Iban (30.1%) (0.6 juta), Bidayuh (8.3%) (181,500) dan Orang Ulu (128,800),
Kayan, Kenyah, Kelabit, Murut, Penan dan lain-lain mrmbentuk 5.9% dari
penduduk Sarawak. Mereka ini membentuk 44.3%
daripada penduduk Sarawak sedangkan orang Melayu adalah 23.2% (505,800) dan
Melanau 5.7% (124,400). Dari segi demografi; etnik Iban tinggal di Lembah
Skrang-Saribas dan Lembah Rejang. Bidayuh di Serian, Samarahan dan Kuching.
Orang Ulu di pedalaman dan tanah tinggi seperti di kawasan Baram, Limbang,
Lawas dan Miri. Orang Melayu di Kuching dan Sibu. Orang Melanau di Mukah dan
Matu Daro. Di Sabah juga tiada etnik yang terbesar secara ketara. Penduduk Kadazan/Dusun
mewakili 24.8% (519,800), Bumiputera lain 20.6% (431,000), Bajau 18.5%
(836,100) dan Melayu 18.5% (360,500).
3.
Demografi Politik
Parlimen
Malaysia mengandungi Dewan Rakyat dengan keanggotaannya dipilih menerusi pilihanraya
dan dinamakan sebagai Ahli Parlimen dan Dewan Negara yang anggotanya dilantik
oleh Yang DiPertuan Agong dari kalangan mereka yang boleh member sumbangan
kepada Negara dan ahli yang mewakili semua golongan masyarakat dan dinamakan
sebagai Senator. Dewan Rakyat merupakan institusi utama menggubal dasar dan
undang-undang negara. Ia mempunyai 222 ahli parlimen.
v Orang Melayu adalah dominan dalam
politik mewakili 57.1% (125 kerusi) dengan bilangan pengundi mereka adalah majoriti
di kawasan tersebut. 14.2% (31kerusi) merupakan majoriti bumiputera Sabah dan
Sarawak. Ini bererti penguasaan Orang Melayu/Bumiputera dalam politik Malaysia
ialah 71.2% (156 kerusi).
v Orang Cina di Semenanjung
Malaysia merupakan majoriti di 23 kawasan (10.5%). Di Sabah ada 1 kawasan dan
di Sarawak ada 6 kawasan majoriti orang Cina. Ertinya orang Cina menguasai
13.7% (30 kerusi) Parlimen Malaysia.
v Tiada ada satu pun kawasan
parlimen mempunyai majoriti orang India. Oleh yang demikian ahli politik dari
kalangan etnik India akan bertanding di kawasan penduduk etnik bercampur di
mana jumlah etnik mereka agak tinggi.
v Sementara 15.1% (33 kerusi)
masyarakat plural yang tiada etnik majoriti.
4. Sosio Budaya
Malaysia
kaya dengan kepelbagaian sosio-budaya. Di Semenanjung Malaysia;
v Orang Melayu adalah etnik
terbesar (65% penduduk Malaysia) dan mereka beragama Islam (dari segi
undang-undang dan perlembagaan) serta mengamalkan budaya dan cara hidup Islam.
Terdapat juga etnik lain yang memeluk agama Islam seperti Bajau, Murut,
Melanau, India dan Cina. Umumnya mereka tinggal di luar bandar dengan kegiatan
ekonomi pertanian dan nelayan bentuk sara diri. Ramai juga yang telah berhijrah
ke bandar. Ada juga yang melibatkan diri dalam ekonomi komersil. Sebahagian
besarnya terlibat dalam sektor perkhidmatan awam.
v Orang Cina adalah etnik kedua
terbesar. Mereka penganut pelbagai agama seperti Buddha, Confucius, Kristian
dan Islam. Terlibat dalam sektor komersil berskala besar dan tinggal di
bandar-bandar utama.
v Orang India merupakan etnik
ketiga terbesar. Mereka tinggal di kawasan estet. Kini ramai berhijrah ke
bandar. Ada yang menceburi sektor komersil dan perkhidmatan. Mereka menganut
agama Hindu, Sikh, Kristian dan juga Islam.
v Orang Asli tinggal di pendalaman
Semenanjung Malaysia. Mereka menganut Animisme, Kristian, dan Islam. Kegiatan
ekonomi mereka adalah berbentuk sara diri iaitu memungut hasil hutan. Namun ada
yang sudah mula berkecimpung dalam bentuk sektor pertanian, penternakan dan
perniagaan kecil-kecilan.
v Terdapat juga etnik kecil lain
seperti Baba-Nyonya, Portugis (Melaka) dan Siam. Mereka melakukan pelbagai
kegiatan ekonomi perniagaan dan perkhidmatan.
