L 3
ELEMEN PEMBANGUNAN PERSONALITI
Manusia mempunyai unsur rohani dan jasmani atau unsur dalaman
dan luaran. Perkembangan dan pembangunan
kedua-duanya perlu selari, seimbang dan bersepadu. Individu yang berkembang secara
bersepadu dapat menjalani hidup dan melaksanakan tugas dengan baik.
3.1 RUH
Ruh diertikan sama dengan al-nafs. Ia berkaitan dengan
tubuh, jantung dan peredaran darah (ruh dalam bentuk jasmaniah yang terikat
dengan jasad). Ruh yang definisinya sama dengan hati, iaitu ruh sebagai lathifah rabbaniyyah ruhaniyyah, secara
abstrak atau secara maknawi, ruh adalah sama dengan hati. Melalui ruh
seseorang dapat merasakan penderitaan atau kebahagiaan. Barat menyebutnya mind,
kita menyebutnya jiwa. Surah al-Isra’: 85
bermaksud: “Dan mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang ruh. Katakanlah, Ruh
itu termasuk urusan Tuhanku, sedangkan kamu diberi pengetahuan hanya sedikit”.
3.2 AKAL
Aql memiliki
dua makna: Pertama: akal sebagai ilmu tentang sesuatu. orang yang berakal bererti
orang yang mempunyai ilmu tentang sesuatu, ini bermakna akal sama dengan ilmu. Kedua:
sesuatu di dalam diri kita yang menjadi alat untuk memperoleh ilmu. Akal sama ada
ilmu itu sendiri atau alat untuk memperoleh ilmu. itu bermakna akal sama
ertinya dengan hati, iaitu lathifah
rabbaniyyah ruhaniyyah mudrikah alimah arifah. Ini bermakna akal
membolehkan seseorang itu untuk mengetahui sesuatu Ibn Rushd membahagikan akal
kepada 3 kategori:
i. Akal
demonstratif (burhani); yang mampu
memahami dalil-dalil atau bukti-bukti yang meyakinkan dan tepat.
ii. Logik (mantiq), sekadar memahami fakta-fakta
argumentatif, tanpa melalui pembuktian yang jelas dan pasti.
iii. Retorik (khitabi), hanya mampu menangkap hal-hal
yang bersifat nasihat dan retorik, tidak dipersiapkan untuk memahami atau
berpikir secara sistematik.
Fungsi akal: mengingat,
menyimpulkan, menganalisis, menilai, membezakan benar atau
salah. Ini yang
membezakan manusia dengan makhluk lain.
3.3 HATI
Hati merupakan
suatu elemen paling penting dalam diri seorang manusia. Hati merupakan ketua
kepada kerajaaan diri. Malah para ulama sufi menggelarkan hati sebagai raja
dalam kerajaan tubuh badan manusia. Kata orang-orang tua, ikut hati mati, ikut
nafsu lesu.
3.4 NAFSU
Nafsu bermakna
keinginan, kecenderungan atau dorongan hati yang kuat. Nafsu juga bermakna :
i. nafs dalam erti negatif, iaitu al-hawa, (hawa nafsu,). tugas kita
adalah membersihkan hati kita dari nafsu. hati yang bersih dari nafsu,
disebut dengan istilah qalbun salim. al-hawa adalah makanan
syaitan. ii. nafs yang berarti manusia secara keseluruhan. hakikat diri kita
adalah nafs kita, ego atau diri kita. (Al-Fajr:27-28).
Perkataan nafsu boleh digabungkan dengan perkataan lain
bagi membawa erti yang lebih khusus, antaranya adalah:
- Hawa nafsu, biasanya dikaitkan dengan dorongan
hati yang kuat untuk melakukan
perkara yang
tidak baik. Adakalanya bermakna selera, jika dihubungkan dengan makanan.
- Nafsu syahwat
iaitu keinginan, kecenderungan atau keberahian khusus berkaitan dengan seksual.
- Nafsu serakah
iaitu nafsu yang tidak dikawal, tanpa batasan dalam segala hal terutamanya
dalam hal berkait dengan seksual.
Pada perspektif
Islam, terdapat empat peringkat nafsu
yang mempengaruhi tabiat manusia, iaitu:
a) Nafsu Ammarah: Nafsu yang sentiasa mendorong
manusia melakukan kejahatan. Bagi mereka yang berada pada peringkat ini tidak
merasakan perbezaan di antara yang baik dan
jahat. Apabila melakukan kejahatan, ia
tidak menyesal dan sebaliknya juga apabila melakukan kebaikan, ia tidak gembira.
b) Nafsu Lawwamah: Nafsu yang mula menunjukkan
kelemahan diri, menilai tabiat masa lampau dan ingin keluar untuk memulakan
kehidupan positif.
c) Nafsu Mulhamah: Nafsu yang sudah menerima
kebenaran dan keinsafan serta merasa
keseronokan
membuat kebaikan dan benci kepada kejahatan.
d) Nafsu Mutma’innah: Nafsu yang mencapai kedamaian
dan kebahagiaan. Nafsu ini berusaha terus meningkatkan keimanan & ketaqwaan
dalam diri.
