HUBUNGAN ETNIK
KE ARAH MASYARAKAT BERINTEGRASI
1. Pendahuluan
Interaksi etnik Melayu
dengan etnik yang lain mempunya akar umbi yang kukuh sebelum era penjajahan.
Empayar Melaka amat dikenali sebagai pusat perdagangan barangan Timur dan Barat
sehingga menjadikannya sebagai tempat pertemuan etnik Melayu dengan etnik dari
China, India, Arab, Portugis, Inggeris, Belanda dan sebagainya. Proses
perkahwinan antara etnik dan asimilasi dengan etnik tempatan telah membentuk
satu komuniti berintegrasi seperti Baba dan Nyonya (Cina) dan Chitti (India),
Cina Peranakan serta Serani (Portugis). Selepas kedatangan penjajah Inggeris
berlaku migrasi etnik Cina dan India dalam bentuk paksaan ekonomi. Kalangan
mereka ada yang pulang ke negara asal tumpah darah manakala yang selebihnya
kekal menetap di Malaysia semasa proses kemerdekaan tahun 1957 dan melalui
proses adaptasi serta asimilasi dengan etnik Melayu dalam banyak perkara.
2. Isu-isu dan Cabaran Dalam Hubungan
Etnik di Malaysia
2.1 Demografi
Etnik Melayu, Cina dan
India hidup terpisah dan tidak seimbang. Etnik Melayu tinggal di kampung dan
kawasan luar bandar di negeri-negeri Melayu seperti Kelantan, Terengganu,
Kedah, Perlis dan Pahang. Manakala etnik Cina tinggal di kawasan bandar dan di
negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Selangor, Perak, Johor, Melaka dan Negeri
Sembilan. Etnik India tinggal terpisah di estet dan di negeri seperti Pulau
Pinang, Selangor, Perak, Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.
Pertumbuhan ekonomi
kawasan perbandaran kemudiannya telah menarik etnik Melayu menghuni kawasan
bandar di taman-taman perumahan sehingga mewujudkan suatu pola plural society baru yang bersaing dalam
kepelbagaian. Walau bagaimanapun kebanyakan etnik Melayu yang berhijrah ke
bandar merupakan tenaga kerja kurang kemahiran ataupun mereka bekerja di sektor
yang kurang kompetatif sehingga memaksa mereka berdepan dengan pelbagai masalah
kos sara hidup yang melambung tinggi di bandar dan berpotensi untuk mencetuskan
pelbagai masalah sosio-ekonomi yang lain.
2.2 Ekonomi
Sistem ekonomi Malaysia
berteraskan pasaran bebas kapitalisme. Kerajaan biasanya akan bertindak sebagai
pengurus dan membuat peraturan perniagaan yang bersifat mesra pelabur dengan
tawaran insentif yang menarik. Begitupun pada sektor tertentu ada amalan sistem
ekonomi sosialisme dan ekonomi Islam. Terdapat dualisme dalam ekonomi Malaysia;
pertanian dan perindustrian. Ekonomi pertanian didominasikan oleh etnik Melayu
dalam sektor pertanian komoditi seperti getah dan kelapa sawit, tanaman makanan
seperti padi dan juga perikanan terutama di lautan. Ia dilaksanakan secara sara
diri dan sedikit yang dikomersilkan dalam skala besar.
2.3 Politik
Isu perkauman mencorakkan
sistem politik dengan penubuhan pelbagai parti politik berteraskan etnik yang
berlainan mmemasuki pentas sistem politik demokrasi berparlimen di Malaysia.
Kerjasama politik diusahakan dengan kewujudan Parti Perikatan oleh UMNO, MCA
dan MIC. Ia kemudiannya diteruskan melalui Barisan Nasional yang mengandungi 14
parti gabungan dari Semenanjung dan Sabah serta Sarawak. Semua parti ini
bersetuju untuk sama memberi fokus kepada kerjasama dan pembangunan negara
melalui formula tolak ansur dan kebersamaan di tengah-tengah tekanan
kepentingan etnik masing-masing. Di pihak pembangkang, telah wujud Barisan
Alternatif dan diikuti kemudiannya oleh Pakatan Rakyat memperjuangkan kerjasama
pelbagai etnik yang sama.
2.4 Pendidikan
Setiap etnik mempunyai
sistem pendidikan sendiri sejak dari zaman penjajahan Inggeris lagi. Etnik
Melayu mendapatkan pendidikan di sekolah Melayu. Ada juga kalangan golongan
menengah dan atasan Melayu mendapat pendidikan di sekolah Inggeris atau sekolah
mubaligh di samping etnik Cina dan India. Sekolah Melayu dibenarkan
penubuhannya oleh Inggeris dengan matlamat untuk melahirkan anak Melayu yang
lebih sedikit kedudukannya dari ibu bapanya.
Etnik Cina mempunyai
sekolah Cina dan etnik India dengan sekolah Tamil. Ia dibiayai oleh masyarakat
tersebut dengan kurikulum dan gurunya diambil dari tanah air mereka. Ini dinamakan sekolah vernacular. Dalam pada itu juga Inggeris membenarkan penubuhan
sekolah agama dan kelas pengajian al-Quran untuk orang Melayu.