Di
Sarawak;
v Hampir semua etnik bumiputera
menganut Animisme, Kristian dan sedikit yang Islam. Etnik Iban/Dayak tinggal di
luar bandar dengan ekonomi pertanian sara diri dan perikanan. Ada yang berjaya
dalam ekonomi komersil.
v Orang Melayu tinggal di
perkampungan luar bandar. Mengamalkan pertanian sara diri dan pekerjaan dalam
perkhidmatan awam.
v Orang Melanau tinggal di
persisiran pantai. Ramai yang beragama Islam di samping Kristian dan Animisme.
Kegiatan ekonomi utama mereka ialah perikanan, tanaman padi dan sagu.
v Orang Cina tinggal di bandar
terlibat dalam bidang perniagaan dan komersil. Mereka menganut Buddha, Kristian
dan Confucius.
Di Sabah;
v Etnik terbesar iaitu Kadazan/Dusun
lebih cenderung kepada kepercayaan Animisme dan ramai juga yang beragama Kristian.
Sementara etnik Bajau, Murut dan lain-lain lebih cenderung kepada Islam.
Bilangan penganut Islam-Kristian adalah sama banyak. Kebanyakan meraka tinggal
di luar bandar dengan aktiviti pertanian sara diri. Ramai juga yang terbabit
dalam perkhidmatan awam.
v Orang Cina tinggal di bandar dan
terlibat dalam bidang komersil. Ramai yang beragama Buddha, Confucius dan
sedikit yang Islam.
4.
Politik Kepartian
Pada
zaman penjajahan, kegiatan politik terhad ke atas anak-anak bangsawan yang
berpeluang bekerja dengan pentadbiran Inggeris. Penjajahan Inggeris benar-benar
mencengkam kehidupan politik orang Melayu. Pertentangan politik orang Melayu
terhadap penjajahan digambarkan melalui perjuangan Mat Kilau, Tok Janggut,
Abdul Rahman Limbong dan sebagainya. Namun selepas pendudukan Jepun, gerakan
yang lebih besar berlaku dengan penubuhan pelbagai kesatuan yang akhirnya menumbuhkan
benih-benih politik kepartian khususnya untuk memperjuangkan kemerdekaan. Ini
berlaku kerana antara lain tujuan asal kedatangan Jepun ke Asia Tenggara adalah
untuk membebaskan negara-negara di rantau itu daripada penjajahan kuasa Barat.
Ibrahim Yaakob, Ahmad Boestamam dan Ishak Haji Muhammad memperjuangkan
kemerdekaan negara bergabung dengan Indonesia yang disokong oleh Jepun. Jepun
juga membantu orang India untuk menentang penjajahan Inggeris di India. Namun
orang Cina menerima tekanan kerana membantu negara China dalam perang terhadap
penjajahan Jepun. Oleh itu tempoh sebelum kedatangan Barat dan kekalahan Jepun
dalam Perang Dunia Kedua telah menggerakkan penubuhan parti yang memperjuangkan
kemerdekaan dari penjajahan namun membawa pergeseran etnik antara orang Melayu
dan Cina sehingga membawa kepada penubuhan Parti Komunis Malaya (PKM).
6. Asas politik Malaysia
Semasa
penjajahan, penglibatan rakyat dalam proses politik dan pentadbiran adalah
terhad. Kedudukan paling tinggi yang dapat dicapai hanyalah sebagai pegawai
rendah. Di saat akhir penjajahan Inggeris, sistem pendidikan yang terbuka
menyebabkan anak-anak pembesar tempatan mendapat tempat dalam pentadbiran negara.