Menurut Ibn
Qayyim, nafsu manusia dibahagikan kepada:
i. nafs mutma’innah
ii. nafs lawwamah dan
iii. nafs ammarah
KESAN KEGAGALAN MENGAWAL NAFSU. Bermula daripada individu itu sendiri, seterusnya
merebak kepada institusi kekeluargaan dan memberi kesan terhadap masyarakat
setempat dan akhirnya turut memberi kesan terhadap pembangunan negara.
- Ia menyebabkan wujud individu yang berpaksikan nafsu dan mudah terpengaruh dengan budaya negatif, tidak mempunyai pegangan agama yang kuat seterusnya memberi kesan terhadap institusi kekeluargaan itu.
- Wujud perpecahan dalam institusi kekeluargaan memandangkan ketua keluarga sendiri tidak mempunyai agama yang kukuh dalam membimbing keluarga. Masa depan anak terabai apabila ibu bapa sibuk dengan dunia sosial mereka yang kompleks.
- Masyarakat akan berpecah belah, fitnah memfitnah, berprasangka buruk (prejudis) sesama sendiri, tidak ada persefahaman sesama masyarakat.
Melahirkan masyarakat
yang tidak bersatu padu, pentingkan diri, seterusnya menimbulkan masalah perkauman
dalam negara, memandangkan Malaysianmempunyai penduduk yang pelbagai etnik. Negara
juga akan kehilangan generasi kepimpinan masa hadapan. Membantutkan
perkembangan kemajuan ekonomi. Anasir jahat dari luar mudah menyelinap masuk ke
dalam negara. Negara yang rakyatnya tidak tegoh pendirian mudah dipengaruhi di
dilemahkan.
3.5 JASMANI
Merupakan unsur
yang berkaitan dengan jasad atau tubuh badan atau disebut fizikal. Unsur
jasmani yang paling penting untuk dipertingkatkan adalah kesihatan dan
kecergasan. Ia merangkumi pemanfaatan anggota fizikal untuk berdikari dan hidup
bermasyarakat. Penjagaan Kesihatan diberi perhatian utama dalam al-Quran surah al-Muddatsir ayat 4 dan 5. Saranan membersihkan
pakaian dan meninggalkan segala macam kekotoran. Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud;
“Kebersihan
adalah sebahagian dari iman”.
Beberapa contoh
pencegahan dan penjagaan kesihatan jasmani seperti amalan menutup hidangan, mencuci
tangan sebelum makan, memberus gigi, larangan bernafas ketika minum, tidak
membuang air di tempat air yang tidak mengalir atau di bawah pohon. Maksud
firman Allah; “Wahai orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang
halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika
betul kamu hanya beribadat kepada-Nya.” (Surah al-Baqarah: 172)
Kesihatan
Jasmani juga disebut sebagai sejahtera, selamat dan afiat. Semasa sihat
seharusnya digunakan sebaik mungkin. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud; Rebutlah
lima perkara sebelum datangnya lima perkara yang lain iaitu; Masa muda sebelum
datangnya hari tua. Masa sihat sebelum datangnya masa sakit. Masa kaya sebelum
datang masa papa. Hidup sebelum datangnya mati. (Riwayat Tirmizi dan Muslim). Penjagaan
Kesihatan melalui makan secara berimbang, makanan yang berkhasiat. Menjauhkan
diri daripada perkara yang diharamkan dan berpantang. Harith Ibn Kaladah, seorang
sahabat Rasulullah SAW bersabda; Perut itu sarang penyakit, berpantang adalah petua
segala perubatan, Bagi mengatasi masalah ini dianjurkan supaya membiasakan diri
dengan amalan harian iaitu memakan makanan yang biasa dimakan. Kelebihan orang
sihat dan kuat dapat melaksanakan tugas dan kewajiban serta ibadat dengan baik dan
sempurna. Maksud firman Allah SWT surah al-Qasas:
26: “Salah
seorang dari keduanya berkata,: wahai ayah, ambillah dia
sebagai pekerja, sesungguhnya sebaik-baik pekerja ialah yang kuat lagi amanah. Nabi
Adam dibekalkan dengan akal dan Allah SWT mengarahkan malaikat Jibril mengajarkan
semua nama benda sebagai bekalan untuk mentadbir alam. Kurniaan akal yang
membezakan manusia daripada makhluk yang lain Dengan akal manusia dapat
membangun dan memperkembangkan potensi diri dan persekitarannya. Dalam usaha
melaksakan tugas Khalifatu fi al-Ard.
No comments:
Post a Comment