Selepas kemerdekaan 1957,
sistem pendidikan di Malaysia mulai melihat ke dalam bentuk masyarakat plural
bagi membentuk identiti Malaysia. Laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib
1960 memberi fokus kepada penyatuan kanak-kanak dari pelbagai etnik di bawah
satu sistem pendidikan kebangsaan dengan menggunakan satu bahasa pengantar
iaitu Bahasa Melayu. Dalam masa yang sama sekolah Cina dan Tamil menjadikan
bahasa Melayu sebagai mata pelajaran wajib dan mata pelajaran yang lain mesti
berteraskan senario keMalaysiaan.
Bagi pendidikan tinggi,
kerajaan mempertingkatkan kemasukan etnik Melayu ke Institusi Pengajian Tinggi
Awam terutamanya selepas konflik etnik 13 Mei 1969 dengan tujuan untuk
mewujudkan keseimbangan penyertaan pelbagai etnik dalam bidang pendidikan yang
selama ini didominasi oleh etnik Cina.
3. Dasar Kerajaan ke Arah Hubungan Etnik
3.1 Perlembagaan Persekutuan Malaysia
a. Bahasa Kebangsaan
Perkara 152 memperuntukkan
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan iaitu bahasa rasmi. Semua urusan
kerajaan Persekutuan dan Negeri menggunakan bahasa Melayu. Namun demikian tiada
larangan untuk mempelajari dan menggunakan bahasa-bahasa lain. Penggunaan
bahasa Melayu adalah sebagai penghubung masyarakat pelbagai etnik dan budaya
kerana penggunaan pelbagai bahasa yang tidak difahami boleh mencetuskan salah
faham dan konflik.
b. Hak Istimewa Orang Melayu dan
Bumiputera
Perkara 153 memperuntukkan
kepada Yang DiPertuan Agong untuk memelihara kedudukan atau hak istimewa orang
Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Keistimewaan ini meliputi jawatan
perkhidmatan awam, biasiswa, pendidikan, lesen, permit, perumahan, bantuan dan
sebagainya. Ini penting bagi memastikan orang Melayu dan Bumiputera terjamin
kedudukannya di negara mereka sendiri. Justeru itu keseimbangan peluang
kekayaan dan kemakmuran negara dapat dinikmati secara menyeluruh dan saksama
sementara kepentingan etnik yang lain kekal terpelihara.
3.2 Rukun Negara
Rukun Negara diisytiharkan pada 31 Ogos
1970 sempena ulang tahun kemerdekaan Malaysia yang Ke-13. Rukun Negara
diperkenalkan berikutan Peristiwa 13 Mei 1969 yang melemahkan perpaduan antara
kaum di Malaysia. Rukun Negara dibentuk dengan tujuan utama iaitu membentuk
perpaduan yang kukuh. Prinsip-prinsip yang terkandung dalam Rukun Negara jelas
merupakan kunci kepada keharmonian dan perpaduan kaum demi kejayaan dan
kestabilan Malaysia. Prinsip-prinsip Rukun Negara ialah;
·
Kepercayaan Kepada Tuhan
·
Kesetiaan Kepada Raja dan
Negara
·
Keluhuran Perlembagaan
·
Kedaulatan Undang-undang
·
Kesopanan dan Kesusilaan
3.3 Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi
Nasional
Komited untu mewujudkan
perpaduan rakyat melalui Rukun Tetangga, Kelab Rukun Negara, Skim Rondaan
Sukarela, TABIKA Perpaduan, Sukan Rakyat dan sebagainya.
4. Penutup
Di samping dasar-dasar kerajaan, peranan
masyarakat melalui aktiviti bercampur pelbagai etnik juga ditagih seperti
melalui rumah terbuka, kejiranan, kongsi raya, jamuan masyarakat, difusi budaya
dan peranan melalui NGO (Non Government Organization) untuk menyedarkan
kepentingan kebersamaan antara etnik dan perlunya mereka dapat sentiasa bersama
bagi memastikan keharmonian hidup dan pembangunan negara dapat dikecapi
bersama.
Rujukan
Dasar-Dasar
Pembangunan Malaysia. 1994. Bukit Kiara, Kuala Lumpur:
Institut Tadbiran Awam negara (INTAN).
Mahdi Shuid dan
Mohd Fauzi Yunus. 2000. Pengajian Malaysia. Petaling Jaya,
Selangor: Pearson Malaysia Sdn. Bhd.
Milne R.S. and
Mauzy, Diane K. 1986. Malaysia: Tradition, Modernity and Islam.
Boulder and London: Westview Press.
Nazaruddin Hj. Mat
Dali. Et. Al. 2003. Malaysian Studies, Nationhood and Citizenship. Petaling Jaya,
Selangor: Pearson & Prentice Hall.
Wan Halim Othman.
1992. Asas Hubungan Etnik. Pulau Pinang: Pusat Penyelidikan Dasar,
Universiti Sains Malaysia.
No comments:
Post a Comment