Ia mengalami perubahan drastik selepas penjajahan Jepun. Apabila kembali ke
Tanah Melayu, Inggeris menubuhkan Malayan Union (Kesatuan Malaya) yang terdiri
dari sembilan buah negeri Melayu, Pulau Pinang dan Melaka. Ciri-ciri Malayan
Union (Kesatuan Malaya) ialah;
·
Pemusatan kuasa kerajaan pusat
·
Raja-raja Melayu hilang kuasa ( kecuali
agama dan adat istiadat Melayu)
·
Hak kerakyatan bebas (jus soli)(tempat lahir)
Kesannya, pada tahun 1946 orang Melayu yang diketuai
oleh Onn Jaafar menubuhkan UMNO (United
Malay National Organization) di Johor Bahru dengan sokongan orang Melayu
dan bekas pegawai Inggeris bangkit menentang idea penubuhan Malayan Union.
Kemudian muncul pula Kongres India Malaya (Malayan
Indian Congress)(MIC) pimpinan John Thivy untuk menjaga kepentingan orang
India di Tanah Melayu dan Persatuan Cina Malaya (Malayan Chinese Association)(MCA) bagi menjaga kepentingan orang
Cina di Tanah Melayu. Penubuhan MIC dan MCA membuktikan kepada Inggeris bahawa
orang India dan Cina sedia bekerjasama dan setia kepada orang Melayu dan Tanah
Melayu.
UMNO, MCA dan MIC kemudian menubuhkan satu gabungan
parti pelbagai etnik iaitu Parti Perikatan yang merupakan mekanisme kerjasama
etnik dan berjaya memenangi 51 dari 52 kerusi dalam pilihanraya pertama
Persekutuan Tanah Melayu 27 julai 1955. Manakala IMP (Independence Malaya Party) parti pelbagai etnik pimpinan Onn Jaafar
setelah keluar dari UMNO tewas dan tidak mendapat sokongan. Selaras dengan
penubuhan Persekutuan Malaysia, Parti Perikatan mengembangkan sayapnya. Di
Semenanjung, PAS (Parti Islam SeMalayaia) dan di Sarawak, SNAP (Sarawak National Party) diterima sebagai
ahli baru dan Parti Perikatan bertukar nama kepada Barisan Nasional.
Sejak kemerdekaan, parti politik berasaskan etnik
dimonopoli oleh satu etnik sahaja. Orang Melayu bernaung kepada UMNO, PAS dan
Semangat 46. PAS mendapat sokongan di negeri-negeri majoriti penduduknya orang
Melayu seperti Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis. Semangat 46 merupakan
parti serpihan UMNO pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah yang tidak dapat bertahan
lama dan dibubarkan dengan ramai ahlinya kembali kepada UMNO dan juga PAS.
Parti Keadilan Rakyat (PKR) didominasi oleh etnik Melayu tetapi merupakan parti
pelbagai etnik.
Orang Cina dalam MCA bersaing secara aman dengan
GERAKAN dalam Barisan Nasional dan di luar bersaing dengan DAP (Democratic Action Party) yang ditubuhkan
lanjutan perpisahan Singapura dari Persekutuan Malaysia. GERAKAN dan DAP adalah
parti dominasi etnik Cina walaupun ia parti pelbagai etnik. Tema perjuangan DAP
ialah “Malaysia for Malaysian” dan ia
mendapat sokongan besar sebahagian orang Cina.
Orang India selesa dengan MIC sehingga tahun 1990an
tiada pesaing sehinggalah kemasukan PPP (People
Progressive Party) dalam Barisan Nasional. PPP adalah parti pelbagai etnik
yang dikuasai kepimpinannya oleh etnik India. PPP mempunyai pengaruh kuat di
Perak. Di luar Barisan Nasional, MIC bersaing dengan IPF (India Progressive Front) pimpinan M.G. Pandithan yang bekerjasama
denagan BN tetapi tidak diterima sebagai ahli BN kerana bangkangan oleh MIC.
Di Malaysia Timur; penubuhan parti politik merupakan
respon Sabah dan Sarawak untuk menyertai Persektuan Malaysia. Di Sarawak
ditubuhkan SUPP (Sarawak United People
Party) yang digalakkan penubuhannya oleh Inggeris bagi persediaan mencapai
kemerdekaan. Keahlian SUPP pelbagai etnik tetapi dimonopoli oleh etnik Cina.
