Sunday, September 15, 2019

ISC402 L 3


L 3

ELEMEN PEMBANGUNAN PERSONALITI

 

Manusia mempunyai unsur rohani dan jasmani atau unsur dalaman dan luaran.  Perkembangan dan pembangunan kedua-duanya perlu selari, seimbang dan bersepadu. Individu yang berkembang secara bersepadu dapat menjalani hidup dan melaksanakan tugas dengan baik.

 

3.1 RUH

Ruh diertikan sama dengan al-nafs. Ia berkaitan dengan tubuh, jantung dan peredaran darah (ruh dalam bentuk jasmaniah yang terikat dengan jasad). Ruh yang definisinya sama dengan hati, iaitu ruh sebagai lathifah rabbaniyyah ruhaniyyah, secara abstrak atau secara maknawi, ruh adalah sama dengan hati.  Melalui ruh seseorang dapat merasakan penderitaan atau kebahagiaan. Barat menyebutnya mind, kita menyebutnya jiwa. Surah al-Isra’: 85 bermaksud: “Dan mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang ruh. Katakanlah, Ruh itu termasuk urusan Tuhanku, sedangkan kamu diberi pengetahuan hanya sedikit”.

3.2 AKAL

Aql memiliki dua makna: Pertama: akal sebagai ilmu tentang sesuatu. orang yang berakal bererti orang yang mempunyai ilmu tentang sesuatu, ini bermakna akal sama dengan ilmu. Kedua: sesuatu di dalam diri kita yang menjadi alat untuk memperoleh ilmu. Akal sama ada ilmu itu sendiri atau alat untuk memperoleh ilmu. itu bermakna akal sama ertinya dengan hati, iaitu lathifah rabbaniyyah ruhaniyyah mudrikah alimah arifah. Ini bermakna akal membolehkan seseorang itu untuk mengetahui sesuatu Ibn Rushd membahagikan akal kepada 3 kategori:

i. Akal demonstratif (burhani); yang mampu memahami dalil-dalil atau bukti-bukti yang meyakinkan dan tepat.

ii. Logik (mantiq), sekadar memahami fakta-fakta argumentatif, tanpa melalui pembuktian yang jelas dan pasti.

iii. Retorik (khitabi), hanya mampu menangkap hal-hal yang bersifat nasihat dan retorik, tidak dipersiapkan untuk memahami atau berpikir secara sistematik.

Fungsi akal: mengingat, menyimpulkan, menganalisis, menilai, membezakan benar atau

salah. Ini yang membezakan manusia dengan makhluk lain.

 

3.3 HATI

Hati merupakan suatu elemen paling penting dalam diri seorang manusia. Hati merupakan ketua kepada kerajaaan diri. Malah para ulama sufi menggelarkan hati sebagai raja dalam kerajaan tubuh badan manusia. Kata orang-orang tua, ikut hati mati, ikut nafsu lesu.

 

3.4 NAFSU

Nafsu bermakna keinginan, kecenderungan atau dorongan hati yang kuat. Nafsu juga bermakna :

i. nafs dalam erti negatif, iaitu al-hawa, (hawa nafsu,). tugas kita adalah membersihkan hati kita dari nafsu. hati yang bersih dari nafsu, disebut  dengan istilah qalbun salim. al-hawa adalah makanan syaitan.  ii. nafs yang berarti manusia secara keseluruhan. hakikat diri kita adalah nafs kita, ego atau diri kita. (Al-Fajr:27-28).

Perkataan nafsu boleh digabungkan dengan perkataan lain bagi membawa erti yang lebih khusus, antaranya adalah:

-  Hawa nafsu, biasanya dikaitkan dengan dorongan hati yang kuat untuk melakukan

perkara yang tidak baik. Adakalanya bermakna selera, jika dihubungkan dengan makanan.

- Nafsu syahwat iaitu keinginan, kecenderungan atau keberahian khusus berkaitan dengan seksual.

- Nafsu serakah iaitu nafsu yang tidak dikawal, tanpa batasan dalam segala hal terutamanya dalam hal berkait dengan seksual.

Pada perspektif Islam,  terdapat empat peringkat nafsu yang mempengaruhi tabiat manusia, iaitu:

a) Nafsu Ammarah: Nafsu yang sentiasa mendorong manusia melakukan kejahatan. Bagi mereka yang berada pada peringkat ini tidak merasakan perbezaan di antara yang  baik dan jahat.  Apabila melakukan kejahatan, ia tidak menyesal dan sebaliknya juga apabila melakukan kebaikan, ia tidak gembira.

b) Nafsu Lawwamah: Nafsu yang mula menunjukkan kelemahan diri, menilai tabiat masa lampau dan ingin keluar untuk memulakan kehidupan positif.

c) Nafsu Mulhamah: Nafsu yang sudah menerima kebenaran dan keinsafan serta merasa

keseronokan membuat kebaikan dan benci kepada kejahatan.

d) Nafsu Mutma’innah: Nafsu yang mencapai kedamaian dan kebahagiaan. Nafsu ini berusaha terus meningkatkan keimanan & ketaqwaan dalam diri.

