Pages

Saturday, October 19, 2019

ISC402 L6

ISC402 L6

 

KEMAHIRAN KOMUNIKASI

 

Komunikasi amat penting dalam kehidupan seharian. Walau di mana seseorang itu berada, kepakaran dan pengetahuan bagaimana untuk berkomunikasi amat penting bagi menjamin kesefahaman antara satu sama lain. Komunikasi berlaku apabila sebarang maklumat dipindahkan daripada diri seseorang kepada orang lain untuk menerima maklumat yang ingin disampaikan. Kedua belah pihak perlu mempunyai persefahaman agar maklumat tersebut dapat dikongsi bersama.

 

6.1 PENGERTIAN KOMUNIKASI

Dari segi bahasa, komunikasi berasal dari perkataan Latin, ”comunicare yang bererti “to make common”.  The Oxford English Dictionary mendefinisikan komunikasi sebagai The imparting, conveying, or exchange of ideas, knowledge, information, etc“. (Pemberian, penyampaian atau pertukaran idea, pengetahuan, informasi dsb). Pengertian komunikasi yang paling popular dan lengkap diberikan oleh Harold Lasswell; Who says what in which channel to whom and with what effect”. (Siapa mengatakan apa melalui saluran mana kepada siapa dan dengan pengaruh apa). Iaitu komunikator (who), pesanan/mesej (what), media atau saluran (channel), komunikator (whom), dan pengaruh atau kesan (effect). Menurut Kamus Dewan Edisi Empat, komunikasi ditakrifkan sebagai perhubungan secara langsung atau dengan perantaraan surat, radio, telefon dan lain-lain. Komunikasi adalah satu proses apabila seseorang individu yang mempunyai kepentingan bagi menyampaikan maklumat secara verbal atau non verbal yang akan mempengaruhi tingkah laku orang lain.

    1. JENIS KOMUNIKASI

  1. Komunikasi verbal: dengan kata-kata meliputi aspek-aspek berikut;

a.  Perbendaharaan kata-kata (vocabulary). Komunikasi tidak akan berkesan apabila mesej disampaikan dengan kata-kata yang tidak difahami, oleh itu kata-kata penting dalam berkomunikasi.

  1. Kepantasan (racing). Komunikasi akan lebih berkesan dan berjaya apabila kepantasan tutur bicara dapat diatur dengan baik, tidak terlalu cepat atau terlalu lambat.
  2.  Intonasi suara: Akan mempengaruhi makna mesej secara dramatik sehingga mesej akan menjadi lain ertinya bila diucapkan dengan intonasi suara yang berbeza. Intonasi suara yang tidak profesional merupakan antara halangan dalam berkomunikasi.

  1. Humor. Dapat meningkatkan keceriaan. Dugan (1989), mengatakan bahawa ketawa dapat membantu menghilangkan stress dan hiba. Humor merupakan satu selingan dalam berkomunikasi. Ketawa mempunyai hubungan fizikal dan spritual terhadap penerimaan mesej.

  1. Komunikasi Non Verbal. Penyampaian mesej tanpa kata-kata dan komunikasi non verbal memberikan erti pada komunikasi verbal (boleh difahami). Terdiri daripada:

a. Ekspresi wajah/muka. Wajah merupakan sumber yang kaya dengan komunikasi, kerana ekspresi wajah cerminan suasana emosi seseorang.

b. Kontak mata. Merupakan isyarat semulajadi untuk berkomunikasi. Dengan kontak mata (bukan tenung) semasa berinterakasi atau soal jawab bererti seseorang itu terlibat dan menghargai orang yang berbicara dengannya. Ia sanggup memerhati dan bukan sekadar mendengar. Melalui kontak mata juga memberikan kesempatan atau peluang pada orang lain untuk memerhati yang lain.

c. Sentuhan. Komunikasi sentuhan lebih bersifat spontan daripada komunikasi                        verbal. Beberapa mesej seperti perhatian yang sungguh-sungguh, dorongan emosi, kasih sayang atau simpati dapat dilakukan melalui sentuhan.