Etnik bumiputera kemudiannya menubuhkan parti masing-masing bagi menjamin hak
mereka. Etnik Dayak dan Iban menubuhkan SNAP (Sarawak National Party) dan PESAKA (Parti Pesaka Anak Sarawak).
Orang Melayu menubuhkan PANAS (Parti Negara Sarawak) dan BERJASA (Barisan
Rakyat Jati Sarawak). Pada 1962, SCA (Sarawak
Chinese Association) yang bertindak sama seperti kedudukan MCA di
Semenanjung Malaysia ditubuhkan. Semua parti tersebut membentuk perikatan
kecuali SUPP. Perikatan ini diketuai oleh Stephan Kalong Ningkan dari SUPP. Walaupun
dalam Parti Perikatan yang kemudiannya dikenali sebagai Barisan Nasional (BN)
Sarawak, mereka sebenarnya bersaing sesama sendiri. Orang Dayak dan Iban
berpecah kepada SNAP dan PESAKA. Orang Melayu dan Melanau terbahagi antara
BERJASA dan PANAS. Majoriti orang Cina menyokong SUPP dan minoriti kepada SCA.
Selepas Sarawak merdeka melalui Malaysia, pola politik
Sarawak berubah kepada dominasi orang Cina, Melayu dan Melanau. Bagi orang Cina
populariti SUPP meningkat apabila ia menjadi parti penting untuk menjalin
kerjasama dengan orang Melayu dan Melanau bagi membentuk kerajaan. Dalam
pilihanraya 1970, SCA hilang dalam persaingan politik Sarawak tetapi muncul
pula DAP (Democratic Action Party)
sebagai pesaing sokongan pengundi orang Cina. Akan tetapi kemunculannya tidak
mengugat kedudukan SUPP dalam BN. Kedudukan orang Melayu dan Melanau menjadi
semakin kukuh dengan penubuhan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) iaitu
parti gabungan di antara BERJASA (pimpinan Abdul Rahman Yaakob) dan PANAS (pimpinan
Abdul Taib Mahmud) yang berjaya menguasai kerajaan Sarawak. Ia bertambah kukuh
apabila Temenggung Jugah menggabungkan parti Pesaka sokongan orang Iban/Dayak
ke dalam PBB.
Begitupun segelintir orang Melayu yang merasakan
mereka diketepikan bertindak membentuk parti PERMAS (Persatuan Rakyat Malaysia
Sarawak) di pertengahan 1980an yang digerakkan oleh Abdul Rahman Yaakub, Bujang
Uilis dan Sharifah Mordiah. Pilihanraya negeri 1987 menyaksikan pakatan PERMAS
dan PBDS (Parti Bansa Dayak Sarawak) hampir menumbangkan PBB dan BN Sarawak. PBDS
dipimpin oleh Leo Moggie iaitu parti serpihan SNAP yang mewakili etnik Iban/Dayak.
PBDS kemudiannya bergolak dan diharamkan sehingga muncul kumpulan serpihan
James Masing untuk membentuk PRS (Parti Rakyat Sarawak). SNAP juga berpecah
kepada SPDP (Sarawak People Democratic
Party) yang dipimpin oleh William Mawan.