Menurut Ibn Qayyim, nafsu manusia dibahagikan kepada:

i. nafs mutma’innah

ii. nafs lawwamah dan

iii. nafs ammarah

KESAN KEGAGALAN MENGAWAL NAFSU. Bermula daripada individu itu sendiri, seterusnya merebak kepada institusi kekeluargaan dan memberi kesan terhadap masyarakat setempat dan akhirnya turut memberi kesan terhadap pembangunan negara.

  1. Ia menyebabkan wujud individu yang berpaksikan nafsu dan mudah terpengaruh dengan budaya negatif, tidak mempunyai pegangan agama yang kuat seterusnya memberi kesan terhadap institusi kekeluargaan itu.
  2. Wujud perpecahan dalam institusi kekeluargaan memandangkan ketua keluarga sendiri tidak mempunyai agama yang kukuh dalam membimbing keluarga. Masa depan anak terabai apabila ibu bapa sibuk dengan dunia sosial mereka yang kompleks.
  3. Masyarakat akan berpecah belah, fitnah memfitnah, berprasangka buruk (prejudis)  sesama sendiri, tidak ada persefahaman sesama masyarakat.

Melahirkan masyarakat yang tidak bersatu padu, pentingkan diri, seterusnya menimbulkan masalah perkauman dalam negara, memandangkan Malaysianmempunyai penduduk yang pelbagai etnik. Negara juga akan kehilangan generasi kepimpinan masa hadapan. Membantutkan perkembangan kemajuan ekonomi. Anasir jahat dari luar mudah menyelinap masuk ke dalam negara. Negara yang rakyatnya tidak tegoh pendirian mudah dipengaruhi di dilemahkan.

 

3.5 JASMANI

Merupakan unsur yang berkaitan dengan jasad atau tubuh badan atau disebut fizikal. Unsur jasmani yang paling penting untuk dipertingkatkan adalah kesihatan dan kecergasan. Ia merangkumi pemanfaatan anggota fizikal untuk berdikari dan hidup bermasyarakat. Penjagaan Kesihatan diberi perhatian utama dalam al-Quran surah al-Muddatsir ayat 4 dan 5. Saranan membersihkan pakaian dan meninggalkan segala macam kekotoran. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud;

“Kebersihan adalah sebahagian dari iman”.

Beberapa contoh pencegahan dan penjagaan kesihatan jasmani seperti amalan menutup hidangan, mencuci tangan sebelum makan, memberus gigi, larangan bernafas ketika minum, tidak membuang air di tempat air yang tidak mengalir atau di bawah pohon. Maksud firman Allah; “Wahai orang yang beriman!  Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepada-Nya.” (Surah al-Baqarah: 172)

Kesihatan Jasmani juga disebut sebagai sejahtera, selamat dan afiat. Semasa sihat seharusnya digunakan sebaik mungkin. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud; Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara yang lain iaitu; Masa muda sebelum datangnya hari tua. Masa sihat sebelum datangnya masa sakit. Masa kaya sebelum datang masa papa. Hidup sebelum datangnya mati. (Riwayat Tirmizi dan Muslim). Penjagaan Kesihatan melalui makan secara berimbang, makanan yang berkhasiat. Menjauhkan diri daripada perkara yang diharamkan dan berpantang. Harith Ibn Kaladah, seorang sahabat Rasulullah SAW bersabda; Perut itu sarang penyakit, berpantang adalah petua segala perubatan, Bagi mengatasi masalah ini dianjurkan supaya membiasakan diri dengan amalan harian iaitu memakan makanan yang biasa dimakan. Kelebihan orang sihat dan kuat dapat melaksanakan tugas dan kewajiban serta ibadat dengan baik dan sempurna. Maksud firman Allah SWT surah al-Qasas: 26: “Salah

seorang dari keduanya berkata,: wahai ayah, ambillah dia sebagai pekerja, sesungguhnya sebaik-baik pekerja ialah yang kuat lagi amanah. Nabi Adam dibekalkan dengan akal dan Allah SWT mengarahkan malaikat Jibril mengajarkan semua nama benda sebagai bekalan untuk mentadbir alam. Kurniaan akal yang membezakan manusia daripada makhluk yang lain Dengan akal manusia dapat membangun dan memperkembangkan potensi diri dan persekitarannya. Dalam usaha melaksakan tugas Khalifatu fi al-Ard.

No comments:

Post a Comment