d. Keadaan/kedudukan tubuh badan (Postur tubuh) dan gaya berjalan. Cara seseorang berjalan, duduk, berdiri dan bergerak memperlihatkan ekspresi dirinya. Postur tubuh dan gaya berjalan merefleksikan emosi, konsep diri dan tahap kesihatannya.

e. Suara (Sound). Rintihan, menarik nafas panjang, dengusan, tangisan juga salah satu ungkapan perasaan dan fikiran seseorang yang dapat dijadikan komunikasi. Bila dikombinasikan dengan semua bentuk komunikasi non verbal lainnya seperti dengus atau suara dapat menjadi pesan yang sangat jelas.

f. Gerak isyarat. Dapat memperteguh/memperkukuh dialog/komunikasi. Menggunakan isyarat sebagai sebahagian dari komunikasi seperti menghentak-hentak kaki atau mengerakkan tangan semasa berbicara/bertutur menunjukkan seseorang dalam keadaan stress atau buntu atau sebagai usaha untuk menghilangkan stress.

 

    1. Komunikasi Intrapersonal;
      Berlaku dalam diri sendiri. Tahap kemampuan diri sebelum berkomunikasi dengan  orang lain. Meliputi berfikir, persepsi dan menilai. Ia asas proses komunikasi dengan membentuk mesej (enkod) dalam diri sesuai dengan konteks sebelum menghantar dengan simbol lisan dan bukan lisan kepada penerima. Satu proses memberi makna dalam diri individu (Sheldtesky, 2000). Satu proses komunikasi dalam diri, dialog dalaman, individu menyesuaikan diri dengan persekitarannya, persepsi yang ada dalam diri individu. Proses ini berlaku spontan/dirancang dalam diri sendiri. Faktor yang mempengaruhi komunikasi intrapersonal; kebolehan diri, perasaan, kepercayaan, penampilan, peranan sosial, psikologi dan kemampuan teknikal. Ia sebagai asas kepada komunikasi yang seterusnya.
       
    2. Komunikasi Interpersonal; Bertujuan untuk berkongsi maklumat, menyelesaikan masalah, menanggani konflik, memahami diri sendiri dan orang lain serta mengukuhkan hubungan. Proses interaksi yang dipilih, sistematik, unik dan berterusan antara individu untuk maksud bersama. Ciri-ciri; melibatkan sumber dan penerima, secara bersemuka, jarak yang dekat, komunikasi lisan dan tanpa lisan, asas hubungan sosial.
       
       
    3. KAEDAH KOMUNIKASI

  • Penyampai perlu jelas mengenai maklumat dan tujuan yang ingin disampaikan. Bahan mestilah tersusun, ringkas, padat, sesuai dengan tahap pemikiran pendengar dan jelas supaya mudah difahami.
  • Penyampai perlu terlebih dahulu memahami situasi, keadaan dan jiwa pendengar sebelum pendengar memahami diri penyampai maklumat.
  • Penyampaian sentiasa segar kepada pendengar. Penyampai boleh menambah beberapa bahan yang menarik seperti statistik, kata-kata hikmah, carta dan seumpamanya di samping penggunaan teknologi terkini yang sesuai.
  • Menggunakan teknik pengucapan yang baik dengan gaya yang menarik seperti mengawal kadar kelajuan sebutan perkataan dan intonasi suara, memilih bahasa dan istilah yang sesuai, ekspresi muka dan hubungan mata antara penyampai dan pendengar.
  • Kredibiliti adalah syarat penting komunikasi. 2 cara untuk memperoleh kredibiliti: i. Penutur mesti yakin dan percaya apa yang disampaikan berdasarkan sumber yang sahih, fakta yang tepat dan maklumat yang betul. ii. Penutur terlebih dahulu melakukan apa yang  diperkatakan supaya orang yang mendengar akan lebih terkesan di hati.