Di Sabah, setiap etnik mempunyai parti masing-masing
dan mengalami keadaan turun naik. Apabila merdeka melalui Malaysia, Sabah
diperintah oleh semua etnik utama. Usaha dilakukan oleh Donald Stephan dengan
menubuhkan UNKO (United Kadazandusun
National Organization) untuk menyatukan Kadazan/Dusun dan bumiputera bukan
Islam pada ogos 1961. Mustapha Harun menubuhkan USNO (United Sabah National
Organization) mewakili etnik Bajau, Murut dan etnik lain. Orang Cina
bernaung di bawah UCNO (United Chinese
National Organization). Tiga parti ini kemudiannya bergabung membentuk
Perikatan Sabah. Namun ada parti lain yang muncul menjadi saingan untuk
sokongan bumiputera bukan Islam iaitu Pasok Momogun pimpinan G.S. Sundang dan di
kalangan pengundi Cina muncul Parti Sosial Demokratik dan Parti Demokratik. Kerajaan
Sabah pertama dipimpin oleh Donald Stephan sebagai Ketua Menteri dari Perikatan
Sabah yang mewakili pelbagai etnik sementara Mustapha Harun sebagai Gabenor
Sabah. Ia merupakan suatu rancangan pembahagian kuasa di antara bumiputera Islam
dan bumiputera bukan Islam. Mustapha Harun kemudian dari itu berjaya membentuk
kerajaan Perikatan atau Barisan Nasional Sabah pada awal tahun 1970an. Pertengahan
1970an menyaksikan kemunculan parti Berjaya berbilang etnik monopoli bumiputera
Islam pimpinan Harris Salleh berjaya menumbangkan BN Sabah. Ia kemudiannya
ditumbangkan pula oleh PBS (Parti Bersatu Sabah) pimpinan Joseph Pairin
Kitingan yang berbilang etnik monopoli orang bukan Islam.
Apabila UMNO bertapak di Sabah menggantikan USNO, ia
berjaya menjatuhkan PBS dan memulakan tradisi penggiliran jawatan Ketua Menteri
di kalangan bumiputera Islam, bumiputera bukan Islam dan orang Cina. PBS
melahirkan parti serpihan seperti PBRS (Parti Bersatu Rakyat Sabah) pimpinan
Joseph Kurup), PDS (Parti Demokratik Sabah) pimpinan Bernard Dompok dan SAPP (Parti
Progresif Sabah) pimpinan Yong Teck Lee dan melahirkan bekas Ketua Menteri yang
paling ramai. Apa yang pasti kehadiran UMNO dalam pentas politik Sabah telah berjaya
menyatukan etnik Bajau, Murut dan lain-lain bumiputera beragama Islam. Manakala
perpaduan etnik Kadazan/Dusun dan bumiputera bukan Islam masih diusahakan khususnya
di bawah parti PBS. Etnik Cina pula bernaung di bawah SAPP yang dibayangi oleh
pengaruh DAP.
6.1 Kontrak Sosial 1948
Merupakan persetujuan yang dicapai di antara orang
Melayu, Cina dan India semasa mewujudkan Persekutuan Tanah Melayu di bawah
naungan Inggeris. Ia berkaitan dengan bantahan etnik Melayu terhadap perlembagaan
Malayan Union 1946. Kontrak sosial itu adalah;
· Kedudukan, kedaulatan dan kemuliaan Raja-raja
Melayu
· Hak keistimewaan orang Melayu
· Kerakyatan berasaskan prinsip Jus Soli (tempat lahir)
· Islam sebagai agama persekutuan tapi agama
lain boleh diamalkan tanpa sebarang sekatan
· Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi tetapi
bahasa lain boleh digunakan
6.2 Perjanjian Malaysia 1963
Penggabungan Singapura, Sabah, Sarawak dengan
Persekutuan Tanah Melayu (Malaya) tidak mengubah kontrak sosial malah melanjutkan
kuatkuasanya kepada negeri-negeri tersebut. Ia dinamakan Perjanjian
Perlembagaan Persekutuan Malaysia 1963. Ia turut mengandungi tuntutan (20
perkara) oleh Singapura, Sarawak dan Sabah yang dipersetujui. Sebagai contohnya
20 perkara adalah tuntutan Sabah untuk menyertai Malaysia yang di antara
lainnya menyentuh:
· Tiada agama rasmi negeri (Sabah)
· Setuju bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
tetapi memohon bahasa Inggeris boleh diguna tanpa had masa
· Perlembagaan Malaya sebagai asas Perlembagaan
Malaysia tetapi penggubalannya melibatkan semua negeri
· Imigresen sebagai kuasa kerajaan pusat namun
keluar masuk ke Sabah mesti dikawal oleh Sabah sendiri
· Sabah mengurus kewangannya sendiri
· Bumiputra Sabah mendapat hak istimewa seperti orang Melayu
7. Pembangunan Politik dan Hubungan Etnik
7.1
Rancangan Malaya/Malaysia
Rancangan atau pelan
pembangunan negara Malaysia setiap lima tahun bertujuan untuk memberi penakanan
khusus kepada sektor-sektor tertentu dalam memastikan pembangunan negara
berjalan dengan lancar. Ia memberi perhatian kepada mewujudkan peluang-peluang
ekonomi dan menyediakan peruntukan kewangan serta menyediakan tenaga kerja yang
diperlukan.
7.2
Dasar Pertanian Negara
Pada tahun 1984 kerajaan
memperkenalkan Dasar Pertanian Negara dengan tujuan untuk memajukan sektor
pertanian supaya ia berupaya memenuhi keperluan negara dan untuk tujuan ekspot.
Ini dilakukan melalui penyediaan tenaga kerja, sumber tanah, infrastruktur,
latihan kepada petani (penternak dan nelayan) dan peralatan yang sempurna. Usaha
juga dilakukan agar sektor pertanian yang sebelum ini merupakan lubuk kepada
kemiskinan mampu mendatangkan pendapatan lumayan kepada para petani dan
sekaligus mengurangkan impot input pertanian. Di samping sektor pertanian
makanan, pertanian komoditi juga diberi perhatian supaya ia dapat menjana
pendapatan negara.
7.3
Dasar Perindustrian Negara
Bertujuan untuk
mempelbagaikan ekonomi negara supaya tidak bergantung kepada komoditi getah dan
timah. Memperkembangkan industri gantian impot, menyediakan peluang pekerjaan,
kemahiran tinggi, galakan ekspot, industri berat berteknologi tinggi,
mewujudkan koridor ekonomi di seluruh negara, tingkat daya saing industri dan
pekerja ke arah menjadikan Malaysia sebuah negara industri.
7.4
Dasar Penswastaan
Dalam usaha untuk menggembeling
tanggungjawab swasta dan kerajaan untuk pembangunan negara, pada tahun 1984
kerajaan memperkenalkan dasar menyerahkan kepentingan dan syarikat kerajaan
dalam pelbagai sektor dan industri tertentu seperti kesihatan, jalanraya,
tenaga, logistik, keselamatan, makanan, pengangkutan dan sebagainya kepada
pihak swasta sama ada sebahagian atau keseluruhan entitinya. Ini bertujuan
untuk mengurangkan beban kewangan dan pengurusan kerajaan serta meningkatkan
penglibatan sektor swasta dalam pembangunan negara. Ia juga untuk meningkatkan
tahap kecekapan kerja, daya saing dan mengurus serta penghasilan kerja dan
perkhidmatan yang efisen dari segi kos yang boleh menjana keuntungan yang baik.
Dalam pada itu kerajaan akan mendapat pulangan dalam bentuk cukai dan penjimatan
belanja mengurus. Matlamat Dasar Ekonomi Baru juga dapat dicapai segera melalui
pemindahan pemilikan kepada konglomerat bumiputera yang kompeten dan berdaya
maju. Ia dapat membantu menjana pertumbuhan dan pembangunan negara.
Selepas berlaku rusuhan
kaum 13 Mei 1969, banyak dasar-dasar negara yang difikirkan secara lebih serius
untuk menuju kepada perpaduan etnik setelah mengambilkira faktor pluraliti
masyarakat yang ada. Penglibatan semua kaum diambilkira dalam membentuk dasar
seperti Dasar Ekonomi Baru, Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Ekonomi Baru.
7.5
Dasar Pembangunan Nasional
Dalam rangka tuju
menjadikan Malaysia negara maju menjelang tahun 2020 dan kesinambungan dari
Dasar Ekonomi Baru, Dasar Pembangunan Nasional (1991-2000) dilaksanakan dengan
tujuan mengekalkan kestabilan sosio, politik dan pembangunan ekonomi. Dasar ini
sebagai proses panjang untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju dari segi
keadilan sosial, nilai, etika dan moral, kestabilan politik, kualiti hidup,
kecekapan pentadbiran dan kecemerlangan ekonomi. Ia meneruskan usaha
mengurangkan ketidakseimbangan ekonomi antara etnik, golongan kaya-miskin dan
antara wilayah. Pendekatan yang digunakan ialah; keseimbangan pertumbuhan dan
pengagihan ekonomi, pembangunan seimbang antara sektor utama ekonomi, mengurang
dan menghapuskan ketaksamaan sosio-ekonomi, galakan integrasi nasional,
membangun masyarakat progresif dengan nilai hidup yang positif, memajukan
sumber manusia dengan didiplin dan kemahiran, menjadikan sains dan teknologi sebagai
teras pembangunan dan perlindungan alam sekitar.