    1. ETIKA KOMUNIKASI DALAM ISLAM

  1. Jujur dan terus terang. Dengan keyakinan dan perasaan yang sama-sama dimiliki. Jika “tidak” bererti “Tidak; Tidak mengerti katakan tidak mengerti dan orang yang tidak setuju mengungkapkan ketidaksetujuan itu secara langsung. Bukan berselindung di sebalik kata-kata.
  2. Menjaga keharmonian hubungan sosial. Menjaga keamanan dan keharmonian sosial adalah lebih beretika daripada menyatakan kepentingan dan pemikiran semata-mata.
  3. Tidak menganggu proses komunikasi. Dengar dahulu apa yang hendak disampaikan dan jangan sesekali menyampuk atau memotong sebelum sesuatu idea atau mesej selesai disampaikan.
  4. Menjauhi perbahasan atau perdebatan. Maksud hadith; Aku jamin rumah di dasar Syurga bagi yang menghindari berdebat sekalipun ia benar dan aku jamin rumah di tengah Syurga bagi yang menghindari dusta walaupun dalam bergurau dan aku jamin rumah di puncak Syurga bagi yang baik akhlaknya”. (Riwayat Abu Daud).
  5. Menjauhi perkataan keji, mencela dan melaknat.
  6. Menghidari mengumpat dan mengadu domba.
  7. Berhati-hati dan adil dalam memuji. Adab berkomunikasi disentuh oleh Rasulullah SAW dalam hadith yang  bermaksud; “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka dia hendaklah mengucapkan yang baik atau pun dia hanya diam”.
    Etika-etika lain ialah;

  1. Berbicara dengan jelas dan mudah difahami.
  2. Tidak berlagak atau dengan cara yang sombong.
  3. Menghindari terlalu banyak berbicara sehingga membosankan.
  4. Mengulangi kata-kata yang penting jika perlu.
  5. Menghindari dusta.
     
    6.7 LAIN-LAIN KOMUNIKASI
    a. Komunikasi massa ialah perhubungan dengan orang ramai. Berkomunikasi secara langsung atau dengan perantaraan surat, radio, telefon dan lain-lain dengan bercakap, berbincang, bertukar pendapat dan lain-lain.
    b. Kumpulan (group); Interaksi antara individu membentuk entiti untuk capai tujuan bersama. Ciri-ciri; Bilangan ahli dalam kumpulan; tentukan jenis kumpulan besar atau kecil. Lingkungan 3-12 orang kumpulan kecil. Interaksi; bersemuka, mesej disampaikan dan dikongsi untuk capai objektif. Hubungan; berdasarkan amalan, norma dan perlakuan yang diterima untk perkukuh dan menstabilkan kumpulan. Saling bergantungan; saling memerlukan dan bertanggungjawab capai matlamat yang sama. Identiti; semangat kekitaan kepada kumpulan. Cabaran; kumpulan yang semakin besar sukar diurus kerana banyak pandangan yang berbeza.
    c. Organisasi; Melibatkan konsep komunikasi dan organisasi. Komunikasi ialah proses penghantaran dan penerimaan maklumat. Organisasi ialah struktur dalam sistem yang mengandungi kumpulan dan individu yang bekerjasama untuk mencapai objektif. Peranan komunikasi dalam organisasi (Goldhaber, 1993); pengarahan (aktiviti lancar), koordinasi (struktur), sistem, teknologi, prosedur, sumber manusia, budaya yang wujud, persahabatan (untuk kukuh organisasi), dipercayai dan diterima (melalui komunikasi lisan dan bukan lisan).

KESIMPULAN


Komunikasi sesuatu yang penting di dalam kehidupan. Komunikasi berlaku dengan beberapa cara. Kemahiran komunikasi menjadi salah satu syarat untuk meraih kejayaan hidup. Perlu beretika ketika berkomunikasi supaya membawa kepada matlamat yang baik.