7.6
Dasar Pendidikan Kebangsaan
Dasar Pendidikan diharap dapat
memenuhi keperluan tenaga rakyat dalam jangka panjang dan pendek dan melahirkan
masyarakat yang bersatupadu, berdisplin dan terlatih.
Ia berpandukan kepada Falsafah Pendidikan Negara yang
memberi penekanan kepada usaha melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak,
seimbang dan harmonis, yang boleh mencapai kesejahteraan diri dan memberi
sumbangan kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Beberapa
strategi dilakukan seperti: Menjadikan
bahasa Melayu iaitu Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar ilmu
pengetahuan, kurikulum dan sistem peperiksaan yang sama dan berorientasikan
semangat Malaysia bagi semua jenis sekolah, menyediakan pendidikan
yang menyeluruh, seimbang dan bersepadu; pendemokrasian pendidikan asas selama
sembilan tahun, peluang dan mutu dengan mengagihkan peruntukan secara adil
dan memperbanyakkan kemudahan pendidikan, mempertingkatkan pendidikan kerohanian,
moral dan disiplin.
7.7
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Bagi mewujudkan garis
panduan bagi membentuk satu bangsa yang bersatupadu dan mengekalkan identiti
negara dalam konteks masyarakat pelbagai etnik, kerajaan menetapkan Dasar
Kebudayaan Kebangsaan yang memberi fokus untuk meraikan sifat-sifat persamaan
di kalangan etnik yang berbeza. Suatu proses yang berterusan dilakukan untuk
menerima semua kebudayaan rakyat asal rantau Alam Melayu, unsur kebudayaan lain
seperti Arab, India, China, Portugal, Siam, Barat dan lain-lain yang sesuai dan
wajar serta tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan Malaysia, Rukun
Negara, asas moral dan kerohanian sejagat serta kedudukan Islam sebagai agama
rasmi negara. Untuk tujuan itu berbagai agenda bertindak dilakukan seperti
melakukan penyelidikan, pengembangan, menubuhkan institusi dan aktiviti tentang
kebudayaan dan kesenian.
7.8
Dasar Pandang ke Timur
Bertujuan untuk
meningkatkan prestasi pengurusan dan pembangunan ekonomi negara, Malaysia
mengambil contoh dan pendekatan Negara-negara sebelah Timur seperti Jepun dan
Korea yang sudah berjaya menjadi negara maju dengan inisiatif untuk belajar dan
mendapatkan pengalaman.
Pada 8 februari 1982
kerajaan Malaysia melancarkan Dasar Pandang
ke Timur (Look East Policy) dengan beberapa pengubahsuaian supaya sesuai
dengan persekitaran dan budaya Malaysia. Perkara yang menjadi fokus dalam dasar
ini ialah; kerajinan, disiplin, kesetiaan, produktiviti, kualiti, kecekapan,
hubungan majikan-pekerja, nilai nurni. Untuk itu banyak perjanjian kerjasama
antara kerajaan dengan kerajaan dan sektor swasta Jepun dan Korea dilakukan
dalam bidang ekonomi, perindustrian, latihan teknikal dan akademik, program
eksekutif dan penyelidikan. Kakitangan awam dan pelajar Malaysia dihantar ke
Jepun dan Korea untuk mendalami ilmu pengurusan dan teknologi. Bagi memantapkan
dasar ini perubahan yang dilakukan ialah punch
card, name tag, pasukan
meningkatkan mutu kerja, pejabat terbuka, fail meja, manual prosedur kerja,
perkhidmatan cemerlang, Bersih, Cekap dan Amanah (BCA), Kepimpinan Melalui
Teladan (KMT), program latihan akademik, teknikal, eksekutif dan usahawan.
7.9
Wawasan 2020
Pada 28 Februari 1991
dilancarkan Wawasan 2020 sebagai rangka kerja Malaysia menjadi negara maju pada
tahun 2020. Maju tidak hanya dalam bidang ekonomi sahaja tetapi merangkumi
semua aspek kehidupan seperti politik, sosial, kebudayaan dan kerohanian.
Malaysia akan menjadi sebuah negara maju mengikut acuan sendiri dengan rakyat
pelbagai etnik bersatu sebagai bangsa Malaysia yang bersatu, berdikari,
demokratik, bermoral, toleran, progresif, penyayang, adil dan mampu bersaing.
Semua sembilan cabaran ini dihadapi dalam usaha untuk membentuk negara bangsa
Malaysia, negara industri, keadilan ekonomi dan sosial, menyanjung moral dan
etika serta pembangunan sistem masyarakat.
7.1.
Dasar-Dasar Negara / Dasar Ekonomi
Baru (DEB)
Peristiwa
rusuhan kaum pada 13 mei 1969 (pergaduhan Melayu-Cina) dan Kg Medan (pergaduhan
Melayu-India) pada tahun 2001 cukup tragis untuk diingati. Ia menunjukkan
bahawa ketegangan berasaskan etnik sentiasa boleh timbul jika tidak ditangani
dengan baik, walaupun pada asalnya pergaduhan etnik tidak bermula kerana
berbeza etnik tetapi kerana ada faktor lain yang menjadi penyebab. Kadangkala
kerajaan terpaksa menggunakan Internal
Security Act (ISA) untuk menahan tanpa perbicaraan pihak yang membakar
perasaan perkauman. Proses politik dan pentadbiran negara ternyata berjaya
membawa pelbagai etnik dalam satu kesatuan padu. Dunia memerlukan momentum
untuk membawa perpaduan etnik dalam pelbagai aspek hidup yang lain.
7.2.
Pencapaian
Perpaduan
dan integrasi boleh berlaku sekiranya individu yang terlibat dapat melihat
faedahnya dan melihat serta memikirkan juga kesan buruk jika ia diabaikan. Ia
juga memerlukan usaha gigih kerajaan kerana pelbagai etnik Malaysia hidup
terpisah dan tiada ruang untuk sentiasa bertemu. Ini boleh dilakukan melalui
interaksi politik, ekonomi, sosial dan sebagainya. Adalah lebih baik membiarkan
semua etnik merasakan bahawa mereka semua telah memberi sumbangan yang besar dalam
pembangunan Malaysia untuk ke arah mewujudkan suatu bangsa Malaysia yang
pelbagai etnik tapi mempunyai satu wawasan untuk negara.
7.3.
Cabaran
Dasar negara
untuk perpaduan dan interaksi ialah Dasar Ekonomi Baru (DEB). Pelaksanaan DEB
dari tahun 1970 hingga 1990 dalam pelbagai peringkat adalah tidak selaras dan
kadangkala diabaikan oleh pihak swasta walaupun iklim perpaduan rakyat cukup
baik. Semangat untuk DEB diteruskan pada tahun 1991 melalui Dasar Pembangunan
Nasional (DPN) dan pada tahun 2001 melalui Wawasan 2020. Badan pemantau
pelaksanaan dasar-dasar tersebut wajar ditubuhkan supaya ia mencapai
matlamatnya.
8. Kesimpulan
Malaysia
adalah negara pelbagai etnik. Kemajmukannya berbeza mengikut wilayah. Di
Malaysia Barat, ia melibatkan hubungan etnik Melayu dan Cina, India dan Orang
Asli. Di Malaysia Timur, terdapat pelbagai etnik yang tiada majoriti yang
mutlak. Sabah, Sarawak dan Pulau Pinang memperlihatkan etnik Melayu dan etnik
lain adalah sama banyak. Justeru itu mereka perlu bekerjasama dan tidak boleh
etnik tertentu secara sendiri membentuk kerajaan. Kerajaan Pusat sedia ada
iaitu Barisan Nasional dan juga kerajaan negeri Pakatan Rakyat harus sentiasa
berusaha menyatupadukan semua etnik dalam kerajaan dan menyelesaikan masalah
politik dengan mengambil kira faedah untuk pelbagai etnik di Malaysia.
Assalamualaikum, saya sebagai pelajar mengucapkan ribuan terima kasih kerana berkongsi ilmu.
ReplyDelete